MuscleMeat

Ten einde raad door pijn

Bezoekers in dit topic

Kevinson

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
310
Lengte
1m78
Massa
85kg
Vetpercentage
12%
Alvast bedankt voor het kijken. Updates zijn te vinden in nieuwere posts.

Toch maar besloten om mijn situatie voor een grotere doelgroep weer te geven nu het mij zowel mentaal als fysiek het leven belemmert.

Hieronder het volledige verhaal en daaronder een samenvatting.

De benen

Het begin

Het begon ongeveer 7 jaar geleden voor zover ik weet. Mijn knie verdraaid tijdens de hink stap sprong. Dit weet ik niet zeker, maar lijkt de enige logische oorzaak als het ook daadwerkelijke door een actie komt. Sindsdien heb ik last aan mijn linker knie, aan de buitenkant, wat lijkt op de pees van je vastus lateralis. Daar ben ik 5 jaar geleden een behandeling voor gestart bij een fysiotherapeut. Die begon in principe met het verstevigen van de kniestabilisatoren en de activatie daarvan. Die helpen niet en in de jaren daarna ben ik behandeld voor zo'n beetje alles m.b.t. de knie (dacht ik tenminste) zonder enig succes. Na iedere nieuwe reeks behandelingen was ik een week of 4 van de pijn verlost waarna het weer terug kwam.

Begin september 2010 tijdens een introductiekamp heb ik tijdens het trekken van een sprintje mijn linker kuit ingescheurd. Kuiten waren al enigszins zwak door overbelasting (overreaching) van het (naderhand ontdekt verkeerde manier van) lopen. Sinds dat moment is het een na het ander ontstaan. Om het kort te houden ben ik in de periodes daarop behandeld voor de kuitblessure (na ongeveer half jaar ging dat weer redelijk), MRI scan voor de knie (waaruit bleek dat mijn knieën helemaal gezond zijn "en er dus niets aan de hand is."), verschillende dokters naar de knie zelf gekeken. Daaruit bleek dat mijn knieën kerngezond zijn (ook al zeiden ze dat squatten niet goed voor mijn knieën is. ??? Ik squat uitsluitend diep.)

Maar goed. Niets hielp. Misschien nog nuttig om aan te geven dat ik een beenlengteverschil hebben en dat ik de eerste 4 jaar (van die 7) met zolen en verhogingen gelopen heb. Had een verschil van iets meer dan 2 centimeter, maar uiteindelijk heb ik die eruit gehaald omdat het mij meer leed leek te brengen. Heb de laatste 3-4 weken gekeken of het een functioneel of werkelijke beenlengteverschil is (na laten vragen bij huidige fysio en mijn oude ziekenhuisbezoeken). Het is dus een werkelijk verschil, maar het is afgenomen tot ~1,5 cm. Door dit beenlengteverschil heb ik ook lichte scoliosis gekregen, waar ik een maand geleden door nieuwe fysio achter ben gekomen.

Verder met het verhaal, de MRI scan en dergelijke wezen niets uit. Vervolgens ben ik een sportarts gestapt om te kijken wat die kon betekenen. Na een half uur babbelen met een aantrekkelijke blonde assistente (;) hoort erbij) kwam de sportarts al snel met de conclusie dat ik mijn onderrugspieren niet helemaal onder controle had. Daar moest ik dus vooral stabilisatieoefeningen voor doen en versterken met o.a. planks en side planks. Als stabilisatie moest ik een koker met voor de helft gevuld met water bewegen terwijl ik op een halve swissball stond. Verder nog meer van dit soort oefeningen tijdens mijn behandeling. Het zou ongeveer 6 weken duren. Na 12 weken was er nog geen verbetering te zien. Dat was ongeveer in september 2012.

Vlak daarna kwam de echte pijn. Tot dusver was het eigenlijk alleen mijn linker knie waar ik pijn had. Langzaamaan begon ik last te krijgen van mijn zitvlak, wat momenteel dusdanig erg is dat zitten bijna niet gaat. Daar zo meer over. In november 2012 begon ik mij erg te verdiepen in mobiliteit (zie www.mobilitywod.com) en heb mijn hele lichaam onderhanden genomen (door o.a. foam rollen). De pijn in mijn linkerknie was redelijk weg (door het losser maken van mijn hip flexors). MAAR daarna kreeg ik vreselijke last van beide knieën, onder mijn knieschijf. Op het eerste oog leek dit op patellafemoraal syndroom, zo ook de fysio. Na een week of 7-8 was dit redelijk weg (hoewel ik er nog af en toe last van heb).

Inmiddels is de linkerknie redelijk terug, maar het zitvlak blijft ongelooflijk zeer doen. Dusdanig zeer dat zitten zonder dikke kussen niet meer gaat en het aan de rechterkant nu doorloopt naar mijn hamstrings. Biceps femoris om preciezer te zijn. Die pijn in biceps femoris wordt erger zodra er spanning op komt te staan/gestretcht wordt. Deze klachten beïnvloeden mijn leven dusdanig dat ik er ook mentaal onder lijdt nu. Voor deze klachten in het zitvlak ben ik ook 2 maal naar een trigger point therapeut gegaan en daar ben ik er achter gekomen dat ik VOL zit me trigger points, zeker in de heup.

Extra informatie:
-Ik zit VEEL, wel minder inmiddels omdat ik een sta-bureau heb gekocht.
-Heb mezelf in mijn bilregio behandeld met een tennis bal en lacrossebal
-Altijd extreem gefocust op uitvoering
-Linkervoet wijst nog iets naar buiten, voor de rest staan voeten nu mooi naar voren. Dat was ~2 maanden geleden niet zo.
-Had altijd een anterior pelvic tilt, die is nu bijna opgelost dankzij mobilisatieoefeningen en aansterken van buikspieren (of meer de activatie eigenlijk) en activatie van hip rotators.
-Lijkt me geen sciatica, want tintelingen heb ik niet. Wel is de piriformis nog erg stijf denk ik, regio is nog erg gevoelig.
-In mijn rechterheup als ik op een foam roller zit om glutes te rollen schiet er telkens iets (wat lijkt op een pees) langs mijn zitbot. Links is dat niet.
-Links is korter dan rechts.
-Als ik in een diepe squat positie beweeg voel ik pijn in mijn rechter biceps femoris en 2 punten in wat lijkt op mijn gluteus medius en TFL.
-Slik 0.150mg T3 wegens traag(niet meer) werkende schildklier.

Ik ben nog vrij veel vergeten denk ik. Ben al maanden met onderzoek, oefeningen, hulp en dergelijke bezig. Als me nog iets te binnen schiet zal ik het (duidelijk zichtbaar) toevoegen.

Samenvatting
Pijn linkerknie bij aanhechtig vastus lateralis
Kuit ingescheurd -> genezen
MRI, artsen -> linkerknie gezond, pijn niet weg
Beenlengteverschil (niet functioneel, werkelijk verschil) -> lichte scoliosis
Sportarts -> Weinig activatie spieren onderrug -> niet geholpen
Mobiliteitsoefeningen -> verlichting/weg pijn -> op andere plekken pijn gekregen
Extreem veel pijn bij zitten in heup en rechter biceps femoris
Zie extra informatie hierboven.

Alvast bedankt voor eventuele tips, richtingen, namen van behandelaars!

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Bij bilspier oefeningen doet de hamstring lichtelijk pijn. Bij hamstring hang het af hoe die gepositioneerd is. Bij bijvoorbeeld leg curls voel ik het minder dan bij good mornings, romanian dl. Bij single leg stiff leg deadlift voel ik hem heel erg.

Bij bilspier oefeningen doet de hamstring lichtelijk pijn. Bij hamstring hang het af hoe die gepositioneerd is. Bij bijvoorbeeld leg curls voel ik het minder dan bij good mornings, romanian dl. Bij single leg stiff leg deadlift voel ik hem heel erg.

nou ik bedoelde meer hoe je er aan werkt om het hersteld te krijgen. Rust, rekken, rollen op een balletje, ... ?

• Like
Waarderingen: Kevinson
Oh sorry, verkeerd gelezen. Hersenscheet.

Geen lowerbody oefening meer tijdens mijn reguliere trainingen. Daarvoor in de plaats wat wandelen.

