XXL Nutrition

Terug na 15 jaar niet trainen [SuperKnurft's Log] (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

SuperKnurft

Colossal Veteran
15 jaar lid
Lid geworden
28 okt 2005
Berichten
13.990
Waardering
61
Leek mij wel motiverend om een progressie log bij te houden van mijn voortgang terug naar mijn 'oude' vorm met een lager vetpercentage. Na 15 jaar niet sporten was het begin erg zwaar maar inmiddels na precies 1 maand trainen zit ik er weer lekker in. Kracht gaat langzaam omhoog maar lijkt wat uit verhouding omhoog te lopen. Lat pulldown bijvoorbeeld 3x 80KG met nette uitvoering en Bench 6x 55KG.

De eerste tijd ligt de focus op flink vet verliezen, deze maand heb ik 2100 calorieën per dag gegeten (215 gram eiwitten/50 gram vet/overig koolhydraten).
Heb deze sinds twee dagen opgehoogd naar 2700 calorieën (215 gram eiwitten/66 gram vet/overig koolhydraten).

Ik train 6 keer per week met een PPL schema.

Huidige stats
Lengte: 1,87cm
Gewicht: 85KG
Vetpercentage: ?

Eerste foto is 81 KG, gemaakt op 1 februari 2023
Tweede foto is 85KG, gemaakt op 1 maart 2023 (geen idee hoeveel vet kwijt precies).
IMG_9742.jpg
 
Goed bezig, zet hem op dan is dat penske snel weg.
 
Flink wat kilo's kwijt al. Netjes
 
In 1 maand 4 kilo aankomen op een rantsoen van 2100 KCal per dag?
 
Geen natty dus :laugh:
In 1 maand 4 kilo aankomen op een rantsoen van 2100 KCal per dag?
In een maand 4 kg erbij en vetpercentage omlaag? Doe je goed

Thanks! Die kilo's sowieso een beetje met een korrel zout nemen. Veel daarvan zal ook wel vocht zijn door de creatine. Desalniettemin zeker buikvet verloren.
Progressie is overigens wel degelijk naturel, verschillende onderzoeken tonen aan dat beginners en mensen die in het verleden hebben gesport spiermassa kunnen aankomen én vet kunnen verliezen, vandaar mijn keuze voor de lage calorieën in de eerste maand. Mijn lichaam hoeft de 'nuclei' van de spieren niet aan te maken omdat ik die nog heb van vroeger, dit is dus geen 'nieuwe' massa. Was even spannend of dit na 15 jaar nog werkt omdat onderzoek spreekt van minimaal 15 jaar (maar waarschijnlijk een heel leven).

Link naar onderzoek: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26792335/
"This memory might be very long lasting in humans, as myonuclei are stable for at least 15 years and might even be permanent."

Ik hoop over een maand of 5 weer op niveau te zijn!
 
Thanks! Die kilo's sowieso een beetje met een korrel zout nemen. Veel daarvan zal ook wel vocht zijn door de creatine. Desalniettemin zeker buikvet verloren.
Progressie is overigens wel degelijk naturel, verschillende onderzoeken tonen aan dat beginners en mensen die in het verleden hebben gesport spiermassa kunnen aankomen én vet kunnen verliezen, vandaar mijn keuze voor de lage calorieën in de eerste maand. Mijn lichaam hoeft de 'nuclei' van de spieren niet aan te maken omdat ik die nog heb van vroeger, dit is dus geen 'nieuwe' massa. Was even spannend of dit na 15 jaar nog werkt omdat onderzoek spreekt van minimaal 15 jaar (maar waarschijnlijk een heel leven).

Link naar onderzoek: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26792335/


Ik hoop over een maand of 5 weer op niveau te zijn!
Muscle memory is a blessing, ik ouwhoerde maar wat. Succes met je transformatie, ben benieuwd hoe snel je weer op niveau bent!
 
Thanks! Die kilo's sowieso een beetje met een korrel zout nemen. Veel daarvan zal ook wel vocht zijn door de creatine. Desalniettemin zeker buikvet verloren.
Progressie is overigens wel degelijk naturel, verschillende onderzoeken tonen aan dat beginners en mensen die in het verleden hebben gesport spiermassa kunnen aankomen én vet kunnen verliezen, vandaar mijn keuze voor de lage calorieën in de eerste maand. Mijn lichaam hoeft de 'nuclei' van de spieren niet aan te maken.
Ik neem het hele log met een korreltje zout.
Nee, de nuclei kun je al wel hebben, maar hoe wordt de rest van de spier dan opgebouwd ?
Niet door creatine.
Niet door vet te verliezen, en een vetcel wordt ook geen spiercel.
En ook niet door een calorieën tekort.
 
Ik neem het hele log met een korreltje zout.
Nee, de nuclei kun je al wel hebben, maar hoe wordt de rest van de spier dan opgebouwd ?
Niet door creatine.
Niet door vet te verliezen, en een vetcel wordt ook geen spiercel.
En ook niet door een calorieën tekort.

