Fitness Seller

Bezoekers in dit topic

MiniMaxie

Novice
Lid geworden
11 jun 2021
Berichten
18
Waardering
3
Lengte
1m82
Massa
82kg
Vetpercentage
12%
Ha forum leden,

Onlangs werd met een algemeen gezondheidsonderzoek mijn testosteron waarde getest. Dit bleek 14,46 nMol/L te zijn, de dokter was van mening dat dit prima was, maar voor mijn gevoel valt het toch enigszins tegen.
Ik let namelijk zeer op mijn voeding, gebruik geen alcohol en rook niet, sport regelmatig en krijg voldoende slaap. Mijn vraag: is dit een lage testosteron waarde en zo ja, wat kan ik hier aan doen?
(Ik ben trouwens 20 jaar)

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden,

MiniMaxie
 
Laatst bewerkt:
Wat voor klachten ervaar je?
 
Laatst bij de mammografie geweest, bleek rechts 1 cm te zijn en links nauwelijks zichtbaar. Wordt binnenkort sowieso verwijderd, maar was verbaasd over de testuitslag (geen PED' s gebruikt) .
 
Laatst bij de mammografie geweest, bleek rechts 1 cm te zijn en links nauwelijks zichtbaar. Wordt binnenkort sowieso verwijderd, maar was verbaasd over de testuitslag (geen PED' s gebruikt) .
Zijn er ook andere bloedwaardes getest? LH, hCG, prolactine, oestradiol, TSH? Op zichzelf staand is deze testosteronwaarde geen indicatie van een oorzaak van je gynecomastie.

Is de gynecomastie recent op komen zetten? Bij plots opkomende gynecomastie zonder duidelijke oorzaak is het wel zaak om dit verder uit te zoeken.
 
Helaas niet alles getest. Huisarts deed heel lastig en was erg onkundig. Die zei dat ik moest stoppen met proteïne poeder omdat ze er PED's in zouden stoppen :laugh:. In de bijlage een pdf van alles dat wel getest is. En het is in ongeveer 2 maanden tijd ontstaan.
 

Bijlagen

  • Bloedwaarden.pdf
    218 KB · Weergaven: 173
Laatst bewerkt:
Helaas niet alles getest. Huisarts deed heel lastig en was erg onkundig. Die zei dat ik moest stoppen met proteïne poeder omdat ze er PED's in zouden stoppen :laugh:. In de bijlage een pdf van alles dat wel getest is.
Aan de testosteronreferentiewaarde te zien is er ook een kleine afwijking bij het laboratorium waarbij de waarde wat lager uitvalt dan normaal. Er zijn geen afwijkingen in het aangevraagde bloedbeeld.

Als het plots is op komen zetten zou ik aanvullend toch nog wel hCG en oestradiol aanvragen.
 
Een update: oestradiol en hcg laten testen. Uitslag in bijlage.
 

Bijlagen

  • Aanvullende bloedwaarden.pdf
    192,6 KB · Weergaven: 129
Nieuwe update: testosteron waarde wederom getest, 's ochtends en nuchter: 7,49 nMol
 
  • Wow
Waarderingen: 6am
In 'overleg' besloten de (7) endocrinologen dat 7,49 nMol niet te laag is. Na een gesprek met de desbetreffende endocrinoloog hierover heb ik een klacht ingediend bij het ziekenhuis: 7,49 is wel te laag + de gebruikte supplementen zijn niet testosteron onderdrukkend. Nu heb ik een verwijzing naar de urinoloog voor een eventuele testosteron behandeling, maar die vindt pas 7 december plaats. Hierbij word ik getest op: glucose, hematocriet, hemoglobine, PSA Follow Up, TSH, LD, Gamma GT, ASAT, ALAT, Bilirubine totaal, cholesterol, testosteron, FSH, LH en prolactine.
 
Omdat de artsen volledig onbehulpzaam waren, had ik zelf clomid, nolva en cabergoline bemachtigd. Alle klachten zijn nu ook voorbij (erectie problemen, gynaecomastie, lactatie en algemeen gevoel van misère). Gynaecomastie en lactatie zijn volledig weg en libido is door het dak. In de bijlage heb ik de bloedwaarden toegevoegd. Is er ondanks het algemene gevoel van welzijn nu reden tot zorgen? (met betrekking tot gezondheid). Bij voorbaat dank voor advies/meningen.
 

Bijlagen

  • Laboratorium.pdf
    34,3 KB · Weergaven: 113
Omdat de artsen volledig onbehulpzaam waren, had ik zelf clomid, nolva en cabergoline bemachtigd. Alle klachten zijn nu ook voorbij (erectie problemen, gynaecomastie, lactatie en algemeen gevoel van misère). Gynaecomastie en lactatie zijn volledig weg en libido is door het dak. In de bijlage heb ik de bloedwaarden toegevoegd. Is er ondanks het algemene gevoel van welzijn nu reden tot zorgen? (met betrekking tot gezondheid). Bij voorbaat dank voor advies/meningen.
Hoe kan het dat je test levels nu zo hoog zijn?
 
Meningen over een pct zijn echt gigantisch uitlopend. Wellicht dat “tijd” jou waardes weer heeft hersteld maar icm dat je clomid en nolva pak leg je de reden daar. Blijft gissen, maar belangrijkst is dat je hersteld bent. ✌️
 
Zojuist bij de uroloog geweest (Nederlandse zorg blijft bagger, maar goed). Teelballen ook weer onderzocht en alhoewel zeer groot, nog wel binnen het normale spectrum. Zolang fsh en lh verhoogd zijn, ben ik onvruchtbaar, maar dat herstelt waarschijnlijk in 3-6 maanden. Ik ben zelf in ieder geval blij dat ik van alle klachten af ben.
 
Back
Naar boven