Voor de hamstrings doe ik enkele stretches en foam rollen, maar van foam rollen voel ik niets (waarschijnlijk omdat de rol niet diep genoeg komt). Verder behandel ik de tissue met een lacrosse bal door op een tafel te zitten en bal onder mijn bovenbeen. Vervolgens de been strekken of mijn bovenlichaam (met rechte rug) naar voren brengen.

Voor de heup/bilspier/rotaters ook stretches, foam rollen en met het balletje. Hierbij pak ik ook gelijk de TFL. Voor glutes gebruik ik momenteel een tennisbal, lacrossebal is momenteel te pijnlijk om goed in de spier te laten zakken.

Ik doe verder dagelijks side plank en de normale (met een kleine variatie: linkerarm + rechterbeen omhoog en vice versa na een bepaalde tijd). Ik probeer (schiet er nog wel eens bij in) regelmatig enkele activatie oefeningen uit dit artikel (http://www.t-nation.com/free_online...raining_performance/dispelling_the_glute_myth) te pakken.

Wat me trouwens net tijdens mijn college op viel is dat het lijkt alsof mijn rechter zit bot direct contact heeft met de stoel. Links voelt het alsof er nog een kussen (spier) tussen zit. Ook lijkt het alsof er rechts iets van een bal of klont zit, waar ik met mijn zit bot (denk ik, lijkt me niet de bovenbeen) over heen kan bewegen waardoor de spier/klont/harde massa heen en weer schiet.

• Like
Waarderingen: wazzup
Inmiddels paar weken verder, zonder enig resultaat. Vanmorgen bij een Osteopaat geweest en er blijken flink wat dingen fout te zijn, denk aan enkel, heup, schouder, bekken. Hij heeft o.a. mijn rug gekraakt. Net tijdens het zitten kreeg ik weer pijn, dus even afwachten tot de volgende keer.

Vanmorgen wederom bij osteopaat geweest.
Hij is eerst begonnen met het losser maken van linker enkel, vervolgens geconstateerd dat er weinig beweging in de linkerkant van mijn bekken zit. Hij is daarmee aan de gang gegaan en hij heeft de aanhechting van mijn IT band (kniekant) en vastus lateralis onder handen genomen. Deed gigantisch zeer, ben benieuwd.

Update.

Sinds maandag of zo weer krakende nek (bij rotatie) en het gevoel dat ik mijn hoofd niet neutraal kan houden doordat mijn nek vermoeid voelt. Heb die paar maanden terug ook al enkele weken gehad, maar uiteindelijk weg gegaan. Iemand ideeën?

Overigens doet schouder weer meer zeer (lijkt erg alsof de onderkant van mijn schouderblad uit steekt).

Ook weer vaker last van mijn wervelkolom.

FF een vraagje
als je rek oefening doet voor de hamstrings, dan doet dit pijn
probeer eens een rek oefening te doen en vervolgens de rek niet te veranderen met je been, terwijl je je nek beweegt van flexie ( kin naar de borst) naar extensie(hoofd in de nek).
als flexie van je nek de klachten ( lees spanning hamstring) verergerd, dan zit je met je gedachtegang verkeerd. Dit is nl een manier om meer of minder spanning op de zenuwen in je been te zetten.
Het kan dan goed zijn dat er toch een irritatie is van de ischias zenuw.
Dit kan ook ter hoogte van de hamsting spieren gebeuren.
ben benieuwd of dit verschil maakt.

FF een vraagje
als je rek oefening doet voor de hamstrings, dan doet dit pijn
probeer eens een rek oefening te doen en vervolgens de rek niet te veranderen met je been, terwijl je je nek beweegt van flexie ( kin naar de borst) naar extensie(hoofd in de nek).
als flexie van je nek de klachten ( lees spanning hamstring) verergerd, dan zit je met je gedachtegang verkeerd. Dit is nl een manier om meer of minder spanning op de zenuwen in je been te zetten.
Het kan dan goed zijn dat er toch een irritatie is van de ischias zenuw.
Dit kan ook ter hoogte van de hamsting spieren gebeuren.
ben benieuwd of dit verschil maakt.

