AndroidHealthClinic

Teveel Kalium

Bezoekers in dit topic

Ano_ 280223

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
28 dec 2010
Berichten
556
Waardering
51
Hey iedereen,

Ik heb deze week bloed laten nemen omdat ik in november een te hoge cholesterol had en ik wou eens zien of deze nu al beter was.

Nu zie ik dat mijn Kaliumwaarde ontzettend hoog is :o. Deze zou normaal tussen 3.50 & 5.10 mmol/L moeten liggen en deze is 7.05 bij mij...
Ik eet gezond, neem geen medicatie ofzo.. Ik heb dus geen idee waar deze plotse verhoging vandaan komt. In november was deze 4.82.

Ook merk ik op dat mijn CK waarde van 79 naar 124 is gegaan en deze heeft blijkbaar met Hart En Spier te maken. Is dat wel goed nieuws?

In bijlage staan alle gemeten bloedwaardes dus als je nog iets speciaals opmerkt, let me know.

Mijn bloed was afgenomen om 18:30 en ik had daarvoor niets meer gegeten vanaf 12:45. Het enige verschilt tov november is dat ik de laatste 2maanden ontzettend veel aan het sporten ben..

Mvg,

0rt3x

bloedwaardes7.jpg


bloedwaardes8.jpg
 
"Een verhoogde hoeveelheid CK, of een stijgende (in de tijd oplopende) hoeveelheid CK betekent dat er schade is aan de hartspier of aan andere spieren. Het kan ook betekenen dat de spieren zwaar belast zijn geweest."
http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/laboratoriumonderzoek/ck/

Betekent dat dat ik moet rusten? Of is er nog geen probleem aangezien 124 < 195 (de bovenlimiet)? Want bij mij is er namelijk ook een stijging van 79 naar 124.

Ohja ik ben sinds 2weken begonnen met drinken van Rode Bietensap, mss heeft het daar ook iets mee te maken?
 
Laatst bewerkt:
CK kan verhogen bij meer trainen. Maar die van jou is nog goed binnen de grenzen.

Check voeding met veel kalium en eet er minder van. Niet teveel bananen bv. Max 1/dag.
http://www.voedingswaardetabel.nl/

Check je nierfunctie ook want kalium wordt bij nierinsufficiëntie onvoldoende uigescheiden.
[Link niet meer beschikbaar]
 
Nierfuntie ziet er toch goed uit.
 
Laatst bewerkt:
Nierfunctie ziet er inderdaad keurig uit.

Gebruik je sportdrankjes?
 
Geen banaan dan, ander fruit.
Akkoord, maar ik veronderstel dat mijn kaliumwaarde niet zo extreem hoog kan zijn van gewoon elke dag een banaan te eten en een glas rode bietensap te drinken?

Poison zei:
Nierfunctie ziet er inderdaad keurig uit.

Gebruik je sportdrankjes?
Nee die drink ik zelden. Af en toe aquarius ofzo maar maximum een liter per week.
Ik drink bijna altijd water. Af en toe fruitsap en dat is dan ook maximum een liter per week.
 
"Een verhoogde hoeveelheid CK, of een stijgende (in de tijd oplopende) hoeveelheid CK betekent dat er schade is aan de hartspier of aan andere spieren. Het kan ook betekenen dat de spieren zwaar belast zijn geweest."
http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/laboratoriumonderzoek/ck/

Betekent dat dat ik moet rusten? Of is er nog geen probleem aangezien 124 < 195 (de bovenlimiet)? Want bij mij is er namelijk ook een stijging van 79 naar 124.

Ohja ik ben sinds 2weken begonnen met drinken van Rode Bietensap, mss heeft het daar ook iets mee te maken?

Een verhoogde waarde van CK in het bloed betekent spierafbraak. Dit kan idd door zwaar trainen komen.

En ik had geen idee, maar als je een Google search doet, vind je dat bietensap veel kalium bevat. Als je daar nou mee stopt en over een paar weekjes weer gaat meten?

Edit: De hoeveelheid kalium in Aquarius valt reuze mee (in andere sportdrankjes zoals AA Isotone en Extran is die veel hoger), dus daar zal het niet aan liggen.
 
Laatst bewerkt:
250mg/100gram kalium in rode bietensap en 400mg/100gram banaan. En 2000mg per dag is aanbevolen hoeveelheid.
 
250mg/100gram kalium in rode bietensap en 400mg/100gram banaan. En 2000mg per dag is aanbevolen hoeveelheid.
Hmm ja lijkt me dan niet zo'n groot probleem toch? Zo meteen naar een kennis bellen van me die dokter is, eens horen wat hij zegt.
 
Zoveel teveel Kalium heb je nu ook weer niet.
 
Weeg eens hoeveel gram het is.
 
Ik drink dat. En ik drink zo'n 250ml per dag. 1glas dus

Oeps :roflol: Op bietensap kun je idd moeilijk kauwen he :p

En 250 ml valt dus wel mee.

En ik neem aan dat je niet je glas net leeg had gedronken toen je bloed ging meten.

Wat zegt de dokter?
 
Hoe is je natrium inname (hypoaldosteronisme kan verhoogde K waarden opleveren) en hoe is je vochtinname
 
Heb je last van hoofdpijn? Ik zou me niet te druk maken. Toevallig ook een bloeddrukmeting gehad?
 
Een verhoogde waarde van CK in het bloed betekent spierafbraak. Dit kan idd door zwaar trainen komen.

Of hij is creatine gaan gebruiken, kan ook zomaar.
 
Back
Naar boven