AndroidHealthClinic

Te snel gewicht aankomen tijdens bulken?

Bezoekers in dit topic

ToroNero

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
14 mrt 2009
Berichten
22
Waardering
0
Ik ben nog maar net begonnen met trainen (nu bijna 3 weken) en ik kom zo snel in gewicht aan dat ik me af vraag of ik mijn voedingsschema misschien beter kan veranderen. 3 weken terug was ik 66.5kg en ik ben nu ruim over de 71kg (weegschaal stond zojuist op 72.5, maar dit is wel 's avonds). Mijn lengte is 186cm. Ik merk dat ik op sommige dagen wel 500 gram zwaarder ben als de vorige dag en dit gaat niet weer terug. Ik heb afgelopen week ook 1 dag slecht gegeten (door stress) en merkte dat ik meteen 1 kilo kwijt was.

Mijn voedingsschema op dit moment is:

Ontbijt: 0.5L brinta or crusli met yoghurt voor afwisseling
Tussen ontbijt en advondeten: verspreid 10 a 12 boterhammen met kaas
Avondeten: varierend, wat de pot schaft
Voor het slapen: 0.5L brinta

Verder probeer ik nog elke dag 2 stuks fruit te eten en ik ben van plan whey shakes te gaan drinken. Ik probeer ook 3 liter water per dag te drinken.

Ik ben natuurlijk blij dat ik zo snel aankom, want dat is ook mijn doel. Het lijkt er vooralsnog op dat de massa gelijk over mijn lichaam verdeeld wordt, want het is moeilijk te zien dat ik al bijna 5kg aangekomen ben in deze korte tijd. Het is echter ook niet mijn bedoeling dat ik straks een veel te hoog vetpercentage heb.

Kan ik het beste gewoon zo door gaan en kijken hoe het gaat of is het misschien verstandig om wat minder te eten of wellicht wat extra cardio te doen om te compenseren?
 
waar zijn je eiwitten, hoezo brinta savonds ipv kwark ofzo?
 
Eiwitten zijn inderdaad nog laag. Ik probeer dat zoveel mogelijk uit zuivel producten te halen (melk en kaas). Zoals gezegd ga ik ook whey shakes drinken om aan meer eiwitten te komen.

Brinta 's avonds was eigenlijk meer om aan de calorieen te komen. Is het een slecht idee om 's avonds brinta te eten? Het zou niet zo'n probleem zijn om dat om te wisselen met kwark.
 
savonds 500gr kwark ipv brinta, door de dag heen meer eiwitten zoals ei, vlees, vis, zuivel,
 
Eiwitten zijn inderdaad nog laag. Ik probeer dat zoveel mogelijk uit zuivel producten te halen (melk en kaas). Zoals gezegd ga ik ook whey shakes drinken om aan meer eiwitten te komen.

Brinta 's avonds was eigenlijk meer om aan de calorieen te komen. Is het een slecht idee om 's avonds brinta te eten? Het zou niet zo'n probleem zijn om dat om te wisselen met kwark.
Geen Koolhydraten in de avond nemen, neem dan voor het slapen gaan kwark ( langzame eiwitten ) en doe ipv kaas op je brood kip filet. en probeer te variëren niet alleen brood eten.
 
Laatst bewerkt:
Mensen snappen vaak niet dat de inhoud van het hele verteringsstelsel rond de 2 kilo of zelfs meer kan bedragen. Als je 3 dagen nauwelijks eet, dan ben je zo 2 à 3 kilo kwijt, en dat is heus niet alleen maar vet of spiermassa.

12 boterhammen is op zich niks mis mee, maar misschien wil je wat meer afwisselen. Vervang de kaas eens door kipfilet dan krijg je wat minder verzadigd vet binnen.

Waarom zou je zo snel bij willen komen? Je hebt dan juist meer kans op striae, want je maakt mij niet wijs dat 5 kilo spier erbij is gekomen binnen 3 weken tijd.

Brinta neem ik soms ook nog rond een uur of 8, of een bakje muesli, maar later op de avond niet. Op zich kan het niet zo heel veel kwaad als je wilt bijkomen, maar beter is naarmate de avond vordert wat af te bouwen in KH en meer EW te nemen.

