Fitness Seller

The effect of meal frequency on body composition.... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ook apart dat er nu op artsen en dietisten teruggegrepen wordt omdat het handig is dat zij kleinere maaltijden beter vinden dan grotere, terwijl diezelfde artsen en dietisten verder altijd vergruisd worden omdat ze nergens weet van hebben. :o

dieet-adviezen van artsen lopen gemiddeld zo'n 20 jaar achter op de werkelijkheid. Bewezen voeding die bijvoorbeeld cholesterol verlagen worden nog steeds niet geadviseerd, meer eieren verbieden gebeurt nog wel steeds.... go figure.
 
Wel geinig dit resultaat en nog veel grappiger hoe iedereen er zo mee bezig is...

En er dan nog verhalen bij halen over dat het veel "natuurlijker" is om 3 maaltijden per dag te eten en dat het eigenlijk gek is dat een mens elke 2-3 uur zou moeten eten. Jammer dan want zo zit het toch in mekaar. 3 Maaltijden per dag (of het hele concept van een "maaltijd") komt alleen voort uit het ingedoctrineerde voedingspatroon van tegenwoordig. Het slaat echt helemaal nergens op, behalve dat het natuurlijk veel productiever is om maar 3 keer per dag te eten.

En ik weet niet waar het idee dat je van vasten snellere stofwisseling krijgt vandaan komt maar het is in ieder geval niet helemaal zuivere koffie. Waarom zou een lichaam dat bijvoorbeeld 10 uur zonder eten zit op eens sneller energie gaan verbranden? Zodat je dan sneller sterft van de honger ofzo? Hoogstens dat de energie die je dan nodig hebt eerder komt van vet dan van spiermassa en dat vasten dus wel degelijk goed zou zijn om vet te verliezen.

Dus als je op 3 maaltijden per dag betere resultaten boekt dan moet je daar vooral mee doorgaan, maar natuurlijk of logisch is het in ieder geval niet. Ik moet er hoe dan ook niet aan denken. Ik heb al moeite om 2 uur zonder eten te zitten. Ik zou zeggen probeer het allemaal een maandje en zie maar hoe het uitpakt...ik kan nu al raden dat het voor de meeste geen positieve ervaring zal zijn.
 
ik zie je probleem niet zo, layne norton zei zelf ook nog dat hij zn beste gaines maakt als hij om de 4 uur at ipv 2 uur ivm aminopieken. dus zo "nieuw" is het niet.
 
Wel geinig dit resultaat en nog veel grappiger hoe iedereen er zo mee bezig is...

En er dan nog verhalen bij halen over dat het veel "natuurlijker" is om 3 maaltijden per dag te eten en dat het eigenlijk gek is dat een mens elke 2-3 uur zou moeten eten. Jammer dan want zo zit het toch in mekaar. 3 Maaltijden per dag (of het hele concept van een "maaltijd") komt alleen voort uit het ingedoctrineerde voedingspatroon van tegenwoordig. Het slaat echt helemaal nergens op, behalve dat het natuurlijk veel productiever is om maar 3 keer per dag te eten.

En ik weet niet waar het idee dat je van vasten snellere stofwisseling krijgt vandaan komt maar het is in ieder geval niet helemaal zuivere koffie. Waarom zou een lichaam dat bijvoorbeeld 10 uur zonder eten zit op eens sneller energie gaan verbranden? Zodat je dan sneller sterft van de honger ofzo? Hoogstens dat de energie die je dan nodig hebt eerder komt van vet dan van spiermassa en dat vasten dus wel degelijk goed zou zijn om vet te verliezen.

Dus als je op 3 maaltijden per dag betere resultaten boekt dan moet je daar vooral mee doorgaan, maar natuurlijk of logisch is het in ieder geval niet. Ik moet er hoe dan ook niet aan denken. Ik heb al moeite om 2 uur zonder eten te zitten. Ik zou zeggen probeer het allemaal een maandje en zie maar hoe het uitpakt...ik kan nu al raden dat het voor de meeste geen positieve ervaring zal zijn.

Je kunt nu wel 10 keer je "logische" mening uiten dat het geïndoctrineerde (en niet het "ingedoctrineerde") voedingspatroon tegenwoordig 3 maaltijden is, maar je kunt je stellingen simpelweg niet onderbouwen. Heb je er al een artikel over gelezen, heb je het al geprobeerd? Nee dus.

