AndroidHealthClinic

Te lang met hetzelfde gewicht (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Prutser

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
11 nov 2002
Berichten
15
Waardering
0
Wat kan je het beste doen als je al een tijdje bij een bepaalde oefening met hetzelfde gewicht zit en dus niet verder komt ?

Deze oefening niet meer doen, met het aantal reps gaan varieren.

Ik kom bijv. bij mijn rug training met de pull down naar borst al een aantal weken niet verder.
Ik concentreer me heel goed op m'n rug en gebruik (bijna) m'n biceps niet en voel m'n lats (bovenkant) ook goed. Toch schiet ik qua gewicht niet op.

Wat adviseren jullie me te proberen ?
 
Moet je een techniek gebruiken waardoor je over je plateau heen komt.
Bijvoorbeeld aflopende sets. Je maakt je normale set af, en dan ga je gelijk door met een iets lichter gewicht en daarna herhaal je dit nog een keer.
Je kan ook met een zwaarder gewicht, wat je normaal niet kunt hanteren halve herhalingen maken om sterker te worden, zodat je op een gegeven moment dit wel aankunt.
Of zwaarder pakken en iets minder herhalingen maken. Net zolang totdat je hier ook meer herhalingen kunt maken.
 
Meestal is zo´n plateau een teken van overtraining... Maw, je doet teveel voor de betreffende spiergroep, ik zou als ik jou was juist een setje minder doen voor elke borst/rug oefening of een oefening minder. Misschien evt voorlopig een extra rust dag tussen je trainingen.

Of anders inderdaad wat hogere reps nemen, een ietwat lichter gewicht en even een weekje of 2 wat minder intens trainen, maar niet TE niet intens. Het moeten geen opwarm sets worden.
 
Daar zat ik ook al aan te denken dat ik misschien wel teveel doe voor m'n rug omdat ik zelf vond dat m'n lats wat achter gingen lopen bij de rest.
Vandaar dat het soms wel moeilijk is om juist minder te gaan doen omdat je zo graag wil.

Ik doe nu :
- Pull down (10-8-8-6)
- Bent over row barbell (10-8-6)
- One arm dumbbell row (10-8-8-6)
- Close grip row (10-8-6)

Is dit inderdaad teveel van het goede en moet ik de komende weten ff wat minder doen ?
 
Het KAN inderdaad teveel zijn... Zelf zou ik nooit 3 roei oefeningen in 1 workout doen... dat vind ik teveel van hetzelfde.....

Ik zou de one arm dumbbell row eruit doen, die is bijna indentiek aan de barbell row, maar dan doe je het met DB´s.

Ook zou je eens een iets ander schema kunnen doen Bijv: Straight arm pullovers
Pulldowns
Barbell rows

Of even zowieso alles 3 setjes doen, en eventueel misschien gewoon een setje van elke oefening af.

Hoe lang doe je bovenstaande routine a trouwens, als je die namelijk al doet sinds kerst ofzo, dan kan het oko geen kwaad gewoon even een andere routine te nemen......
 
ff een tip: doe ook deadlifts!
 
Bent over barbell row heb ik sinds begin februari in m'n schema opgenomen de rest doe ik inderdaad al zo sinds kerst/nieuwjaar. Soms wel eens een pullover i.p.v. db row of zo.
Maar globaal gezien blijft het hetzelfde.

Dus in eerste instantie zou het geen gek idee zijn om over een setje minder van te doen voor een paar weken en eventueel de db row vervangen door pull-over ????

Deadlift is toch het meeste voor je onderrug ??
 
ja idd, zag je rugschema en zag toen geen dl's staan. Een van de beste massabouwers. Je moet je onderrug niet verwaarlozen.
 
Back
Naar boven