AndroidHealthClinic

Suiker of Zenuw-aansturing overload, of een beetje van beide?

Bezoekers in dit topic

Redeem

Cool Novice
Lid geworden
25 dec 2019
Berichten
104
Waardering
31
Lengte
1m83
Massa
102kg
Vandaag voor de eerste keer maximaal getraind en een kleine twee uur later behoorlijk aan het trillen en niet lekker voelen en totaal uitgeput. Ik was iets te laat met eten want wou binnen een uur na de training eten maar was al 2 uur verder. Ik vernam dat ik steeds meer begon te trillen en misselijk begon te worden van vermoeidheid. Ik gloeide ook behoorlijk als een soort koorts.

Voor mij is het meest logische dat ik door mijn suikers heen was, omdat na een warme maaltijd en extra suikers ik mij binnen een half uur 10x beter voelde. Hoewel ik nog steeds wat trillerig ben voel ik mij wel goed. Het trillen wat ik nu heb zou dan gewoon komen door het extreem zwaar trainen voor mij wat ik niet gewend ben.

Een uurtje voor de training 50 gram carbs gehad en twee en een half uur na het trainen ook een 50 gram. Zou ik dan gewoon domweg met die 50 gram voor het trainen te weinig hebben gehad? Of is het domweg dat ik te laat was met eten na de training?
 
Je hebt gewoon een suikerdip gehad. Dus misschien een banaantje mee voor vlak voor of vlak na het trainen.
 
Thanks, dan moet ik gewoon wat suikers voor tijdens de training hebben om dit te voorkomen. Ik twijfelde er over omdat ik op vele site's las dat beginners helemaal geen suikers na sporten nodig zijn en alleen water ook voldoende is. Maar wel dat je dan binnen twee uur moet eten, alleen was ik na een uur al flink ziek aan het worden.

Al met al gewoon suiker dipje dus. :thumbup:
 
marina1975 Nog even een vraag als je die wilt en kunt beantwoorden.

Nu ik mijn voeding steeds beter in orde heb ben ik de hele dag aan het gloeien van warmte (vooral de laatste dagen), en ik merk dat ik ook tegen de volgende maaltijd weer flink honger heb (gezonde honger, niet verrekken van de honger). Komt dit doordat mijn metabolisme lekker op gang komt en ik mijn vet begin te verbranden? Persoonlijk denk ik van wel, maar bevestiging zou ik leuk vinden.
 
Ik loop zelf nog wat te zoeken maar kan geen simpel antwoord vinden behalve dit* stuk waar ik niets van snap en zie ook niet hoe dit te maken heeft met dat ik warm ben...... Wellicht iemand die verstand van dit soort zaken heeft ? Lees het net bij een soortgelijke vraag over metabolisme en warm zijn.

*https://en.wikipedia.org/wiki/Uncoupling_protein#Maintaining_body_temperature

Ik heb het dus niet warm als zijnde koorts of iets, ik ben ben gewoon warm. In huis is het maar 16,5 graden maar heb het nog steeds warm, best wel lekker aangenaam warm waar je een beetje moe van kunt worden. Alsof je in de sneeuw hebt staan te spelen en dan naar binnen gaat in een warm huis. En dat de hele dag door..... en ik zweet ook al een paar dagen niet meer als een gek tijdens slaap. Een soort heerlijk warm ontspannen gevoel van stress leeglopen zou ik bijna zeggen, kan er niet echt een naam aan geven of het omschrijven.
 
Laatst bewerkt:
marina1975 Nog even een vraag als je die wilt en kunt beantwoorden.

Nu ik mijn voeding steeds beter in orde heb ben ik de hele dag aan het gloeien van warmte (vooral de laatste dagen), en ik merk dat ik ook tegen de volgende maaltijd weer flink honger heb (gezonde honger, niet verrekken van de honger). Komt dit doordat mijn metabolisme lekker op gang komt en ik mijn vet begin te verbranden? Persoonlijk denk ik van wel, maar bevestiging zou ik leuk vinden.
Mijn eigen ervaring is dat als ik een keer flink eet (meer dan ik gewend ben) ik ook enorm ga gloeien en zweetbuien krijg. Bij het extreem cutten (en dus verrekken van de honger bij een volgende maaltijd) krijg je het automatisch koud. Dat is gewoon een teken van te weinig aan energie. Door genoeg te eten komt dan inderdaad je lijf weer wat meer "tot rust" en heeft je lijf voldoende energie om alle organen goed op gang te houden, waaronder ook de lever wat ook bijdraagt aan een stukje warmtehuishouding.
In het begin als je weer "beter" begint te eten ga je een soort van opvlieger gevoel krijgen (dus warmte aanvallen) en dat trekt ook weer weg. Zie het als een soort van weer in balans moeten komen van je lijf.

Als je 2 uur van tevoren eet en het is te weinig kan je een enorme dip in je suiker krijgen. Je gaat zweten en trillen en wordt misselijk en beroerd. Eet je wat suikerrijks dan trekt het snel weg. Eet je gewoon een maaltijd dan duurt het wat langer omdat het eerst moet verteren. Als je weet dat je mogelijk een suikerdip kan krijgen zorg dan gewoon dat je wat in je sporttas hebt zitten. Al is het gewoon een rolletje dextro. Neem er een en je zal merken dat die dips zoals je die had nu snel wegtrekken.
Het is altijd een beetje exerimenteren hoe en wat je moet eten om dit te voorkomen. Je zal er met de tijd wel een ritme in vinden. Ik at altijd een half uurtje voor het trainen een lichte maaltijd (100 gr rijst ongekookt afgewogen + 150 gr kip en wat groente met een lekker sausje). Dan had ik geen last van een dip. Maar sommigen worden juist dan misselijk van oprispingen en eten eerder om dit te voorkomen. Het is dus even je weg zoeken.
 