Imo de enige post die velen over het hoofd zien of maar niet kunnen/willen vatten, is deze:

TheNose zei:
Daar gaat het in dit topic helemaal niet over! Er wordt gewoon net zoveel kcals en macro's genuttigd als door mensen die dat over 8 maaltijden verdelen, er zijn alleen minder eet momenten, dat is het enige verschil!
 
En er dan nog verhalen bij halen over dat het veel "natuurlijker" is om 3 maaltijden per dag te eten en dat het eigenlijk gek is dat een mens elke 2-3 uur zou moeten eten. Jammer dan want zo zit het toch in mekaar. 3 Maaltijden per dag (of het hele concept van een "maaltijd") komt alleen voort uit het ingedoctrineerde voedingspatroon van tegenwoordig. Het slaat echt helemaal nergens op, behalve dat het natuurlijk veel productiever is om maar 3 keer per dag te eten.

Natuurlijker? Weet je wat natuurlijk is voor de mens? Vier dagen achter een buffel aanzeulen en onderweg alleen wat zaadjes en nootjes eten totdat je de buffel omver geduwd hebt en je drie dagen lang los kan gaan op steak, tot de buffel op is en je in een week tijd misschien een konijntje tegenkomt maar het verder moet doen met wat blaadjes en stukjes fruit. True paleo diet.
 
Ik ben de laatste tijd aan het overwegen om die intermittent fasting eens toe te passen aangezien het toch enkele voordelen kan bieden. (deze voordelen heb ik gehaald uit de onderstaande bron)

1. De meeste personen die IF hebben gevolgd ondervonden geen spierverlies. Vele personen kregen er zelfs enkele kilo's VVM bij.

2. Het lichaam beschermt de spieren tijdens een vasten van maximaal 24 uur door na verloop van tijd de hormoonafgifte te verhogen.

3. Er zijn theoriën die beweren dat spierafbraak af en toe positief kan zijn omdat er zo afvalstoffen (volgens bron "worn out proteins") uit de spieren kunnen worden afgevoerd zodat er hierna een betere spieropbouw kan plaatsvinden.

4. Na een periode van vasten zal het lichaam veel beter reageren op de voeding die het krijgt toegediend. Er is een veel betere insulinerespons die er zo voor zal zorgen dat wanneer je na de training eet de voeding beter benut zal worden en er dus ook een beter herstel zal plaatsvinden.


Zo zijn er nog enkele voordelen te vermelden maar deze lijken me persoonlijk toch wel interessant om te overwegen. Je kan best dit 6-delig stuk lezen over de IF theorie. http://www.modernforager.com/blog/2008/08/11/part-1-what-happens-to-your-body-when-you-fast-energy-production/

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of ik IF nu wel of niet zou volgen. Ik twijfel nog over de volgende zaken.

1. Kan ik in 8 uren tijd voldoende kcal's binnenkrijgen. Ik denk wel dat dit waarschijnlijk wel te doen zal zijn aangezien je lichaam beter zal reageren op de voeding en je zo misschien met minder kcal's kan toekomen.

2. Wannneer kan ik het beste stoppen met vasten aangezien je het grootste deel van je kcal's het best na je training kan consumeren. (indien ik men vasten zou stoppen om 15h om dan te beginnen om 17h met de training zou ik in principe tot 23h s'avonds aan het eten zijn)

3. Zal ik niet te snel gewicht verliezen met deze methode.

4. Is het misschien niet beter om op af en toe bv om de twee weken een een vasten van +-16h à 18 h te houden om zo terug goed te reageren op voeding.
 
In 3 maaltijden is het best te doen om 4000kcals te eten hoor, gewoon kaloriedichte producten kiezen als noten etc.

Ik heb ook regelmatig dagen dat ik maar 3 maaltijden eet, meestal voel ik me de dag erna ook veel beter. :P

Misschien moeten we hier op DBB ons eigen onderzoekje houden? Gaan we gewoon met een aantal mensen dit proberen en kijken we wat er gebeurt. Als de helft nog leeft aan het eind van het onderzoek is het geslaagd als je het mij vraagt. :D
lijkt me idd goed mogelijk, mijn pwo bestaat ook al uit 1200kcal, en dan vooral uit koolhydraatbronnen en zuivel, dus geen caloriedichte producten.

ik ga me iig even wat meer inlezen en dan waarschijnlijk wel meedoen.

