AndroidHealthClinic

supercompensatie (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Guest

Gargantuan Beast
15 jaar lid
Lid geworden
19 mei 2002
Berichten
33.745
Waardering
3
Wat is dit precies?
 
Dat een spier kleine beschadigingen oploopt door een zware training. Maar behalve dat je lichaam die beschadigingen herstelt (compenseert) maakt je lichaam ook extra nieuw spierweefsel aan (super compensatie). Op die manier probeert je lichaam de spier in staat te stellen de volgende keer die zware belasting zonder beschadigingen aan te kunnen. (Maar tegen die tijd gooi jij er al weer extra gewicht bij :D )
 
supercompensatie zou als volgt moeten werken

als het moment na je training de dal van een lijn is, dan is het moment waarop volledig herstel en groei geschied is, de piek. Op die piek zou je weer moeten gaan trainen, maar wanneer is die piek precies ? Dat weet je niet.

Stel dat die piek na 72 uur is (STEL) dan zakt de lijn na die piek weer af naar beneden, dus zou de training daarna minder produktief zijn dan op de piek zelf.

Het geval is dat veel mensen op deze manier willen trainen en dan maar aannemen dat iedere spiergroep zijn piek bereikt na 72 uur na een training. Dat kan natuurlijk nooit zo zijn. Daarom is het wel een mooie begrijpbare theorie. maar in de praktijk is het van allerlei omstandigheden afhankelijk, terwijl de theorie volledig ceteris paribus is.
 
Originally posted by Ilya


Het geval is dat veel mensen op deze manier willen trainen en dan maar aannemen dat iedere spiergroep zijn piek bereikt na 72 uur na een training. Dat kan natuurlijk nooit zo zijn. Daarom is het wel een mooie begrijpbare theorie. maar in de praktijk is het van allerlei omstandigheden afhankelijk, terwijl de theorie volledig ceteris paribus is.

maar er is geen concreet bewijs te leveren wanneer dat moment daar is.
 
Originally posted by dandyman


maar er is geen concreet bewijs te leveren wanneer dat moment daar is.

schijnt wel een manier voor te zijn d.m.v. het opmeten met een centimeter kost wel dik veel tijd trouwens...
 
Originally posted by nilsjei1234


schijnt wel een manier voor te zijn d.m.v. het opmeten met een centimeter kost wel dik veel tijd trouwens...

en waarschijnlijk moet je heeeeel gedetailleerd te werk gaan.
 
Originally posted by dandyman


en waarschijnlijk moet je heeeeel gedetailleerd te werk gaan.

dat wel ja...

3xl weet hier volgens mij wel meer over...
 
en het verschilt constant.

Er zit een groot verschil tussen ff lekker pompen en een gigantische negatieve beentraining na een rustweekje.

owja en toevallig heb je het die week druk en was je al een beetje verkouden.

allemaal factoren.

mooi op papier maar zoals ik zeg als alle omstandigheden ceteris paribus waren dan was ik al lang 130kg tegen 5%.
 
Originally posted by Ilya
en het verschilt constant.

Er zit een groot verschil tussen ff lekker pompen en een gigantische negatieve beentraining na een rustweekje.

owja en toevallig heb je het die week druk en was je al een beetje verkouden.

allemaal factoren.

mooi op papier maar zoals ik zeg als alle omstandigheden ceteris paribus waren dan was ik al lang 130kg tegen 5%.

naturel :D?
 
als alle omstandigheden ceteris paribus zijn........

dan kun je door naar het oneindige.
Dan zou alles naturel kunnen en zouden steroiden helemaal geen rol kunnen spelen.
 
Originally posted by Ilya
als alle omstandigheden ceteris paribus zijn........

dan kun je door naar het oneindige.
Dan zou alles naturel kunnen en zouden steroiden helemaal geen rol kunnen spelen.

wat bedoel je met ceteris paribus?
 
ceteris paribus= omstandigheden die constant worden verondersteld

(als ik het goed heb)
 
Supercompensatie grafiek

[Abeelding niet meer beschikbaar]

Zoals je ziet zakt de lijn na het hoogste punt geleidelijker als dat de stijging was. Dit houd dus in dat je beter 1 dag te laat kan zijn als 1 dag te vroeg
 
Originally posted by Bodyman
ceteris paribus= omstandigheden die constant worden verondersteld

(als ik het goed heb)

ja precies, alles behalve die ene factor die we nastreven........Groei.
 
Back
Naar boven