@hierboven, uhm, geen calorieën nemen 's avonds? Oftewel water drinken?
 
Hou je vetpercentage in de gaten. Als deze niet of nauwelijks toeneemt ben je goed bezig, anders zou je minder moeten eten. Je voedingsschema is ook niet goed dus je kunt hier niet lang mee doorgaan.
 
Ik zie ook geen eiwitten in je schema, je hebt meer eiwitten nodig imo...
Brinta s' avonds lijkt me niet zo'n goed idee, 's avonds en 's nachts verbruik je veel minder calorieën, het overschot wordt dus al snel als vet opgeslagen...

Als je 's avonds nog brinta moet eten om aan je calorieën te komen dan eet je imo gedurende de dag iets te weinig... Het grootste deel van je calorieën kun je best 's morgens en 's middags eten, de laatste maaltijd van de dag zou de kleinste moeten zijn...

van 66.5kg naar 71kg is 4.5kg, op drie weken kan dat echt niet allemaal spiermassa zijn, ook al begin je juist te trainen.

Een groot deel daarvan is dus waarschijnlijk vet.

Eet meer eiwitten en probeer 's avonds kleinere maaltijden te eten, ik zou ook een huidplooimeter kopen of je bf regelmatig laten meten als ik jou was. Als je in spiermassa aankomt en je bf stijgt nog te snel, probeer dan eens je calorieën wat te verlagen...
 
Ik kan overdag niet veel anders eten dan brood i.v.m. mijn werk. We hebben geen kantine. Ik zou eventueel wel een shake mee kunnen nemen. Kipfilet op mijn brood en 's avonds kwark is ook geen probleem.

Ik hoef niet per se zo snel aan te komen als ik nu doe. Ik heb ook niet de illusie dat die 5kg spiermassa is. Vandaar ook mijn vraag of ik misschien niet beter wat minder kan eten of dat het misschien juist beter is om zo door te gaan en dit later weer proberen kwijt te raken.
 
Ik kan overdag niet veel anders eten dan brood i.v.m. mijn werk. We hebben geen kantine. Ik zou eventueel wel een shake mee kunnen nemen. Kipfilet op mijn brood en 's avonds kwark is ook geen probleem.

Ik hoef niet per se zo snel aan te komen als ik nu doe. Ik heb ook niet de illusie dat die 5kg spiermassa is. Vandaar ook mijn vraag of ik misschien niet beter wat minder kan eten of dat het misschien juist beter is om zo door te gaan en dit later weer proberen kwijt te raken.
Ik zou iets minder gaan eten, aan dit tempo ga je toch snel vet worden denk ik:)
Dan moet je al snel gaan cutten en heb je nog niet veel tijd gehad om spiermassa op te bouwen. Tijdens het cutten verlies je dan ws wel wat van die (kleine hoeveelheid) spiermassa die je hebt opgebouwd en dan ben je niet veel verder...

Hou je gewicht en vetpercentage goed in de gaten, en probeer de balans te vinden tussen genoeg eten om spiermassa te kunnen aanzetten, maar niet te veel zodat je zo weinig mogelijk vet aanzet...
 
Brinta s' avonds lijkt me niet zo'n goed idee, 's avonds en 's nachts verbruik je veel minder calorieën, het overschot wordt dus al snel als vet opgeslagen...

Bullshit alert, bullshit alert!
 
Laatst bewerkt:
3 liter water per dag?

Ik drink zelf ook graag (en veel). Verspreid over de dag waarschijnlijk ook zo'n 2,5 a 3 liter aan dranken. Maar enkel en alleen water in zo'n hoeveelheid heeft geen nut.
 
3 liter water per dag?

Ik drink zelf ook graag (en veel). Verspreid over de dag waarschijnlijk ook zo'n 2,5 a 3 liter aan dranken. Maar enkel en alleen water in zo'n hoeveelheid heeft geen nut.

Hoezo heeft dit geen nut?
 
