XXL Nutrition

Te hoog ureum in bloed

Bezoekers in dit topic

Mijn ureum was ook iets verhoogd tijdens medische keuring. Weet alleen de waardes niet meer. Als je het niet vertrouwt, raadpleeg je toch ffe een arts voor de zekerheid. Zeker in jouw werkomgeving moet dat geen probleem zijn toch..? Volgens mij komt het inderdaad door een verhoogde eiwitinname. Wel genoeg water blijven drinken.

Suc6.
 
Hoeveel eiwitten krijg je binnen per dag (in gr.)?

Een grote hoeveelheid eiwit zorgt voor meer ureum in je bloed. Dus je verklaring klopt.
 
Eiwitten

'..
 
Laatst bewerkt:
Bij de afbraak van eiwitten komen globaal twee gedeelte vrij. 1 waar ammoniac in zit, dit deel bevat stikstof. En een 2 deel waar geen stiktof in zit.
Deel een gaat via de lever en wordt omgezet in ureum. En deel twee wordt omgezet in energie. Deel 1 verlaat met voldoende vocht via de nieren het lichaam. Ureum is zoals je zegt een afbraak stof die alleen met voldoende vocht het lichaam kan verlaten. Nou is er een discussie gaande dat als je te weinig zou drinken (water) dat je dan zou kunnen uitdrogen. Dit zou dan kunnen voorkomen bij babys en oudere mensen. Advies blijft neem niet meer dan 2 gram eiwit per Kg lichaams gewicht en drink voldoende minimaal drie liter water. De eiwit inname is alleen van toepassing bij zware sporters bv Bodybuilders.
 
globaal haal ik uit je schema 300 gram eiwitten per dag, wat toch behoorlijk hoog is. ik denk dat je wel wat zou kunnen zakken omdat je er waarschijnlijk nog wel wat boven zit. teveel eiwitten worden toch niet opgenomen, dat blijkt maar weer uit het feit dat ze afgebroken worden tot ureum en in je bloed komen. kun je dus net zo goed minder eiwitten nemen, is ook beter voor je gezondheid
 
Hoe meer eiwitten je eet, hoe hoger je ureum gehalte. Dat is een logisch gevolg, maar de ureum bepaling is geen bepalende factor voor nierproblemen aan te duiden. Daarvoor gebruikt men de creatinineklaring, veel efficienter. Dit komt doordat creatinine niet terug wordt geresorbeerd, maar ureum gedeeltelijk wel.
 
Hai paramedic, hier een antwoord van een bijna medic. Je ureum waarde is idd erg hoog, volgens de waardes waarmee op mijn uni gewerkt wordt ( erasmusmc) heb je een verdubbeling van de bovenwaarde ( norm. waardes 2.5-6.4 mmol/l).

Je eigen verklaring ( eiwitrijkdieet) is idd een mogelijke verklaring en is niet te logisch. De geneeskunde is een logische wetenschap dus.... Andere mogelijkheden zijn: weinig drinken ( lees uidtroging), zouttekort, hartfalen, infectie etc.

Je creat. waarde was normaal? Heb je klachten? ( o.a. Weinig/ niet plassen). Als je geen klachten hebt en de creat. waardes zijn normaal ligt het waarschijnlijk aan je dieet. Advies eet minder eiwitten en drink meer water.
Het verdient wel aanbeveling dat als je dit advies ter harte neemt na enige tijd wel weer de waardes laat bepalen om na te gaan of het effect heeft. Heb je wel klachten= naar de arts!!

Wat ik nu verteld heb is natuurlijk puur op de info die je gegeven hebt. Wil je echt zekerheid is er natuurlijk een uitgebreide anamnese nodig ( plus een mogelijk LO). Daarnaast ben ik nog geen arts ( maar het komt er snel aan :D !

