MuscleMeat

tekening verschalen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

ronse

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
15 mei 2008
Berichten
342
Waardering
10
Lengte
1m76
Massa
76kg
Hoort niet echt thuis op dit forum maargoed niemand kon echt met zekerheid mijn vraag beanwoorden en mss heeft iemand hier wel kennis van zaken,

ik heb een plan getekend op schaal 1/75, nu zou ik deze op schaal 1/100 willen hebben. Het is onmogelijk om hem opnieuw na te tekenen, nu vroeg ik me af als ik naar de drukker zou gaan kan die hem vergroten tot 1/100?
 
Ja de schaal kun je gewoon aanpassen, in photoshop / microsoft visio is dat wel mogelijk :)

Dus ik neem aan, dat de drukker dat ook makkelijk kan fixen.
 
Ja maar het is een met een potlood getekend, geen computertekening dus..
 
Ja maar het is een met een potlood getekend, geen computertekening dus..


MM dat is wel iets minder man, dan zou ik eerlijk gezegd niet zo 1,2,3 weten hoe je de schaal kunt veranderen.

Ik ga beetje googlen voor je.
 
Als je van 1:75 naar 1:100 gaat moet je je tekening verkleinen en niet vergroten zoals jij zegt.
Ik weet niet wat voor papierformaat je tekening is maar je moet hem in ieder geval op 0,75 van de oorspronkelijke grootte afdrukken om 1:100 te krijgen. Of makkelijker gezegd: je moet hem 25% verkleinen.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik was mis, het moet dus vergroot worden van 1/75 naar 1/50.
Tekening is op A2-formaat, dus op 1,5 van oorspronkelijk tekening afdrukken. Ik weet dat verdubbelen van formaat mogelijk is maar 1,5 keer ook?
 
Ik snap je probleem want het zou idd net iets groter als een A1-formaat worden maar voor een goede lichtdrukker zal dit geen probleem zijn.
 
Laten we hopen, thx
 
Als je van 1:75 naar 1:100 gaat moet je je tekening verkleinen en niet vergroten zoals jij zegt.
Ik weet niet wat voor papierformaat je tekening is maar je moet hem in ieder geval op 0,75 van de oorspronkelijke grootte afdrukken om 1:100 te krijgen. Of makkelijker gezegd: je moet hem 25% verkleinen.
0,25 van 0,75 is 33,33333333% ;)
 
0,25 van 0,75 is 33,33333333% ;)

Daar heb je rekenkundig helemaal gelijk in maar niet als het gaat om verschalen van tekeningen.
Als je i.p.v. 75mm 100mm in 1mm op papier wilt proppen zul je toch echt 0,25 van 1,0 moeten hebben en dat is volgens mij 25%. ;)
 
Daar heb je rekenkundig helemaal gelijk in maar niet als het gaat om verschalen van tekeningen.
Als je i.p.v. 75mm 100mm in 1mm op papier wilt proppen zul je toch echt 0,25 van 1,0 moeten hebben en dat is volgens mij 25%. ;)
Je hebt inderdaad 0,25 van 1,0 nodig wat op 25% uitkomt, maar je verkleind het origineel met 0,25(van 0,75) wat dus 33,33% is. Je rekent verkeerd om.

*fokt it, zinlose discussie
 
Laatst bewerkt:
Je hebt inderdaad 0,25 van 1,0 nodig wat op 25% uitkomt, maar je verkleind het origineel met 0,25(van 0,75) wat dus 33,33% is. Je rekent verkeerd om.

*fokt it, zinlose discussie

Nope, jij rekent verkeerd om. Ik heb op mijn werk net de proef op de som genomen door een object 1:75 te tekenen en eerst 25% en daarna 33,3% te verkleinen op de kopieermachine. Blijkt toch dat mijn berekening klopte.

(Sorry, ik moest het gewoon zeker weten....;))
 
Ja tuurlijk kan dat. Gedeeld door 3 keer 4.. De drukker snapt dat echt wel.
 
Back
Naar boven