Vandaag voor de eerste keer maximaal getraind en een kleine twee uur later behoorlijk aan het trillen en niet lekker voelen en totaal uitgeput. Ik was iets te laat met eten want wou binnen een uur na de training eten maar was al 2 uur verder. Ik vernam dat ik steeds meer begon te trillen en misselijk begon te worden van vermoeidheid. Ik gloeide ook behoorlijk als een soort koorts.

Voor mij is het meest logische dat ik door mijn suikers heen was, omdat na een warme maaltijd en extra suikers ik mij binnen een half uur 10x beter voelde. Hoewel ik nog steeds wat trillerig ben voel ik mij wel goed. Het trillen wat ik nu heb zou dan gewoon komen door het extreem zwaar trainen voor mij wat ik niet gewend ben.

Een uurtje voor de training 50 gram carbs gehad en twee en een half uur na het trainen ook een 50 gram. Zou ik dan gewoon domweg met die 50 gram voor het trainen te weinig hebben gehad? Of is het domweg dat ik te laat was met eten na de training?
Ja heb ik ook vaak, ik eet gelijk na training in auto een banaan en als ik thuis kom een whey shake met bevroren blue berries en kwark, even laten intrekken en half uur erna rijst met kip en beetje zetel hangen.
 
Door genoeg te eten komt dan inderdaad je lijf weer wat meer "tot rust" en heeft je lijf voldoende energie om alle organen goed op gang te houden, waaronder ook de lever wat ook bijdraagt aan een stukje warmtehuishouding.

Dit dus waarschijnlijk, omdat ik van een alcohol verslaving afkom (18 halve liters per dag) en mijn lichaam nu goed aan het voeden ben zoals het hoort (mijn lever was niet optimaal een tijdens die tig jaren :rolleyes: ). Het zijn niet zozeer opvliegers maar de gehele dag door een prettige warmte en pas laat in de avond begin ik kouder te worden voor het slapen gaan (vandaar ook niet meer zweten als de pest in de nacht maar heerlijk warm en fluffy slapen). Ik denk dat ik (en mijn lichaam) niet meer weet hoe het normaal hoort te zijn en nu alles langzaam op gang komt.

Verder zijn het idd snelle carbs en eiwitten die dus al opgenomen zijn en niet meer voldoende zijn voor de training zelf, maar slechts alles weer hebben aangevuld zoals het hoort te zijn na een nacht slaap. Ik kom dus gewoon tekort en heb geen complexe koolhydraten 2 uur voor de training.

Ja heb ik ook vaak, ik eet gelijk na training in auto een banaan

Het is voor zover ik nu begrijp een suiker dip en heb mijn voeding niet geoptimaliseerd op een zware training. Nu was vandaag ook wel tot de volle max om te testen of ik wel normaal kan squatten nu ik leer hoe het moet met een bar zonder mijn houding te verkloten. Nu nam ik de banaan bij het waken, maar kan wellicht tijdens de training gewoon ranja nemen voor de snelle aanvulling.
 
Dit dus waarschijnlijk, omdat ik van een alcohol verslaving afkom (18 halve liters per dag) en mijn lichaam nu goed aan het voeden ben zoals het hoort (mijn lever was niet optimaal een tijdens die tig jaren :rolleyes: ).
Top dat je zo een verandering hebt doorgevoerd! En een lever is een zeer goed herstellend orgaan. Het kan veel hebben en zich ook echt weer volledig herstellen. Je lever is ook je fabriekje wat betreft je warmethuishouding (heb zelf lever/darm problemen dus weet wat het doet met je warmtehuishouding... altijd koud :o )

Het zijn niet zozeer opvliegers maar de gehele dag door een prettige warmte en pas laat in de avond begin ik kouder te worden voor het slapen gaan (vandaar ook niet meer zweten als de pest in de nacht maar heerlijk warm en fluffy slapen). Ik denk dat ik (en mijn lichaam) niet meer weet hoe het normaal hoort te zijn en nu alles langzaam op gang komt.
je lijf gaat stabiliseren en weer herstellen. Kost tijd en je moet je lijf weer gaan leren vertrouwen. Veel mensen worden koud voor het slapen gaan. Eenmaal slapend is je lijf in rust en kan alles weer herstellen. Zweetbuien snachts kan echt van alles zijn. Van suikerdips tot aan stress. Vergeet niet dat als je slecht eet je lichaam (ook al heb je overgewicht bijvoorbeeld) ondervoed kan zijn en je hele energiehuishouding op zijn gat kan gaan.

Verder zijn het idd snelle carbs en eiwitten die dus al opgenomen zijn en niet meer voldoende zijn voor de training zelf, maar slechts alles weer hebben aangevuld zoals het hoort te zijn na een nacht slaap. Ik kom dus gewoon tekort en heb geen complexe koolhydraten 2 uur voor de training.
je kan ook kiezen voor trage carbs 2 uur voor het trainen en een banaantje vlak ervoor. Of korter op je training die lichtere maaltijd eten.

Het is voor zover ik nu begrijp een suiker dip en heb mijn voeding niet geoptimaliseerd op een zware training. Nu was vandaag ook wel tot de volle max om te testen of ik wel normaal kan squatten nu ik leer hoe het moet met een bar zonder mijn houding te verkloten. Nu nam ik de banaan bij het waken, maar kan wellicht tijdens de training gewoon ranja nemen voor de snelle aanvulling.
Je kan dus ook gewoon wat dextro in je water doen ipv ranja. Of een dextro rolletje meenemen. Maar Ranja is ook een optie.
 
Bedankt voor de info.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven