XXL Nutrition

teveel dextrose slecht?

Bezoekers in dit topic

Lateralus

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
7 apr 2008
Berichten
207
Waardering
1
Ik wil beginnen met het nemen van dextrose vlak na de training. Op internet kom je verschillende doseringen tegen, ik ga uit van 0,6 x (eigen lichaamsgewicht) / 1000

ik weeg 83 dus dan kom ik uit op 49,8 gram, het maat bekertje bevat 52 gram...

Is dat nou niet een beetje veel om na elke training (3x in de week) in te nemen??? Zoveel suiker lijkt mij helemaal niet goed?

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Op dat moment is suiker niet zo schadelijk voor je lichaam, omdat er een grote vraag is naar energie (glucose) voor je spieren, en er van nature een grotere insulinegevoeligheid is.
 
aha dus eigenlijk word het gelijk naar de vermoeide spieren getransporteerd? Kan het verder weinig damage aanrichten dus.
 
aha dus eigenlijk word het gelijk naar de vermoeide spieren getransporteerd? Kan het verder weinig damage aanrichten dus.
De spieren zijn na een training gevoeliger voor insuline waardoor ze beter in staat zijn nutriënten op te nemen.

Als er na de training een insulinepiek is, dan kan glucose heel goed opgenomen worden, in plaats van opgeslagen te worden in de lever en later omgezet te worden in vetmassa.
 
Zelf hanteer ik 0,7 gr en weeg 104kg dus kom dan op ruim 70 gr uit.
 
Is het niet beter om dextrose inname te berekenen op basis van vet vrije massa ipv gewicht. Aangezien het opgenomen moet worden in de spieren.
 
Is het niet beter om dextrose inname te berekenen op basis van vet vrije massa ipv gewicht. Aangezien het opgenomen moet worden in de spieren.
Als ik me niet vergis heeft men die formule zo gemaakt dat het berekend kan worden volgens kg lichaamsgewicht.

Maar heel die formule klopt natuurlijk überhaupt voor geen meter. Het zou betekenen dat iemand die 20 minuten traint evenveel suiker moet nemen als iemand die 1:30 traint. We hebben dan nog geen rekening gehouden met hoe zwaar beide personen trainen.

Eigenlijk zou je de hoeveelheid koolhydraten moeten laten afhangen van intensiteit, duur, lichaamsgewicht en leeftijd. Dit is echter zo complex dat men het eenvoudig houdt en bij die 0,6 of whatever blijft.

Mijn persoonlijke ervaring is dat beginners heel wat koolhydraten verdragen, op voorwaarde dat ze zwaar en lang genoeg trainen. (45-60 minuten, hoge intensiteit). In dat geval zal 0.6g tot zelfs 1.2g per kg bw in de meest gevallen een redelijk correcte hoeveelheid zijn.
 
Is het niet beter om dextrose inname te berekenen op basis van vet vrije massa ipv gewicht. Aangezien het opgenomen moet worden in de spieren.

Ach, als je op 10% zit zit je er hoogstens 10% vanaf. Trouwens, dan moet je ook de grootte van de spiergroep meetellen (http://www.ergogenics.org/koolhydraten8.html)

Daar komt bij dat zelfs onderzoek dat van 1.2 gram per kilo lichaamsgewicht nog behoorlijke positieve effecten had.

Hier bijvoorbeeld een supplement met 2100 Cal...
http://www.ergogenics.org/32.html

Maar afgezien van training is suiker natuurlijk wel slecht ... denk snoep enzo...
http://www.ergogenics.org/suikeroorlog.html
 
Als ik me niet vergis heeft men die formule zo gemaakt dat het berekend kan worden volgens kg lichaamsgewicht.

Maar heel die formule klopt natuurlijk überhaupt voor geen meter. Het zou betekenen dat iemand die 20 minuten traint evenveel suiker moet nemen als iemand die 1:30 traint. We hebben dan nog geen rekening gehouden met hoe zwaar beide personen trainen.

