XXL Nutrition

taurus fcm-pulley-krachtstation

Bezoekers in dit topic

Eén van de goedkopere "functional trainers". Dit model is een Chinees vervaardigd apparaat wat in vrijwel dezelfde vorm onder andere merken al een aantal jaren op de markt, o.a. als Powertec WB-FT.

Wat is het?

- Low pulley & 2x adjustable side pulleys
- Transmission 1:2
- Plate loaded (Max 100kg) 30mm, 50mm adapters meegeleverd)
- Pull up station.
- Landmine (30 en 50mm)
- Plate holders (storage)
- (L) 143 cm x (W) 164 cm x (H) 212 cm
- Accessoires: Small lat bar and 2 hand grips


taurus-free-cable-motion-01_600.jpg


Zo ziet dat er dan thuis uit:

img-20200411-wa0005-jpg.486912



Waarom een kabelstation en waarom deze?

Alles in het teken van Karate! Naast krachttraining doen we ook re- en pre-hab van schouders/borst. We hebben allebei een geschiedenis van schouderblessures en een functional trainer is daarbij een heel goed middel.

De keuze voor dit model was vrij simpel. Allereerst wilden we een niet al te groot apparaat (footprint). Ook was het budget niet oneindig. Ons budget was +/- 2000,- en er stond ook nog een goede bank en ander spul op de verlanglijst. Dit ding was inclusief accessoires (extra smalle en brede lat bar, enkelband, 2x rope, driehoek greep en long bar) en verzenden +/- 1250,-. Bankje, gewichten, barbell en dumbbell stangen zal iets onder de 750,- zijn geweest.

Verder speelde een rol dat deze aardige beoordelingen leek te krijgen (lastig in te schatten op een verkopers site) en verkrijgbaar was. De specs voldeden aan onze wensen en gebruik. Wij zijn vrij licht (68 en 75kg) en geen echte record jagers qua krachtsport. We trainen al een aantal jaar bij een goede sportschool en de kans dat we de eerstkomende jaren boven de specs van dit ding uitkomen is erg klein. Mocht dat wel een keer gebeuren zien we wel weer verder.

Hoe bevalt het apparaat?

- Assemblage:

Middagje schroeven, af en toe extra stel handjes van mijn vrouw. Handleiding was prima. Ik denk dat je het ook alleen kan als je iets langer bent dan mijn 1.70m, maar een paar extra handen is wel prettig.

- Stevigheid.

Voor ons prima! Wij kunnen flink apenkooien, voelt heel stabiel, al kan je hem wel zien wiebelen als bijstander. Meestal ligt er zo'n 25-50 kg aan plates op de storage en stack, als je de storage wat voller zou stoppen zou hij ongetwijfeld nog stabieler worden.

Maar op dit punt lijkt me de gewichtslimiet van 100kg wel terecht. Hij zal niet zomaar in elkaar klappen, verre daarvan, maar als je de 100kg aanttikt zou ik toch echt naar een beter pull-up station kijken.

-Afwerking:

Prachtig, een sieraad in je huis. :D

Alle gekheid op een stokje, het is een hoop gelast ijzer met dikke bouten maar ik heb nog geen echt scherpe rand ontdekt. Na een maandje trainen nog geen enkele keer blijven haken, dus dat is prima.

- Kabelloop functional trainer.

Uitstekend als je niet het meegeleverde vet gebruikt, maar siliconenspray gebruikt op de geleiders. Dit is heel belangrijk, want het bijgeleverde vet maakt het alleen maar slechter :o

Getest met 2kg, zelfs met dat mini gewicht loopt hij snel genoeg terug. Wij trainen normaal op Life-fitness/Hammer strength spul en dat loopt wel beter, maar zeker als je zwaar gaat wordt het verschil onmerkbaar. Ongetwijfeld is het verschil dag en nacht als je ze echt naast elkaar kan zetten, maar dat is gelukkig niet het geval. Kortom, het is helemaal prima voor wat wij doen, zelfs boven verwachting!

Wat wel goed is om te weten dat het een heel laag station is, in de hoogste stand staat de pulley op +/- 185cm. Voor ons ukkies (170cm) is dat prima, maar volgens mij wordt dit heel snel beperkend als je de 180cm overstijgt.

- Oefeningen:

Oneindig. Landmine lift, Roeien, pull downs, pul ups, facepulls, rotary cuff, fly..... je kan het zo gek niet verzinnen. Mijn vrouw gebruikt hem met de lange stang zelfs voor benchpress en Squats als ik er niet ben om af te vangen. Nogmaals, volgens mij moet je niet te lang zijn, dan wordt het veel minder functioneel.

Conclusie:

Ik heb er een dubbel gevoel over. Wij zijn ontzettend tevreden en hebben een hele goede keuze gemaakt.... MAAR! Voor de meeste mensen (mannen!) hier is het apparaat gewoon te licht en/of te laag. Ze komen met de gewicht-stack of met de pull up tegen (of over) de limiet, of halen nooit de goede range of motion omdat het zo laag is.

Als je net als wij klein en licht bent en met 40kg (20kg effectief) lat pull down al diep kan gaan, als je daarnaast facepulls en rotary cuffs wil trainen, dan is het een uitstekend apparaat en veel beter dan een elastieken bandje. Maar als je een serieuze krachtsporter bent van 180cm+ en 90kg zou ik naar iets ander uitkijken. Je gaat gewoon met de belastbaarheid en hoogte al snel tegen de limiet aanlopen.

Maar als je binnen de specs valt? Het is een heel netjes, bruikbaar apparaat.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven