AndroidHealthClinic

Teveel cardio in cut (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Rob Thailand

Cool Novice
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
30 mei 2008
Berichten
222
Waardering
195
Even vooraf ik ben 47 jaar redelijk gespierd. Ik train al jaren en goed ook. De normale compounds (deadlift met trap bar / squat / bankdrukken ect).

Ik heb een redelijk grote home gym met wat cardio apparatuur (concept 2 rower / loopband / assault airbike) en natuurlijk de standaarddingen voor een gym zoals een powerrack met 50mm schijven en allerlei barbells en dumbbells. Een lat pully en een instelbare cable cross. Paar bankjes en nog wat kettlebells ect. (ben vast wat vergeten).

Door covid ben ik wat in een dip mentaal gekomen, vorig jaar plus dat ik verhuisde van 1 plek in Thailand naar een Bangkok en dus eigenlijk uit mijn vertrouwde omgeving getrokken werd. Opeens wat het aanbod van eten 10x zoveel (voorheen was westers eten wat lastiger te krijgen en al helemaal geen gebak ect). Dat samen met de lockdowns zorgde ervoor dat ik te dik werd. Ik trainde wel maar je kan nooit een slecht dieet met trainen alleen onder controle houden.

Resultaat teveel vet. Nu heb ik in het verleden wel vaker een cut gedaan maar eigenlijk nooit veel cardio (de loopband was voor mijn vriendin de roeier van mij en de assault bike had ik gekregen). Maar goed uiteindelijk eerst mijn dieet in november aangepast (niets meer bestellen in restaurants). Toen ergens in december langzaam wat roeien omdat ik vond dat ik ook wat conditie moest opbouwen. Ik las meer en meer over de goede dingen van cardio. Die uiteindelijk klopte want na jaren van slapeloosheid sliep ik opeens weer redelijk na een maand cardio.

Ik ging langzaam steeds meer roeien (iedere dag omdat ik het een gewoonte wilde maken). Nu zit ik op 6000 meter per dag, dat is een beetje te snel gegaan en nu merk ik dat ik bijna niet meer herstel. Ik dacht altijd dat ik doordat ik TRT deed niet echt bang hoefde te zijn qua herstel. (Tenminste niet bang hoefde te zijn voor lage testosterone)

Helaas merk ik dat elke dag roeien met hoge intensiteit 90-95% of max hartslag vanaf 2500-3000 meter tot einde toch een redelijk lastig is om van te herstellen. Ik was ook nog van plan een 40-50 minuten op de loopband te lopen op een incline van 6% op dagen dat ik niet bezig was met krachtraining. Dat zou dus betekenen dat ik iedere dag 2 sessies had waarvan 1 roeien en 1 of krachttrainen of lopen. (qua tijd gaat dat makkelijk home gym en ik werk vanuit huis en vind het lekker om na een roei even het zwembad in te gaan)

Helaas merk ik dat het toch wat teveel is ik heb het idee dat mijn benen constant zwaar zijn en spierpijn hebben. Plus mijn laatste keer dat ik roeide ging de tijd een stuk achteruit. (normaal 6k in 24:30 nu 25:10). Ik maak me niet zo druk over vooruitgang met krachtraining ik zit al jaren rond dezelfde gewichten (160 kg deadlifts 8 reps soms 170-180 kg maar niet in een cut). Bankdrukken 8 reps 110-120kg. Squat loopt wat achter 110-120 kg voor 8 reps (na deadlift). Ik ben redelijk gespierd en na jaren serieus te trainen zal er niet veel bijkomen of afgaan. (het houd een keer op). Mijn gewichten van krachttrainen lijden er NIET onder.

Ik had eigenlijk verwacht dat het roeien niet zo heel veel impact zou hebben maar goed komt denk ik door hoe hard ik roei.