Ik denk dat de meeste kcals in amandelen zitten en dat is bijna 600 kcal per 100 gram.
Maar die bestaan vooral uit vetten en een redelijk aantal aan eiwitten (oft compleet is, weet ik niet). Dus bij elke maaltijd heb je nog carbs nodig en dat zou zijn: brinta/havermout smorgens, bruinbrood in de middag en rijst/pasta savonds. Wel eenzijdig en niet erg smakelijk.
alle noten scoren die waardes.

kh's heb je niet per se nodig en bovendien zitten die ook al in noten.

Wat heb je eraan als je meeste kcal uit vet bestaat ? Je gaat toch ook geen olie drinken omdat het 1000 kcal is per 100 ml ???
niet? smaakt prima.

Ja, je krijgt evenveel vet als eiwitten binnen zeker.
Lijkt me niet gezond. Het is zo goed als onmogelijk om zoveel kcals binnen te krijgen in 3 maaltijden.
wedje leggen? ik pak rustig 3 maaltijden van 1200kcal, clean.

Iemand die 6x per dag kan eten, kan logischerwijze meer kcals innemen dan iemand die 3x per dag eet. In addition: meer kcals = meer mass.
zou kunnen, met 3 maaltijden kun je echter al genoeg innemen.

als ik bulk is mijn meal sowieso niet snel kleiner dan 1000kcal , kortom omdat ik niet verzagdigd/vol zit van "kleine" meals...
daarom ben je dik. ;)

The reason why we draw opposite conclusions from short-term studies needs further investigation. More long-term studies are needed to determine the optimal meal frequency for ultimate gain in LBM from strength training, and larger groups may be needed to determine an effect of meal frequency on fat mass. The changes in fat mass had large variations within and between the groups, making it difficult to draw any conclusions.

De auteur geeft zelf al aan dat er verdere studie nodig is met langere follow-up van participanten. De auteur spreekt over LBM, maar definieert dit begrip niet. Dit is m.i. wel van belang om een duidelijk uitspraak te doen. Wanneer is een verhoging in BF nog LBM?
Het effect op vetmassa wordt niet ter discussie gesteld, omdat de gevonden effecten een te grote spreiding hadden (wss door de kleine onderzoekspopulatie). Er wordt enkel geconcludeerd dat het resultaat moeilijk te interpreteren is. Ik denk dat het voor bodybuilders juist van belang is om zoveel mogelijk kwaliteitsspieren (lees: beter spieruithoudingsvermogen, droge spiermassa) op te bouwen met een minimale stijging aan BF. Dit artikel geeft op de huidige manier een vertekend beeld van de invloed van maaltijdfrequentie op spieropbouw.
je leest een abstract, als iemand met een achtergrond in de wetenschap zou je toch moeten weten dat de operationalisering niet in een abstract te vinden is maar in het volledige onderzoek. via je universiteit heb je ook toegang tot een database waar dit artikel misschien zelfs wel in staat...
of doe je hbo ofzo?

Tis idd opvallend dat er zo een hoge drop-out rate is. De reden van drop-out moet in elk artikel vermeld worden als dit hoger is dan 10% (gestelde regel door de toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften). Dat is hier niet het geval. Dat maakt het artikel al redelijk zwak.
12 weken kan lang genoeg zijn als je een onderzoekspopulatie hebt die op tijdstip 0 redelijk hetzelfde is. Op deze manier kan je op korte termijn resultaten zien. Ook daar wordt niks over vermeld. Als je at random mensen selecteert dan zal je vaak een langere follow-up hebben om de resultaten op adequate wijze te verkrijgen en te analyseren. De auteur geeft dit zelf ook aan. Een studie van 6 maanden is niet erg lang voor een onderwerp als dit. Dit wordt vaak van te voren aan gegeven en mensen stemmen hiermee in.
again, het is een abstract.

Zo gaat het altijd op DBB. Iedereen houd zich netjes aan de sticky's en tips die iemand met 50000 karma geeft. Een groot kudde volk. Maar wat wil je, als je het niveau van velen hier bekijkt, kan je niet verwachten dat ze zo'n onderzoek zullen snappen. Ze luisteren liever naar iemand die voorkauwt om 6x per dag rijst en kip te eten met een lepel lijnzaad olie.

Oh en niet te vergeten, 500 gram eiwit per dag, want anders krijgen je spieren niet genoeg!!!!
inderdaad.

Allemaal leuk en aardig...maar degene die nu dus ook echt 3x per dag gaat eten en denkt dat dat beter is dan 6-7x per dag is goed stom.

Toch mooi hoe iemand op 1 onderzoekje kan afgaan en er dus vanuit gaat dat alle (top) bb'ers het al XX JAREN fout doen :roflol:
ik ken ook een jongen in mijn sportschool, die is echt heeel groot en die eet ook maar 3x per dag. dus dat weegt weer op tegen jou argument. :rolleyes:

dat iedereen iets doet maakt het geen waarheid.

Dus nu ga jij maar 3x per dag eten? Hahaha laat me niet lachen kerel. Als dit beter was voor spiermassa zouden alle bb'ers dit hanteren....en nee, dat gebeurd niet en zal ook nooit gaan gebeuren.
hahahahaha. alle pro bb'ers? die gasten spuiten gewoon insane veel en de meesten trainen/eten echt niet optimaal hoor. zou hen echt niet als voorbeeld nemen. anders zat ik nu elke dag aan de patat met kip en mais, coleman style.

Ok, maar waarom loop je dan van de daken te schreeuwen dat het eigenlijk voor iedereen beter is, en dat je zeker geen spiermassa verliest door langere periodes tussen de maaltijden? (overigens weet ik ook nog niet zo zeker of dat zo is maar dat terzijde)
En ga je GfG bij voorbaat lopen bashen terwijl wat je over jezelf vertelt allerminst de indruk wekt dat jouw fysiek nou zo'n groot voorbeeld is (no offence verder, misschien valt het mee maar dat wil ik dan eerst zien :))
hoe groot iemand is zegt natuurlijk niet zoveel, ik ken veel gasten die groter zijn dan mij, maar ik gain sneller.
 

x2, mooie discussie.
Ga door jongens.

Voorlopig ben ik het eens met Big_T, ik ben er nog niet aan toe om van m'n geloof af te stappen.

Uit eigen ervaring weet ik dat mijn stofwisseling (gebaseerd op hoeveel ik kan eten, m'n stoelgang, m'n vet % en m'n gains) hoger ligt als ik frequente kleinere maaltijden eet.

Als ik een tijdje lekker in m'n schema zit (d.w.z om de 2 uur eten) dan merk ik dat ik aan het einde van de dag veel meer heb gegeten, dan dat ik met 3 grote maaltijden zou kunnen.
En dat is voor de über ecto en hardgainer een erg waardvol gegeven...
 
Mss is kan je het vergelijken met trainingschema's?

dat er geen absolute ideale oplossing is. Maar gewoon afwisselen, zolang je maar genoeg eet en traint. Kweet het zo niet wat beter is 3 maaltijden of 6...tja voor jezelf uitmaken wat ideaal is en alles uitproberen zeker...


best wel interessant eigenlijk.
 
Mss is kan je het vergelijken met trainingschema's?

dat er geen absolute ideale oplossing is. Maar gewoon afwisselen, zolang je maar genoeg eet en traint. Kweet het zo niet wat beter is 3 maaltijden of 6...tja voor jezelf uitmaken wat ideaal is en alles uitproberen zeker...


best wel interessant eigenlijk.

sowieso moet je in je dieet af en toe ook variëren, "shocken", om maar zo te zeggen...
 
gewoon diet break doen om de paar weken...
 
dat je van IF sterker wordt is een feit, ben er gister mee begonnen, vandaagtriceps getrained, 2x190 smalle bench! dit was voorheen 1x

na een weekend drinken ben ik ook altijd net even sterker (dat lees je ook vaak, kale? :D) mischien maakt hetzelfde mechanisme je in IF ook sterker?
 
dat je van IF sterker wordt is een feit, ben er gister mee begonnen, vandaagtriceps getrained, 2x190 smalle bench! dit was voorheen 1x

Waar komt dat "feit" vandaan ? toch niet uit die ervaring van je mag ik hopen ?
 
dat je van IF sterker wordt is een feit, ben er gister mee begonnen, vandaagtriceps getrained, 2x190 smalle bench! dit was voorheen 1x

na een weekend drinken ben ik ook altijd net even sterker (dat lees je ook vaak, kale? :D) mischien maakt hetzelfde mechanisme je in IF ook sterker?

:roflol: Die progressie kan je inderdaad geweldig meten op 1 dag.
 
Waar komt dat "feit" vandaan ? toch niet uit die ervaring van je mag ik hopen ?
Zoiets is vaak terug te brengen tot het welgekende placebo-effect, het is inderdaad opvallend hoe snel bepaalde zaken hier 'feiten' worden genoemd: zwakke studies, eigen ervaringen, ... het zijn plots allemaal feiten.
 