Ik begrijp dat je op de ambulance zit...Dus je vertoeft ook veel op de spoedafdeling? Ik ga er vanuit dat daar toch wel minimaal 1 anaesthesist rondloopt, vraag het bij hem/ haar ff na. ( Beter is natuurlijk een internist)
 
Wat ik me hier alleen afvraag is, wat maakt het uit dat Ureum hoger is.. Zoals jij het uitlegt is het alleen een waarde die aangeeft dat jij meer afvalproducten produceert door het eten van eiwitten dat een normaal persoon.. Is toch logisch, je eet ook meer eiwitten dan een normaal persoon... Ik zie het probleem niet echt.
 
EUHHH??? Waar hebben jullie het over?

Vraag me wel eens af, waar halen jullie de kennis vandaan?
Zijn jullie allemaal doctorandus ofzo? Student medicijnen, laborant??

Hoe wil je nou weten of je een te hoog ureum (wat dat ook moge betekenen) hebt? Ga je dan wekelijks / maandelijks naar de arts met een buisje bloed??

En als je er al zo'n studie van maakt, waarom zie ik jullie dan niet bij de Mr. O verkiezingen??
 
Het is meer het belang hebben in je eigen lichaam. Zeker omdat we er steeds meer in gaan geloven dat voeding een heel belangrijk onderdeel is van, groeien. Maar je hebt ten delen gelijk. No pain NO Gain. En de berichten liegen er ook niet om. Een te hoog ureum kan schadelijk zijn voor je nieren.
 
En bij de Mister O heb je dan zeker niet goed gekeken.
 
Kennis is macht

..
 
Laatst bewerkt:
Paramedic.. kom je wel eens in het elisabeth ziekenhuis in tilburg?
Daar werk ik;). Maar je zegt het zelf als teveel aan eiwit inname.
 
ver weg

..
 
Laatst bewerkt:
hmz 300 gram eiwitten, imo te doen, misschien niet weken of maanden achter elkaar, maar zeker te doen.
Ik ben benieuwd hoeveel water je weg sloekt op een dag en tijdens trainingen.

interessante links:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ureum
[Link niet meer beschikbaar] (maar die moet ik nog ff een keer of twee doorlezen :D)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nefron

Morgan, niet iedereen heeft het doel of de potentie om op de O te staan. Of wil de middelen uberhaupt gebruiken. Daarnaast; kennis en omvang zijn absoluut niet altijd rechtevenredig verbonden.
Ikzelf heb ook een passie voor anatomie en fysiologie, al ben ik echt een beginneling. Maar via deze topics zoek ik op google en kom op pagina's als: http://nl.wikipedia.org/wiki/Glomerulus en lees ik over de fantastische werking van een niereenheid. (echt serieus geniaal). Dit is voor mij vermaak :D
 
@peccie, ik zit ook op ErasmusMC ;)

@Morgan, ik doe mn best om op de O te staan haha. Dat zit er niet in, echter wel wedstrijden op amateur niveau.
En het is goed om af en toe je bloedonderzoek te laten doen. Er komen meestal verrassende dingen te voorschijn wat je niet zou verwachten.

Ik vind eiwitinname ook niet mega hoog. Moet zeker te doen zijn. Ik zou het echter op max 1,8gr eiwit per kg vvm houden.
 
Ik vind het maar een karig voedingschema.. Te weinig kalorieen IMO..
 
Dr Worf.

..
 
Laatst bewerkt:
Je eet misschien wel voldoende eiwitten maar echt veel kalorieen krijg je niet binnen met dit schema..

Van het wakker worden tot je avondeten eet je slechts 6 boterhammen en een blikje tonijn. Daarna alleen nog een shake en wat kwark.

De eiwitten zijn de bouwstoffen en kalorieen voorzien je lichaam van de benodigde energie. Krijgt je lichaam niet genoeg kalorieen dan zal het ook je eiwitten benutten als energiebron.

Misschien een schema om te cutten dit maar bulken zal hier niet mee lukken.

Ik raad je aan om jezelf meer te verdiepen in de voeding materie want vragen om een alternatief is natuurlijk de makkelijkste oplossing.
 
Back
Naar boven