AndroidHealthClinic

Suiker: vergif of noodzaak? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Suiker - vergif of noodzaak?

1.Voorwoord
------------------------------------------------------------------------------

In dit artikel zal ik toelichten wat suiker is, in welke vormen het voorkomt, wat het doet met onze gezondheid, en welke nadelen en voordelen het kan hebben voor ons bodybuilders, fitnessbeoefenaars maar ook gewoon als zelfbewuste mens.

We zien de laatste tijd steeds meer dat suiker voor verschillende klachten en problemen zorgt. Terwijl dit vroeger weinig aandacht kreeg; het was een probleem bij diabetespatiënten en verder moest men uitkijken voor de tanden en zelfs dat werd grotendeels verwaarloosd. Waarom staat suiker dan nu meer dan ooit in de aandacht; in de wetenschap, bij diëtisten, enz.? Wel suiker blijkt de meest pathogene stof in onze voeding te zijn, dit wil zeggen dat het verantwoordelijk is voor een zeer groot aantal ziektes in onze culturen en bestaande ziektes zelfs kan verergeren.

Men heeft altijd gedacht dat vet de enige grote boesdoener was, en deels is dit ook waar. TE is immers nooit goed. Als je teveel verzadigd vet eet, dan stijgt je cholesterol en neemt je lichaamsvet toe met alle gevolgens van dien voor je gezondheid. Echter een belangrijkere factor die instaat voor een groter deel van de Westerse beschavingsziekten is niet vet, maar een stof waar vroeger geen haan ooit over heeft gekraaid. We doen het elke dag in onze koffie of thee, op de boterham of pannenkoek, in nagerechten en het zit in nagenoeg alles wat je maar kan kopen in de supermarkt. Suiker is de oorzaak van allergieën, stofwisselingsstoornissen, zwaarlijvigheid, diabetes enz. Indirect is het de oorzaak van hart en vaat ziekten: nog altijd doodsoorzaak nummer 1 bij mannen in Europa en de VS. Er is zelfs een duidelijk verband met kanker (doodsoorzaak nr°2) als gevolg van een teveel aan suiker. Het is namelijk bekend dat kankercellen vooral gevoed worden door glucose (suiker) en glutamine.

2.Wat is suiker?
---------------------------------------------------------------------------

Je denkt nu misschien, 'dat weet toch iedereen?' maar toch zijn er belangrijke punten die niet iedereen weet. De 'gezuiverde' suiker die het meest populair is en door iedereen gekend is, is afkomstig van suikerbieten of suikerriet. Deze substantie staat ook wel gekend als sacharose welke een disacharide is, een verbinding van glucose en fructose. Chemisch gezien zijn suikers zeswaardige alcoholen die een groot aantal soorten omvatten en elk verschillend smaken. Er is vruchtensuiker (fructose) wat trouwens driemaal zoeter is dan glucose (druivensuiker). Melksuiker, wat een verbinding is van glucose en galactose en wat weinig zoet smaakt. Verder zijn er nog een reeks stoffen die chemisch gezien suiker zijn maar voor de mens niet zoet smaken.

Fructose vinden we in vruchten maar ook voor 50% in bijv. nectar en uiteindelijk honing. Druivensuiker zit niet alleen in druiven maar ook in bijna alle plantensappen en in het menselijk en dierlijk bloed. Maar ook in de overige 50% uit nectar en honing. Glucose komt het vaakst voor in de natuur. Zetmeel, de basissubstantie van veel planten bestaat uit gepolymeriseerde dus compacte glucose en kan daardoor in de spijsvertering gemakkelijk terug naar glucose omgezet worden. Echter, suiker in geïsoleerde vorm komt in de natuur niet voor. Het is terug te vinden in slechts enkele planten en vruchten in niet-zuivere vorm en in samenhang met andere substanties. De enige geconcentreerde suiker in de natuur is honing.

