Fitness Seller

Supplementen vervangen voor voeding (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Kandijkoekje

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
14 sep 2009
Berichten
3.204
Waardering
322
Lengte
1m96
Massa
106kg
Vetpercentage
9%
Vanaf het begin dat ik begon met trainen heb ik altijd gebruik gemaakt van supplementen. Whey 's ochtends en voor/na training. Zo nu en dan creatine. BCAA's voor en na training. Dextrose na training en casseine voor het slapen gaan. Dit wil ik vanaf heden volledig schrappen en vervangen door voeding. Ik wil voor mezelf zien of mijn lichaam hier positief of negatief op gaat reageren qua gains. Mijn plan is om de wheyshake te vervangen voor ei-eiwitten, de casseineshake voor magere kwark. De BCAA's, creatine en de dextrose ben ik nog niet helemaal over uit waar ik dit mee kan vervangen. Ik zat te denken om rood vlees en haring in mijn eetschema te verwerken voor de creatine. Voor de dextrose zat ik te denken aan een banaan na mijn training, maar na enig research gedaan te hebben zie ik dat een banaan niet het spierglycogeen aanvult maar juist het leverglycogeen. Iemand tips voor de vervanging van dextrose en BCAA's of andere bruikbare tips?
 
Ik zou graag het onderzoek lezen naar je banaan verhaal en verder zijn supps ook voeding. Supps kunnen een aanvulling zijn, maar in principe overbodig als je voeding op orde is.

Lijkt mij vrij eenvoudig, bereken je behoefte en eet vlees, vis, gevogelte, eieren, zuivel. Brood, rijst, pasta. Snelle suikers: tafel/riet suiker, honing. Noten.
 
Vanaf het begin dat ik begon met trainen heb ik altijd gebruik gemaakt van supplementen. Whey 's ochtends en voor/na training. Zo nu en dan creatine. BCAA's voor en na training. Dextrose na training en casseine voor het slapen gaan. Dit wil ik vanaf heden volledig schrappen en vervangen door voeding. Ik wil voor mezelf zien of mijn lichaam hier positief of negatief op gaat reageren qua gains. Mijn plan is om de wheyshake te vervangen voor ei-eiwitten, de casseineshake voor magere kwark. De BCAA's, creatine en de dextrose ben ik nog niet helemaal over uit waar ik dit mee kan vervangen. Ik zat te denken om rood vlees en haring in mijn eetschema te verwerken voor de creatine. Voor de dextrose zat ik te denken aan een banaan na mijn training, maar na enig research gedaan te hebben zie ik dat een banaan niet het spierglycogeen aanvult maar juist het leverglycogeen. Iemand tips voor de vervanging van dextrose en BCAA's of andere bruikbare tips?

Interessant. Ben zelf ook een tijdje geleden gestopt met dextrose aangezien ik vind dat het echt loze kcal zijn.

Je zou kunnen kiezen voor chocomel na je training in plaats van dextrose (als je het ziet als snelle suikers / carbs).

Creatine kun je indd vervangen door rood vlees en / of vis door de dag heen.

Voor BCAA's kun je dit eens doorlezen. ;)

Succes ermee. Ga je ook je bevindingen posten na een bepaalde periode?
 
Ben benieuwd naar je bevindingen. Probeer laatste tijd ook mijn enige supplement whey er compleet uit te laten. Voor mij enkel als afwisseling nog om het eten wat vol te houden, maar uit noodzaak gebruik ik het niet meer.
 
Een hele mooie uitdaging, ziet er goed uit. Echter zou ik wel creatine supplementeren. Is goedkoper en handiger. De rest kan prima uit voeding gehaald worden ben ik van mening :) Veel succes!

Oh ja, neem het allemaal niet zo heel nauw. Je bent geen professioneel sporter he ;)

Even van google geplukt:

Creatine (monohydraat) komt van nature voor in allerlei voeding. Onderstaand een overzicht:

Vis Gram per Kilo
Haring
Zalm
Tonijn 6,5 tot 10 gram
4,5 gram
4 gram
Vlees
Varken
Rund 5 gram
4,5 gram

Voor een continu gebruik van 4 gram creapure per dag zou je in theorie een kilo zalm per dag kunnen eten. Dit is niet alleen erg onpraktisch, het is waarschijnlijk ook niet erg gezond. Afgezien van het gezondheidsaspect raakt veel creatine verloren bij verhitting. Supplementatie met creapure (creatine) is niet alleen veel efficiënter, het is ook een stuk goedkoper dan vergelijkbare hoeveelheden vis of vlees
 
Ik zou graag het onderzoek lezen naar je banaan verhaal en verder zijn supps ook voeding. Supps kunnen een aanvulling zijn, maar in principe overbodig als je voeding op orde is. Lijkt mij vrij eenvoudig, bereken je behoefte en eet vlees, vis, gevogelte, eieren, zuivel. Brood, rijst, pasta. Snelle suikers: tafel/riet suiker, honing. Noten.

