MuscleMeat

Supplementatie voor gewichtsverlies

Bezoekers in dit topic

Dit is een onderwerp waarover hevig gediscussieerd wordt. het is en blijft dan ook hetgeen waarmee meeste beginners ook het meeste moeite mee hebben : gewicht verliezen zonder spieren te verliezen. Ik denk niet dat er een iemand is die hier op het PT forum zit aan wie ik nog moet wijsmaken dat de voeding het eerste en belangrijkste punt is hierbij. Zonder een laag-calorie, laag-koolhydraat dieet is er uiteraard geen enkel middel dat je kan helpen vet verliezen. Maar eens dat besef er is blijft de vraag natuurlijk : hoe pas ik mijn dieet aan en welke supplementen ondersteunen het meest effectief mijn doel ?

Dieet

Dit houd ik kort want hier gaat deze thread niet over. De algemene regels voor een cutting dieet zijn erg simpel : het gradueel minderen van het aantal calorien. Logischerwijs kun je geen gewicht kwijtraken als je meer calorien neemt dan je verbruikt. Je lichaam moet zijn reserves willen en kunnen aanspreken. Dit doe je best geleidelijk aan omdat een snelle val in calorien meestal gezien wordt als een bedreiging voor het lichaam en het lichaam zal compenseren door calorien proberen te sparen. ALs we geleidelijk aan dalen en blijven meerder maaltijden per dag eten (5 a 7) dan zal de schok minder groot zijn. Het tweede belangrijke deel is uiteraard koolhydraten minderen. Studies hebben al aangetoond dat gewoon koolhydraten minderen en meer eiwitten eten aanzet tot een beter metabolisme. Niet vetten maar koolhydraten zulen verantwoordelijk zijn voor vetopslag. Natuurlijk zijn het eerst en vooral vetten die in vet opgeslagen worden, maar zonder koolhydraten zullen ze niet geneigd zijn dat te doen. Een stijging in koolhydraten doet de bloedsuiker spiegel stijgen wat lineair insuline afscheiding verhoogt. Insuline zal in de eerste plaats glucose omzetten naar glycogeen (om suikerspiegel te doen dalen) en vet opslaan in vetcellen. Als de glycogeen voorraad vol is, dan zal ook glucose omgezet worden in vet. Dit wil zeggen dat in een hypercalorisch dieet er zelfs geen vet hoeft aanwezig te zijn om vet op te slaan. Als insuline laag blijft dan wordt vet minder snel opgeslaan. Vet daarentegen doet ons hongergevoel minderen, vormt de basis voor anabole (spierbehoudende) en catabole (vetverbrandende) hormonen zoals cortisol, testosterone enz en het doet onze gevoeligheid voor insuline verminderen. Dus het is best in orde om vet te eten tijdens een dieet, het is zelfs aangeraden tot op zeker hoogte, zolang je koolhydraten maar minderen.

supplementatie

Een van de dingen waar ik mij het meeste aan erger zijn mensen die de gemakkelijkste weg kiezen en zich wagen aan producten als clenbuterol, T3 en DNP om dan te merken dat ze niet alleen last ondervinden, maar dat ze ook hiermee het gewenste resultaat niet behalen. De reden hierachter is simpel : vetverlies wordt op vele manieren tegengewerkt. Deze producten zullen zich meestal ofwel slechts op eens iets toespitsen, ofwel zullen ze niet lang genoeg werken. Meestal komt hierbij dan nog eens kijken dat juist omdat ze zo catabool zijn, je er meer spiermassa door verliest ook.

