MuscleMeat

Te veel/ Te lang trainen?

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
5 jun 2017
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
77kg
Vetpercentage
11%
Hoi Sporters,

Ik ben een typisch geval van een Ectomorph, ik hoef maar ergens na toe te kijken en ik verbrand al calorieën.
Het afgelopen jaar ben ik veel op mijn voeding gaan letten en heb ik mijn levensstijl flink aangepast. Ik woog in begin 66 kg en ben nu gegroeid tot 78 kg. Mijn zwemseizoen is nu gestopt en ben volle bak aan fitnessen thuis om wat gains te maken voor volgende seizoen.

nu zit ik met een behoorlijk dillema. ik heb ergens op internet gelezen dat voor mijn lichaamstype ik eigenlijk weinig zou mogen sporten, zou mijn training maximaal 45-60min mogen duren met kleine reps en zware gewichten en meerdere sets. maar het liefst zou ik gewoon de hele avond 2 uur lang aan de bak willen en betrap ik me er zelf vaak op dat ik dit ook doe.

heeft iemand tips en advies voor mijn dillema of het zelfde probleem?

groetjes
Michiel
 
Ik kom redelijk snel aan maar ik val nog sneller af.

Het is zelfs zo heftig dat als ik een avond door zuip ik de volgende dag rond de 3 kilo lichter weeg. Zelf na 1 biertje. Mijn lichaam reageert volgens mij ook anders op alcohol anders. Als ik drink plas ik meteen al mijn vocht uit. Om deze reden dus gestopt met drinken. Drink hooguit 1 keer per maand misschien zelf minder. Kost mij namelijk 5 dagen om terug op gewicht te komen.

Ik sport ook 1:30 ongeveer 6x per week en gaat gewoon prima. Hetzelfde hier...ik blijf maar energie hebben. Kan in principe 2x per dag sporten gevoelsmatig. Als jij nog steeds progressie boekt en gewoon aankomt dan doe je het volgens mij nog gewoon goed :)

Ook al zegt internet dat jou lichaam korte trainingen nodig heeft...blijkbaar werkt 1;30 uur ook. Sporten is gezond :)

voor de rest ik ben geen sportdeskundige maar meer mijn mening
 
Hoi Sporters,


nu zit ik met een behoorlijk dillema. ik heb ergens op internet gelezen dat voor mijn lichaamstype ik eigenlijk weinig zou mogen sporten, zou mijn training maximaal 45-60min mogen duren met kleine reps en zware gewichten en meerdere sets. maar het liefst zou ik gewoon de hele avond 2 uur lang aan de bak willen en betrap ik me er zelf vaak op dat ik dit ook doe.

heeft iemand tips en advies voor mijn dillema of het zelfde probleem?

Ik zou me niet zo druk maken over iets wat je "ergens op het internet" leest. Misschien is de manier waarop jij traint niet het meest effectief(ik zeg dus niet dat dat zo is!), maar het is 1000x effectiever dan iets doen wat je minder/niet leuk vind en hierdoor na korte tijd met trainen stopt.

Daarnaast is de manier van trainen volgens mij meer afhankelijk wat je doel is en wat je al je trainingservaring hebt dan je lichaamstype.


Wordt de claim in het artikel ook onderbouwd?
 
Hoi Sporters,

Ik ben een typisch geval van een Ectomorph, ik hoef maar ergens na toe te kijken en ik verbrand al calorieën.
Het afgelopen jaar ben ik veel op mijn voeding gaan letten en heb ik mijn levensstijl flink aangepast. Ik woog in begin 66 kg en ben nu gegroeid tot 78 kg. Mijn zwemseizoen is nu gestopt en ben volle bak aan fitnessen thuis om wat gains te maken voor volgende seizoen.

nu zit ik met een behoorlijk dillema. ik heb ergens op internet gelezen dat voor mijn lichaamstype ik eigenlijk weinig zou mogen sporten, zou mijn training maximaal 45-60min mogen duren met kleine reps en zware gewichten en meerdere sets. maar het liefst zou ik gewoon de hele avond 2 uur lang aan de bak willen en betrap ik me er zelf vaak op dat ik dit ook doe.

heeft iemand tips en advies voor mijn dillema of het zelfde probleem?

groetjes
Michiel

Somatotypes zijn een volkomen uit de lucht gegrepen idee bedacht door een psycholoog uit de jaren 40. Je bent geen ecto. Je at gewoon te weinig. Zoals je kan zien aan het feit dat je afgelopen jaar door beter op je voeding te letten 12kg (!) bent aangekomen.

Ook die trainingsvoorschriften zijn onzin.
 
Post gewoon je voeding eens. Hou alles bij... je zal zien dat het gewoon een kwestie is van te weinig eten.
Veel mensen overschatten al snel wat ze eten en zeggen alles te kunnen eten en niet aan te komen.
Gaan ze het echt bijhouden dan komen ze erachter hoe verdomd weinig ze tch eigenlijk wel eten. (uitzonderingen daargelaten)
Maar post het gewoon eens.
 
Eet meer dan je verbruikt en train zo lang je wilt terwijl je relevant volume maakt en van je trainingen herstelt.
 
