XXL Nutrition

Tarwe, Graan, Brood en Haver (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ooit was vet de duivel is bb land, toen een tijdje koolhydraten, lactose en nu zijn vooral de gluten aan de beurt.
Het moet toch vooral allemaal glutenvrij zijn momenteel.
De zoveelste trend die ook wel weer over zal waaien. Dus ik eet gewoon mijn brood, pasta etc.
GI is al helemaal geen issue meer mag ik hopen toch?!
 
-
 
Laatst bewerkt:
O help.... dit topic gaat toch niet, evenals 13491354 andere topics, afglijden tot een discussie over GI, insuline en vetverbranding....

ik ben weg hier :D
 
-
 
Laatst bewerkt:
Als je meer glucose in je bloed hebt geeft je lichaam meer insuline af, waardoor het meer energie gaat opslaan. Dit opslaan gebeurt in spieren en/of vet, afhankelijk van of je getraind hebt of niet.
Voedsel met een lagere gi triggert dus een lagere insulinerespons door minder snel in het bloed opgenomen te worden, waardoor de energie minder snel opgeslagen wordt en het meer tijd heeft om gebruikt te worden voor activiteit.

Voor het trainen, wanneer je lichaam minder de behoefte heeft om glycogeen je spieren in te pompen kun je dus beter voedsel met een lagere gi eten.

Geen bullshit dus.


Maakt nog steeds geen reet uit voor je vetpercentage..
Als jij 1000 kcals uit dextrose binnen krijgt en 1000 kcals verbruikt stijgt je BF niet.. Natuurlijk word dit tijdelijk als vet opgeslagen, maar je vetreserves worden ook aangesproken als energiebron.. Bullshit dus

---------- Post toegevoegd Wed 19 Dec 2012 om 09:35 ----------

O help.... dit topic gaat toch niet, evenals 13491354 andere topics, afglijden tot een discussie over GI, insuline en vetverbranding....

ik ben weg hier :D

Helaas wel, is blijkbaar ook nog steeds nodig zoals je leest :o
 
-
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt ook wel, maar als jij meer kcals binnenkrijgt dan je verbruikt (wat nodig is om te groeien toch?) maakt het wel uit of deze eerst als vet worden opgeslagen, en daar een beetje overblijft, of dat ze meteen gebruikt worden, of opgeslagen in spieren.

Wat? :o
 
-
 
Laatst bewerkt:
Niet duidelijk? Of je kcals worden eerst in vet opgeslagen, en daarna wordt een deel ervan gebruikt als brandstof. Of je verbruikt eerst energie uit je bloed en evt. uit vet, en vult daarna bij, en worden de kcals in glycogeen in je spieren opgeslagen.

---------- Post toegevoegd Wed 19 Dec 2012 om 09:55 ----------

Waar ik mn info vandaan haal:

Over insuline: http://www.t-nation.com/free_online...advantage_how_to_bulk_and_cut_on_the_same_day

Over gi: [Link niet meer beschikbaar]

Ik probeer hier geen discussie op te rakelen trouwens, maar wil graag weten of ik het bij het recht eind heb, of dat ik er niet zo op hoef te letten.

Jouw informatie klopt ook, je theorie klopt alleen niet.. Je slaat tijdelijk meer vet op, maar zolang je calorieinname gelijk blijft maakt dit niet uit, die vetten worden weer als energiebron gebruikt. Dus voor je vetpercentage of spiermassa maakt het niet uit of iets een hoge GI of lage GI waarde heeft.
 
-
 
Laatst bewerkt:
Als je boven onderhoud zit word die overschot gebruikt voor het aanzetten van spiermassa en de rest word opgeslagen als vet. Of dit nou simpele of complexe suikers zijn, dat maakt hierin geen verschil
 
-
 
Laatst bewerkt:
Are 50 grams of sugar more fattening than 50 grams of rice? Are whole grains always better than refined grains? Should you limit your fruit intake to avoid fructose overconsumption? Sure enough, not all carbohydrates are created equal. There are many methods in use to classify carbs and even terms for specific kinds of carbs.

Take sugar for example. Sugar is widely believed to be excessively fattening. That is, many people believe that calorie per calorie sugar is more fattening than other carbs. Others point out all carbs end up as glucose in your body and cite the truism that a calorie is a calorie. Those arguments are often countered by theories involving insulin and the ‘a calorie is a calorie’ slogan doesn’t mean all calorie sources have the same effect on your body composition. Foods differ in their effects on your metabolism and their ease of absorption, which is one of the reasons why protein is less fattening than fat, calorie per calorie.

Rather than having a theoretical debate on the issue, which seems to be what most people in the fitness industry like to do, I’d rather just look at the empirical facts. People know me as an academic, but I’m also a pragmatist and I ultimately only care about results. Since I’m mainly interested in bodybuilding, I will look specifically at the effects of different types of carbs on your body composition.