Ik zit op zon 2g eiwitten per kg lichaamsgewicht zit wat laag in mijn calorieën maar heb een trage schildklier waar ik helaas geen medicijnen voor kan nemen. Als ik dat doe slaap ik namelijk nog slechter als normaal. Ik zit een stukje onder de range qua t3 en t4. Mijn gewichtsverlies is iets onder een kg per week dus mijn deficit is niet te hoog. Ik drink totaal niets meer waar suiker inzit. Dus geen frisdranken ect alleen nog maar water en soms thee (geen suiker). Eet redelijk wat salade, eiwitten komen voornamelijk uit kipfilet. Eet ook gewoon carbs (havermout met een schep eiwitpoeder). Doordat ik vanuit huis werk kan ik mijn eten perfect bijhouden.

Ik had verwacht dat ik veel meer kon doen of dat mijn lichaam ieder geval sneller het volume zou kunnen accepteren. De reden dat ik dagelijks roei heeft ook te maken met het feit dat ik niet echt van cardio houd. Ik ben bang dat als ik tevaak rust neem dat ik dan te gemakkelijk voor mijzelf wordt en het langzaam weer weg gaat uit mijn schema. Probleem met roeien voor mij is dat het lastig is langzaam te roeien (zal wel aan mij liggen).

Mijn vraag is eigenlijk hoe snel kan een lichaam zich aanpassen aan dit soort volumes ? (ik begrijp dat het lastiger is in een cut). Ik zie roeien niet direct als iets alleen voor gewichtsverlies (dieet is het belangrijkste) maar ik merkte dat door het roeien ik opeens meer energie had en kortere rust nodig had tussen zware deadlifts en squats (ik had veel sneller mijn adem terug). Dus het is wel iets wat ik wil blijven doen. Het lopen zet ik wel even op nul en zal ik pas toevoegen als het nodig is.
 
Je bent 47, dat gaat op een gegeven moment meespelen in je herstel. Even een te noemen feit, maar denk ik los van je probleem.

Als ik je verhaal goed interpreteer train je nagenoeg elke dag met het roeien een groot deel anaeroob en dat is voor mij overduidelijk de fout die je maakt. Topsporters trainen volgens mij ook nog geen eens elke dag anaeroob en om beter te worden (lees sneller/meer conditie) is de sleutel aerobe training. Anaeroob train je bij dagelijks trainen maar 1 a 2x in de week middels (over het algemeen) interval training, de rest en misschien wel 80% van je trainingen is in een aerobe hartslagzone.

Dus:
1. je word op de lange termijn beter met lagere intensiteit
2. Die lagere intensiteit zorgt ervoor dat je minder stress op je lichaam gooit en dus beter kunt blijven herstellen

Dat gezegd hebbende net zoals als met krachttraining heb je na een periode een weekje deload, kun jeje cardio ook zo indelen. Zelf ook geleerd door deze fouten te maken :D
 
Laatst bewerkt:
Ik had al door dat het herstel wat lastig was. Dacht zelf dat het wel over zou gaan omdat de tijd niet heel lang was. Maar pas toen ik de hartslag meter ging gebruiken (week geleden) zag ik dat ik vrij hoog zat en dat het dus waarschijnlijk te zwaar was.

Ik zal gewoon even kijken op het roeiforum van concept 2 hoe je langzamer moet roeien. Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen maar dat is toch nog lastig te doen (voor mij dan). Ik kan wel wat langzamer roeien maar dan praten we over secondes per 500 meter. Als je minder hard met de voeten duwt voelt alles zo licht aan.

Maar goed ik denk dat ik ook misschien paar dagen minder zal gaan roeien en dan gewoon lopen op de loopband op een incline. Ik dacht echt dat het roeien iets zou zijn waar ik vanzelf beter in zou worden en het dan makkelijker zou gaan en beter herstellen. Dat was helaas niet het geval.
 
Je bent vast wel beter geworden in roeien.
Maar was dat je doel ?
Cardio is slechts een aanvulling op het cutten. Misschien roeien inruilen voor wandelen omdat dat nu beter te doseren lijkt.
En weer vol voor de kracht en groei gaan.
We blijven leren en groeien :thumb:
 
Je bent vast wel beter geworden in roeien.
Maar was dat je doel ?
Cardio is slechts een aanvulling op het cutten. Misschien roeien inruilen voor wandelen omdat dat nu beter te doseren lijkt.
En weer vol voor de kracht en groei gaan.
We blijven leren en groeien :thumb:
Nee als je 47 bent met jaren goede training is er helaas niet veel meer te groeien of sterker te worden. Mijn doel is nu wat cutten maar cardio houden gewoon voor de gezondheid.