Somatotypes zijn een volkomen uit de lucht gegrepen idee bedacht door een psycholoog uit de jaren 40. Je bent geen ecto. Je at gewoon te weinig. Zoals je kan zien aan het feit dat je afgelopen jaar door beter op je voeding te letten 12kg (!) bent aangekomen.

Ook die trainingsvoorschriften zijn onzin.
:thumb:
 
Te veel trainen/ovetraining bestaat imo niet echt, dan moet je wel heel ver gaan. Te weinig eten wel. En die combi, gaat dan weer niet samen.
 
Overtraining bestaat wel degelijk. Gewoon een combi van intensiteit en volume die niet op elkaar zijn afgestemd. Als het niet zou bestaan zouden overreaching technieken waarbij je bewust een korte periode overtraind ook niet bestaan.
 
Pezen, aanhechtingen herstellen moeilijker en hebben ook rust nodig (zeggen ZE :fu:)
 
Overtraining bestaat wel degelijk, oke maar wanneer bereik je dat punt dan.. ? Ja als je last gaan krijgen dat snap ik. Voor de een lijkt die limiet ontiegelijk ver weg te liggen, Volgens mij zijn er meerdere in dit topic die de log van een lid volgen hier. Als je die volume/intensiteit etcetc. ziet.. ziek. Je moet we héél ver gaan dan imo.
 
Zoals je zegt, overtraining is niet zo 1,2,3 te herkennen en misschien is de persoon die je aanhaalt ook wel overtraind en zouden zijn/haar resultaten (nog) beter kunnen.

Wat dat betreft is het beter voorkomen dan genezen.
 
Even een sleur&pleur van Lyle (McDonald)

Overtraining occurs when there is a long-term imbalance between the training load and recovery processes that, for a given athlete, leads to a decrement in performance that takes more than 2-3 weeks to return to normal.


En

overtraining only occurs if it takes longer than that roughly 2-3 week period to get back to or past your previous performance level.

You searched for overtraining - Bodyrecomposition : Bodyrecomposition (ik raad iedereen aan de hele serie door te nemen)
 
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Even een sleur&pleur van Lyle (McDonald)

Overtraining occurs when there is a long-term imbalance between the training load and recovery processes that, for a given athlete, leads to a decrement in performance that takes more than 2-3 weeks to return to normal.


En

overtraining only occurs if it takes longer than that roughly 2-3 week period to get back to or past your previous performance level.

You searched for overtraining - Bodyrecomposition : Bodyrecomposition (ik raad iedereen aan de hele serie door te nemen)
zal het zeker is doen, thx for the share.
 
Ten eerste bedankt voor al jullie reactie. het is goed om te horen hoe andere er tegen aan te kijken!
De claim van te veel trainen zou zijn dat als je te lang traint je te veel callorieen verbrand als ecto. als ik veel herhalingen zou doen zou ik de pump krijgen en daardoor veel onnodige callorien verbranden zoals ik het las.

Maar op jullie tips ga ik door met hoe ik nu train, voel me af en toe als een beest erna! gewoon onbeschrijfelijk hoe heerlijk dat voelt!

Voor die gene die naar mijn voeding vragen, ik heb al behoorlijk wat uit geprobeerd en heb het 1ste jaar behoorlijk wat geklungeld.
ik begon eerst simpel met 12 sneetjes brood per dag in plaats van 4. maar dat hielp niet al te veel.

daarna ben ik een weightshake gaan gebruiken zonder veel research gedaan te hebben, mamouth2500 hete die geloof ik.
die dronk ik 2/3 per dag tot het mijn strot uit kwam. daarbij elke avond 5 gekookte eieren en een pot kwark.

het 2de jaar ben ik echt professionele hulp gaan zoeken bij een oud bodybuilder uit Venray.
-smorgens een eitwit shake plus een bak grinta pap met melk. ( die heb ik vervangen toen ik niet meer door mijn strot kreeg)
-eerste pauze een blik tonijn plus hand vol noten.
-2de pauze warm eten bestaand uit kip, rijst en groenten,
-tussendoor op werk erna nog 4 sneetjes brood met kip en kalkoen filet.
- thuis na werk een nieuwe eitwitshake en half uur later warm eten wat de pot schaft.
- dan sporten, en erna 5 eireren gebakken, 3 zonder eigeel.
- alst laaste voor het slapen een pot kwark met lijnzaad.

Op dit schema ben ik van 66 kg naar 72 kg gegaan en halverwege hebben we nog 2 calorienshakes bijgevoegd.
Dit heb ik van afgelopen november tot februari gedaan, en toen kon ik de shakes niet meer verwerken en leek het op een soort melkallergie.
toen heb ik hier ook een punt achter gezet.

ik heb toen een maand rustig gedaan met voeding en in begin april ben ik opnieuw begonnen.
ontbijt sla ik over, dus eerst eten is nu de tonijn met noten. ik heb alle shakes eruit gehaald om mijn maagklachten van voorheen te voorkomen.

