XXL Nutrition

Tellen per dag of per week? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Neshh

Novice
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
19
Waardering
3
Lengte
1m90
Massa
100kg
Vetpercentage
20%
Hi allen, ik vroeg mij af hoe iedereen hier calorieën/macro's telt. Kijk je naar wat je binnen mag krijgen per dag of kijk je naar het totaal per week en dus het gemiddelde per dag?

Ik merk zelf dat door te kijken naar een maximum totaal per week (dus een gemiddelde per dag) ik soms de ene dag wat meer kan/wil eten dan de andere dag. Dat betekent ook dat ik de ene dag op 2100 calorieën per dag kan zitten en de andere dag op 4000 (bijvoorbeeld cheatmeal). Ik zorg hoe dan ook dat mijn eiwitten en vetten kloppen.

Hoe doen jullie dat en zijn er eventuele voor/nadelen van de verschillende methodes of maakt het niets uit?
 
Tijdens de bulk zou ik niet zo nauw kijken mocht er een keer een dag zijn met veel te veel kcal.
Tijdens de cut gewoon je kcals per week zien. Zou er alleen wel op letten dat je niet 1 dag in de week otnzettend over je doel zit zodat je dit de rest van de week moet compenseren. Verschillen van 200-400 kcal zijn prima weg te regelen tussen dagen.
 
Ik heb het in een overzichtje gezet zodat ik het visueel kon maken en dan ziet het er volgens mij best behapbaar uit:

upload_2017-5-2_15-7-39.png


Ik ga er dan vanuit dat ik 4 keer per week sport en per keer 500 kcal verbrand (extra verbruik). Dus als ik elke dag tussen de 2100 en 2350 kcal zit, en op zaterdag bijv 5000 kcal pak, dan kom ik gemiddeld uit op 2643 kcal per dag, dus een kcal tekort van 643 gemiddeld per dag.

Kun je op deze manier hiermee omgaan?
 
Als het goed is zit die "extra verbruik" waar jij mee rekent al in de activiteitsfactor waarmee jij je onderhoud hebt berekend.
Verder kan het inderdaad wel, maar is niet ideaal.
 
Goed punt! Ik heb inderdaad een activiteitsniveau meegerekend, dus kan ik die extra verbruik laten vallen.
Kun je toelichten waarom dit niet ideaal is?
 
Heeft iemand misschien een toelichting waarom dit model niet ideaal zou zijn? Uiteindelijk klopt het totaal aantal kcal per week, en daarmee een gemiddeld aantal kcal per dag.
 
Ik denk het gegeven of het ideaal is of niet ook vooral persoonsgebonden is. Persoonlijk zou ik liever niet willen compenseren met dagen waarop ik minder nog minder eet. Ik krijg dan ontzettende cravings in van alles en nog wat en zeker is dat het geval wanneer ik die dag ervoor wel wat los ben gegaan met m'n calorieën.

Er zijn mensen die hier (redelijk) mee kunnen omgaan, kijk eens rond in het log van Skatermarvin , hij doet naar mijn weten dit compenseren ook zo ongeveer.

Als het blijkt dat jouw gemaakte schema voor jou goed werkt, waarom zou je het niet aanhouden? :)
 
Ik heb het in een overzichtje gezet zodat ik het visueel kon maken en dan ziet het er volgens mij best behapbaar uit:

Bekijk bijlage 86373

Ik ga er dan vanuit dat ik 4 keer per week sport en per keer 500 kcal verbrand (extra verbruik). Dus als ik elke dag tussen de 2100 en 2350 kcal zit, en op zaterdag bijv 5000 kcal pak, dan kom ik gemiddeld uit op 2643 kcal per dag, dus een kcal tekort van 643 gemiddeld per dag.

Kun je op deze manier hiermee omgaan?
Ja..
 
Ik denk het gegeven of het ideaal is of niet ook vooral persoonsgebonden is. Persoonlijk zou ik liever niet willen compenseren met dagen waarop ik minder nog minder eet. Ik krijg dan ontzettende cravings in van alles en nog wat en zeker is dat het geval wanneer ik die dag ervoor wel wat los ben gegaan met m'n calorieën.

