AndroidHealthClinic

Terug naar rond de 100 kg bankdrukken.

Bezoekers in dit topic

ramon67

Cool Novice
Lid geworden
27 aug 2014
Berichten
177
Waardering
6
Lengte
1m77
Massa
80kg
Vetpercentage
12%
Voordat de sportscholen dicht gingen ivm Corona was ik weer aan het proberen om terug te komen waar ik was geeindigd.
Ik zat toen op de 90 kg benchpress.

Paar jaar geleden lukte 100 kg en net iets daarboven, maar ik merk dat ik veel moeite heb om daar weer een beetje in de buurt van te komen.
Gisteren tikte ik 3 x de 80 kg.

Leefttijd (bijna 45)zal misschien een rol spelen.

Ik volg een 3 dag split schema.
Borst-triceps
Rug-biceps
Benen-schouders
En soms..heel soms heb ik nog een gaatje in de week voor buik en klein beetje cardio(buik veelal thuis trainen )

Heeft het nut om die ene dag/tijdstip nogmaals te bankdrukken?

Ik sta open voor tips en ideeen.
 
Misschien werkt dat wel, Misschien is het net teveel.
 
2-3x benchen per week is een begin. Zorg dat techniek beter wordt, elke training. Vergeet even gewicht, ga voor uitvoering.
Focus op basis. Squat, pull- of chinups, dips, bankdrukken, rows, presses etc. Tijdens de concentrische beweging zo snel mogelijk accelereren* met behoud van controle. De excentrische fase doe ik met compounds meestal zo snel mogelijk**, wat betekent hoe beter de controle is hoe sneller dit over het algemeen kan.

*Dit hoeft er niet als zodanig uit te zien. Voorbeeld; als je 250kg squat kan probeer je nog steeds keihard te accelereren maar ziet een toeschouwer dit er wellicht niet aan af.
** Dit hoeft er niet als zodanig uit te zien. Voorbeeld; als je 180kg bankt (en dit is bv. 95% 1RM), dan moet je echt je best doen om de barbell na het unracken niet op je borst te laten stuiteren (zwaartekracht) en moet je dus veel kracht leveren om de barbell onder controle te laten zakken. Dit kan best 4 seconden duren. Een groot deel van de beweging zal heel traag verlopen, tot aan het moment dat je de stretch reflex wilt/ kunt gebruiken.
 
Back
Naar boven