Je groei houd echt op als je jaren lang goed traint (is niet een leeftijd ding) maar meer dat je op een gegeven moment niet veel verder kan komen. Ik heb ooit mijn bankdrukken op 125kg 4 x 8 gehad maar mijn schouder vond dat niet echt leuk. Nu zit ik rond de 110. Denk dat er nog wel wat ruimte is voor deadlift en squat maar zeker niet heel veel meer.

Ik ben ook redelijk blij met mijn mijn spieren enige wat ik nog wil is een stuk leaner worden.
 
elke dag roeien met hoge intensiteit 90-95% of max hartslag
Dit is veel te hoge intensiteit om regelmatig te doen, en niet heel effectief voor vet verlies omdat je er weinig tijd mee kunt vullen. Doe zoiets intensiefs anders 1 keer per week een korte sessie voor je conditie, en hou het verder bij 60-70% van max hartslag voor vetverlies.

Ik was ook nog van plan een 40-50 minuten op de loopband te lopen op een incline van 6%
Dit is beter geschikt voor vetverlies, omdat het langer vol te houden is en je er vaker meer van kunt doen zonder herstel in de weg te zitten. Als je tenminste niet weer maximale intensiteit opzoekt.

Wandelen en iets als crosstrainers bij lage intensiteit zijn het makkelijkst voor je herstel. Rustig fietsen is ook goed te doen, joggen op tempo waarbij je rustig kunt ouwehoeren met iemand, etc. Wandelen verbruikt alleen weer niet zo veel dus kost heeel veel tijd om effectief mee te zijn, maar met de rest kun je in een dag heel wat verbranden. Pak er maar eens een berekening voor bij.
 
Laatst bewerkt:
Nee als je 47 bent met jaren goede training is er helaas niet veel meer te groeien of sterker te worden. Mijn doel is nu wat cutten maar cardio houden gewoon voor de gezondheid.

Je groei houd echt op als je jaren lang goed traint (is niet een leeftijd ding) maar meer dat je op een gegeven moment niet veel verder kan komen. Ik heb ooit mijn bankdrukken op 125kg 4 x 8 gehad maar mijn schouder vond dat niet echt leuk. Nu zit ik rond de 110. Denk dat er nog wel wat ruimte is voor deadlift en squat maar zeker niet heel veel meer.

Ik ben ook redelijk blij met mijn mijn spieren enige wat ik nog wil is een stuk leaner worden.
Het is vooral jouw instelling ten opzichte van leeftijd die jouw kracht beïnvloed. Als je gaat denken dat je op de top zit....kan het bijna alleen nog maar over de top en dus naar beneden.
Wat weeg je en hoe lang ben je ? Om het plaatje completer te maken ?
 
Nee als je 47 bent met jaren goede training is er helaas niet veel meer te groeien of sterker te worden. Mijn doel is nu wat cutten maar cardio houden gewoon voor de gezondheid.

Je groei houd echt op als je jaren lang goed traint (is niet een leeftijd ding) maar meer dat je op een gegeven moment niet veel verder kan komen. Ik heb ooit mijn bankdrukken op 125kg 4 x 8 gehad maar mijn schouder vond dat niet echt leuk. Nu zit ik rond de 110. Denk dat er nog wel wat ruimte is voor deadlift en squat maar zeker niet heel veel meer.

Ik ben ook redelijk blij met mijn mijn spieren enige wat ik nog wil is een stuk leaner worden.
Je kunt ook je definitie van groeien herzien (groei betekent niet alleen meer of sneller, neem bv het bankdrukken. Doe je 3x8x110kg gewone reps dan is 3x8 reps met pauze ook groei). 47 valt nog reuze mee, daarbij denk ik niet dat je zo dicht op je genetische max zit als jij denkt.
 
