Fitness Seller

Te veel koolhydraten?

Bezoekers in dit topic

Er zijn slechts twee vetzuren essentieel voor het menselijk lichaam: linoleenzuur (een omega-3-vetzuur) en linolzuur (een omega-6-vetzuur). In de praktijk is dit echter een weinig relevant gegeven wanneer je bepaalde gezondheidsdoelen nastreeft (louter voorzien in de twee essentiele vetzuren is niet optimaal) of zelfs sportprestaties. Sowieso zou je keuze in de praktijk moeten vallen voor wat voedingsmiddelen nog meer te bieden hebben dan louter wel/niet de essentiele vetzuren. Veel voedingsmiddelen die deze slechts in weinige mate bevatten, maar wel andere vetzuren in hogere concentraties, kunnen prima onderdeel uitmaken van een gezond voedingspatroon.

Je lichaam slaat netto vet op wanneer het energieverbruik lager uitvalt dan de energieinname. Niets meer, niets minder. Daarbij komt nog dat een hogere eiwitinname dan dat jij daar schrijft specifiek wordt aangeraden bij atleten die een caloriebeperktdieet consumeren, die stijgt naarmate het energietekort groter is (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24092765). Ook zijn er onlangs studies geweest die tonen dat eveneens een hogere eiwitinname dan dat jij beschrijft leidt tot meer vetverlies (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26500462, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24834017).

Je slotzin geeft aan dat je toch wat fundamentele kennis van voeding mist. Praktisch gezien ga je met een 'american pizza' makkelijk een kcal-inname van 1000 halen. Met groenten wordt dat veel en veel moeilijker. In de praktijk ga je dus niet dezelfde hoeveelheid calorieen eten. Voor het verliezen van lichaamsvet is het essentieel dat het energieverbruik hoger is dan de energieinname over een voldoende lange tijdsspanne. Dit betekent echter niet dat 2 dieten met exact hetzelfde aantal calorieen zullen leiden tot exact dezelfde hoeveelheid vetverlies over een gegeven tijdsspanne. Veel mensen denken dit toch en denken dan ook dat het 'calorieenverhaal' voor vetverlies om die reden niet kan kloppen. Wat die mensen door gebrek aan kennis niet weten is dat je dieet ook van invloed is op je calorieverbruik. Het grijpt dus aan op beide variabelen van de energiebalans: niet alleen de energieinname, maar ook de energieuitgave. Zo zal een dieet met heel weinig eiwitten leiden tot veel spiermassaverlies. Spiermassa heeft een veel lagere energiedichtheid dan vetmassa, waardoor je qua gewicht een stuk meer zult verliezen. Echter iedere calorie die uit spiereiwit wordt gehaald wordt niet uit lichaamsvet gehaald. Daarbij komt ook dat je lichaamsgewicht invloed heeft op je energieverbruik. Niet alleen gebruikt iedere gram spiermassa meer energie dan een gram vetmassa, ook zul je bij activiteit minder energie verbruiken omdat er minder lichaamsgewicht bewogen hoeft te worden. Bovendien is de hoeveelheid energie die wordt verbruikt voor het samentrekken van de spieren bij krachttraining ook verminderen (minder sarcomeren trekken samen voor dezelfde herhaling, dus minder energieverbruik en ook kracht). Naast dat je sowieso je spieren niet wilt verliezen, is het behoud van spiermassa essentieel voor het verliezen van de grootste hoeveelheid vet bij een bepaald calorietekort. Daarnaast zijn er nog hele praktische zaken, zoals beschikbaarheid en verzadiging. Niet alle voedingsmiddelen geven dezelfde mate van verzadiging dan andere voedingsmiddelen. Een dieet kan op papier qua getallen perfect kloppen, alleen zegt het niets over de uitvoerbaarheid. Veel 'junkfood'-producten zijn in de regel kcal per kcal minder verzadigend dan 'normale' voeding (naast dat het, zeker tijdens een calorietekort, vaak niet volledig kan voorzien in de micronutrientenbehoefte). Veel dieten, waaronder een ketodieet, maar ook intermittent fasting, spelen grotendeels in op het praktische effect. Namelijk dat een dieet makkelijker uitvoerbaar wordt en dus gehandhaafd wordt zoals 'afgesproken met je voedingsschema'. Ik negeer hier overigens nog veel andere aspecten van voeding, energiebalans, en het effect op de lichaamscompositie (en ook niet geheel onbelangrijk: de gezondheid), maar denken dat je niet afvalt door teveel koolhydraten i.p.v. teveel calorieen, is een grote misnoemer.