Hele artikel.

http://www.simplyshredded.com/the-science-of-nutrition-is-a-carb-a-carb.html

Artikel erover. Bespreekt ook enkele onderzoeken over verschillende soorten carbs en de invloed daarvan op je BF.
 
maakt nog steeds geen reet uit voor je vetpercentage..
Als jij 1000 kcals uit dextrose binnen krijgt en 1000 kcals verbruikt stijgt je bf niet.. Natuurlijk word dit tijdelijk als vet opgeslagen, maar je vetreserves worden ook aangesproken als energiebron.. Bullshit dus
+1

http://www.simplyshredded.com/the-science-of-nutrition-is-a-carb-a-carb.html

artikel erover. Bespreekt ook enkele onderzoeken over verschillende soorten carbs en de invloed daarvan op je bf.
+1
 
-
 
Laatst bewerkt:
-
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk, GI is dus inderdaad geen issue. Outdated theorie.

Enige reden om geen tarwe te eten is dus vanwege de gluten, waar sommige mensen last van hebben, en op brood is verder alleen tegen dat t "veel" zout bevat.

Meergranen is nog steeds beter dan wit? Alleen omdat het minder geraffineerd is en er meer micronutriënten inzitten, op je bf zal het direct geen invloed hebben.

vindt dat artikel te kortzinneg, weer een artikel dat verteld wat mensen graag geloven.:rolleyes:
dat je niet meer aankomt van 100gram suiker dan uit 100gram carbs uit rijst staat helemaal vast en valt niet aan te twijfelen.
maar of die 100gram koolhydraten worden gebruikt voor spieropbouw en energie of voor vetopslag heeft wel degelijk veel te maken met de bron van herkomst!

meergranenbrood is meestal niet beter dan wit. is gewoon witbrood met een kleurtje en wat pitjes en zaadjes erin.
gewoon volkorenbrood nemen.

en zout is niet slecht, zeker niet voor een sporter.
 
Laatst bewerkt:
-
 
Laatst bewerkt:
Om ook maar even mijn 2 centen erbij te gooien:

Maakt nog steeds geen reet uit voor je vetpercentage..
Als jij 1000 kcals uit dextrose binnen krijgt en 1000 kcals verbruikt stijgt je BF niet.. Natuurlijk word dit tijdelijk als vet opgeslagen, maar je vetreserves worden ook aangesproken als energiebron.. Bullshit dus

1000 kcals zijn 1000 kcals dat klopt, en als je er 1000 verbrandt zijn er 1000 verbrandt; of die kcals nu uit dextrose of uit rijst kwamen.

ECHTER, waar je dan geen rekening mee houdt is dat je metabolisme en hongergevoel wel degelijk worden beïnvloed door de GI-waarde van je calorieën. Hoge GI-voeding resulteert uiteindelijk in een relatief lager metabolisme, en meer honger-gevoel.

Oftewel, het duurt in principe langer om 1000 kcal uit dextrose te verbranden dan om 1000 kcal uit bruine rijst te verbranden. Bovendien ervaar je in de rijst-situatie minder hongergevoel!
Niks geen bullshit dus om op GI's te letten! (al klopt het wel dat het effect (zeker als je hoge GI-voeding met lage GI-voeding combineert) niet enorm groot is.)

PS. laat me dit toevoegen;
Focusen op lage GI-voeding is met name handig en verstandig in de cut (als je je honger-gevoel wilt minimaliseren). Echter, je kunt de lesson learned ook om draaien: als je het type persoon bent dat in de bulk moeite heeft genoeg eten naar binnen te proppen, dan kan het heel handig zijn om juist relatief veel hoge GI-voeding (= snelle koolhydraten) te consumeren. Dan houd en krijg je meer honger, en dat is dan immers best welkom.
 
Laatst bewerkt:
De theorie is dat tarwe (meer specifiek: teveel gluten) slecht te verteren zijn en in meer of mindere mate bij een heleboel mensen de darmwand beschadigen. Het zou dan gaan om minimaal tientallen procenten, maar mogelijk zelfs iets van 80% van de westerse bevolking.

Het is niet zoals bij coeliakie een echte allergie, maar meer een vorm van intolerantie; een beetje gluten maakt op zich niet uit; maar 's morgens brood, 's middags brood en 's avonds pasta/pizza etc., en dat dag in dag uit is veel teveel. Het gevolg is dat je lichaam extra stress ervaart, en dat je darmen minder optimaal functioneren (voedingsstoffen worden slechter opgenomen, en sommige stoffen dit niet in je bloed terecht zouden moeten komen kunnen er toch in terecht komen).

Een oorzaak zou zijn dat de tarwe die we vandaag de dag eten heel anders is dan de tarwe van duizend of zelfs honderd jaar geleden; door menselijke selectie (boeren zaaiden eeuwenlang de zaden van die tarwe die het meeste opbracht) en met name genetische manipulatie (in de jaren '60 en '70) zouden veruit de meeste granen die we vandaag de dag consumeren veel meer proteïnen (gluten) bevatten dan waar ons mensenlijk lichaam eigenlijk voor gebouwd is.

Ik vind het wel apart, mensen die juist darm problemen hebben qua stoelgang enzo word door artsen en voedingdeskundigen juist volkoren brood, brinta en havermaut aanbevolen, en het werkt vaak ook nog bij de meeste mensen met darm klachten en of stoelgang.

Verder ben ik het eens met de gi waarde van vinding zins ik niet meer boven de 45GI waarden uit kom (zeer vezelrijk 50 gram voedingsvezels per dag) val ik veel makkelijker vet af.
 
Back
Naar boven