3.Hebben wij mensen suiker nodig?
-----------------------------------------------------------------------------

Ja en nee, wij kunnen niet leven zonder glucose in ons lichaam. Maar wat belangrijk is, is hoe deze bloedglucose aangevoerd wordt, maw welke voeding is goed en welke voeding is slecht. Wij hebben ongeveer 100mg glucose per 100ml bloed in ons lichaam. Daalt de bloedglucosespiegel dan treden hypoglycemische symptomen op waaronder misselijkheid, zwakte, beven, angst, onbeheerstheid, infecties enz. Als de glucosespiegel beneden een bepaalde waarde valt sterven we zelfs. Dit kan allemaal heel snel verholpen worden door suiker te eten. Suiker is dus in sommige gevallen levensnoodzakelijk. Nu waar ligt dan het probleem? Wel, dat zuivere suiker - geraffineerd zeg maar - veel te snel opgenomen wordt door ons organisme. Tijdelijk zal je je beter voelen na een suikerrijke maaltijd, maar dan gebeuren er een aantal zaken die zeer nadelig zijn voor onze gezondheid, namelijk het volgende: in tegenstelling met andere voedingsmiddelen wordt suiker onmiddellijk opgenomen, het komt direct in het bloed. Bij een groot suikeraanbod wordt het organisme met suiker overspoeld. De suikerspiegel stijgt plots, de alvleesklier reageert hierop en geeft insuline af en deze laatste begint al die suiker uit het bloed te halen en blijft dit doen ook als het suikeraanbod al verdwenen is. Daardoor daalt na het suikergebruik de suikerspiegel onder de normale waarde, waardoor opnieuw de behoefte aan suiker ontstaat. Op deze manier kan een echte verslaving ontstaan. De bevrediging van een behoefte wordt aldus de oorzaak van een nieuwe, meestal nog sterkere "behoefte". Een hypoglycemische toestand moet men dus niet tegemoet komen met suiker hoewel men daarmee direct geholpen is, maar men moet juist suiker vermijden.

We kunnen dus concluderen dat wij suiker nodig hebben maar niet in zijn geraffineerde, gezuiverde vorm. We kunnen veel beter glucose vormen uit meer complexe koolhydraten, welke een geleidelijke afgifte teweeg brengen en dus een stabiele insuline en bloedglucose waarde garanderen.

4.Wanneer wel en wat zijn de voordelen?
------------------------------------------------------------------------------

Er zijn slechts 2 voordelen aan suiker voor bodybuilders en atleten die ik toch ook wil vermelden.

1. Het werkt op sommige momenten zeer anabool, dit gaat zo:

Na de fysieke inspanning hebben we flink wat energie verbuikt, in het geval van bodybuilding is dit hoofdzakelijk glucose uit onze spieren en lever. Na de training gebeurd er het volgende; door de lage energievoorraad reageert het lichaam als een nood stop, het wil kost wat kost energie zoeken uit elke bron die er te vinden is. Daardoor zal in eerste instantie de groeihormoonafgifte toenemen, en stijgt het energie vrijmakend hormoon cortisol om de opdracht te geven glucose te maken uit vetten en eiwitten. Dit is dus een catabole situatie, hierbij zal insuline nog niet direct stijgen maar later, een tijd na de training wel een piek kennen, wanneer glucose terug wordt aangevuld.

Er is maar 1 manier om dit hele katabole proces stop te zetten en zo kostbaar spierweefsel te sparen: glucose of dextrose. Direct na de training i.c.m. een aanzienlijke hoeveelheid eiwit van een snelle vorm en je crëeert een insulinepiek en een direct hoge bloedglucose- en aminozuurspiegel. Deze maakt het mogelijk de hongerige spiercellen niet alleen snel van energie te voorzien maar ook nog eens van de nodige herstellende stoffen, aminozuren. Zouden we dit proberen met een zetmeel of ander meer complex koolhydraat houdend product, dan was de anabole reactie véél minder groot en snel.

