XXL Nutrition

Suiker: vergif of noodzaak?

Users who are viewing this topic

Unstoppable

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
6 jan 2011
Waardering
516
Lengte
1m89
Massa
98kg
Vetpercentage
10%
Ik beschouw pure suiker in een pak als een slechte stof. Maar vergeet niet: een klein beetje van een slechte stof is beter dan teveel van een goede stof!
Heel af en toe gebruiken kan dus geen kwaad. Beter dan een biertje! Suiker breekt je spieren niet af, bier wel!

cool story bro

Jinsu

Freaky Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
11 nov 2004
Waardering
133
Ik denk dat in de eerste post het volgende filmpje niet mag ontbreken:

Sugar: The bitter truth
http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM&ob=av3e

En toch kun je niet zonder, vooral in de ochtend is er niets op tegen om suiker te nuttigen of zoals al eerder gezegd na het sporten. En niet te vergeten dat de gemiddelde Amerikaan meer soda's per maand drinken dan wij per jaar.

Een ander punt is dat mensen te veel gefixeerd zijn op 0% VET terwijl 3/4 kwart van de koolhydraten uit suikers bestaat...

Fable

Ripped Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
4 okt 2006
Waardering
178
Lengte
1m80
Massa
95kg
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen suikers die normaal al in voeding zitten en geraffineerde suikers. Die laatste mijd ik nu volledig en mis het ook echt niet.

Rood86

Cool Novice
Lid geworden
10 aug 2011
Waardering
11
Lengte
1m86
Massa
100kg
Vetpercentage
12%
er is sinds het schrijven van dit artikel nogal wat gebeurt in de bb wereld
en nogal wat onderzoek geweest naar de groeide markt van voeding/health

zou Big T eventueel aanvullingen hebben of zelfs het stuk kunnen herschrijven met de kennis die nu voorhanden is?

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
+15 jaar member
Lid geworden
7 okt 2002
Waardering
3.170
Herschrijven niet, gaan prutsen in oude artikels of zelfs herschrijven vind ik niet echt een goed idee. Maar wat ik zou updaten aan het artikel is vooral dat je niet noodzakelijk suiker moet eten na de KT, hoewel het ook geen kwaad kan.

Verder blijft suiker ongezond en moet je het zoveel mogelijk mijden, het levert geen micronutriënten en ontneemt ze zelfs van het lichaam.

Voor en tijdens training kan het wel nuttig zijn om een sportdrank met koolhydraten te drinken.

Mozole

Cool Novice
Lid geworden
15 jan 2011
Waardering
1
wat kan er nou beste voor de training en tijdens de training ingenomen worden?

Cools

Colossal Veteran
Elite Member
+10 jaar member
Lid geworden
3 okt 2006
Waardering
2.939
High-Sugar Diet Linked to Cholesterol
Added Sugars in Diet Triple Risk of Having Low Level of 'Good' Cholesterol
[Link niet meer beschikbaar]

Sugar and Cardiovascular Disease
http://circ.ahajournals.org/content/106/4/523.full

Research Links Sugar Consumption, Fat Production, and Diabetes
http://www.yalescientific.org/2011/04/research-links-sugar-consumption-fat-production-and-diabetes/

Dietary Glycemic Load and Index and Risk of Coronary Heart Disease in a Large Italian Cohort
[Link niet meer beschikbaar]

Conclusion In this Italian cohort, high dietary GL and carbohydrate intake from high-GI foods increase the overall risk of CHD in women but not men.

Wvdlinden

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
8 feb 2012
Waardering
18
Lengte
1m89
Massa
111kg
Vetpercentage
16%
Na de fysieke inspanning hebben we flink wat energie verbuikt, in het geval van bodybuilding is dit hoofdzakelijk glucose uit onze spieren en lever. Na de training gebeurd er het volgende; door de lage energievoorraad reageert het lichaam als een nood stop, het wil kost wat kost energie zoeken uit elke bron die er te vinden is. Daardoor zal in eerste instantie de groeihormoonafgifte toenemen, en stijgt het energie vrijmakend hormoon cortisol om de opdracht te geven glucose te maken uit vetten en eiwitten. Dit is dus een catabole situatie, hierbij zal insuline nog niet direct stijgen maar later, een tijd na de training wel een piek kennen, wanneer glucose terug wordt aangevuld.

Er is maar 1 manier om dit hele katabole proces stop te zetten en zo kostbaar spierweefsel te sparen: glucose of dextrose. Direct na de training i.c.m. een aanzienlijke hoeveelheid eiwit van een snelle vorm en je crëeert een insulinepiek en een direct hoge bloedglucose- en aminozuurspiegel. Deze maakt het mogelijk de hongerige spiercellen niet alleen snel van energie te voorzien maar ook nog eens van de nodige herstellende stoffen, aminozuren. Zouden we dit proberen met een zetmeel of ander meer complex koolhydraat houdend product, dan was de anabole reactie véél minder groot en snel.

Geld dit ook tijdens de cut?

Bovenaan