Zoiets is vaak terug te brengen tot het welgekende placebo-effect, het is inderdaad opvallend hoe snel bepaalde zaken hier 'feiten' worden genoemd: zwakke studies, eigen ervaringen, ... het zijn plots allemaal feiten.

Er zijn niet alleen zwakke studies na gedaan, ik heb zelfs een paar pagina's terug nog enkele studie's aangehaald met wel degelijk goede info.

Feit blijft dat het gaat om de totale hoeveelheid kcals en macro's die je binnen krijgt. Dat kunnen we stellig concluderen. Hoe dit praktisch in het dagelijks leven is toe te passen is een andere vraag. 3x per dag een maaltijd van 1000+ kcal, to be honest ik zou het niet kunnen in een clean bulk. Dit neemt niet weg dat het niet zou kunnen werken als je dit wel kunt en imo het zelfs niets uit maakt zoalng de macro's en de totale kcals maar gehaald worden.
 
Tijdens het vasten wordt je metabolisme niet langzamer maar juist sneller, dit in tegenstelling tot wat er altijd gedacht wordt.
Even voor de duidelijkheid aan de lezers van dit topic: het 'sneller' en 'trager' lopen van het metabolisme is op zich natuurlijk een wat vreemde uitspraak, omdat dit vaak letterlijk genomen wordt. We gebruiken het allemaal wel eens om makkelijker te praten over deze materie, maar in werkelijkheid gaat een metabolisme natuurlijk niet sneller of trager, maar efficiënter of inefficiënter verlopen. Het is zo dat bij een calorie-restrictief dieet het metabolisme efficiënter wordt. (1) Wat wil zeggen dat één kcal, één gram eiwit, één gram vet etc. meer waarde krijgt dan tijdens een bulkperiode. Het lichaam wordt zuiniger met energie naarmate er minder energie aanwezig is. Je gaat makkelijker vet opslaan, wanneer je lange tijd weinig eet. Dit is een mechanisme van he lichaam tijdens de starvation fase waarin het dus alle moeite zal doen om te overleven.

De benaming 'snelle stofwisseling' komt van het idee dat een ectomorph bijvoorbeeld de energie die hij/zij eet minder efficiënt zal gebruiken en ipv op te slaan als reserve, deze energie makkelijker zal verbranden dan een endo - of mesomorph. Eigenlijk moeten we de stofwisseling van de ecto gewoon 'niet efficiënt' noemen. Een ecto is bijgevolg het type persoon dat in een onbewoond eiland niet lang zonder voeding zou overleven en regelmatig zou moeten jagen op voedsel (vandaar zijn bouw-> snel voortbewegen, belangrijk bij de jacht).

1. http://forum.dutchbodybuilding.com/f93/metabolisme-verminderd-calorie-restrictief-dieet-64274/

Nu om terug te komen op het vasten. Het hangt er geheel vanaf hoe lang de vasten duurt, maar bij een vasten of ernstige restrictie van energie voor ongeveer 1 week, zal het metabolisme waarschijnlijk reeds aanzienlijk efficiënter worden met energie. Dwz in praktijk dat je makkelijker vet zal gaan opslaan, minder zal gaan verbranden, je bijgevolg minder energiek gaat voelen. Zal men hierna weer normaal gaan eten, dan zal men veel makkelijker vet opslaan (het metabolisme is 'langzaam' geworden). Hier is ook het gekende 'jojo effect' uit ontstaan (eet weinig tijdens dieet, en je zal na het dieet nog makkelijker dik worden). Dit is een bewezen feit dat door elke wetenschapper en diëtist aanvaard is. Er bestaat geen enkele twijfel over het bestaan hiervan. Korte perioden van vasten hebben waarschijnlijk niet dit effect, of in elk geval in veel minder grote mate.


Tijdens intermittant fasting wordt het grootste deel van je totale kcal inname overigens na je training genuttigd.
Laat me raden: om de anabolic window ten volle te benutten? Die anabolic window is al meerdere malen onderuit gehaald. De pre-workout voeding wint de laatste jaren aan belang bij bodybuilding. Niet wat je ná je training eet, maar wel ervoor, heeft een grote invloed op je resultaten. En laten we vooral de grootste maaltijd voorbehouden aan het ontbijt. Die maaltijd is van essentieel belang voor enerzijds het anti-catabool effect en anderzijds natuurlijk onmisbaar bij een gezond en gebalanceerd dieet.

