MuscleMeat

Te snel afgevallen?

Bezoekers in dit topic

ss98

Cool Novice
Lid geworden
16 apr 2013
Berichten
143
Waardering
2
Lengte
1m80
Massa
76kg
Vetpercentage
13%
Hallo allemaal,

allereerst sorry als dit topic hier verkeerd staat, maar ik dacht dat deze hier wel het best zou staan.

3 weken geleden begon ik met cutten, om tegen de zomervakantie rond de 10% te staan. Mijn behoefte lag rond de 2700 caloriën, dus ik een voedingsschema gemaakt die hier zo'n 300 onder zou zitten, naast dit voedingsschema ging ik zo'n 3 keer per week cardioen, waarbij ik gemiddeld 300 caloriën verbrandde. Mijn stats waren toen trouwens 79 kilo bij 1.78m, met een vetpercentage die bij de sportschool gemeten werd als 17, maar die meting is niet heel accuraat en ik denk eerder dat het 15% was.

Mijn voedingsschema ziet er zo uit: (stond heel mooi in een schema, maar die kreeg ik niet hier...)

7:30 ...... kcal Eiw KH Vet
Melk 500ml 230 17 24 7,6
Whey perfection 113 22 2.5 1,4
Brinta 201 6,4 37,7 1,2
Appel 81 0,3 17,6 0,3

10:00
Eieren gekookt, 4 stuks zonder geel 80 16 1 1
Cherrytomaten 100 gram 11 0,1 2 0
Cashewnoten 50 gram 276 9,6 9,3 21,9


12:00
Volkoren brood, 3 sneden 221 7,6 39,1 2,3
Plakjes kipfilet, 2 48 9,2 0 1,2
Pindakaas voor 1 snee 101 3,4 2 8,6

14:00
Volkoren brood 1 snee 76 2,5 13 0,7
1 plakjes kipfilet 24 4,6 0 0,6

16:00 (Pre workout)
Banaan 111 1,5 24,3 0,1
Melk 250 ml 115 8,5 12, 13,8

18:00 (Post workout)
Kipfilet 100 gram 156 30,5 0 3,8
Roerbakgroenten (Italiaans, Chinees, Japans) 100 gram 58 2 5,4 2,4
Zilvervliesrijst 150 gram 208 4,6 39 2,3

21:00
Tonijn in blik 130 gram 143 33,3 0 1
Komkommer, halve 28 1,6 2,8 0,8
10ml lijnzaadolie 90 0 0 10

23:00
Kwark 250 G 112,5 21,25 6,25 2,5

Totaal: 2407,5 kcal 209,5 eiwit 225, kh 84,4 vet



3 weken later, zit ik op 73,7 kilo, verschil van maar liefst 6 kilo, uitgaande dat je ongeveer een halve kilo per week moet verliezen is dit toch een groot verschil, namelijk 2 kilo per week....
Wat ik me nu dus afvraag is wat ik moet gaan doen. Wat ik wel had besloten is om per direct maar even te stoppen met cardio, want duidelijk is, is dat het calorietekort veelste groot is. Ik kan natuurlijk wel de caloriëen verhogen en dan gaan cardioën om zo een tekort te creëren, maar tot dat iemand me goed advies geeft lijkt het me niet verstandig om op mijn huidige manier door te gaan. Ik merk namelijk ook krachtverlies, daar waar ik laatst nog dumbell press deed met 34 kg op 6 reps, had ik eergister moeite met 30 kg op 8 reps ( niet gehaald). Ook de deadlift ging niet lekker, 100 -> 90 kg gegaan vandaag. Squatten ging ik ook minder goed in gewicht, maar ik verbeterde de techniek wel, waardoor ik dat nu maar terzijde laat.

Ik zie het resultaat van de cut wel in vetverlies, maar ik zou niet zeggen dat er 6 kg aan vet af. De rest is dus vocht/spier neem ik aan, ondanks dat ik geen verlies aan spiermassa zie. Ik begrijp dat krachtverlies hoort bij een cut, maar waar ik me wel zorgen om maak is die 6 kg in 3 weken. Iemand een idee hoe dit zit en wat ik kan verbeteren?

Momenteel houd ik me aan een 4 daagse split, maar na bijna anderhalf jaar trainen ben ik er eindelijk achter dat een split voor mij niet heel goed werkt, ik zou dus graag willen switchen, maar ben pas net 3 weken bezig op dit schema. Het wordt altijd afgeraden om te snel van schema's te switchen, maar ik heb het idee dat de split simpelweg niet voor mij werkt, zeker niet in de cut omdat het elke spiergroep maar eenmalig per week aanspreekt?

Daarbij vraag ik me af welk schema ik tijdens de cut wel het beste kan volgen om krachtverlies te beperken, wat nu juist wel gebeurd bij de split. Ik wil graag een compound schema zoals SL of Rippetoe volgen, maar daarvoor moet gebulkt worden dus dat kan momenteel nog niet. Misschien een UB/LB schema?