Er zijn (inmiddels) onderzoeken die aantonen dat je spiermassa kunt aankomen tijdens een calorie tekort (met de macro verdeling die ik eet). Daarnaast werkt een lichaam niet met een 24 uurs klok dus een calorie inname per dag zegt niet zoveel. Het gaat veel meer om de timing van de voeding over de dag in relatie tot bijv training en slaap. En dan hebben we het nog niet eens over het effect van een beginner of iemand die vroeger heeft getraind.

Snap niet helemaal waar het sceptische vandaan komt, maar misschien moet ik jouw post met een korrel zout nemen?
 
Ik ben toch ook wel van mening dat je vetreserves een zekere ondersteuning bieden bij spieropbouw. Je lichaam slaat ten slotte niet voor niks vet op.
Echter als die reserves bijna verbruikt zijn houdt het op. Dat is ook mijn persoonlijke ervaring.
 
Je kunt niet van nix naar 100% goede trainingen. Je zult toch een beetje moeten wennen, voelen hoe je herstel gaat. En februari had weinig dagen.
 
Je kunt niet van nix naar 100% goede trainingen. Je zult toch een beetje moeten wennen, voelen hoe je herstel gaat. En februari had weinig dagen.

Ik snap echt niet wat je suggereert. Je twijfel zit in de korte maand februari? 3 dagen had wel het verschil gemaakt?

Je maakt nu op basis van je eigen kennis conclusies en reageert vanuit scepticisme zonder oprechte interesse. Jammer.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Leek mij wel motiverend om een progressie log bij te houden van mijn voortgang terug naar mijn 'oude' vorm met een lager vetpercentage. Na 15 jaar niet sporten was het begin erg zwaar maar inmiddels na precies 1 maand trainen zit ik er weer lekker in. Kracht gaat langzaam omhoog maar lijkt wat uit verhouding omhoog te lopen. Lat pulldown bijvoorbeeld 3x 80KG met nette uitvoering en Bench 6x 55KG.

De eerste tijd ligt de focus op flink vet verliezen, deze maand heb ik 2100 calorieën per dag gegeten (215 gram eiwitten/50 gram vet/overig koolhydraten).
Heb deze sinds twee dagen opgehoogd naar 2700 calorieën (215 gram eiwitten/66 gram vet/overig koolhydraten).

Ik train 6 keer per week met een PPL schema.

Huidige stats
Lengte: 1,87cm
Gewicht: 85KG
Vetpercentage: ?

Eerste foto is 81 KG, gemaakt op 1 februari 2023
Tweede foto is 85KG, gemaakt op 1 maart 2023 (geen idee hoeveel vet kwijt precies).
Bekijk bijlage 578541
Goed bezig kerel!
 
Ik neem het hele log met een korreltje zout.
Nee, de nuclei kun je al wel hebben, maar hoe wordt de rest van de spier dan opgebouwd ?
Niet door creatine.
Niet door vet te verliezen, en een vetcel wordt ook geen spiercel.
En ook niet door een calorieën tekort.
Hoezo? Inmiddels al honderd keer bewezen dat body recomp een ding is, vooral bij beginners en detrainees.
Best mogelijk om in een calorietekort wat spiermassa op te bouwen. Absoluut geen 4 kg erbij en vetpercentage omlaag in een maand natuurlijk :P :P
Maar stel een detrainee begint weer met sporten, doet een cut van 15kg in ~6 maandjes, is het echt niet héél bijzonder als hij aan het eind ~3kg meer spiermassa heeft dan voor de cut.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo? Inmiddels al honderd keer bewezen dat body recomp een ding is, vooral bij beginners en detrainees.
Best mogelijk om in een calorietekort wat spiermassa op te bouwen. Absoluut geen 4 kg erbij en vetpercentage omlaag in een maand natuurlijk :P :P
Maar stel een detrainee begint weer met sporten, doet een cut van 15kg in ~6 maandjes, is het echt niet héél bijzonder als hij aan het eind ~3kg meer spiermassa heeft dan voor de cut.
28 dgn ?
 
Daarnaast werkt een lichaam niet met een 24 uurs klok dus een calorie inname per dag zegt niet zoveel. Het gaat veel meer om de timing van de voeding over de dag in relatie tot bijv training en slaap
Dat eerste is onzin. Als ik vandaag voor twee dagen eet en morgen niks zou ik dus geen vet aanzetten?
Timing van voeding is ook grotendeels onzin, tenzij je zeer laag vet% hebt.
Waar komt deze kennis vandaan?
 
Deze week ben ik weer een 1 KG zwaarder geworden ongeveer, Ik train mijn nek/traps om de dag. Is natuurlijk deels licht maar het lijkt of mn traps wat groeien.

Tekengebied 1.jpg
 
Back
Naar boven