Het is vooral jouw instelling ten opzichte van leeftijd die jouw kracht beïnvloed. Als je gaat denken dat je op de top zit....kan het bijna alleen nog maar over de top en dus naar beneden.
Wat weeg je en hoe lang ben je ? Om het plaatje completer te maken ?
180 cm nu 97 kg ben meestal redelijk lean rond de 92. Je moet het zo zien ik train al jaren en fanatiek ook. Op een gegeven moment kom je gewoon niet veel meer vooruit. De gewichten die ik nu doe doe ik al jaren. Ik ga tot failure en verander mijn schema regelmatig. Ik denk dat ik de laatste 15 jaar continue getraind heb en dan houdt het een keer op.

Ik denk dat ik nog wel 1 misschien 2 kg per jaar aankom (mijn gewicht gaat omhoog en ook bij welk gewicht ik lean ben). Bankdrukken gaat gewoon niet meer omhoog. Deadlift en squat kan ik nog wel omhoog krijgen. Ik heb vanaf mijn 16e tot 25 getraind en toen tussen 25 en 32 niet echt meer. Dus in die tijd heb ik best wel wat massa gekregen.
 
Je kunt ook je definitie van groeien herzien (groei betekent niet alleen meer of sneller, neem bv het bankdrukken. Doe je 3x8x110kg gewone reps dan is 3x8 reps met pauze ook groei). 47 valt nog reuze mee, daarbij denk ik niet dat je zo dicht op je genetische max zit als jij denkt.
Ik denk dat ik er toch wel redelijk dicht bijzit hoor. Maar goed ik ben gewoon redelijk blij met wat ik heb. Dit zijn niet de beste fotos ben er niet een van het maken van fotos.
 

Bijlagen

  • rob1.jpg
    rob1.jpg
    114,7 KB · Weergaven: 202
  • rob2.jpg
    rob2.jpg
    61,4 KB · Weergaven: 196
Ik denk dat ik er toch wel redelijk dicht bijzit hoor. Maar goed ik ben gewoon redelijk blij met wat ik heb. Dit zijn niet de beste fotos ben er niet een van het maken van fotos.
Op de eerste plaats respect:bow:. Ik zie wel nog potentie in lower body, kan ook aan de foto liggen..
 
Op de eerste plaats respect:bow:. Ik zie wel nog potentie in lower body, kan ook aan de foto liggen..
Er is ook zeker nog potentie, benen zijn een stuk bijgekomen ben nu ook zwaarder. Deze fotos zijn meer als een jaar oud. Probeer weer om zo lean te worden als die foto waar ik de biceps curl doe.

Kuiten, denk dat ik daar altijd een probleem al blijven houden. Maar goed ik klaag niet ben blij zoals ik ben.
 
Met TRT bedoel je cruise op een lage dosis? Of echt een TRT-dosis?
 
Met TRT bedoel je cruise op een lage dosis? Of echt een TRT-dosis?
150mg per week waardoor ik in in de top van de normale range kom. (is een redelijke dosis) (gaat hier om test e).
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het handig voor mij is gewoon af en toe een dag geen cardio of gewoon lopen op de loopband met een incline. Gisteren geen cardio gedaan vandaag voel ik me weer goed. Ik had ook een erg goede nachtrust dat helpt ook een berg. Maar zie nu in dat elke dag te hard roeien waarschijnlijk niet handig is.

Ik ben ook bezig te leren langzamer te roeien echter dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Ook op het concept 2 forum (roeimachine forum) zijn er veel mensen met dit probleem. Op een lopende band zet je gewoon de snelheid lager, roeien is wat lastiger omdat het ook een gevoel is. Je ziet wel hoe snel je gaat maar meestal kan je dit niet echt verlagen zonder een heel ander gevoel te krijgen.
 
