Update bezoek dr. de Ronde:
Zoals reeds aangegeven had ik een afspraak staan bij dr. de Ronde. Inmiddels heb ik deze afspraak gehad en had ik beloofd de resultaten met jullie te delen, dus bij dezen. Laat ik in ieder geval aangeven dat het een heel aangenaam gesprek was. Ik heb zowaar zitten lachen met dr. de Ronde en we hebben het zelfs gehad over bepaalde privézaken van ons beiden. Hij had wel door dat ik niet achterlijk was, en ik vond het wel fijn dat ik wat met hem kon sparren over mogelijke oorzaken en consequenties. Verder was hij heel geïnteresseerd in de reden om voor AAS-gebruik te kiezen, waardoor ik een wat meer persoonlijke connectie met hem kreeg.
Het gesprek begon uiteraard over het gebruik van AAS, kuurverleden en wat de oorzaak/aanleiding voor het bezoek is. Mijn huisarts had mij doorverwezen wegens een oplopend hematocrietgehalte en gaf tegen mij aan zich niet bekwaam genoeg te voelen op het gebied van AAS om mij van acute zorg te voorzien. Ik heb dr. de Ronde uitgelegd dat ik inderdaad een verleden had van hoge hematocrietwaarden, maar dat dit inmiddels gedaald is tot de normaalwaarden door middel van aderlatingen. Dr. de Ronde vroeg tevens of ik nog behoefte had aan therapeutische aderlatingen, waar ik op antwoordde hier op dit moment geen acute nood voor zag. Als ik middels de aderlatingen via de bloedbank mijn hematocriet op peil kan houden, dan doe ik dat liever op die wijze. Hij was het hiermee eens.
Mijn tweede reden voor het bezoek was om eens een beeld te krijgen van de gesteldheid van mijn hart. Ik gaf aan wel eens een overslag te voelen, en zo nu en dan een ongemakkelijk gevoel in de borststreek te ervaren. Dr. de Ronde gaf aan dat hij niet vaak hartproblemen ziet bij zijn cliënten. Immers, zijn cliënten komen over het algemeen bij hem aangaande problemen met de hypofyse (hypogonadisme), het libido en algehele lusteloosheid als gevolg van het gebruik van AAS. Hij heeft ter plekke direct een lichamelijke controle uitgevoerd (zijn mijn teelballen ook weer eens gemasseerd

), waarna een collega een ECG heeft afgenomen bij mij. Ik was ontzettend zenuwachtig, wat ook wel bleek uit de bloeddrukmeting (as usual...), mijn hartslag (102 bpm) en de ECG.
Vervolgens heb ik de resultaten van de ECG met hem besproken. In principe ziet het er goed uit, enkel dat de ECG duidt op een verdikking van de hartspier (wat overigens in de familie zit bij mij). Dit ziet men vaker bij mensen die sporten (het welbekende 'sporthart'), dus dat gaf niet direct aanleiding tot onrust. Echter, dr. de Ronde gaf aan de combinatie van een hoog hematocriet en een verdikking van de hartspier niet vaak te zien en overwoog een doorverwijzing naar de cardioloog om dit verder te laten onderzoeken. Hij gaf aan dat ik in principe niet in een risicogroep zit (redelijk normale doseringen, jong, geen ambitie van 'the sky is the limit') en na het aanhoren van mijn verhaal zich geen zorgen maakte, maar dat toekomstig AAS gebruik wel effect kan hebben op het hart en het hem daarom verstandig lijkt om in een vroeg stadium uit te sluiten dat ik serieuze hartproblemen heb. Na het zien van de ECG, waarvan hij benadrukte dat het een momentopname was, gaf hij aan niet zeker te weten wat het nou was. Aangezien een verhoogd hematocriet kan leiden tot hypertensie en hypertensie kan leiden tot diastolische disfunctie (namelijk; een verdikte hartspier kan zich lastiger ontspannen waardoor het zich minder goed kan vullen met bloed), gaf dr. de Ronde aan dat dit mogelijkerwijs aan de hand zou kunnen zijn. Ik citeer: "Het kan zomaar niks zijn, maar ik zie dit niet zo vaak dus het lijkt me verstandig op je door te verwijzen naar de cardioloog." en "Als je er tijdens het sporten geen last van ondervindt, dan zou ik me niet zo'n zorgen maken.". Ik heb namelijk geen last van vermoeidheid (ja bij het cutten lol

), kortademigheid, licht in het hoofd, flauwvallen of vochtophoping in de benen.
Long story short: ik heb een doorverwijzing gekregen voor de cardioloog om daar eventueel een hartecho te laten maken. Mijn eerstvolgende afspraak betreft een gesprek met een cardioloog en een nieuwe ECG. Op basis daarvan wordt er besloten of er vervolgonderzoek nodig is.
Tldr:
- Lachen met Pim;
- Ben gezond op een mogelijke verdikking van de hartspier/sportershart na;
- Doorverwijzing naar cardioloog want zekere voor het onzekere;
- Pim heeft aan mn ballen gezeten.