Buiten ephedrine zijn alle producten die ik hier bespreek legaal. Ephedrine Hcl is wel het belangrijkste bestanddeel echter. Zonder dit zal de rest ook maar minimaal effect hebben. En ja, het moet ephedrine Hcl zijn. Tenzij je het zelf geprobeerd hebt ken je daadwerkelijk het verschil tussen ephedrine en legale analogen niet. Waarom heeft dit systeem wel effect en al die mythische veelbesproken middelen niet ? Wel timing en dosis. Ze vallen te gebruiken over een langere periode van tijd zonder verlies van efficientie en in de juiste dosis en op het juiste tijdstip laten ze je toe van meerder dingen gebruik te maken. De volledige research hierachter is iets meer dan 30 blz. om je een vaag idee te geven hoeveel tijd ik hierin gestoken heb. Ik wil dan ook gerust iedereen uitdagen om zich te meten met dit systeem. Ik garandeer je dat er niets is waar je droger van komt. En daar wil ik gerust iemand voro onder begeleiding nemen en hem tegenover elke andere athleet zetten met gelijk welk ander systeem, en dat meen ik. Daar wed ik eender welk bedrag voor.

Hoe werkt beta-adrenergisch ververlies ?

Stel je een vetcel voor als een bol waarop receptoren gelegen zijn. Alpha en beta receptoren. De a-receptoren zullen vetverlies verhinderen, de beta-receptoren zullen het bevorderen. Uit de synaps die aan de vetcel gelegen is wordt noradrenaline gelost. Die bind zich op de receptoren, eerst alle alpha-receptoren, daarna de beta-receptoren. Doorgaans in normale toestand zijn evenveel alpha als beta-receptoren bezet. Aan de binnenzijde van de cel zijn de receptoren gekoppeld aan G-proteinen. Wanneer de receptoren gebonden zijn gebeurt er een conformatie verandering waardoor het GDP omgezet wordt naar GTP en de G-proteinen loskomen. Ze zullen dan het enzym adenylyl cyclase dan aanzetten om meer of minder te werken. Adenylyl cyclase zet ATP en ADP om naar cyclisch AMP. Dit cAMP is wat je noemt een second messenger, het zet een extra-cellulair signaal verder binnen de cel. Als er dus meer beta receptoren dan alpha receptoren werken zal er dus meer cAMP zijn. Dit cAMP activeert dan proteine Kinase A om zijn catalytische subunit te lossen. Die subunit zal het hormoon HSL dan activeren door het te phosphoryleren. HEt is dit hormoon dat uiteindelijk de triacylglyceriden zal afbreken. Triacylglyceriden zijn de opslagvorm van vet in het lichaam, het zijn drie vetzuren gebonden aan een alcohol-functie (glycerol). HSL zal een voor een de vetzuren van het glycerol halen. Deze vrije vetzuren kunnen dan uit de cel getransporteerd worden en als er een tekort aan calorien is kunnen ze verbrand worden.

Dit is wat we willen, zo veel mogelijk vrije vetzuren want anders zullen we spieren in plaats van vet verbranden.


Het eerste middel dat we gebruiken is ephedrine. Dit is de basis omdat de basis van vetverlies ligt bij beta-adrenergische stimulatie. Andere systemen zijn erg onderhevig aan controle en zijn daarom minder betrouwbaar voor primair vetverlies. Wat ephedrine doet is meer noradrenaline lossen uit de zenuwen in de synaps. Hierdoor kunnen meer beta dan alpha receptoren gebonden worden.


Caffeine is de alombekende partner van ephedrine. Dit is omdat caffeine inspeelt op enkele van de controle mechanismen van ephedrine. Ten eerste is het een methylxanthine, en verhindert het de afbraak van cAMP in de cel. Dat wil zeggen meer cAMP in de cel en meer vetafbraak. Ten tweede is het zo dat wanneer cAMP afgebroken wordt het product adenosine gevormd wordt. Dit wordt uit de cel getransporteerd en bind zich op een adenosinereceptor. Deze receptoren zullen vetverlies verhinderen. Nu is het wel heel toevallig dat caffeine ook deze receptor bezet en dus verhindert dat de adenosine die toch gevormd zou worden een negatief effect uit te oefenen. Verder is het een bonus dat caffeine ook diuretisch werkt. Het doet je water afscheiden waardoor je er droger uitziet dan je eigenlijk bent. vandaar dat ik ook vaak met hoge dosissen cola light werk in de week voor een wedstrijd.