Ben zelfs sinds een tijdje al ook meer bezig met weer allround te worden ipv alleen maar sterker.
Laatste paar maanden ook begonnen met roeien en de doelstellingen die ik daarmee wou halen gehaald.
5km roeien binnen 20min.
2km roeien binnen 7min
Die 2km viel mij stuk zwaarder als die 5km maargoed dat terzijde.
Zo aan jouw stats te zien kan jij dat tempo ook wel aan.
Ben zelf 32 en ook niet naturel en ik denk zoals de meeste hier ook al aangeven dat je teveel wilt.
Ik kan zelf ook slecht de balans vinden tussen cardio en kracht.
Heb daar helaas al "jaren" lastvan en heb de ideale combinatie nog steeds niet gevonden.
Hoe ik het nu zelf aanpak ik het volgende ik focus me nu op conditie dus op de dagen dat "benen" training op het programma staat doe ik eerst hardlopen of roeien ( focus me nu weer op bepaalde hardloop doelstellingen die ik wel halen ) en DAARNA me benen training betekend idd dat ik stuk slapper ben met benen training maargoed ik ben van mening dat je niet en sneller kan worden EN grotere benen kweken te gelijk.
Dus ik doe het als volgt als ik me focussen op conditioneel doe ik eerst conditie en daarna kracht.
Als ik me focus op massa dan doe ik eerst me kracht en daarna max om en nabij 30 min me cardio.
Zo kom je ook nog een beetje aan je rust toe en op de overige dagen low intencity cardio dus niet boven 60%.

Ohhja en dit volgende filmpje heb ik echt grijs gedraaid om me roei techniek en doelstellingen te halen.
Ga je ook niet helemaal vol gas van.
Aangezien je daar moeite mee hebt, en je focusst je op je techniek.


En trouwens goede roei conditie en fysiek hoor voor 47 👍 doe je zeker goed.
Hoop dat je der wat aan heb, wat ik al zei ik loop ook nogsteeds te testen en te doen het ideale schema om je conditie te verbeteren en groteren benen te krijgen heb ik helaas ook nog niet gevonden.
 
Ben zelfs sinds een tijdje al ook meer bezig met weer allround te worden ipv alleen maar sterker.
Laatste paar maanden ook begonnen met roeien en de doelstellingen die ik daarmee wou halen gehaald.
5km roeien binnen 20min.
2km roeien binnen 7min
Die 2km viel mij stuk zwaarder als die 5km maargoed dat terzijde.
Zo aan jouw stats te zien kan jij dat tempo ook wel aan.
Ben zelf 32 en ook niet naturel en ik denk zoals de meeste hier ook al aangeven dat je teveel wilt.
Ik kan zelf ook slecht de balans vinden tussen cardio en kracht.
Heb daar helaas al "jaren" lastvan en heb de ideale combinatie nog steeds niet gevonden.
Hoe ik het nu zelf aanpak ik het volgende ik focus me nu op conditie dus op de dagen dat "benen" training op het programma staat doe ik eerst hardlopen of roeien ( focus me nu weer op bepaalde hardloop doelstellingen die ik wel halen ) en DAARNA me benen training betekend idd dat ik stuk slapper ben met benen training maargoed ik ben van mening dat je niet en sneller kan worden EN grotere benen kweken te gelijk.
Dus ik doe het als volgt als ik me focussen op conditioneel doe ik eerst conditie en daarna kracht.
Als ik me focus op massa dan doe ik eerst me kracht en daarna max om en nabij 30 min me cardio.
Zo kom je ook nog een beetje aan je rust toe en op de overige dagen low intencity cardio dus niet boven 60%.

Ohhja en dit volgende filmpje heb ik echt grijs gedraaid om me roei techniek en doelstellingen te halen.
Ga je ook niet helemaal vol gas van.
Aangezien je daar moeite mee hebt, en je focusst je op je techniek.


