XXL Nutrition

Suiker: vergif of noodzaak?

Bezoekers Topic (Leden: 0, Gasten: 0)

boforli

Huge Freak
+10 jaar member
Lid geworden
17 mei 2006
Waardering
307
srry voor het heropenen van dit oud topic T maar ik heb n vraag ivm suiker en zo hoef ik niet n nieuw topic te openen.

Ik eet bijna niks suiker op n dag maar laatst merktte ik dat als ik suiker tot me neem me n stuk beter voel,vooral als ik op t werk ben dan en tijdens training.
Blijkbaar is t toch noodzaak om suiker te eten regelmatig maar wat eet je dan best om suiker in je te krijgen??Paar lepeltjes dextrose?

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
+15 jaar member
Lid geworden
7 okt 2002
Waardering
3.170
  • Topic Starter Topic Starter
srry voor het heropenen van dit oud topic T maar ik heb n vraag ivm suiker en zo hoef ik niet n nieuw topic te openen.

Ik eet bijna niks suiker op n dag maar laatst merktte ik dat als ik suiker tot me neem me n stuk beter voel,vooral als ik op t werk ben dan en tijdens training.
Blijkbaar is t toch noodzaak om suiker te eten regelmatig maar wat eet je dan best om suiker in je te krijgen??Paar lepeltjes dextrose?
Het principe van snelle suikers om optimaal te presteren wordt al jaren als verkoopargument gebruikt door dextro energy, wat uiteindelijk niets anders is dan een blokje glucose met of zonder smaakje.

Ik zou als BB gedurende de dag het nemen van glucose beperken, maar als je het doet dan moet je het onder de 10 gram houden, alles daarboven heeft een te grote (negatieve) impact op je bloedglucose.

Wat je training betreft moet je denken aan een combinatie van dextrose en maltodextrine om een goede afgifte te bekomen. Daarvoor verwijs ik je graag naar dit artikel: [Link niet meer beschikbaar]

boforli

Huge Freak
+10 jaar member
Lid geworden
17 mei 2006
Waardering
307
dus volgens jouw hoef ik geen suiker te eten de hele dag?

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
+15 jaar member
Lid geworden
7 okt 2002
Waardering
3.170
dus volgens jouw hoef ik geen suiker te eten de hele dag?
Kan helpen voor mensen die op een gegeven moment wat concentratie missen en/of een wat laag bloedglucose hebben, maar als je regelmatig eet dan zou je in principe geen nood moeten hebben aan extra suikers gedurende de dag nee.

boforli

Huge Freak
+10 jaar member
Lid geworden
17 mei 2006
Waardering
307
ik eet thans om de 2a3u ,mss toch s laten checken bij de dokter volgende keer

YOGI

Freaky Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
5 sep 2008
Waardering
708
Lengte
1m88
Massa
88kg
Vetpercentage
13%
Interessant artikel!
Nog even een vraag naar aanleiding van:
Er is maar 1 manier om dit hele katabole proces stop te zetten en zo kostbaar spierweefsel te sparen: glucose of dextrose. Direct na de training i.c.m. een aanzienlijke hoeveelheid eiwit van een snelle vorm en je crëeert een insulinepiek en een direct hoge bloedglucose- en aminozuurspiegel. Deze maakt het mogelijk de hongerige spiercellen niet alleen snel van energie te voorzien maar ook nog eens van de nodige herstellende stoffen, aminozuren. Zouden we dit proberen met een zetmeel of ander meer complex koolhydraat houdend product, dan was de anabole reactie véél minder groot en snel.
Nu eet ik direct na de training rozijnen + whey shake maar ik vraag me af hoeveel gram snelle suikers nodig zijn? Ik dacht op Simplyshredded te hebben gelezen dan 40 gr suikers optimaal is?

Viriya

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
4 nov 2009
Waardering
28
Lengte
1m84
Massa
115kg
Vetpercentage
21%
30-40g is gebruikelijk

Bratt fit

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
11 mrt 2011
Waardering
15
Lengte
1m69
Massa
91kg
Vetpercentage
11%
Ik heb zelf al jaren dextrose na mijn training gepakt. Nu doe k het ongeveer een half jaar niet meer en ik moet zeggen dat ik de dextrose totaal niet mis. Ik eet liever een hoop complexe langzaam opneembare carbs (60-80gram) met 30 gram whey er bij. Hier voel ik mij veel beter bij.

tWack

Advanced Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
10 jul 2008
Waardering
30
Ik zit nu toevallig een week op een keto dieet, op gemiddeld ~10 gram koolhydraten per dag. En begin de suiker te missen..

