MuscleMeat

thaiboksen/kickboksen in Nederland

Bezoekers in dit topic

karatedude89

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
3 feb 2010
Berichten
3.407
Waardering
144
Lengte
1m85
Massa
83kg
IK ben laatst 16 dagen in Thailand geweest, en daar heb ik ook wat thaibosken/muay thai getraind. wat ik wel heel interessant vond om te doen omdat mijn achtergrond in het Karate, Taekwondo en een klein beetje gewoon boksen ligt. dus het was leuk om eens wat van het thaiboksen te proeven. maar toen ben ik me gaan afvragen, wat doen we hier in Nederland eigenlijk. thaiboksen of kickboksen? voor zo ver ik weet komt thaiboksen/muay thai natuurlijk uit thailand.

en ligt het ontstaan van kickboksen in Japan en de VS. maar wat doen we hier eigenlijk? want ik heb het idee dat we hier de termen nogal door elkaar gooien. iemand die mij hier wat over kan uitleggen, ik ben wel nieuwsgierig :) alvast bedankt
 
Dutch muay thai is vrij bekend
 
Nederlandse kickboxen is een stijl opzich, beetje een mix van kyokushin/japans boksen en beetje muay thai.
 
Muay thai = clinchen en in mauy boran ook de bekende ellebogen. Maar muay thai heeft al onderverdelingen.
Thaiboksen mag je over het algemeen clinchen incl. knieen.
En bij kickboksen wordt het clinchen al stuk beperkter.

Vooral thai- en kickboksen wordt in Nederland beoefend. En zijn/ waren we groot in.
 
Ik kan je alvast helpen met de naam dat is ''Dutch Kickboxing'' in US. En dat wordt daar heel erg geprezen.
 
IK ben laatst 16 dagen in Thailand geweest, en daar heb ik ook wat thaibosken/muay thai getraind. wat ik wel heel interessant vond om te doen omdat mijn achtergrond in het Karate, Taekwondo en een klein beetje gewoon boksen ligt. dus het was leuk om eens wat van het thaiboksen te proeven. maar toen ben ik me gaan afvragen, wat doen we hier in Nederland eigenlijk. thaiboksen of kickboksen? voor zo ver ik weet komt thaiboksen/muay thai natuurlijk uit thailand.

en ligt het ontstaan van kickboksen in Japan en de VS. maar wat doen we hier eigenlijk? want ik heb het idee dat we hier de termen nogal door elkaar gooien. iemand die mij hier wat over kan uitleggen, ik ben wel nieuwsgierig :) alvast bedankt

Als je het wil vergelijken, Thaise muay thai is meer gericht op benenwerk en zeer offensief, Nederlandse muay thai meer op het vuistenwerk en gebalanceerder.

Nederlandse muay thai is beter gezien hoe effectief het is in mma.

Btw, dat jij al 25 bent is wake-up call, ik herriner je me van toen je net op dit forum kwam kijken :D
 
Als je het wil vergelijken, Thaise muay thai is meer gericht op benenwerk en zeer offensief, Nederlandse muay thai meer op het vuistenwerk en gebalanceerder. Nederlandse muay thai is beter gezien hoe effectief het is in mma. Btw, dat jij al 25 bent is wake-up call, ik herriner je me van toen je net op dit forum kwam kijken :D

sorry voor mijn wat late reactie,

maar wel leuk om zo de reacties te lezen. ik wist dat Nederlanders op hoog niveau kickboksen/thaiboksen deden maar nooit geweten dat het Nederlandse kickboksen een stijl opzich is.

haha om eerlijk te zijn kan ik me jou niet echt herinneren:o ik ben sinds 2011 lid. 21 was toen dus.
al heb ik ook even een tijd niet op het forum gezeten.
 
Alstu..