-------
EDIT:
Ik moet overigens nog even bij vermelden dat ik de afgelopen paar dagen en komende weken toetsweek/vakanties had, waardoor de tijden van voeding niet klopten. Ik sta later op, en niet veel later naar bed dan normaal waardoor m'n dagen korter zijn, en ik niet elke maaltijd op het juiste moment binnenkrijg. Ik eet meestal dan wel elke maaltijd bij een andere maaltijd erbij, maar soms ook niet, onder het idee van minder eten is positiever voor de cut. Ik snap nu dat ik dat sowieso niet meer moet gaan doen met zulke grote gewichtsafname.

Alvast bedankt voor het lezen,
ss98
 
Laatst bewerkt:
ik ben benieuwd wat anderen hiervan zeggen, heb momenteel een soort gelijke ervaring!

Abbo!
 
Dat grote verschil zal 'm in ieder geval ook deels zitten in het feit dat je gewoon een minder volle maag en darmen hebt nu, en daardoor ook nog eens minder vocht vasthoudt. Om 2 kilo per week kwijt te raken moet je een idioot calorietekort hebben dus dat is heus niet het geval. Ik weet zeker dat als je nu 2 dagen weer ouderwets eet, dat de weegschaal weer 2 kilo meer aangeeft. Dat komt niet omdat je dan weer zoveel bent aangekomen maar omdat je weer in de oude situatie zit qua hoeveel je met je meedraagt.

Dat wil nog niet zeggen dat je misschien niet op een te groot tekort zit, zeker als je zo'n krachtverlies merkt.
 
Dat grote verschil zal 'm in ieder geval ook deels zitten in het feit dat je gewoon een minder volle maag en darmen hebt nu, en daardoor ook nog eens minder vocht vasthoudt. Om 2 kilo per week kwijt te raken moet je een idioot calorietekort hebben dus dat is heus niet het geval. Ik weet zeker dat als je nu 2 dagen weer ouderwets eet, dat de weegschaal weer 2 kilo meer aangeeft. Dat komt niet omdat je dan weer zoveel bent aangekomen maar omdat je weer in de oude situatie zit qua hoeveel je met je meedraagt.

Dat wil nog niet zeggen dat je misschien niet op een te groot tekort zit, zeker als je zo'n krachtverlies merkt.

Klinkt best logisch, maar hoe kan dit alleen bij mij zo zijn? Voordat ik dit topic opende heb ik eerst even rondgekeken of andere mensen ook zoveel kilo's verloren, maar niemand kwam in de buurt. Lijkt me dat iedereen dan dit resultaat zou hebben die van een bulk naar een cut overstapt?

Thanks voor je reactie overigens!

---------- Toegevoegd om 00:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:00 ----------

ik ben benieuwd wat anderen hiervan zeggen, heb momenteel een soort gelijke ervaring!

Abbo!

Het afvalprobleem of welk schema je aanhoudt in de cut?
 
Klinkt best logisch, maar hoe kan dit alleen bij mij zo zijn? Voordat ik dit topic opende heb ik eerst even rondgekeken of andere mensen ook zoveel kilo's verloren, maar niemand kwam in de buurt. Lijkt me dat iedereen dan dit resultaat zou hebben die van een bulk naar een cut overstapt?

Thanks voor je reactie overigens!

---------- Toegevoegd om 00:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:00 ----------



Het afvalprobleem of welk schema je aanhoudt in de cut?

Het afvalprobleem. Momenteel zit ik 2 maanden in mijn cut zonder cardio tot nu toe. Mijn andere trainigsmaten volgen exact dezelfde schema als ik echter gaat het bij hun ca. 0,3kg eraf en bij mij al bijna 6 kilo tot nu toe.
 
6 kilo vet zou je in de spiegel duidelijk moeten opvallen. Dit is bij jou niet het geval neem ik aan?
 
Het afvalprobleem. Momenteel zit ik 2 maanden in mijn cut zonder cardio tot nu toe. Mijn andere trainigsmaten volgen exact dezelfde schema als ik echter gaat het bij hun ca. 0,3kg eraf en bij mij al bijna 6 kilo tot nu toe.

Toevallig, ben ook tegelijk gegaan met wat andere gasten maar die gaan inderdaad ook niet zo hard. Overigens heb ik niet hetzelfde schema als zij, maar komt wel op het zelfde neer.

---------- Toegevoegd om 00:39 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:35 ----------

6 kilo vet zou je in de spiegel duidelijk moeten opvallen. Dit is bij jou niet het geval neem ik aan?
Ik zie wel
dat ik aan het cutten ben, buikspieren zijn beter zichtbaar, maar ik zou niet zeggen dat er 6 kilo aan vet weg is, nog lang niet.

Wat is jullie mening, doorgaan op deze manier? Calorien verhogen tot onderhoud en dan een tekort creëren door cardio? Of simpelweg stoppen met cardio?
 