Wist je trouwens dat 30gr casseine eiwit pas na 7u volledig verwerkt is?
Dat is juist, maar als je zo lang wacht, dan heb je 3 uur een lege maag gehad en dus komt de volgende lading eiwit toch echt te laat. Als je maag leeg is (+-4u max) kan je in principe weer eten, ik zie niet in waarom je dat dan niet zou doen. Trouwens de meeste mensen hebben honger, 3u na een maaltijd. Nu ken ik genoeg BB die 3-4 grote maaltijden per dag eten en prima groeien. Ze drinken dan wel vaak nog een shake hier en daar. Ik beweer nergens dat je perse om de 3 uur moet eten, maar ik heb zelf gewoon de behoefte om dat te doen. Hangt ook weer af van persoon tot persoon. Zoals ik zei zal de endo grotere maaltijden verkiezen en minder vaak hoeven te eten. Terwijl de ecto kleinere maaltijden verkiest en vaker zal eten.

Grotere maaltijden doen hier nog langer over waardoor er dus geen noodzaak is om elke 3-4u als je maag leeg is die maag weer aan te vullen.
Zie hierboven.

Ook apart dat er nu op artsen en dietisten teruggegrepen wordt omdat het handig is dat zij kleinere maaltijden beter vinden dan grotere, terwijl diezelfde artsen en dietisten verder altijd vergruisd worden omdat ze nergens weet van hebben. :o
Wat betreft gezondheid kan ik met grote zekerheid zeggen dat diëtisten vrij goed zitten vandaag de dag.

Leuke discussie, ook ik heb betere onderbouwing en zal deze ook posten als ik meer tijd heb.

Pro bodybuilders vallen hier wel buiten aangezien je als Jay Cutler zijnde nooit 6500+ kcals in 8 uurtjes naar binnen kan stouwen, ook reguleren zij hun insuline dus een heel ander verhaal (dit nog als reactie op onze grote vriend GFG die alles zoals de pro's doet).
En wat doe jij met ecto's die net zoveel kcal moeten eten omdat ze anders écht niet groeien? En ja die personen bestaan, ik ken er persoonlijk, tot 10000 kcal zelfs.

Er zijn niet alleen zwakke studies na gedaan, ik heb zelfs een paar pagina's terug nog enkele studie's aangehaald met wel degelijk goede info.

Feit blijft dat het gaat om de totale hoeveelheid kcals en macro's die je binnen krijgt. Dat kunnen we stellig concluderen. Hoe dit praktisch in het dagelijks leven is toe te passen is een andere vraag. 3x per dag een maaltijd van 1000+ kcal, to be honest ik zou het niet kunnen in een clean bulk. Dit neemt niet weg dat het niet zou kunnen werken als je dit wel kunt en imo het zelfs niets uit maakt zoalng de macro's en de totale kcals maar gehaald worden.
Ik ben het hier grotendeels theoretisch wel mee eens, maar praktisch gezien kan je dit niet veralgemenen en dus op iedereen toepassen. Verder blijf je met voor -en nadelen zitten waar je rekening mee dient te houden.
 
Ik zie zelf ook niet per se het nut van IF in tijdens het bulken. Wel tijdens het vasten:
- Grotere maaltijden
- Niet de hele dag honger, maar een halve dag:)

IF komt er bij mij op neer dat ik na 21u niets meer eet en dat ik mijn ontbijt over sla. Niet echt een big deal lijkt me. Het enige nadeel is dat je meer zou kunnen stressen ivm meer adrenaline aanmaak. Waar ik wel last van heb tijdens drukkere periodes.

Overigens, calorieën restrictie en maaltijdfrequentie zijn 2 verschillende dingen.
 
Ik zie zelf ook niet per se het nut van IF in tijdens het bulken. Wel tijdens het vasten:

Ik neem dat je bedoelt cutten :)

In de bulk zou je, als je om de dag traint, op trainingsdagen IF kunnen doen en pas voor je training gaan eten (mits je niet 's avonds om 20:00 gaat trainen, maar als je zoals ik om 13:00 traint is het wel te doen). De dag na een training doe ik persoonlijk liever geen IF (dooreten tot 's avonds en dan dus vasten tot aan de volgende training).

Door te vasten voor je training zou je theoretisch misschien een beter effect van je post workout voeding kunnen hebben.
 
Back
Naar boven