3 weken terug was ik 66.5kg en ik ben nu ruim over de 71kg

NIEMAND ter wereld zet meer dan een kilo spiermassa aan per week. Je mag al blij zijn als je een kilo pure spiermassa per maand haalt. Als je doorgaat met wat je nu doet zul je straks eerder en langer moeten cutten.

eet minder / doe cardio.
 
3 liter water per dag?

Ik drink zelf ook graag (en veel). Verspreid over de dag waarschijnlijk ook zo'n 2,5 a 3 liter aan dranken. Maar enkel en alleen water in zo'n hoeveelheid heeft geen nut.

???
 
eet eens kip / een eitje in de ochtend.
Als je enkel uit zuiver producten eiwit haalt ga je niet rap vooruit ;)
 
3 liter water per dag?

Ik drink zelf ook graag (en veel). Verspreid over de dag waarschijnlijk ook zo'n 2,5 a 3 liter aan dranken. Maar enkel en alleen water in zo'n hoeveelheid heeft geen nut.

Geef die jongen in ieder geval advies waar hij wat aan heeft. Een van de aller belangrijkste dingen is dat je voldoende drinkt. Er zijn een aantal van die stelregels die altijd weer van stal gehaald worden. Minimaal 2 gram proteine per kg lichaamsgewicht. Ongeveer 40 Kcal per kg lichaamsgewicht, voldoende rust en minstens een gallon (3,8l) per dag drinken. Dus je zit met je 3 liter nog redelijk laag.

Verder had ik nog wat vragen aan je wat betreft je voedingsschema.
-Je zegt dat je Brinta eet, met wat voor melk doe je dat? Magere, halfvolle of volle melk?
-Wat voor brood eet je? Wit of bruin?
Dit soort dingen maken grote verschillen aangezien je lichaam deze producten heel anders afbreekt.
Je zou behalve kaas inderdaad beter ook andere dingen op je brood kunnen doen, zoals de eerder genoemde kipfilet, maar ook rosbief is een goede optie. Ook zijn er een aantal salades voor op brood die je heel makkelijk zelf kan maken. Mocht daar interesse voor zijn wil ik die best op het receptenforum zetten.
 
Bedankt voor je advies! :)

Ik eet mijn brinta met halfvolle melk. Brood is altijd volkoren brood. Ik eet eigenlijk wel veel vaker ander beleg dan alleen kaas. Het is wel zo dat het nu niet elke dag hetzelfde is. In het weekend worden de boodschappen bijvoorbeeld over het algemeen gehaald en dan heb ik dus ook vaak rosbief op brood. Dit is vrij beperkt houdbaar, dus dit eet ik eigenlijk ook alleen in het weekend. Over het algemeen is het kaas, rosbief, kipfilet, grilworst of (rauwe) ham.

Ik houd persoonlijk niet zo van ei op brood en al helemaal niet als het een halve dag in een broodbak heeft gezeten (wil ik mijn collega's ook liever niet aandoen). Wat dat betreft zoek ik liever naar ander beleg voor mijn proteinen.

Ik heb in ieder geval whey besteld van XXL. Als ik dan zo'n excel sheet gebruik lijken de verhouding redelijk goed bij het volgende schema:

Ontbijt:
- 50g brinta
- 40cl halfvolle melk
- 40g whey

Tussen ontbijt en avondeten:
- 12 volkoren boterhammen (+/- 408g)
- 6x kaas (+/- 78g)
- 6x kipfilet (+/- 78g)

Avondeten laat ik vooralsnog even buiten beschouwing, omdat dit (te) veel varieert

Rond 20:00:
- 50g brinta
- 40cl halfvolle melk

Voor het slapen gaan:
- 40g langzame proteine
- 40cl melk

Volgens de sheets geeft dit een bijna 'perfecte' verhouding van 31/49/20 aan. Als ik de avond brinta vervang voor 400g magere kwark ga ik naar 37/45/18 en 200 minder calorieen. Het beleg zal ik ook meer varieren, maar dit heb ik even zo ingevuld voor de sheet.

Zo verkeerd is het dan toch niet?
 
are you kiddin me?
80 gram kipfilet op 6 boterhammen..

Bij mij gaan er 60 grammen op 2!
 
Back
Naar boven