AndroidHealthClinic

Tabata experimentje

Bezoekers in dit topic

indekay

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
18 jan 2007
Berichten
2.541
Waardering
23
Lengte
2m26
Massa
157kg
Vetpercentage
6%
Even een klein experimentje met tabata.

Normaal doe ik 30 minuten cardio 6 op 7 op hartslag 120-125. Vorige week ben ik daarmee 0,7% gezakt in bf.

Deze week ben ik begonnen met tabata 6 op 7. Hoe? 6 minuten opwarming + 4 minuten tabata.

Hartslag na opwarming: 120, vlak na tabata: 165 + warm + zweeeeten.
30 minuten later: nog altijd 87!!! M'n hartslag bij absolute rust is 52, en rond de 60-65 bij dagdagelijkse bezigheden. Is dus na een half uur nog altijd meer dan 20 slagen boven normaal!

Zondagmorgen check ik m'n bf% terug, dan zijn we exact 1 week later. Als het resultaat hetzelfde is, blijf ik lekker bij tabata. Liever 10 minuten op de hometrainer dan 30.

O ja, aan m'n dieet heb ik niks veranderd en ook aan m'n KT niks.
 
Cardiovasculair zul je er zeker baat bij hebben daarnaast denk ik dat je met een hogere afterburn netto meer kcals zult verbranden en dus wellicht ook meer tot hetzelfde % vet. Persoonlijk vind ik dat je beide type cardio het beste met elkaar af kunt wisselen for the best of both worlds.
 
Dit klinkt erg interessant, ik ben erg benieuwt naar je resultaten! Succes!
 
Pas wel op met Tabata, ik kan niet goed opmaken hoe vaak je het per week wil doen maar net als met 'gewone' HIIT zou ik max. 3 x per week dit doen. Het is best een belasting op je lichaam.

(Zoals al werd gezegd zou ik het combineren met low intensity cardio, dan heb je een prima overall training)
 
Pas wel op met Tabata, ik kan niet goed opmaken hoe vaak je het per week wil doen maar net als met 'gewone' HIIT zou ik max. 3 x per week dit doen. Het is best een belasting op je lichaam.

(Zoals al werd gezegd zou ik het combineren met low intensity cardio, dan heb je een prima overall training)

Ik doe enkel deze week 6 dagen op 7 tabata, puur om te vergelijken wat het doet in vergelijking met een week lage-intensiteit cardio.
Het is helemaal niet de bedoeling om niks anders dan tabata meer te doen. Vanaf volgende week ga ik over op een afwisseling van de twee.
 
interessant
 
ik doe ook tabata ipv ellendig lange cardio, vind het veel leuker.

Ik kan het enkel niet aan om meer dan 3x per week te doen, doe zelfs maar 2x per week en int weekend zaalvoetbal. Tabata wel elke keer na ook 1 beenoefn of 2. Ik merk dan toch dat ik wat rust moet nemen ipv krampen ed tegen de match.

vroeger deed ik wel eens 30-60min cardio met de laatste minuten tabata.
 
Een kleine kink in de kabel... door omstandigheden heb ik m'n refeed al gehad gisteren. Normaal gezien is m'n refeed op zondag en doe ik een vet% meting ervoor. We zullen zien als dit invloed gaat hebben.
 
Deze morgen meting gedaan.
Slechts 0,3% gezakt. 1mm eraf bij de heup, dat is alles. Ik ga dus verder met low-intensity cardio, en als ik al eens tabata ga doen wordt dat op 't einde van een normale cardio-sessie.
 
wat is precies 't verschil tussen dit en HIIT?
 
ga hier deze week mee beginnen..heb een Gymboss besteld en die zal hopenlijk morgen binnen zijn..ben benieuwd want ziet er wel aardig harcore uit!
 
wat is precies 't verschil tussen dit en HIIT?

Dacht vooral de rust intervallen .

---------- Toegevoegd om 20:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:02 ----------

Deze morgen meting gedaan.
Slechts 0,3% gezakt. 1mm eraf bij de heup, dat is alles. Ik ga dus verder met low-intensity cardio, en als ik al eens tabata ga doen wordt dat op 't einde van een normale cardio-sessie.


Bij hiit en tabata(al weet ik dit niet zeker) gaat het er om dat je in een korte tijd (behalve in de rustinterval) zo snel gaat als je maar kan.
Ik vraag mij af in hoeverre de meeste mensen dat doen,want dat zou je geen 30 minuten vol moeten kunnen houden.

Of zo had ik het begrepen..Denk ook dat je met tabata of hiit (zowel met en als na de training) geen 500 kcal kan verbruiken op een dag.
 
Deze morgen meting gedaan.
Slechts 0,3% gezakt. 1mm eraf bij de heup, dat is alles. Ik ga dus verder met low-intensity cardio, en als ik al eens tabata ga doen wordt dat op 't einde van een normale cardio-sessie.

Ben benieuwd hoeveel je deze week gaat zakken in bf. Het is niet omdat je vorige week 0,7% gezakt bent dat je de week erna ook wel 0,7% kunt zakken. Hoe lager je bf, hoe moeilijker het wordt.
 
Bij hiit en tabata(al weet ik dit niet zeker) gaat het er om dat je in een korte tijd (behalve in de rustinterval) zo snel gaat als je maar kan.
Ik vraag mij af in hoeverre de meeste mensen dat doen,want dat zou je geen 30 minuten vol moeten kunnen houden.

Of zo had ik het begrepen..Denk ook dat je met tabata of hiit (zowel met en als na de training) geen 500 kcal kan verbruiken op een dag.

Natuurlijk doe ik geen half uur tabata. De eerste minuten zijn opwarming aan max hr 120. Dan slechts 4 minuten tabata. Ik had er eigenlijk totaal geen moeite mee om dat iedere dag te doen, maar m'n conditie is dan ook wel meer dan behoorlijk. Nooit boven 165 hr uitgekomen, al deed ik nog zo m'n best.

springfield zei:
Ben benieuwd hoeveel je deze week gaat zakken in bf. Het is niet omdat je vorige week 0,7% gezakt bent dat je de week erna ook wel 0,7% kunt zakken. Hoe lager je bf, hoe moeilijker het wordt.

Uiteraard. Maar ben zeker dat ik deze week weer meer vooruitgang boek. Ik sta nu nog op 13% bf, dus vooruitgang zou nog relatief makkelijk moeten gaan.
 
Tabata is echt heavy!!..werkt erg leuk met die gymboss...heerlijk als afsluitertje van de training..opwarmen doe ik trouwens niet..gewoon squats, opdrukken, sit-ups bvb..dus totaal 4 minuten
 
Afgelopen 2 weken meer dan 1,5% gedaald in vet met enkel low-intensity cardio (30min 6 op 7) en geen voedingsaanpassingen.
Geen tabata meer voor mij (of het moest zijn dat ik echt even geen tijd heb voor een normale cardio-sessie).
 
Back
Naar boven