Forskoline is een extract van de plant coleus forskohllii. Het is een zeer nuttig ding. Waarschijnlijk de grote ontdekking in vetverlies in de laatste 10 jaar en daarom vind ik het ook echt verassend dat geen enkele firma een zuiver forskoline product heeft. Syntrax had vroeger XXX maar dit wordt nu niet meer gemaakt. Het voordeel van forskoline is dat het werkt op twee systemen. Het kan schildklier verhogen en het kan beta-adrenergisch werken. Forskoline werkt door het verhogen van adenylyl cyclase activiteit, los van beta-receptoren. Initieel zal het dit doen in de schildklier, met als gevolg een hogere synthese van schildklierhormonen. Deze hormonen, hoofdzakelijk het actieve hormoon T3, zullen het metabolisme versnellen. Hierdoor verbrand je meer calorien. Nu is het zo dat in een dieet het hormoon leptine zal zorgen dat je eerst in een pro-TSH systeem werkt, waarbij schildklier erg actief is, en naarmate je dieet vordert en je consistent op lagere calorien werkt schildklier zal minderen en er meer adrenaline, noradrenaline en cortisol zal gemaakt worden. Forskoline zal beide systemen ondersteunen. In het begin zal het schildklier verhogen en daarna zal het helpen met het beta-adrenergisch systeem door cAMP aanmaak te verhogen. Hetzelfde product dus dat naarmate je dieet vordert op een volledig andere manier gaat werken.

De drie producten die ik tot nu toe genoemd heb zijn de basis van alles. Dit vormt toch zo'n 70% van het hele systeem.


L-carnitine is zoiets waar we een liefde-haat verhouding mee hebben. Eerst werd het gehyped als een extreme vetverbrander, toen kwam elke firma er mee uit en plotseling besefte iedereen dat er eigenlijk niks speciaals aan was. Dat is ook zo, als we niet dieten hebben we meer dan genoeg L-carnitine, en als we dieten zal L-carnitine niks doen. Dit is omdat L-carnitine nodig is voor het transport van lange vetzuren naar de mitochondrien van de spiercel. Daar kunnen ze verbrand worden. Maar als er geen vetzuren zijn dan is er niets te vervoeren. Dus zonder producten als ephedrine, caffeine en forskoline, doet carnitine inderdaad niks. Ook bij deze producten moet je nu niet denken dat het zo fantastisch is. Maar je carnitine niveau zal dalen tijdens je dieet en daarom is supplementatie iets dat ik toch als essentieel beschouw in een dieet. Het is een van de meest wetenschappelijk ondersteunde vetverbranders ter wereld. het is allesbehalve een supersterk middel, maar toch erg belangrijk, ten minste in combinatie met een goed dieet en bovenstaande producten.
 
Yohimbine Hcl

Voor eens en voor altijd dit is niet hetzelfde als yohimbe. Yohimbine is het extract uit de yohimbe-plant. Yohimbine is ook zo'n raar product. Heeft een effect op zichzelf, maar niet zo sterk, en ook vaak niet met lof ontvangen in combinatie met ephedrine. Dat bespreken we straks, eerst eens kijken hoe yohimbine ons helpt.

Yohimbine is een blokker van alpha-receptoren. Een sterke alpha-2 receptor blokker en milde a1-receptor blokker. Je snapt al hoe dit nuttig is. Als de alpha receptoren op de cel geblokkeerd worden, worden er minder negatieve G-proteinen gelost, dus heviger signaal tot aanmaak van cAMP. Daarnaast zal alle noradrenaline die nu niet op de a-recptoren kan binden vrij zijn om zich op de b-receptoren te binden, en dus het positieve signaal versterken. Maar er is nog meer. Het bind ook op de a2 receptoren van de zenuw zelf. Noradrenaline, nadat ze gelost wordt, wordt gedeeltelijk geresorbeerd door de zenuw. Door die receptor op de zenuw te blokkeren, wordt minder noradrenaline terug opgenomen en is er dus nog meer beschikbaar voor beta stimulatie. Yohimbine bevordert ook de bloedvloei naar de cel zodat de vrijgekomen vetzuren sneller in omloop kunnen gebracht worden.

