MuscleMeat

Sumo vs Conventional Deadlift (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

techdupage

Novice
Lid geworden
16 jun 2021
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
76kg
Vetpercentage
12%
Dag allen,
Ik ben nu zo'n 3 jaar een recreatieve (kracht)sporter en heb daarvoor circa 5 jaar aan atletiek gedaan. Dit laatste jaar ben ik pas (semi) serieus begonnen met voeding bijhouden alleen is het (kracht) trainen zelf een beetje random en weinig structuur. Meestal 1 of 2 compound lifts en wat accessory exercises 3-4x in de week. Vaak borst, back, legs en full body en daarnaast doe ik nog 2 a 3x een hardloop interval training van ongeveer 30-45 minuten. Misschien is deze informatie allemaal overbodig maar ik dacht ik zet het er toch bij.

Een oefening die ik regelmatig oversla is de (conventional) deadlift en dat wil ik veranderen, dus de vraag luidt: is de sumo deadlift beter of de conventional? Naast de boven genoemde informatie, ben ik 185cm en heb redelijk lange armen en benen. Mij is destijds door mijn coach verteld dat ik met mijn bouw beter een sumo deadlift kon doen. Ik heb er zelf dus weinig ervaring mee en vroeg me af wat jullie normaal aanraden, wat de voor en nadelen zijn van de twee verschillende lifts en of er een beter is voor een bepaalde "bouw"? Daarnaast zijn tips voor de techniek en uitvoering van deze lift ook altijd welkom.
 
Kies de gene die het fijnst aanvoelt voor je bouw.
 
Beter voor wat? Wil je alleen kracht in een deadliftvariant of heb je ambitie om ooit een wedstrijd te draaien? Waarom sla je de deadlift nu meestal over? Het is zeker geen magische oefening, voor spiergroei zelfs maar matig. Voor een powerlifter een verplicht onderdeel. Voor velen één van de leukste oefeningen. Genoeg overwegingen om de deadlift wel of niet te doen.

Met de gegevens dat je redelijk lange armen en benen zou hebben is het advies van veel snel dat sumo beter zou werken, maar dat aan variabelen als techniek, mobiliteit, in hoeverre je dat wil en kan trainen en vervolgens ook de variant die je het leukst vindt. Het is trouwens ook prima mogelijk om zowel sumo als conventional te programmeren in verschillende blokken.

Mijn advies zou zijn om gewoon te starten met een deadlift. Kijk welke fijner aanvoelt en welke je leuker vindt. Focus je op de techniek, leer het patroon aan, zie elke set als een echte set. Begrijp waarom je bepaalde tweaks moet doen, waarom je waar spanning moet behouden en ga zo maar door. Lees bijvoorbeeld dit e-book over de deadlift eens door. En na een tijd nog eens omdat je dingen beter zal begrijpen



 
Beter voor wat? Wil je alleen kracht in een deadliftvariant of heb je ambitie om ooit een wedstrijd te draaien? Waarom sla je de deadlift nu meestal over? Het is zeker geen magische oefening, voor spiergroei zelfs maar matig. Voor een powerlifter een verplicht onderdeel. Voor velen één van de leukste oefeningen. Genoeg overwegingen om de deadlift wel of niet te doen.

Met de gegevens dat je redelijk lange armen en benen zou hebben is het advies van veel snel dat sumo beter zou werken, maar dat aan variabelen als techniek, mobiliteit, in hoeverre je dat wil en kan trainen en vervolgens ook de variant die je het leukst vindt. Het is trouwens ook prima mogelijk om zowel sumo als conventional te programmeren in verschillende blokken.

Mijn advies zou zijn om gewoon te starten met een deadlift. Kijk welke fijner aanvoelt en welke je leuker vindt. Focus je op de techniek, leer het patroon aan, zie elke set als een echte set. Begrijp waarom je bepaalde tweaks moet doen, waarom je waar spanning moet behouden en ga zo maar door. Lees bijvoorbeeld dit e-book over de deadlift eens door. En na een tijd nog eens omdat je dingen beter zal begrijpen



Super bedankt voor je uitgebreide response, hier was ik naar opzoek. Ik wil me meer bezig gaan houden met kracht en powerliften, of er ook ambitie is voor deelname aan een wedstrijd weet ik niet. Ik hou wel van wat competitie (ook met mezelf), maar met mijn bouw, kracht en techniek (niveau) stel ik momenteel weinig voor. Als ik de deadlift doe is het al snel een variatie, maar probeer zo nu en dan wel eens de conventional deadlift, maar op een of andere reden voelt het niet goed. Heb er meerdere mensen naar laten kijken, maar volgens hen was de uitvoering wel oke. Sumo heb ik 1 a 2 keer gedaan, maar voelde erg makkelijk in vergelijking met de conventional en was bang dat ik m dus niet helemaal goed deed en omdat de meeste in mijn sportschool conventional deadlifts doen konden ze ook niet helemaal zeggen of het wel of niet goed was.

Ik ga even in de boeken duiken en wellicht een keer een uurtje een PT inhuren die kan meekijken of de uitvoering van de sumo ok is. Bedankt voor je linkjes (en advies), ben ik wel even zoet mee ;). Groeize.
 
Back
Naar boven