Supplementen zijn inderdaad een aanvulling op een goed voedingsschema, echter zie ik altijd maar mensen op een bepaalde tijd hun eiwitshake'je, BCAA's, dextrose en creatine innemen (ikzelf ook) en ik vraag me af of dit nou echt een aantoonbaar verschil maakt ten opzichte van "echt" voedsel. Onderzoeken zijn leuk, maar ik test het liever eigenhandig uit op mijn eigen lichaam om te zien wat voor effect dit voor mij gaat hebben.

---------- Toegevoegd om 15:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:42 ----------

Interessant. Ben zelf ook een tijdje geleden gestopt met dextrose aangezien ik vind dat het echt loze kcal zijn. Je zou kunnen kiezen voor chocomel na je training in plaats van dextrose (als je het ziet als snelle suikers / carbs). Creatine kun je indd vervangen door rood vlees en / of vis door de dag heen. Voor BCAA's kun je dit eens doorlezen. ;) Succes ermee. Ga je ook je bevindingen posten na een bepaalde periode?

Interessant artikel, dank hiervoor. Ik ga mijn bevindingen zeker posten als mensen dat willen. Het is vooral interessant omdat ik nu naturel ongeveer (denk ik) op mijn max zit. Ik zit al een tijdje op een plateau qua gewicht en ik ben benieuwd of ik hierdoor mijn plateau ga doorbreken of dat ik juist gains verlies.

---------- Toegevoegd om 15:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:48 ----------

Ben benieuwd naar je bevindingen. Probeer laatste tijd ook mijn enige supplement whey er compleet uit te laten. Voor mij enkel als afwisseling nog om het eten wat vol te houden, maar uit noodzaak gebruik ik het niet meer.

Heeft het skippen van de whey ook een aantoonbaar effect achtergelaten op je lichaam of is dat nog te vroeg om te zeggen? Wat eet je nu in plaats van de whey?

---------- Toegevoegd om 16:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:50 ----------

Een hele mooie uitdaging, ziet er goed uit. Echter zou ik wel creatine supplementeren. Is goedkoper en handiger. De rest kan prima uit voeding gehaald worden ben ik van mening :) Veel succes! Oh ja, neem het allemaal niet zo heel nauw. Je bent geen professioneel sporter he ;) Even van google geplukt: Creatine (monohydraat) komt van nature voor in allerlei voeding. Onderstaand een overzicht: Vis Gram per Kilo Haring Zalm Tonijn 6,5 tot 10 gram 4,5 gram 4 gram Vlees Varken Rund 5 gram 4,5 gram Voor een continu gebruik van 4 gram creapure per dag zou je in theorie een kilo zalm per dag kunnen eten. Dit is niet alleen erg onpraktisch, het is waarschijnlijk ook niet erg gezond. Afgezien van het gezondheidsaspect raakt veel creatine verloren bij verhitting. Supplementatie met creapure (creatine) is niet alleen veel efficiënter, het is ook een stuk goedkoper dan vergelijkbare hoeveelheden vis of vlees

Dankje, nee ik ben inderdaad geen professioneel sporter, maar ik vind het erg leuk en interessant om te experimenteren:)

Creatine is inderdaad een klein probleem om aan dezelfde hoeveelheden te komen als in de supplementen zelf. Helemaal omdat je normaal gesproken creatine (in mijn geval) 2x per dag neemt en moeilijk 2 kilo zalm naar binnen kan werken per dag. Ik zou in principe nu wel kunnen stoppen met creatine, over een maand weer beginnen, mijn gewicht dan als startgewicht gewicht gebruiken. Een maand lang overgaan op creatine maar dan 1x per dag. Na deze maand het eindgewicht noteren. De maand daarna geen creatine. Eind van de maand het gewicht nemen als startgewicht en dan elk dag 5 maaltijden met 200 gram vis om aan dezelfde hoeveelheden creatine te komen als in de supplementen en aan het eind van de maand het eindgewicht noteren. Alleen dan zit je weer met de vraag of zo'n meting nog wel relevant is omdat ik hele andere dingen eet als tijdens mijn creatinekuur.
 
Supplementen zijn inderdaad een aanvulling op een goed voedingsschema, echter zie ik altijd maar mensen op een bepaalde tijd hun eiwitshake'je, BCAA's, dextrose en creatine innemen (ikzelf ook) en ik vraag me af of dit nou echt een aantoonbaar verschil maakt ten opzichte van "echt" voedsel. Onderzoeken zijn leuk, maar ik test het liever eigenhandig uit op mijn eigen lichaam om te zien wat voor effect dit voor mij gaat hebben.

Creatine is voor de recreatieve sporter imo alleen leuk als je op een plateau zit en daarmee dan voor de motivatie. Niets anders dan een paar liter vocht wat je tijdelijk met je mee draagt.

Met 'normale' voeding zal je je genetische limiet niet verhogen of verlagen vs supplementen, een whey eiwit bv is gewoon een afval produkt van kaas, niets meer of minder dan zuivel dus.

Of je nou 1,2-1,8 gram eiwit/kg VVM haalt uit poeder of uit normale voeding maakt geen fluit uit, idem met koolhydraten. Aminozuren/eiwitten zijn er voor het gemak, al die andere supps zijn er om jou armer te maken en de verkopers rijker.
 
Ananas na je training :D

Kevin ben jij het trouwens ??:P
 
Back
Naar boven