Waarom dan zo weinig resultaat ? Wel het eerste probleem is dat iedereen het meteen gebruikt. Dit is een slecht gedacht omdat de a2-recptor ook zijn nut heeft. In het begin zal bij ephedrine gebruik het schildklierhormoon stijgen. Dit wordt toegeschreven aan de actie van de a2-receptor die meer T4 in T3 zou omzetten. Dat wil dus zeggen als je onmiddelijk met yohimbine begint dat je wel al bovenstaande voordelen hebt om vetzuren los te maken, maar je eigenlijk minder calorien verbrand. Niet voordelig dus. Die stijging van schildklierhormoon blijft maar een 6 tot 8 weken duren, dus kun je best yohimbine toevoegen 6 tot 8 weken nadat je met ephedrine/caffeine/forskolin/carnitine begonnen bent. Het tweede probleem is dat mensen merken dat vetverlies sterk vertraagt naar het einde toe, sterker dan normaal en dat ze er niet zo goed uitzien hoewel hun vet erg laag is. Dat eerste is toe te schrijven aan het feit dat blokkeren van de alpha2 receptor de werking van de beta3 receptor verhindert. Nu is het zo dat de beta2 receptor de belangrijkste is. Maar naarmate die langer of heviger gestimuleerd wordt zal deze minder en minder beginnen werken (dit is waarom clenbuterol maar twee weken werkt) Daarna is alle vetverlies afhankelijk van de beta3. Daarom vetraagd vetverlies na een tijdje. Maar met de yohimbine erbij zal die vertraging sterker zijn omdat de beta3 minder werkt. Het tweede is omdat yohimbine anti-diuretisch werkt, en je dus meer vocht vasthoud. Om die reden stopt men best ook met yohimbine twee weken voor de datum die men beoogt om in beste conditie te staan.

Guggulsterones

Ayurvedische extracten die de omzetting van inactief schildklierhormoon naar actief schildklierhormoon verhogen. Op het moment dat we yohimbine toevoegen zal schildklier lager zijn dan het optimale niveau. Er is geen inhibitie van schildklierhormoon dus er wordt nog steeds voldoende T4 aangemaakt. Het lager niveau is door mindere omzetting van T4 naar T3 en grotere omgekeerde omzetting. Guggul zal dit enigzins beletten. Daarom voegen we dit op hetzelfde moment toe als de yohimbine, maar nemen we ze wel tot het einde.

Lage dosis T3 kan hier ook gebruikt worden, maar omdat men wekelijks bloed zou moeten trekken om te zien of onze dosis optimaal is en geen inhibitie veroorzaakt is dit veel te omslachtig. Guggul is effectief, en veel veiliger, en makkelijk te gebruiken voor beginners ook. Bovendien heb je er geen voorschrift voor nodig.


Technisch gezien is dit een phyto-estrogeen. In lage dosis is het echter een sterke bijdragende factor bij vetverlies. Soms hoor je wel eens zeggen dat soja helpt bij het dieten, wel dit is te wijten aan deze phyto-estrogenen. Omdat soja-eiwitten echter niet echt thuispassen in een bodybuilding dieet, is het in je voordeel een klein beetje genisteine te supplementeren. Ik zeg wel een klein beetje, teveel zal geen effect of zelfs een omgekeerd effect hebben.

Momordica Charantia

Dit is bittere meloen. Het verlaagd de gevoeligheid aan insuline. Hierdoor kun je minder glycogeen opslaan, en dus heb je geen suikervoorraad. Hierdoor is je lichaam verplicht meer vetten te verbranden. Dit is dezelfde manier waarop Groeihormoon ook vet vermindert.

synephrine en/of octopamine

Specifieke beta3-stimulators. Over het algemeen erg overbodig omdat ephedrine ook een effectieve b3-stimulator is, maar mogelijk een goede toevoeging in de laatste 2 weken, wanneer je stopt met yohimbine om alles uit de b3-receptor te wringen.