Ik zal zo eens kijken. Het is me wel regelmatig opgevallen dat het lijkt alsof mijn zenuw mijn beweging beperkt in plaats van spier (in mijn been). Heb precies hetzelfde in mijn arm, alsof ik aan mijn zenuw trek of zo. Zal straks updaten.

Over de schouder gesproken, de pijn is weer volledig aanwezig en heb geen rare dingen gedaan. Alle overhead oefeningen al bijna 2 weken niet meer gedaan. Kan de pijn nu echter wel goed lokaliseren, namelijk de één van de biceps pezen. Woensdag weer naar de fysiotherapeut en dan gelijk maar aankaarten.

Overigens net bloed laten prikken en over een week naar een Reumatoloog. Toch maar eens laten kijken of er niet meer speelt, kan spontaan een hele dag pijn hebben om een willekeurige plek.

Edit: het is moeilijk zeggen, maar het lijkt wel uit te maken of ik mijn nek in flexie of extensie heb. Namelijk meer last bij flexie.

Laatst bewerkt:
Klote man, ik wens je iig veel sterkte en hoop dat het snel wat beter met je gaat.

• Like
Waarderingen: Kevinson
Weer dik een week verder inmiddels. Het gekraak en de pijn in de nek is nog steeds aanwezig.

Gisteren bij de reumatoloog geweest en daar is geconstateerd dat ik gelukkig geen reuma heb. Wel vertelde zij dat het schildklierproblemen kan komen, maar dat is nu niet aan de orde. (Dosis is pas sinds gisteren verlaagd naar 0,1375mg van 0,150mg). Een andere oorzaak kan toch het beenlengteverschil zijn.

Dat beenlengteverschil is precies waar het 6-7 mee begon, dus in principe ben ik terug bij het begin. MAAR, nu wel met veel meer kennis over mijn lichaam. Zij verwees mij door naar een Cesar persoon en zooltjesmaker. Ik heb 6 jaar geleden eerste paar zolen aangemeten gekregen en mijn laatste paar na 6 maanden uit mijn schoenen gehaald (of niet in mijn nieuwe gedaan). Dat is ongeveer 2 jaar geleden. Gisteren die zooltjes in mijn schoenen gedaan en herinnerde direct weer waarom ik er zo'n gloeiende hekel aan heb. Continu het gevoel op mijn tenen te lopen, geen contact met de grond (draag altijd schoenen waar amper zool in zit) en absoluut niet stabiel.

Maar goed, ik ga maandag vragen of ze een foto willen maken van mijn benen om te bepalen of ik een ECHT lengteverschil of een functioneel verschil heb. Daarna kan ik verdere beslissingen nemen.

Ik merk overigens heel erg dat ik beweging in mijn linkerenkel mis. Volgens mijn oude fysio was dat amper zo, maar als ik een rondje draai met mijn voet gaat dat rechts goed, maar links loop ik vol tegen een blokkade aan. Daar door komt de binnenkant van mijn voet van de grond af bij diep squatten en staat er dikke druk op mijn knie. Iemand idee wat ik daar zelf aan kan doen?

Weer een paar weken en paar updates verder.

Ik mocht geen foto laten maken van de huisarts. Ze had nog nooit gehoord van die methode om beenlengteverschil op te meten en stelde voor dat iemand dat met de hand moet doen. Dit is al ongeveer 9 à 10 keer gebeurt in de afgelopen 8 jaar (deze maand 8 jaar), maar dat is verschrikkelijk onnauwkeurig. Dat heb ik gemeld maar mocht niet baten. Is ook erg duur volgens haar. Wat denkt ze dat die 40 fysiobehandelingen, MRI, sportarts, triggerpoint therapeut, osteopaat, podoloog, reumatoloog, 3 paar zooltjes a 130 euro per paar gekocht hebben? Voorlopig ziet het er niet uit dat dit gaat stoppen. Dat was dus een mooie teleurstelling en ik ben weer terug bij het begin en weet nog steeds niet wat het is.

Afgelopen vrijdag naar een cesartherapeut geweest en intake gesprek gehad. Oftewel het hele verhaal voor de zoveelste keer vertellen. Denk dat ik het nu al 20 a 25 keer heb verteld; om moe van te worden. Aankomende vrijdag moet ik weer langs en dan begint de behandeling. Ben benieuwd.

