AndroidHealthClinic

Technogym schijven zijn veel zwaarder dan wat te horen te zijn?!? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Vincent93

Cool Novice
Lid geworden
21 jun 2016
Berichten
86
Waardering
32
Lengte
1m73
Massa
102kg
Hallo,

Ik train sinds begin dit jaar bij een sportschool met technogym schijven. Daarvoor trainde ik bij een gym met panatta schijven.

Sinds ik van gym ben veranderd had ik gelijk al het idee dat deadlifts met technogym schijven een stuk zwaarder gaat dan met de panatta schijven.

Laatste week hoorde ik van een sportschool medewerker dat de technogym 20kg schijven in werkelijkheid 20.4kg zijn. We hebben meerdere van de 20kg schijven gewogen op 2 verschillende weegschalen en het blijkt dat sommige 20.3kg zijn en sommige 20.4kg zijn. Ik heb nog niet de andere schijven gewogen (10, 5 en 2.5kg).

Ik weet dat technogym nog al een populair merk is voor sportscholen binnen nederland, dus ik vroeg me af of andere mensen de zelfde ervaringen hebben.

Dit is nu toch best wel een mindfuck voor mij. Ik train zelf powerlifting gericht en nu week ik nooit hoeveel gewicht ik werkelijk op de stang heb zitten. Helaas zijn er ook geen gyms in mijn omgeving met gekalibreerde schijven.

Ik denk een 310kg deadlift pr te hebben, wat waarschijnlijk 315kg of misschien wel 316kg was...

Andere mensen hier die naar gyms gaan met technogym schijven? zelfde ervaringen?
 
Ja ik merk hetzelfde.

In de basic fit wegen 5kg schijven bijna evenveel als hier 2.5kg.
Thuis heb ik dan een paar echte ouderwetse schijven en daar voelt 4kg dan als 8 ofzo
 
Klopt, dat is omdat de plates in pounds zijn berekend, dan zijn ze in kilo's 20,4kg, ik heb zelf ook zo een paar setjes maar ik tel ze gewoon als 20kg.
Ook al wel plates gehad van 20kg die eigenlijk tussen de 16(!) en 22kg wogen.

Wegen = weten
 
Ja ik merk hetzelfde.

In de basic fit wegen 5kg schijven bijna evenveel als hier 2.5kg.
Thuis heb ik dan een paar echte ouderwetse schijven en daar voelt 4kg dan als 8 ofzo

Klopt, dat is omdat de plates in pounds zijn berekend, dan zijn ze in kilo's 20,4kg, ik heb zelf ook zo een paar setjes maar ik tel ze gewoon als 20kg.
Ook al wel plates gehad van 20kg die eigenlijk tussen de 16(!) en 22kg wogen.

Wegen = weten

Technogym is een Italiaans bedrijf en ze berekenen kg schijven in lbs? Ik dacht dat ze daar in Italie ook gewoon gebruik maken van kg's en niet lbs.

Maarja, dan ben ik ook wel nieuwschierig hoe zwaar de 10kg, 5kg en de 2.5kg hier zijn. Ik ga ze aankomende week wegen en zal er ook wel wat foto's van maken.

Voortaan maar al de schijven wegen die ik op de stang hebben zitten na een pr te zetten...

Maar jezus schijven die 20kg horen te zijn maar werkelijk tussen de 16 en 22 kg zijn!? Dat is echt fucked up. Gevaarlijk zelfs...
 
Technogym heb je 2 soorten schijven. Degene waar de letters erop liggen zijn lichter
 
Het gaat om de Technogym Urethane schijven. De grijs gekleurde schijven.
 
Denk niet dat je je er zo druk om moet maken.
Het gaat er uiteindelijk om dat het gewicht wat je lift omhoog gaat. Stel dat je met die "nieuwe" schijven net zo makkelijk je DL kon doen. Dan zou je het nooit geweten hebben dat ze net een tikkie zwaarder waren geweest.

In mijn oude gym waren de BB al een paar kg wisselend in gewicht (20 kg om 22,5 kg) en de klemmen verschilden ook al van plastic die niets wogen tot metaal die 250 gram waren. Ik noem maar wat.

Maar schijven zijn hoe dan ook niet 100% accuraat. Menigeen verschillen ook onderling wel iets.
Wij hadden technogym schijven en van die schijven met vlakke kanten (Kroon meen ik). Merkte daar ook wel verschil tussen in gewicht.
Maar dit geldt net zo goed voor DB's.
 
Back
Naar boven