Beste Galen,

bedankt voor uw uitgebreide reactie met deze essentiële info.. Ik denk dat ik mijn specifieke vraag tot u kan richten.
Is het mogelijk om vetten te verbranden door bvb aan 45 min. cardio met een hartritme van 75% te doen zonder een substatineel verlies van het lichaamsgewicht? Of is de enige manier om vetten te verbranden enkel mogelijk indien je minder kcal binnenhaalt dan dat je dagelijks verbrandt?
 
Voor de meesten is het voornamelijk gewoon lekker makkelijk om mee af te vallen: schrap je koolhydraten en eet iets meer eiwitrijk voedsel en je creëert automatisch een deficit, hoeft de gemiddelde Nederlander niet eens een schema voor te maken. Vervolgens schrijven mensen het afvallen niet toe aan het calorie tekort maar aan het koolhydraat loze eten....

Wat wel vervelend is is dat ze vervolgens continu gaan roepen dat brood, pasta en aardappelen slecht zijn voor je, om zich later volledig te laten gaan met pakken koek, chips en pizza's. Daarna kunnen ze opnieuw beginnen.

het is dus onmogelijk om vetten te verbranden door cardio te combineren met een eiwitrijk dieet en dit zonder in deficit te gaan?
 
Persoonlijk vind ik de 45-30-25 de beste , gewoon nauwkeurig je kcal in de gaten houden is gewicht verliezen of aankomen , low carb vind ik dan ook persoonlijk een overschat iets.
 
Beste Galen,

bedankt voor uw uitgebreide reactie met deze essentiële info.. Ik denk dat ik mijn specifieke vraag tot u kan richten.
Is het mogelijk om vetten te verbranden door bvb aan 45 min. cardio met een hartritme van 75% te doen zonder een substatineel verlies van het lichaamsgewicht? Of is de enige manier om vetten te verbranden enkel mogelijk indien je minder kcal binnenhaalt dan dat je dagelijks verbrandt?

het is dus onmogelijk om vetten te verbranden door cardio te combineren met een eiwitrijk dieet en dit zonder in deficit te gaan?

Zonder in een deficit te komen ga je geen vet verbranden nee. Tuurlijk kunnen veel eiwitten ipv suiker oid bijdragen aan vetverlies omdat het thermogeen effect van eiwitten hoger ligt dan bijvoorbeeld van vet. Maar dan zit je dus alsnog in een deficit. Even zo met cardio. Je kan 4uur cardio doen op vetverbranding intensiteit (wat een kut concept is dat sowieso, fucking onzin. Hate to bust your Balls Here maar die percentages van maximum hartslag boeien geen fuck. ) maar als je maar genoeg vreet ga je netto gezien geen vet verliezen. (uitgaande van een getraind persoon. Voor ern luie bankhanger is zelfs cardio nog een spierprikkel)
 
Laatst bewerkt:
Zonder in een deficit te komen ga je geen vet verbranden nee. Tuurlijk kunnen veel eiwitten ipv suiker oid bijdragen aan vetverlies omdat het thermogeen effect van eiwitten hoger ligt dan bijvoorbeeld van vet. Maar dan zit je dus alsnog in een deficit. Even zo met cardio. Je kan 4uur cardio doen op vetverbranding intensiteit (wat een kut concept is dat sowieso, fucking onzin. Hate to bust your Balls Here maar die percentages van maximum hartslag boeien geen fuck. ) maar als je maar genoeg vreet ga je netto gezien geen vet verliezen. (uitgaande van een getraind persoon. Voor ern luie bankhangen is zelfs cardio nog een spierprikkel)
ok bedankt voor de info maat. Dat is wat ik wou weten.
 
Back
Naar boven