MuscleMeat

Ten einde raad

Bezoekers in dit topic

TheGeronimo

Novice
Lid geworden
26 feb 2023
Berichten
6
Waardering
6
Lengte
1m70
Massa
76kg
Beste allemaal,

Ik zit al een tijdje met een vraag in mijn hoofd wat er mede voor zorgt dat ik eigenlijk al een lange tijd stil sta
In 2018 ben ik begonnen met krachttraining, vier keer per week. Ik vond het fantastisch om te doen en ik merkte dat ik me er heel goed bij voelde.
Ik zag resultaten en kreeg complimenten van mijn omgeving. Maar toen kwam corona en moest ik stoppen met mijn trainingen. Achteraf gezien was dat waarschijnlijk de domste keuze die ik had kunnen maken.

Foto: Fysiek in het begin
IMG_7085.jpg





Foto's: Fysiek na 1,5 jaar trainen (63kg)
IMG_7084.jpg
IMG_7086.jpg
IMG_7087.PNG
IMG_7088.jpg



In de afgelopen periode merk ik dat ik echt stil sta. Ik voel me niet meer zo goed in mijn vel als toen ik nog aan het sporten was. Ik merk dat ik minder energie heb en me minder fit voel. Ik voel me vadsig.
Ik heb geprobeerd om andere vormen van beweging op te pakken, wandelen, hardlopen, maar het lijkt niet hetzelfde effect te hebben als krachttraining.

Ik denk er nu over na om weer te beginnen met krachttraining, maar het voelt als een grote stap.
Ik weet dat het niet makkelijk zal zijn om mijn oude ritme weer op te pakken en dat ik waarschijnlijk weer helemaal opnieuw moet beginnen. Daarnaast ben ik ook bang dat ik mijn motivatie zal verliezen en weer terug zal vallen in mijn oude gewoonten.

Toch denk ik dat het tijd is om deze stap te zetten. Ik wil weer de energie en het goede gevoel terug krijgen dat ik had toen ik nog sportte. Het zal een uitdaging zijn, maar ik denk dat ik er klaar voor ben.

Doordat ik lange tijd gestopt ben met krachttraining en daardoor veel kilo's ben aangekomen, weet ik niet waar te beginnen. Ik weet dat het belangrijk is om onder mijn dagelijkse caloriebehoefte te eten om af te vallen. Echter, omdat ik al mijn spiermassa heb verloren, vraag ik me af of het beter is om eerst af te vallen voordat ik weer spieren kan opbouwen door boven mijn caloriebehoefte te eten. Daarnaast vraag ik me af of het nodig is om naar de sportschool te gaan tijdens het afvallen, omdat ik geen spiermassa kan opbouwen als ik in een calorie tekort eet.

Huidig gewicht: 76kg
Lengte: 170cm
Leeftijd: 26

Foto: Huidig fysiek (76kg)
IMG_7082.jpg
IMG_7083.jpg


Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

Bijlagen

  • IMG_7087.PNG
    IMG_7087.PNG
    456 KB · Weergaven: 53
De gym in gaan. Succes!
 
Corona is al even geleden, dat mag geen excuus meer zijn. Niet overdenken, gewoon weer beginnen. Succes!
 
Weet niet goed hoe ik moet beginnen, eerst afvallen tot bepaald gewicht en dan boven behoefte gaan eten? En moet dit in combinatie met de gym?
 
Doordat ik lange tijd gestopt ben met krachttraining en daardoor veel kilo's ben aangekomen, weet ik niet waar te beginnen. Ik weet dat het belangrijk is om onder mijn dagelijkse caloriebehoefte te eten om af te vallen. Echter, omdat ik al mijn spiermassa heb verloren, vraag ik me af of het beter is om eerst af te vallen voordat ik weer spieren kan opbouwen door boven mijn caloriebehoefte te eten. Daarnaast vraag ik me af of het nodig is om naar de sportschool te gaan tijdens het afvallen, omdat ik geen spiermassa kan opbouwen als ik in een calorie tekort eet.
Muscle memory gaat je wel helpen. Klein kcal tekort icm fb of ub/lb en je zit zo op je oude niveau
 
Doordat ik lange tijd gestopt ben met krachttraining en daardoor veel kilo's ben aangekomen, weet ik niet waar te beginnen.
Terug inkomen en consistentie/ritme herbouwen.

Ik weet dat het belangrijk is om onder mijn dagelijkse caloriebehoefte te eten om af te vallen. Echter, omdat ik al mijn spiermassa heb verloren, vraag ik me af of het beter is om eerst af te vallen voordat ik weer spieren kan opbouwen door boven mijn caloriebehoefte te eten.
Lijkt me wel een goed idee. Goed voor de gezondheid en motivatie, en als beginner met een kilotje extra (en bovendien "spiergeheugen") ben je in de perfecte positie om afvallen met spierwinst te combineren...

