AndroidHealthClinic

Supersetten

als je na een set meteen doorgaat met nog een set maar dan met verminderd gewicht.

Dat is wanneer je bijv een oefening doet met 2 of meer sets en die afwisselt met een andere oefening zonder RUSTpauze.
Dat kan zijn binnen dezelfde spiergroep, maar ook een andere.

Voorheen supersette ik bijv. de squat met een Roemeense deadlift en deed ik setjes bankdrukken om en om met setjes optrekken.
Het kan ook binnen 1 spiergroep dus, bijv. ik superset nu (ivm minder sets) vlak bankdrukken met flyes.

Het is intensiever maar levert vooral tijdswinst op. Wel zul je iha wat minder gewicht kunnen pakken dan wanneer je gewoon uitrust.

Espi

Nee man, dat is een dropset waar je het over hebt.

Bijv set 1 met gewicht X en y hh.
Dan set 2 met gewicht X-5 en y+5hh bijvoorbeeld..

Espi

ow sorry weer eens door de war
net ook een zak chips leeggegeten in 2 minuten zonder dat ik het doorhad

is dat trouwens een beetje effectief dropsetten of niet ?

effectief ?

het schijnt van wel.. ze gaan in ieder geval goed branden, naar het schijnt worden ook de andere spiervezels nu aangesproken.
Als je 5 reps maakt op je Rm dan ben je moe, maar heb je nog lang niet al je spiervezels aangesproken. Als je nu direct, zonder pauze, overgaat op een gewicht waarmee je nog eens 15 tot 20 reps kunt maken worden die andere spiervezels ook aangesproken.

Heb om eerlijk te zijn geen benul meer of het ging om langzame / snelle spiervezels, witte / rode of whatever, dat kan iemand anders vast wel vertellen, maar als afsluitende set na weinig herhalingen vind ik het een goede.

W.
(dropsets dus he, een superset is heel iets anders)

• Topic Starter Topic Starter
maar zijn die supersets of dropsets nou effectiever dan de gewone manier of niet?

Als je dropsets goed uitvoert dan zijn ze een waardevol instrument om massa te winnen.
Met goed uitvoeren bedoel ik dat de gewichts vermindering (drop) net genoeg is om er 1-3 reps uit te persen. Niet een drop waarbij je weer vrolijk 6 reps of meer kan doen.

Supersets, trisets, giantsets voor dezelfde spiergroep ben ik geen voorstander van. Of je moet voor elke apparte oefening echt laag in de reps gaan (3-4).

Antagonistische supersets en compoundsets kunnen hun waarde hebben. Maar ook hier zou ik redelijk laag in de reps blijven

Ik deed eerst supersets voor 2 verschillende spiergroepen (borst-rug; quads-hams; biceps-triceps) maar dat werd afgebrand door fysiotherapeut. Volgens mij sloeg dat ook weer nergens op.
Maar boeie, ik doe nu meestal maar 1 set per oefening, dan is dat een redelijk snelle doorloop.

Espi

Moet je eens gaan dropsetten met lateral raise. Lekerrrrrrrrrrrrr :thumbs:
Drop set hoeft trouwen niet altijd met drop te zijn. Neem eens 10 seconden rust en dan nog een paar reps eruit persen. Werkt voor mij super.

hoeveel oefeningen doe jij dan wel niet???

ik doe op mn borst-biceps dag net 6a7 oefeningen

Cowgirl Herb zei:
Moet je eens gaan dropsetten met lateral raise. Lekerrrrrrrrrrrrr :thumbs:
Drop set hoeft trouwen niet altijd met drop te zijn. Neem eens 10 seconden rust en dan nog een paar reps eruit persen. Werkt voor mij super.

idd:thumb: of andersom
tip van The_Ur: gewicht pakken waar je 20 reps mee kan doen, dan zwaardergewicht en 15 reps, weer ophogen en 10 reps en uiteindelijk 5 reps met nog zwaarder..2 sets en je bent klaar:)
lekker maar zeker niet vaak doen
enne een burn is ook heeeeerrrlllijjjjkkk bij laterals maar ook hier weer, niet altijd:)

zoals Cowgirl t beschijft is Jay cutler stile toch?

dandyman zei:
idd:thumb: of andersom
tip van The_Ur: gewicht pakken waar je 20 reps mee kan doen, dan zwaardergewicht en 15 reps, weer ophogen en 10 reps en uiteindelijk 5 reps met nog zwaarder..2 sets en je bent klaar:)
lekker maar zeker niet vaak doen
enne een burn is ook heeeeerrrlllijjjjkkk bij laterals maar ook hier weer, niet altijd:)

zoals Cowgirl t beschijft is Jay cutler stile toch?

zoiets doe ik altyd met banken: ik begin ff met 50kg warming up 15 reps, dan 60kg 8reps,65kg 6reps, 70kg 4reps, 75kg 2reps. Dat was afgelopen week dan. Komende week ga ik voor de 65kg 8reps, 70kg 6reps, 75kg 4reps, en evt 80kg 2reps maar dat hangt af van hoe de 75kg gaat.

Cowgirl Herb zei:
JA, en van wie denk je dat hij het heeft? :o

:P ik doe soms ook met rust er tussen.

Ik doe bijv een gewicht waarmee ik 8 hh kan doen, dan zakken naar een gewicht waar ik nog net rond de 4-6 reps mee kan dan en dan zo door gaan.

mmm
als je samen gestelde of drops sets doet. Moet je niet elke keer doen als je die spiergroep traint, volgens mij is dat op ten duur to much. En krijg je pijn of bles.

Jopie

pascalletjuhh zei:
zoiets doe ik altyd met banken: ik begin ff met 50kg warming up 15 reps, dan 60kg 8reps,65kg 6reps, 70kg 4reps, 75kg 2reps. Dat was afgelopen week dan. Komende week ga ik voor de 65kg 8reps, 70kg 6reps, 75kg 4reps, en evt 80kg 2reps maar dat hangt af van hoe de 75kg gaat.

Ik denk dat ie bedoelde zonder rust tussen de sets. Of doe jij dit zonder rust ? Dan moet je wel al een beer zijn :D .

Wat die dropsets betreft, die gooi ik er ook af en toe in bij mijn laatste oefening van een bepaalde spiergroep. Meer dan 3-4 reps zijn het nooit. Het voelt trouwens erg vreemd aan als je bvb bij het dumbbell bankdrukken ineens een veel lager gewicht neemt om nog 10 reps te doen. Het is gewoon zo licht.

Pascalletjuh,

je hoeft nog lang geen intensiteits verhoogende trainingen toe te passen.
Na een paar jaar training stopt je vooruitgang (of wordt veel langzamer) en dan kun je die dingen gaan toepassen.
Samengestelde sets, drop sets, supersets, trisets, giantsets, voorvermoeing principle, enz, enz. Nu nog lang niet. Op jou leeftijd, met goede voeding, herstel en training groei je sowieso!!

Terug
Naar boven