2. Suiker heeft nog een tweede voordeel en dat is vooral voor ons bodybuilders soms zeer handig: calorieën. Suiker levert een enorme hoeveelheid snelle energie en calorieën. Om een voorbeeld te geven: een volledige, stevige maaltijd levert ongeveer 800 kcal. 1 enkele liter chocolademelk levert echter meer dan 1000 kcal! Je begrijpt wel dat dit een zeer handige factor is voor mensen die weinig tijd hebben voor die eerste, meer complexe maaltijd. Nu weet je uit vorige uitleg dat dit grote nadelen heeft, ik dring er daarom op aan om volgende zaken toe te passen:

Voeg bij de snelle maaltijd bestaande uit veel suiker een comlexe koolhydraat toe. Dit kan zijn havermout, brinta, brood, groenten en zelfs fruit als het niet al te zoet is. Deze extra koolhydraatbron vertraagt op die manier de opname van de snelle suikers en geeft een meer geleidelijke, langdurige insulinestijging door een tragere afgifte van glucose in het bloed. Hierdoor heb je ook minder kans dat veel ervan naar vetcellen zal worden getransporteerd.

Wat je nooit mag doen is vetten toevoegen aan suikers. Vet + suiker en in mindere mate zout zijn de oorzaak van hart en vaat ziekten, kankers en zwaarlijvigheid en al de problemen die erbij horen. Eet dus bij voorkeur nooit suiker bij vet en dan doel ik vooral op verzadigd vet.

5.Tot slot
-------------------------------------------------------------------------------

We mogen suiker niet louter zien als een ziekmakende factor die lichamelijke gebreken kan veroorzaken, het bepaald het leefgedrag van elke mens, het veroorzaakt indirect of direct voordelen en nadelen aan ons leven. We moeten dus niet alles wat zoet is en suiker bevat volledig bannen, maar gaan matigen in alles wat we qua voeding doen. Minder vetten is 1 zaak, maar minder suiker is minstens zo belangrijk, het moment dat iemand dit inziet zal zijn of haar leven kwalitatief beter, langer en gezonder worden.
 
admin zei:
Alle natuurlijke suikers bevatten fructose, dextrose is eigenlijk druivensap zonder de fructose en is dus geraffineerd. (dextrose wordt niet uit druiven gewonnen maar uit aardappelen) In normale omstandigheden is dat niet zo gezond, maar omdat na de training de vraag naar energie voor de spieren groter is, zal het beter zijn een koolhydraat te nemen die direct kan opgenomen worden door de spieren. (Hogere GI en II) Dan is maltodextrine en/of dextrose de beste keuze.

En toch zit het me niet lekker met dat dextrose gedoe. Ik vermijd (geraf.) suikers meestal als de pest en om nou voortaan 50 gram dextrose in een keer naar binnen te knallen gaat daar lijnrecht tegen in!
Er moet toch wel een maximum zijn aan koolhyrdaten dat je per minuut kunt verwerken? Is dextrose nou echt de enige goeie bron voor na het trainen?

Ik weet dat ik dextrose in de supermarkt kan kopen, maar hoe zit dat met malto-dextrine eigenlijk? Daar weet ik niet veel van, behalve dat het onder de glucosepolymeren valt.

Zoals je ziet ben ik wel dingend op zoek naar een goeie glucose bron, voor na het trainen maar stap ik niet gauw over op poedertjes en pilletjes... Somebody help me! ???
 
Je bent op zoek naar een goede glucosebron maar je wil geen dextrose? Dextrose = glucose in poedervorm. Dus dan kan je nog lang zoeken. Maltodextrine heeft een nog hogere GI/II. Ik vrees dat je dan maar het beste iets neemt als honig, druivensap, banaan ed. maar ideaal is het niet.
 