Eigenlijk zou je de hoeveelheid koolhydraten moeten laten afhangen van intensiteit, duur, lichaamsgewicht en leeftijd. Dit is echter zo complex dat men het eenvoudig houdt en bij die 0,6 of whatever blijft.

Mijn persoonlijke ervaring is dat beginners heel wat koolhydraten verdragen, op voorwaarde dat ze zwaar en lang genoeg trainen. (45-60 minuten, hoge intensiteit). In dat geval zal 0.6g tot zelfs 1.2g per kg bw in de meest gevallen een redelijk correcte hoeveelheid zijn.

Oke, ja het lijkt me logisch als iemand die 100 kg weegt met een vetpercentage van 10% meer dextrose kan opnemen dan iemand met hetzelfde gewicht die een vetpercentage van 20% heeft.

Het ligt er inderdaad aan hoe erg je glycogeen voorraden zijn uitgeput. Ik neem nu in de cut alleen dextrose aan het begin van de refeed. Die begint direct na mijn krachttraining. Dan neem ik 0,3 x mijn lichaamsgewicht.

Edit: Ik neem niet meer omdat ik absoluut geen vet wil aanzetten. De rest van refeed bestaat uit complexe koolhydraten.
 
zijn er nog mensen die kunnen zeggen dat ze er veel voordeel mee op gedaan hebben? Positieve ervaringen?
 
zijn er nog mensen die kunnen zeggen dat ze er veel voordeel mee op gedaan hebben? Positieve ervaringen?

Ik denk dat dat erg lastig te bepalen is. Dextrose is bij mij maar een klein onderdeel in mijn voedingsschema.

Als je op de link die Wazzup gepost heeft klikt kan je een onderzoek lezen die laat zien dat koolhydraten een positieve invloed hebben op de toename van spiermassa.
 
zijn er nog mensen die kunnen zeggen dat ze er veel voordeel mee op gedaan hebben? Positieve ervaringen?
Er zijn eigenlijk zat studies die een duidelijk merkbaar en meetbaar effect aantonen. Ja, ook de persoonlijke ervaringen zijn positief voelbaar. Ik heb het hier wel over prestaties, dus aantal reps ed.
 
Je zou ook 25 gram tijdens de krachttraining kunnen nemen en 25 gram direct na de krachttraining. Dan gebruikt je lichaam die eerste 25 gram als energie. Waardoor je zoals Big T aangeeft waarschijnlijk meer reps e.d. kunt maken.
 
Volgens mij kun je beter vantevoren langzame koolhydraten nemen.

Er zijn inderdaad onderzoeken die er positieve dingen uithalen, maar net (misschien) zoveel die zeggen dat het onzin is om snelle koolhydraten rondom je training te nemen. Ikzelf ben er al lange tijd geleden mee gestopt en heb er zover ik kan nagaan geen nadeel van ondervonden(helaas ook verder geen vet/gewicht) mee kwijtgeraakt, dus afgezien van insulinegevoeligheid lijkt het niet echt een invloed te hebben op vet%.
 
thanks for the knowledge jongens
 
interessant...
toch maar iets meer dextrojuice in me post workout shake mikken dan :)
deed tot nu toe maar 1 schepje
 
interessant...
toch maar iets meer dextrojuice in me post workout shake mikken dan :)
deed tot nu toe maar 1 schepje

Ik zou gewoon 0,4 gram per kilo lichaamsgewicht aanhouden. Een paar gram meer maakt voor de spiergroei echt niet zo heel veel uit maar kan wel als vet worden opgeslagen. Dus wat wil je, kans dat je iets vetter wordt of ietsjes gespierder :D
 
idd beter te weinig nemen dan te veel
 
Dat is persoonlijk, ik vind het zelf niet erg om een beetje vet te winnen door overschatting van kcal. Ik vind te weinig kcal toch erger dan.
 
Dat is persoonlijk, ik vind het zelf niet erg om een beetje vet te winnen door overschatting van kcal. Ik vind te weinig kcal toch erger dan.

Ja uiteraard. In de bulk maakt een paar gram extra niets uit. Maar als je zoals ik aan het cutten bent is het een ander verhaal.
 
Back
Naar boven