Clenbuterol[/b]

Gebruik ik NOOIT op lange termijn, omdat je telkens 2 weken aan en 2 weken af moet, en de 2 weken af zijn eigenlijk contra-productief want dan heb je niet alleen geen beta stimulatie, maar je b2 receptor is nog eens sterk afgeknot ook, hierdoor kan je snel weer wat vet bijkomen. JE kunt het echter wel de laatste twee weken toevoegen, om dezelfde reden als hierboven : het laatste beetje uit je b2 receptoren wringen door middel van deze toch wel sterkere b2-stimulator. Hou er rekening mee dat je een lichte dosis neemt want je neemt nog steeds ephedrine/forksoline.


Ik hamer al jaren op het gebruik hiervan heel het jaar door. Maar ze dragen ook bij tot vetverlies en beter gebruik van eiwitten. Zeker choline is al meerder malen genoemd in verband met vetverlies. Zorg er dan ook voor dat je B-vitamine supplement je toch dagelijks 800-1000 mg choline en 200 mg inositol verschaft. Dit verhoogt tevens de efficientie van je l-carnitine.

wat je niet moet gebruiken :

Producten die ik doorgaans vermijd.


Ten eerste omdat het me wat onlogisch lijkt om 50 a 75 euro per dag af te dokken voor iets wat niet bijzonder efficient is. Maar bijkomstig uiteraard dat de neven-effecten niet echt mooi zijn : acromegalie en groei van ingewanden. HGH is dan ook iets wat ik enkel voor profs aanraad, en dan nog. Er zijn altijd betere supplementen die minder duur zijn.

Clenbuterol op lange termijn

Zoals eerder gezegd. Dit werkt specifiek op de b2-receptor en erg sterk. Hierdoor zal de b2 binnen de twee weken afgeknot raken. Hierna moet je een tijdje stoppen om die b2 te laten herstellen. Daarom doen mensen vaak 2 weken aan en 2 weken af. het probleem is dat in die twee weken af je niet alleen geen ververlies bewerkstelligt, maar dat je basaal metabolisme vertraagd is. Door de afknotting is er nu meer alpha dan beta bezetting en kan het zijn dat je weer wat vet bijkomt.


Fantastische manier om op korte termijn massaal veel spieren te verliezen en er een minder harde fysiek op na te houden. Om nog te zwijgen dat het minste foutje in dosis of een beetje teveel cardio of inspanning je dood kan betekenen. Blijf ervan. De resultaten zijn afschuwelijk en het is bovendien extreem gevaarlijk. Als je me niet geloofd, ik heb het al gezegd, ik wil gerust iemand met mijn systeem begeleiden en hem zetten tegenover een athleet die gelijk wat neemt, ook DNP.


Veel te moeilijk te controleren. Een supraphysiologische dosis is het echt niet waard. er is een afnemend effect. Ideaal is om een hoog normale hoeveelheid T3 te hebben, maar dit is niet te verwezenlijken met exogene T3. Je moet dan een lage dosis nemen en zeer frequent je bloed laten controleren om te zien dat je niet te laag zit, of te hoog (want dan onderdruk je je eigen T3). Ook omdat je nadien een week of 2-3 herstel nodig hebt, een periode waarin het kan zijn dat er weer wat vet bijkomt.

Insuline mimickers of insuline verhogende producten

De gedachte hierachter is dat je meer nutrienten zal opslaan, maar insuline is het primaire vetopslaande hormoon, dus slecht idee. Wat dan met producten als ALA of r-ALA die zogezegd de opslag van nutrienten bevorderen zonder insuline te verhogen ? Vergeet het maar. Ten eerste is er geen enkel bewijs dat ze werken, maar dat terzijde, aannemende dat ze wel zouden werken wil dit zeggen dat je een hogere glycogeen opslag krijgt. Hierdoor is je lichaam geneigd die glycogeen als energie te gebruiken in plaats van vetzuren, dus verbrand je minder vet.
 
Back
Naar boven