B4zz

Novice
Lid geworden
22 mei 2011
Waardering
0
Lengte
1m84
Massa
74kg
Goed en leerzaam stuk! :D

Parthenon

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
28 feb 2011
Waardering
20
Alle suikers die niet rechtstreeks uit plantaardig voedsel komen zijn vergif.

Alleen fruit eten is het beste elke toegevoegde shizzle is bende.

Ano_1989_14

Freaky Bodybuilder
Lid geworden
14 aug 2011
Waardering
563
volgens mijn heb je het wel nodig maar niet fabriekssuiker maar gewoon in fruit enz

Unstoppable

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
6 jan 2011
Waardering
516
Lengte
1m89
Massa
98kg
Vetpercentage
10%
zelf doe ik in mijn postworkout wheyshake altijd 30ghavermout en 20g dextrose :) aan de hand van dit artikel was dat dus niet eens zo slecht bedacht van mezelf :D ( dit is trouwens wel in de cut, bij bulk zou ik de hoeveelheden verdubbelen. )

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
+15 jaar member
Lid geworden
7 okt 2002
Waardering
3.170
Alle suikers die niet rechtstreeks uit plantaardig voedsel komen zijn vergif.

Alleen fruit eten is het beste elke toegevoegde shizzle is bende.
Alle suiker komt uit planten, ze hebben er alleen alle gezonde stoffen uitgefilterd zodat je alleen nog pure sacharose, fructose of dextrose overhoudt.

Fruit bevat vooral fructose, wat ook alleen maar gezond is in kleine hoeveelheden. Grote hoeveelheden geconcentreerde fructose is erg schadelijk.

jonakaas

Cool Novice
+10 jaar member
Lid geworden
16 jan 2007
Waardering
9
Goed topic, Wat zijn de gedachte over vervangen van dextrose of maltodextrine met Vitargo? Gemaakt van aardapelzetmeel en piekt een stuk minder, het is alleen wel heel duur.

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
+15 jaar member
Lid geworden
7 okt 2002
Waardering
3.170
Goed topic, Wat zijn de gedachte over vervangen van dextrose of maltodextrine met Vitargo? Gemaakt van aardapelzetmeel en piekt een stuk minder, het is alleen wel heel duur.
Late reactie maar dextrose + malto combi is prima, je hoeft echt niet meer uit te geven, als er al voordelen zijn (ik denk niet dat daar voldoende wetenschappelijke onderbouwing voor is) dan zal dat beperkt zijn en niet de extra kosten waard.

lovelykid

Cool Novice
Lid geworden
31 mrt 2012
Waardering
3
Lengte
1m81
Dus het is beter om geen fruit meer te eten:(

Alleen dextrose na de training dus?

Moet ik die 500gr aarbeien die ik gekocht heb weggooien nu?:(

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
+15 jaar member
Lid geworden
7 okt 2002
Waardering
3.170
Dus het is beter om geen fruit meer te eten:(

Alleen dextrose na de training dus?

Moet ik die 500gr aarbeien die ik gekocht heb weggooien nu?:(
Je kan gerust fruit eten, alleen rond de training zou ik het houden bij shakes.

housny

Cool Novice
Lid geworden
27 apr 2012
Waardering
4
Lengte
1m69
Massa
70kg
Vetpercentage
7%
Ik beschouw pure suiker in een pak als een slechte stof. Maar vergeet niet: een klein beetje van een slechte stof is beter dan teveel van een goede stof!
Heel af en toe gebruiken kan dus geen kwaad. Beter dan een biertje! Suiker breekt je spieren niet af, bier wel!

markrot

Freaky Bodybuilder
Elite Member
Foto Contest Winner
+10 jaar member
Lid geworden
26 jan 2009
Waardering
602
Denk je dat een 50/50 suiker en zetmeel content in je dieet minder effectief is als nabij de 100% zetmeel om een optimale spier:vet verhouding na te streven?

Bovenaan