Pijn in de rechter schouder is ook nog aanwezig. Inmiddels 4 maanden geen borst en schouders gedaan. Of überhaupt normaal getraind.

Zijn er echt niet mensen met tips of wat dan ook? Wordt erg gewaardeerd.

Inmiddels 2 behandelingen gehad bij cesartherapeut; eerst laten focussen op mijn schouder. Werd compleet gek van mijn schouderblad. Wordt nu gewerkt aan activatie van lower trapezius.

Voor het eerst gebankdrukt gisteren in 3-4 maanden. Kracht gaat nog wel redelijk van 120 naar 85 dus viel niet tegen.

Heb ook minder pijn in mijn heupen nu. Komende weken/maanden hard werken aan mijn houding. Die is de afgelopen jaren flink verslechterd door al die verschillende behandelingen.

Verwacht 2 mei het boek "Becoming A Supple Leopard" van Kelly Starrett. Kan ik ook weer gebruiken om mijn houding en manier van bewegen verbeteren :)

Nog geen nieuwe behandeling gehad, kwam wat tussen.

Inmiddels aan het werken aan interne rotatie van de pijnlijke schouder. Dacht dat het al goed was, maar nog niet dus. Verlicht de pijn wel tijdelijk dus heb hoop.

Bench zit inmiddels weer op 105, zonder pijn in de schouder dus gaat langzaam weer beter.

In de benen nog weinig verbetering, mobiliteit is echter nog wel een stukje beter geworden.

Olé, ik kan wel weer janken van de pijn. Pijn in mijn heup (ik vermoed inmiddels steeds sterker dat het aanhechtingen van mijn hamstrings zijn) is spontaan verergerd weer. Net uit eten gegaan, redelijk zachte stoelen, maar na 20 minuten begon de pijn op te komen. Na 45 minuten zweette ik als een otter van de pijn en ben ik naar buiten gelopen, tranen stonden in mijn ogen. Kwartiertje rondgelopen en toen kon ik weer even zitten. Pijn verdwijnt vrijwel direct als ik wandel.

Ik word er helemaal schijtziek van en alles lijdt eronder. Nek kraakt ook nog als de t*ring.

Geef eens meer info over de lokalisatie en aard van de pijn. Hoe kan je hem omschrijven. Op 1 plaats of uitstralend? Twee mogelijkheden zoals jij het beschrijft. Of je hebt een probleem met de aanhechting van uw HS aan uw zitbeenknobbel of je hebt een irritatie van uw nervus ischiadicus. Beiden kunnen meer pijn geven bij zitten en verbeteren bij rondlopen. Daarom meer info over aard en lokalisatie van de pijn.

Als uw dokter nog nooit gehoord heeft van de methode om een beenlengteverschil te meten moet je een andere zoeken. De enige juiste objectieve methode is een RX van je bekken in stand. Beide voeten staan gefixeerd op de grond dus als er een verschil in beenlengte is zien ze dat aan de hoogte van je heupkop/bekken.

De t*ring vent, wat een gezeik allemaal, k*t voor je!
Btw, hoe is de houding van je voeten? Heb je platvoeten/zijn je voetbogen ingezakt? Zo ja, staan je knieen wat naar binnen?
Maak voor de zekerheid een keer een afspraak bij de podoloog; eventueel steunzolen? Ik ga dat binnenkort ook doen, ik sta namelijk best wel op de binnenkant van mn voeten (voetbogen ingezakt) waardoor mn knieen naar binnen staan, wat weer voor verkeerde belasting zorgt etc. Na al die afspraken en therapien kan dr best nog wel een afspraakje bij de podoloog bij denk ik toch? En dan weet je iig dat het dat niet is in het slechste/beste, hoe jij t ziet, geval

---------- Post toegevoegd 11 May 2013 om 23:18 ----------

Olé, ik kan wel weer janken van de pijn. Pijn in mijn heup (ik vermoed inmiddels steeds sterker dat het aanhechtingen van mijn hamstrings zijn) is spontaan verergerd weer. Net uit eten gegaan, redelijk zachte stoelen, maar na 20 minuten begon de pijn op te komen. Na 45 minuten zweette ik als een otter van de pijn en ben ik naar buiten gelopen, tranen stonden in mijn ogen. Kwartiertje rondgelopen en toen kon ik weer even zitten. Pijn verdwijnt vrijwel direct als ik wandel.