50-60 grm dextrose na je training kan geen kwaad, dat heeft je lichaam gewoon nodig, na een training met hoge inspanning, lees admin's artikel erover zouk zeggen :)

goed artikel ! thnx
 
nou goed, laten we zeggen dat ik bereid ben om te experimenteren...

ff wat stats; ik ben 20, 1,74m, 65 kilo. Ik train, keihard en fanatiek, maar als ondersteuning van mijn vechtsporten.

Dextrose lijkt me dus een goeie optie, maar hoe zit dat met een Weight Gainer? De naam schrikt me af, maar inhoudelijk is het toch niet meer dan Koolhydraten en Whey mix toch?

Ik heb ooit Creatine gekocht van "Performance", maar aangezien ik geen vergelijking kan maken weet ik niet hoe de kwaliteit was. Iemand een goeie tip voor weight gainer?

Or is this just another bad idea...
 
belikewater zei:
nou goed, laten we zeggen dat ik bereid ben om te experimenteren...

ff wat stats; ik ben 20, 1,74m, 65 kilo. Ik train, keihard en fanatiek, maar als ondersteuning van mijn vechtsporten.

Dextrose lijkt me dus een goeie optie, maar hoe zit dat met een Weight Gainer? De naam schrikt me af, maar inhoudelijk is het toch niet meer dan Koolhydraten en Whey mix toch?

Ik heb ooit Creatine gekocht van "Performance", maar aangezien ik geen vergelijking kan maken weet ik niet hoe de kwaliteit was. Iemand een goeie tip voor weight gainer?

Or is this just another bad idea...

Wg is meer een combi van complex en snelle suikers..niet ideaal voor na t trainen. is overigens geen weiproteine die daar aan toe is gevoegd.

ga gewoon na t traine voor een weishake met dextrose..kan echt geen kwaad. wat frenkpie en admin al zegt, je lichaam gebruikt t toch voor energiedoeleinden dus waarom niet?

en creatine is wat anders dan weightgainer:)
 
Het verhaal rondom dat dextrose is me nu wel duidelijk geworden. Bedankt voor het stuk !
 
nou dan kom ik weer op het feit terug, als te vaak dextrose neemt, dan kan je toch een vorm van suikerziekte ontwikkelen, of is dat alleen maar als je het gebruikt op momenten dat je lichaam er niet om vraagt?
dat zou er dus op wijzen dat het 5x per week na trainen (in welke dosis?) geen kwaad kan toch?
 
Heel leerzaam big_t, bedankt !

Suiker is raar spul: ik heb een tijdje als ontbijt van die Brinta wake up gegeten.
Erg gauw mee gestopt: binnen een uur was ik slap en trillerig, ik voelde me beter als ik nix at ! dit probleem heb ik ook met zoete mueslirepen en zo.

tegenwoordig eet ik alleen die hartige wasa crackers dan krijg ik die slapte niet.
 
BBnoel zei:
nou dan kom ik weer op het feit terug, als te vaak dextrose neemt, dan kan je toch een vorm van suikerziekte ontwikkelen, of is dat alleen maar als je het gebruikt op momenten dat je lichaam er niet om vraagt?
dat zou er dus op wijzen dat het 5x per week na trainen (in welke dosis?) geen kwaad kan toch?

Van suiker krijg je geen suikerziekte.

Als je je leven lang aanslagen doet op je insulinehuishouding doordat je altijd vele te veel eet en een lange tijd veel te zwaar bent (vet dus, ik heb het niet over spiermassa) dan heb je een nogal verhoogde kans op diabetes.
 