En trouwens goede roei conditie en fysiek hoor voor 47 👍 doe je zeker goed.
Hoop dat je der wat aan heb, wat ik al zei ik loop ook nogsteeds te testen en te doen het ideale schema om je conditie te verbeteren en groteren benen te krijgen heb ik helaas ook nog niet gevonden.
5k Binnen 20 min, ik had het bijna gehaald 20:15 ofzo echter dat was gewoon een training. Niet echt voluit. Dus ik denk dat het er wel inzit. Maar niet elke keer wel als extra snelle roei. Maar goed ik ben pas begonnen half december ofzo. Nu had ik jaren geleden wel heel veel geroeid hoor maar pas weer mee begonnen. 2 km binnen 7 min, dat is vrij pittig dat is een 1:45 split. Kan me voorstellen dat dat lastiger is als 5k onder de 20 min.

Ik denk inderdaad dat ik teveel wil, heb je gelijk in. Ik had gewoon verwacht dat het minder zwaar was. Maar kwam er later pas achter hoe zwaar het was toen ik een hartslag meter ging gebruiken. Toen ik de intensiteit zag dat het bijna HIIT kwam ik er achter dat het gewoon teveel was.

Ik ben nu aan het kijken hoe ik wat langzamer kan roeien zodat ik toch genoeg cardio kan doen. Maar ik ben niet van plan meer om groter te worden. Ik ben blij met wat ik heb. Dus nu meer aan het focussen op een laag vetpercentage en meer conditie.

Ik denk dat je gelijk hebt dat je niet beide kan doen, alles wat ik gelezen heb geeft aan dat cardio niet goed is voor groei of ieder geval niet optimaal. (Afhankelijk van intensiteit en hoeveelheid).

Toen ik dit topic plaatste was ik er nog niet achter hoe intensief ik het deed omdat ik nog niet echt naar mijn hartslag had gekeken en de ranges had opgezocht. Nu begrijp ik het beter. Ik had toen ook een rij van hele intensieve sessies achter elkaar en had net het aantal meters omhoog gegooid. Het gaat nu wat beter ik roei wat langzamer (paar seconden per split) en dat merk ik in herstel. Ik zie nu ook iets minder op tegen het roeien.

Dank je voor het filmpje ik zal het even goed bekijken. Ik had zelf ook al wat opgezocht maar techniek is niet mijn sterke punt. Mijn motoriek is niet het beste ben wat onhandig, geen last mee met krachttraining omdat ik dat al zo lang doe.
 
Idd als je die hartslag in de gaten houd en overgrote deel aeroob traint dan bouw je die stress niet sneller op dan dat je afbreekt (zelfde voor kracht).

Aeroob trainen voelt als je na jarenlang vol gas geven bij bijv. wielrennen alsof je nog net niet omvalt zo langzaam mag je maar trappen van je hartslag. Frustrerend voor sommigen, maar het is goed om te beseffen dat hier de winst ligt.

Die stress die ik benoem zie ik als een soort meter
1645026691307.png


Elke keer als je intensief of langdurig sport gaat hij omhoog, elke keer in rust gaat hij omlaag en met aerobe training blijft hij ongeveer gelijk. Als je te hoog blijft voor te lange tijd en dus te weinig rust, gaat je standaard gemiddelde hartslag omhoog in rust (dit kun je tracken met die watches).
 
Die verhoogde rustpols is het signaal dat je te veel doet of ziek gaat worden. Een dag verhoging hoeft niets te zeggen, maar meerdere dagen 5 slagen boven wat je normaal hebt, is wel een extra rustdag waard.
 
Dit weekend wezen vissen is een foto van me gemaakt is afgelopen zaterdag. . Ik ben nog bezig in de cut en dit is niet aangespannen ofzo. Ik ben de enige niet Aziaat op de foto dus makkelijk te herkennen. Was een leuke vorm van trainen, wel wat verbrand maar toch. Maar goed gaat lekker zo mijn schouders worden wat droger. Dus gaat de goede kant op.

Ik neem iets meer rust nu omdat ik gewoon voel dat ik wat rust nodig heb. Zeker na het vissen vrij veel last van de onderrug en achterkant van mijn benen. Vanavond wel gewoon krachttraining.
 

Bijlagen

  • S__40247374.jpg
    S__40247374.jpg
    175 KB · Weergaven: 140
Back
Naar boven