Ik word er helemaal schijtziek van en alles lijdt eronder. Nek kraakt ook nog als de t*ring.

klote man...

Geef eens meer info over de lokalisatie en aard van de pijn. Hoe kan je hem omschrijven. Op 1 plaats of uitstralend? Twee mogelijkheden zoals jij het beschrijft. Of je hebt een probleem met de aanhechting van uw HS aan uw zitbeenknobbel of je hebt een irritatie van uw nervus ischiadicus. Beiden kunnen meer pijn geven bij zitten en verbeteren bij rondlopen. Daarom meer info over aard en lokalisatie van de pijn.

Als uw dokter nog nooit gehoord heeft van de methode om een beenlengteverschil te meten moet je een andere zoeken. De enige juiste objectieve methode is een RX van je bekken in stand. Beide voeten staan gefixeerd op de grond dus als er een verschil in beenlengte is zien ze dat aan de hoogte van je heupkop/bekken.

Pijn komt meestal vanaf mijn zitbot en stroomt door de naar beneden (hamstrings) en naar boven (bilspieren). Straalt dus uit. Beide dingen die jij nu aangeeft is waar ik telkens op terecht kwam. Heb tijdelijk aan Piriformis gedacht, maar het probleem ligt meer bij de hamstrings denk ik.
Het uitstralen gaat eigenlijk niet verder dan mijn knieholte, stopt 1/3 van mijn bovenbeen daarboven. Zodra er rek op de hamstrings komt te staan voelt dat niet echt fijn.

Klopt. Ik was niet te genieten op dat moment, had het zelfs helemaal uitgelegd. Ze kon niets betekenen, want dat moest via een arts of zo. Zal maandag nog wel eens bellen en aandringen op een röntgenscan, want al die behandelingen kosten mij inmiddels klauwen vol met geld.

Hoor wel als je meer informatie nodig hebt, dan graaf ik wat dieper in mijn geheugen. In ieder geval zeer bedankt dat je de tijd neemt te reageren, wordt gewaardeerd!

---------- Post toegevoegd 11 May 2013 om 23:31 ----------

De t*ring vent, wat een gezeik allemaal, k*t voor je!
Btw, hoe is de houding van je voeten? Heb je platvoeten/zijn je voetbogen ingezakt? Zo ja, staan je knieen wat naar binnen?
Maak voor de zekerheid een keer een afspraak bij de podoloog; eventueel steunzolen? Ik ga dat binnenkort ook doen, ik sta namelijk best wel op de binnenkant van mn voeten (voetbogen ingezakt) waardoor mn knieen naar binnen staan, wat weer voor verkeerde belasting zorgt etc. Na al die afspraken en therapien kan dr best nog wel een afspraakje bij de podoloog bij denk ik toch? En dan weet je iig dat het dat niet is in het slechste/beste, hoe jij t ziet, geval

Mijn linkerbeen is 1-2cm korter en ik ben er vrijwel zeker van dat het een daadwerkelijk beenlengteverschil is. Ik heb geen platvoeten, had enigszins ingezakte voetbogen jaren geleden, maar die waren ontstaan door steunzolen. Inmiddels heb ik weer gewoon voetbogen.

Ben recentelijk nog bij een podoloog geweest en heb ruim 6 jaar met steunzolen gelopen. Mijn linkervoet staat nog wel iets naar buiten als ik er niet op let, wat vrijwel gelijk staat als voet naar voren en knie naar binnen. Daar wordt wel aan gewerkt nog.

Het liefst wil ik een röntgenscan van mijn voet tot aan mijn heup om er achter te komen dat ik echt beenlengteverschil heb. Als dat het geval is weet ik waar ik aan toe ben en zal ik de rest van mijn leven met steunzolen moeten lopen.

Bedankt voor je input.

Terug
Naar boven