Daarnaast vraag ik me af of het nodig is om naar de sportschool te gaan tijdens het afvallen, omdat ik geen spiermassa kan opbouwen als ik in een calorie tekort eet.
Dit klopt niet, het kan wel zeker als beginner en als je een buffer aan vet hebt. Als je heel droog wordt en wanneer je dicht op je natuurlijke potentieel aan spiermassa komt wordt het wel moeilijk/onmogelijk. Bovendien is krachttraining ook een beetje bevorderend voor het vetverlies. Zorg dat je macro's het ondersteunen, met name 2x je (doel)gewicht in proteine, tot ongeveer je (doel)gewicht aan vet, en de rest voornamelijk koolhydraten. Hanteer een gematigd calorietekort van ongeveer 500 kcal. Zet serieus in op een degelijk kracht schema dat ten minste 2 keer per week het hele lichaam traint en met een progressie methode het aantal reps/sets/gewicht toe doet nemen. Dan zou ik verwachten dat dit goed mogelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Stoppen met snoepen en teveel eten en lekker gaan trainen.
 
Ik denk dat je met huidig fysiek gewoon lekker bezig moet zijn en dus eigenlijk een combinatie van chrisk en Bullshark.

In de afgelopen periode merk ik dat ik echt stil sta. Ik voel me niet meer zo goed in mijn vel als toen ik nog aan het sporten was. Ik merk dat ik minder energie heb en me minder fit voel. Ik voel me vadsig.
Ik heb geprobeerd om andere vormen van beweging op te pakken, wandelen, hardlopen, maar het lijkt niet hetzelfde effect te hebben als krachttraining.

Ik lees deze anders, doordat je consistent sportte voelde je je goed, nu doe je al tijden niks en deed je af en toe bewegen maar voel je niet hetzelfde effect. Waarom lees ik dit anders? Het is nogal een verschil tussen wat je voelt na een tijd lang krachttraining en wat probeerseltjes. Grote voordeel imo van krachttraining is dat je al snel uitgedaagd word omdat dit gewoon makkelijker is voor beginners, cardio sporten vergt wat meer vind ik en is heel tijd intensief.

Probeer deze periode van motivatie om die consistentie erin te slijpen, dat is echt numero uno.
Vervolgens kun je dat invullen zoals je wil, belangrijkste imo is om het uitdagend te houden. Binnen krachttraining kun je spelen met gewicht, herhalingen, intensiteit, maar word het mooi weer en ben je de sportschool bijv. beu (dat mag ook he, misschien niet op dit forum ;) ) dan kun je ook een tijd gaan hardlopen met als doel een hardloopronde en spelen met duur, intensiteit of een combinatie van beide. Niks doen is geen optie als je een heel palette hebt van activiteiten die je kunt doen of doet. Als in geen zin in sportschool is niet erg, maar ga dan wel ff 20 min hardlopen die dag.

Lekker in je vel word dus grotendeels bepaald door consistentie van uitdagende activiteiten en consistentie word weer grotendeels bepaald door dingen te doen die je leuk vind. Leuk als in, geen dingen met echte tegenzin doen, pijn lijden we allemaal tijdens de cardio/krachttraining die we doen ;)

Wandelen gebruik ik persoonlijk voor herstel, extra kcal en mentaal herstel van werk/sport....het leven xD
 
Ik denk dat je met huidig fysiek gewoon lekker bezig moet zijn.

Lekker in je vel word dus grotendeels bepaald door consistentie van uitdagende activiteiten en consistentie word weer grotendeels bepaald door dingen te doen die je leuk vind. Leuk als in, geen dingen met echte tegenzin doen, pijn lijden we allemaal tijdens de cardio/krachttraining die we doen ;)
En als TS het moeilijk vind om zelf de hoeveelheid etc te bepalen, zou hij er voor kunnen kiezen om een coach in de arm te nemen.
Je hoeft het wiel niet uit te vinden :thumb: Dan kan ts zijn energie in de uitvoering steken en hoeft hij niet eerst alles via trail en error uit te zoeken.
 
Beste allemaal,

Ik zit al een tijdje met een vraag in mijn hoofd wat er mede voor zorgt dat ik eigenlijk al een lange tijd stil sta
In 2018 ben ik begonnen met krachttraining, vier keer per week. Ik vond het fantastisch om te doen en ik merkte dat ik me er heel goed bij voelde.
Ik zag resultaten en kreeg complimenten van mijn omgeving. Maar toen kwam corona en moest ik stoppen met mijn trainingen. Achteraf gezien was dat waarschijnlijk de domste keuze die ik had kunnen maken.