Goed stuk! Was van enkele feiten al op de hoogte maar sommige ook nog niet. Thnx.
 
zeer leerzaam en intressant stuk! thx voor de info :thumb:
 
erg interresant ! ik print t uit, en ga t nog even goed doornemen, hier kan je veel baat bij hebben,

thanks BIG_T
 
Erg interessant stukje! Ik heb er eens een nachtje over nagedacht en kwam met het volgende:

Sinds jaar en dag eet ik ontzettend veel suiker, dat wil zeggen, op mijn werk drink ik voordat ik begin 3 glazen thee en in elk glas gaan er 3 zakjes suiker! Zo drink ik de hele dag door, wat suiker betreft. Ik eet veel zoetigheid, noem maar op, snoep, chocolade, als het maar zoet is! Ze hebben mij altijd verteld dat je van suiker of zoetigheid aankomt. Ik weet niet wat er aan de hand is? Maar bij mij gelden die wetten niet! Nou had ik naar aanleiding van het geschreven stukje over suiker mijn eigen theorie bedacht, verbeter mij als ik het helemaal mis heb.

Doordat ik sport, of me gewoon inspan in het dagelijkse leven, zakt mijn bloedspiegel, deze moet je dus aanvullen met "suikers" . Ik doe dat eigenlijk dus onbewust met veel te veel verkeerde suikers! Daardoor verdwijnt mijn eetlust, immers, ik heb met die hoeveelheden suiker mijn behoefte eraan al flink omhoog geschroefd. Hierdoor kom ik ook niet aan in gewicht, want het zijn niet de voedingsstoffen waarmee ik dus massa kan maken. Heb ik het een beetje goed????
Dus mijn idee zou zijn, geen "suikers" meer nemen die ik normaal neem, dus ga ik een hypo creeeren, en dan zou ik "gezond" moeten gaan eten om een normaal bloedsuiker te krijgen. Zou dat helpen???

Ik ben benieuwd naarde reacties..

Alvast bedankt!

Groeten Silence.
 
Big_T zei:
Onderzoek wees uit dat 50/50 de beste resulaten opleverd na zware fysieke inspanning.

Voor zover ik weet wees onderzoek ook uit dat de helft van je wheyinname voor de training, en de andere helft na de training, een sterkere anabole reactie teweegbracht dan je whey alleen na de training te nemen

correct me if im wrong :)
 
goed stuk. ben ik ff blij dat ik die 50kg dextrose niet voor niets gekocht heb :D
 
coltivatore zei:
Voor zover ik weet wees onderzoek ook uit dat de helft van je wheyinname voor de training, en de andere helft na de training, een sterkere anabole reactie teweegbracht dan je whey alleen na de training te nemen

correct me if im wrong :)
Onderzoek wees uit dat dit nieuwe onderzoek waar jij het over hebt nog niet was gedaan ten tijde van dit artikel :D
 
dus als ik het goed begrijp:

Als je voor de training dextrose zou nemen, zou je door de hypoglycemische terugval je energie kwijtraken om deftig te kunnen trainen?

Als je na de training die dextrose neemt en een insuline-piek krijgt, krijg je dan ook geen terugval in suikerspiegel of wordt dit effect teniet gedaan omdat de spieren zoveel suiker nodig hebben?

Als dit affirmatief is, heb k het stuk door :)
 
Dextrose piekt en daalt idd te snel om het pre training te nemen. Je kan wel kleine hoeveelheden verspreid nemen.

Na de training stuurt insuline de aanwezige glucose naar de spieren, maar je moet nog steeds zorgen dat je na zo'n shake normaal eet om daarna geen lage bloedglucose te hebben. Ofwel neem je maltodextrose wat niet zo snel daalt maar wel snel piekt.
 
Als ik het samen met het creaverhaaltje samenvat kan je het dus het beste als volgt innemen:
Voor de training:
25gr whey
2-3gr creatine

Na de training:
25gr whey
2-3gr creatine
50-60gr dextrose...
 
Dat ziet er goed uit, hoewel men nu ook al begint met een kleine dosis koolhydraten pre training, of tijdens, vanwege de betere opname van eiwit weer. Je neemt dan imo beter maltodextrose (niet te verwarren met M. dextrine).
 
Back
Naar boven