Mijn grote verlies in gewicht Is voornamelijk vocht.

Daarbij volgde ik een bulk van +- 4500 kcal en nu cutten op 3200. Je begrijpt wel dat zoiets gewoon zorgt voor futloosheid en krachtverlies.

Een goede pre workout en wat carbs voor de training doen het goed voor mij.

Daarbij face the facts in je cut moet je gewoon lichter gaan trainen en meer herhalingen.
 
Mijn grote verlies in gewicht Is voornamelijk vocht.

Daarbij volgde ik een bulk van +- 4500 kcal en nu cutten op 3200. Je begrijpt wel dat zoiets gewoon zorgt voor futloosheid en krachtverlies.

Een goede pre workout en wat carbs voor de training doen het goed voor mij.

Daarbij face the facts in je cut moet je gewoon lichter gaan trainen en meer herhalingen.

Kuur je?
 
Mijn grote verlies in gewicht Is voornamelijk vocht.

Daarbij volgde ik een bulk van +- 4500 kcal en nu cutten op 3200. Je begrijpt wel dat zoiets gewoon zorgt voor futloosheid en krachtverlies.

Een goede pre workout en wat carbs voor de training doen het goed voor mij.

Daarbij face the facts in je cut moet je gewoon lichter gaan trainen en meer herhalingen.
Wat bij mij helpt is de grotere maaltijden met de meeste carbs en calorieën rond me training te eten, merk hierbij duidelijk dat mijn kracht beter is dan als ik iets kleins eet. Zelf vind ik het nergens op slaan dat je in cut lichter moet gaan trainen met meer reps. Juist als je cut moet je zwaar blijven pakken, ookal haal je minder reps. Het is namelijk logisch voor je lichaam om dan juist de spieren te behouden omdat deze nog steeds zwaar worden belast en het lichaam ziet deze spieren dus als nodig. Hierdoor bouw je dus minder snel spiermassa af. Wel is het gewoon waar dat je minder kan gaan pakken na een paar weken.
Zelf denk ik ook dat je in de eerste week veel vocht bent kwijt geraakt. Al is 6 kilo best veel voor 3 weken, succes!
 
Mijn grote verlies in gewicht Is voornamelijk vocht.

Daarbij volgde ik een bulk van +- 4500 kcal en nu cutten op 3200. Je begrijpt wel dat zoiets gewoon zorgt voor futloosheid en krachtverlies.

Een goede pre workout en wat carbs voor de training doen het goed voor mij.

Daarbij face the facts in je cut moet je gewoon lichter gaan trainen en meer herhalingen.

Mn pre workoutmeal is normaal idd niet heel groot, even kijken hoe het gaat als ik wat maaltijden omdraai. Thanks voor de tip!

---------- Toegevoegd om 13:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:58 ----------

Wat bij mij helpt is de grotere maaltijden met de meeste carbs en calorieën rond me training te eten, merk hierbij duidelijk dat mijn kracht beter is dan als ik iets kleins eet. Zelf vind ik het nergens op slaan dat je in cut lichter moet gaan trainen met meer reps. Juist als je cut moet je zwaar blijven pakken, ookal haal je minder reps. Het is namelijk logisch voor je lichaam om dan juist de spieren te behouden omdat deze nog steeds zwaar worden belast en het lichaam ziet deze spieren dus als nodig. Hierdoor bouw je dus minder snel spiermassa af. Wel is het gewoon waar dat je minder kan gaan pakken na een paar weken.
Zelf denk ik ook dat je in de eerste week veel vocht bent kwijt geraakt. Al is 6 kilo best veel voor 3 weken, succes!

Dit is inderdaad wat ik ook altijd hoor, gewoon zwaar blijven trainen op hetzelfde gewicht. Klink ook vrij logisch. Maar wat zou jij doen in deze situatie? Zo door blijven gaan of veranderingen aan m'n voedingsschema/trainingsschema doorvoeren? Ik begrijp dat het afvallen hoogstwaarschijnlijk minder wordt maar toch lijkt het me voorlopig geen goed idee om op deze manier door te gaan.... Weer wat meer eten dus? Of stoppen met cardio
 
Kijk nou gewoon nog eens over een weekje zonder iets te veranderen, als je dan weer 2 kilo bent afgevallen dan gaat er iets mis. Hoogstwaarschijnlijk valt het echter reuze mee.
 
Stop in iedergeval met cardio en kijk wat er gebeurd. ik zelf ben pas begonnen met cardio toen ik bleef steken op hetzelfde gewicht.
 
Wordt je energie minder? Neemt je kracht af? Lijk je spier te verliezen? Want dat zijn dingen die niet goed zijn. Maar als dat het niet is, dan zou ik ervan genieten dat het zo snel gaat? Kan best zijn dat het grotendeels vocht is, en dat het straks wat rustiger gaat?
 
Back
Naar boven