Foto: Fysiek in het begin
Bekijk bijlage 578246





Foto's: Fysiek na 1,5 jaar trainen (63kg)
Bekijk bijlage 578242Bekijk bijlage 578243Bekijk bijlage 578245Bekijk bijlage 578249


In de afgelopen periode merk ik dat ik echt stil sta. Ik voel me niet meer zo goed in mijn vel als toen ik nog aan het sporten was. Ik merk dat ik minder energie heb en me minder fit voel. Ik voel me vadsig.
Ik heb geprobeerd om andere vormen van beweging op te pakken, wandelen, hardlopen, maar het lijkt niet hetzelfde effect te hebben als krachttraining.

Ik denk er nu over na om weer te beginnen met krachttraining, maar het voelt als een grote stap.
Ik weet dat het niet makkelijk zal zijn om mijn oude ritme weer op te pakken en dat ik waarschijnlijk weer helemaal opnieuw moet beginnen. Daarnaast ben ik ook bang dat ik mijn motivatie zal verliezen en weer terug zal vallen in mijn oude gewoonten.

Toch denk ik dat het tijd is om deze stap te zetten. Ik wil weer de energie en het goede gevoel terug krijgen dat ik had toen ik nog sportte. Het zal een uitdaging zijn, maar ik denk dat ik er klaar voor ben.

Doordat ik lange tijd gestopt ben met krachttraining en daardoor veel kilo's ben aangekomen, weet ik niet waar te beginnen. Ik weet dat het belangrijk is om onder mijn dagelijkse caloriebehoefte te eten om af te vallen. Echter, omdat ik al mijn spiermassa heb verloren, vraag ik me af of het beter is om eerst af te vallen voordat ik weer spieren kan opbouwen door boven mijn caloriebehoefte te eten. Daarnaast vraag ik me af of het nodig is om naar de sportschool te gaan tijdens het afvallen, omdat ik geen spiermassa kan opbouwen als ik in een calorie tekort eet.

Huidig gewicht: 76kg
Lengte: 170cm
Leeftijd: 26

Foto: Huidig fysiek (76kg)
Bekijk bijlage 578247Bekijk bijlage 578248

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Stap 1 is dit. Die heb je nu gezet. En meteen iets moois: je hebt spiergeheugen. Het komt dus sneller terug.

Ik zou op of nèt iets onder onderhoud eten tot je op 15% vet zit. Je hebt nu denk ik 20+ 23 ofzo?

Gewoon weer trainen en licht beginnen. Gaat helemaal goed komen. Fuck de rest van de gym. Koptelefoon op en gaan tot je je goed genoeg voelt om vrienden te maken. Kies wel leuke gym.

En doe eerst ff push pull legs bb stijl voor spiermassa. Voor in ieder geval een jaar denk ik. Daarna zou ik op kracht richten.

It's not the destination, it's the way, the grind that counts.
 
Zelf ook lastig gehad na corona (soms maar 1 of 2 keer geweest in de week ipv 5 of 6).

Knop omzetten kan even duren maar als je er eenmaal doorheen bent is niks beter.

Je kunt ook je eten later aanpassen en weer beginnen met sporten. Gewoon lekker gaan en in de flow komen (soms zijn te veel aanpassingen te veel en kun je het beter in stapjes doen)
 
Ga zeker trainen en eet net iets onder je energiebehoefte. Ik begon enkele maanden geleden ook terug na lange tijd (3-4 jaat) stil gezeten te hebben. Sinds eind december aan Strontlifts 5x5 begonnen. Zit intussen aan 5x5 104kg squat, 5x5 91kg bench en 1x5 107,5kg deadlift. Muscle memory is zeker een feit. Goed eten werkt. Probeer een ritme te vinden dat haalbaar en houdbaar voor je is. Met een goed progressief schema sta je in twee maanden al een heel stuk verder. Veel succes!
 
Afvallen kan altijd, ik zou het plezier in trainen eerst terug winnen en dat is natuurlijk vooral door spiergroei en kracht te winnen.
 
Ontzettend bedankt voor jullie positieve feedback! Fijn dat jullie er zijn!
 
Knallen man, je wil dat goede gevoel toch weer terug ;)
 
Thanks :), ben nu bezig met voeding te loggen. Nu heb ik het als volgt; 40% eiwit (dat is 2gram per kilo). Nu heb ik de overige 60% no over aan koolhydraten en vetten. Hoeveel % kan ik het beste verdelen tussen vetten en koolhydraten?
 
Thanks :), ben nu bezig met voeding te loggen. Nu heb ik het als volgt; 40% eiwit (dat is 2gram per kilo). Nu heb ik de overige 60% no over aan koolhydraten en vetten. Hoeveel % kan ik het beste verdelen tussen vetten en koolhydraten?
Vergeet liever die %, houd gewoon ongeveer 1xbw vetten, 2xbw eiwitten, rest carbs aan. In de cut mogen vetten wat lager (en eiwit wat hoger) maar verwaarloos ze niet.
 
Back
Naar boven