Er zijn mensen die hier (redelijk) mee kunnen omgaan, kijk eens rond in het log van Skatermarvin , hij doet naar mijn weten dit compenseren ook zo ongeveer.

Als het blijkt dat jouw gemaakte schema voor jou goed werkt, waarom zou je het niet aanhouden? :)

Makes sense, dankje!

Ik vind het op zich (nog) geen probleem om de ene dag aanzienlijk te dalen in kcal na een dag flink eten. Ik wilde vooral geverifieerd hebben dat er geen voor mij onbekende nadelen aan kleven.
 
Makes sense, dankje!

Ik vind het op zich (nog) geen probleem om de ene dag aanzienlijk te dalen in kcal na een dag flink eten. Ik wilde vooral geverifieerd hebben dat er geen voor mij onbekende nadelen aan kleven.
Ik bedoelde inderdaad wat kardemompeul zegt.
Doe het een aantal weken en de refeeds worden groter. Compensatie moet groter waardoor de cravings groter worden en het cirkeltje opnieuw begint.
Verder zou ik nou niemand aanraden om te kijken naar Skatermarvin zijn voeding :roflol:
 
Ik bedoelde inderdaad wat kardemompeul zegt.
Doe het een aantal weken en de refeeds worden groter. Compensatie moet groter waardoor de cravings groter worden en het cirkeltje opnieuw begint.
Verder zou ik nou niemand aanraden om te kijken naar Skatermarvin zijn voeding :roflol:

Hmm, ik snap het. Hoe ga jij dan bijvoorbeeld om met een cheatmeal, als je die al hebt?
Ik word nu overigens wel nieuwsgierig naar Skatermarvin :D
 
Laatst bewerkt:
Hmm, ik snap het. Hoe ga jij dan bijvoorbeeld om met een cheatmeal, als je die al hebt?
Ik word nu overigens wel nieuwsgierig naar Skatermarvin :D
Af en toe een cheatmeal van 500 kcal extra is makkelijker weg te werken dan een dag waar je 3000 kcal over je doel gaat zitten.
 
Eergister 250kcal over, gister 250kcal extra beweging. Had ook met voeding gekund. Meer dan 2/300 zou ik niet doen want dat wordt kut.
 
Per week kijken! Voor mij persoonlijk werkt het alleen niet om de ene dag heel veel en de andere dag heel weinig te eten. Daarom track ik in de praktijk wel per dag. Maar als het een keer anders uitkomt, compenseer ik elders in de week. Dat werkt prima.
 
Heeft iemand misschien een toelichting waarom dit model niet ideaal zou zijn? Uiteindelijk klopt het totaal aantal kcal per week, en daarmee een gemiddeld aantal kcal per dag.
Makes sense, dankje!

Ik vind het op zich (nog) geen probleem om de ene dag aanzienlijk te dalen in kcal na een dag flink eten. Ik wilde vooral geverifieerd hebben dat er geen voor mij onbekende nadelen aan kleven.
Nadeel: doordat je compenseerd ewet je die compensatie dagen waarschijnlijk ruimschoots beneden onderhoud..

Dit komt je krachttraining niet ten goede. Dus als het je doel is ook nog sterker te worden zou ik luisteren naar de adviezen..

Als je net als ik er van houdt om op zaterdag een beetje te vreten en zuipen waar je zin in hebt en dat wilt compenseren doordeweeks....kan prima:thumbs:
 
Top bedankt iedereen! Ik ga dit eens een paar weken aankijken en aanpassingen maken wanneer en waar nodig!
 
Hier track ik ook per week. Al is mijn verschil tussen rustdagen en trainingsdagen niet zo heel groot. Meestal rond de 300Kcal. Wel komt het soms voor dat er dagen zijn dat het overschot groter is, dan gooi ik de Kcal nog iets meer naar beneden op een rustdag zodat het gemiddelde per week wel goed uit komt :)

Wekelijks tracken geeft mij meer rust. Dan het elke dag bekijken. success ;)
 
Back
Naar boven