Geschiedenis van kickboksen
Deze sport is afkomstig van Thailand, waar deze vorm van verdedigingskunst al eeuwen lang wordt beoefend. In Thailand is het zelfs de nationale sport, nog veel populairder dan bij ons het voetbal.
Het Muay Thai (de officiële Thaise naam) vond zijn weg ook naar andere landen in Azië, onder meer naar Japan, waar het binnen de kortste keren een enorme aanhang verkreeg.
Maar zoals het de Japanners eigen is, wilden zij niet de naam Muay Thai handhaven en veranderden het in Kickboxing, waar je alleen mag trappen en boksen. In 1975 is de sport vanuit Japan meegenomen naar Nederland waar het ook steeds populairder begon te worden.

In deze sport waarin op het eerste gezicht alles lijkt te zijn toegestaan is men echter toch wel gebonden aan regels. De te gebruiken wapens zijn de vuisten, de knieën en de benen. Het zal duidelijk zijn dat met de vuisten de technieken ongeveer identiek zijn van het boksen, het verschil zit hem in het gebruik van de knieën en benen.
Net zoals de bokser zijn tegenstander K.O. mag slaan met zijn vuisten is dit de kickbokser ook met de benen toegestaan. Trappen mogen naar het hoofd, naar lichaam en het bovenbeen gemaakt worden. Vooral de “low kicks”, die op de bovenbeenspier belanden, hebben een bijzonder effectieve en ook wel pijnlijke uitwerking. Bij herhaald contact kan de kickbokser niet op de benen blijven staan en moet hij de wedstrijd soms opgeven.

Een ander verschil met het boksen is het “clinchen”. Bij het normale boksen worden de vechters gescheiden op het moment dat zij elkaar als het ware “omarmen”, bij het kickboksen is het dan toegestaan om de tegenstander met de knie te bewerken en indien mogelijk met judoworpen tegen het canvas te gooien! Al met al zal het duidelijk zijn dat deze sport veel training van de beoefenaar vereist, alvorens er aan wedstrijden kan worden deelgenomen. Zeer velen beoefenen deze sport daarom puur recreatief, het wedstrijd gedeelte is is voor deze mensen niet van belang.


Bij kickboksen worden de stoten van het boksen gecombineerd met de trappen uit sporten zoals karate en taekwondo. Toch is de manier van trappen afkomstig uit het muay thai anders. Dit verschil wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de verschillende vormen van competitie. Bij taekwondo draait het om het scoren van punten, terwijl je bij muay thai iemand zo hard mogelijk wil raken. Elleboogstoten zijn in het kickboksen, anders dan bij de traditionele vorm Muay Thai (Thaiboxing), niet toegestaan.

Kickboksen gebeurt in een ring. De deelnemers dragen handschoenen, scheenbeschermers worden afhankelijk van de bond gedragen tijdens nieuwelingenpartijen. Het kickboksen is opgedeeld in een viertal klassen, te weten:

N-klasse (nieuwelingen)
C-klasse
B-klasse
A-klasse Wanneer men bevorderd wordt naar een hogere klasse verschilt per kickboksbond. Vaak besluit de vechter zelf of de trainer dat hij klaar is voor een hogere klasse.

Kickboksen in Nederland is eerder afgeleid van de Japanse variant en lijkt meer op Thaiboxing dan op het Amerikaanse Full-Contact. Het kickboksen in Nederland lijkt op het van Eurosport bekende K1, alleen mag er wel geclincht worden. Hoe snel de clinch opgebroken wordt is afhankelijk van de klasse en kickboksbond en bij sommige wedstrijden zijn elleboogstoten ook toegestaan, men spreekt dan van Thaise regels of full muay thai.
 
ja dit artilek ken ik al.

wel een mooi stuk opzich.
 
I prefer the ThaiWay..
more legs FTW...
 
I prefer the ThaiWay.. more legs FTW...
ik moet zeggen dat het muay thai in thailand idd wel erg mooi vond om te trainen. de manier van trappen was heel moeilijk voor me omdat het zo anders is dan karate/taekwondo. maar ik vond het vooral gaaf om ellebogen en knieën op een realistische manier te leren (en niet alleen in de kata's)
 
Back
Naar boven