Mijn huidige schema bestaat uit.
08:00 breek ik 1L pak chocomel aan die om 12:00 leeg is.
10:00 blik tonijn en noten
12:30 warm eten bestaat uit pasta en vaaak shaorma of kip + groenten.
14:00 4 sneetjes brood met kip en kalkoen filet.
17:30 warm eten wat de pot schaft
20:30 2 hamburgers en een pot kwark.

Met dit schema ben ik van 72 na 78/79 gegaan.
Hier voel ik me ook nog lekker bij, ik krijg makkelijk naar binnen zonder vervelende klachten.
 
Daar staan filmpjes van op youtube.
 
Ik moet zeggen dat ik in beide gevallen je eten niet veel vind.. Hoeveel kcal is het en hoeveel ekv?

Toen ik nog brood at (blijk nu gluten intolerant) at ik ook al 15 sneetjes per dag verdeeld over 3 momenten en ik at toen in totaal 9 x per dag....
Dus die 12 sneetjes vallen nog best mee.

Als je echt een melk allergie oid hebt kan je ook geen liter chocomelk wegtikken. Mogelijk lag het gewoon aan een toevoeging in één van de shakes.
Sommige mensen krijgen klachten van zoetstoffen of vulmiddelen zoals verdikkingsmiddelen. Dat lijkt dan eerder het geval.
Mocht je nog wel eens naar een shake willen kijken om eventuele tekorten aan te vullen. Pak dan eens een pure egg white protein. Ik ben zelf lactose intolerant en deze valt lekker licht
 
Ten eerste bedankt voor al jullie reactie. het is goed om te horen hoe andere er tegen aan te kijken!
De claim van te veel trainen zou zijn dat als je te lang traint je te veel callorieen verbrand als ecto. als ik veel herhalingen zou doen zou ik de pump krijgen en daardoor veel onnodige callorien verbranden zoals ik het las.

Maar op jullie tips ga ik door met hoe ik nu train, voel me af en toe als een beest erna! gewoon onbeschrijfelijk hoe heerlijk dat voelt!

Voor die gene die naar mijn voeding vragen, ik heb al behoorlijk wat uit geprobeerd en heb het 1ste jaar behoorlijk wat geklungeld.
ik begon eerst simpel met 12 sneetjes brood per dag in plaats van 4. maar dat hielp niet al te veel.

daarna ben ik een weightshake gaan gebruiken zonder veel research gedaan te hebben, mamouth2500 hete die geloof ik.
die dronk ik 2/3 per dag tot het mijn strot uit kwam. daarbij elke avond 5 gekookte eieren en een pot kwark.

het 2de jaar ben ik echt professionele hulp gaan zoeken bij een oud bodybuilder uit Venray.
-smorgens een eitwit shake plus een bak grinta pap met melk. ( die heb ik vervangen toen ik niet meer door mijn strot kreeg)
-eerste pauze een blik tonijn plus hand vol noten.
-2de pauze warm eten bestaand uit kip, rijst en groenten,
-tussendoor op werk erna nog 4 sneetjes brood met kip en kalkoen filet.
- thuis na werk een nieuwe eitwitshake en half uur later warm eten wat de pot schaft.
- dan sporten, en erna 5 eireren gebakken, 3 zonder eigeel.
- alst laaste voor het slapen een pot kwark met lijnzaad.

Op dit schema ben ik van 66 kg naar 72 kg gegaan en halverwege hebben we nog 2 calorienshakes bijgevoegd.
Dit heb ik van afgelopen november tot februari gedaan, en toen kon ik de shakes niet meer verwerken en leek het op een soort melkallergie.
toen heb ik hier ook een punt achter gezet.

ik heb toen een maand rustig gedaan met voeding en in begin april ben ik opnieuw begonnen.
ontbijt sla ik over, dus eerst eten is nu de tonijn met noten. ik heb alle shakes eruit gehaald om mijn maagklachten van voorheen te voorkomen.

Mijn huidige schema bestaat uit.
08:00 breek ik 1L pak chocomel aan die om 12:00 leeg is.
10:00 blik tonijn en noten
12:30 warm eten bestaat uit pasta en vaaak shaorma of kip + groenten.
14:00 4 sneetjes brood met kip en kalkoen filet.
17:30 warm eten wat de pot schaft
20:30 2 hamburgers en een pot kwark.

Met dit schema ben ik van 72 na 78/79 gegaan.
Hier voel ik me ook nog lekker bij, ik krijg makkelijk naar binnen zonder vervelende klachten.
Laatste maaltijd lijkt een beetje overdreven, 2 hamburgers en een pot kwark? kwark is meestal rond de 43 protein per 500gr, en twee hamburgers uitgaande van 100 gram per burger zal ook iets van 20 gr protein per burger hebben, m.a.w dat is 83 gr protein in een maaltijd=heel erg veel, je lichaam zal dat niet allemaal kunnen gebruiken (denk ik). Voor de rest ziet het er goed uit zo ver ik kan overzien, side note als dit lekker voor jou werkt moet je het gewoon lekker laten, dit is meer advies van mijn kant (beetje ongevraagd ook :P)
 
Back
Naar boven