Fitness Seller

The effect of rest interval length on metabolic responses to the bench press exercise

Bezoekers in dit topic

3XL

Senior Moderator
Super Mod
20 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
22.009
Waardering
3.621
Eur J Appl Physiol. 2007 Jan 20; : 17237951 (P,S,E,B,D)
The effect of rest interval length on metabolic responses to the bench press exercise.

[My paper] Nicholas Ratamess, Michael Falvo, Gerald Mangine, Jay Hoffman, Avery Faigenbaum, Jie Kang
Department of Health and Exercise Science, The College of New Jersey, Ewing, NJ, 08628, USA, ratamess@tcnj.edu.

The purpose of this study was to examine the effects of different rest interval (RI) lengths on metabolic responses to the bench press.

Eight resistance-trained men performed 10 randomized protocols [five sets of bench press with 75 or 85% of 1RM for ten (10REP) and five repetitions (5REP), respectively, using different RI (30 s, 1, 2, 3, 5 min)].
Oxygen consumption (VO(2)) was measured during exercise and for 30 min post exercise.

For 30-s and 1-min RI: reductions (15-55%) in resistance and volume were observed (set 5 < 4 < 3 < 2 < 1). For 2-min RI: performance was maintained during the first two sets but was reduced by 8-29% during sets 3-5. For 3-min RI: a reduction was observed in volume where sets 4 and 5 were lower than sets 1-3 ( approximately 21%). For 5-min RI: only a reduction in set 5 was observed. Mean VO(2) and ventilation (V (E)) were progressively higher as RI length was shortened. VO(2) area under the curve indicated 10REP > 5REP for all RI except 1-min. Respiratory exchange ratio (RER) was elevated similarly for each protocol. Post exercise, VO(2), V (E), and RER were elevated through 30 min.

No differences between RI were observed following 10REP; however, VO(2) after 30-s was higher than 2-, 3-, and 5-min and 1-min was higher than 5-min during 5REP.

Fatigue rate was correlated (r = 0.30-0.49) to all metabolic variables. A continuum of performance reductions and metabolic responses were observed.

The largest reductions in performance occurred with very short RI (<1 min), and performance was maintained during the first 3-4 sets when 3- and 5-min RI were used.
 
dus hoe korter de rust hoe minder goed je presteert?
 
maar dit is toch normaal?
 
Dat je na meer rust er beter tegen kunt? Natuurlijk is dat normaal.

Waarom is dit grote nieuws dan, als het logisch is en iedereeen het al wist? Niet slecht bedoeld, maar ik als blondje snap het weer niet...
 
Ja bij alle compounds is het logisch dat als je zwaar traint je voldoende rust moet hebben tussen de sets.
 
ATP op, moet bijgevult worden. dus minder kracht. dus dit is dan toch oud nieuws?
 
Maar hoe zit het dan met het gegeven dat je maximaal 90 seconden mag rusten tussen sets, mits je traint op massa???
 
Dat wordt door dit soort onderzoeken ontkracht. VAndaar dat ik ze post, want alhoewel ik hier reactie's ziet waaruit ik op kan maken dat mensen het normaal vinden langer te rusten zodat ze mer reps aan kunnen met en gegeven gewicht of meer gewicht op zich, leest ik toch nog regelmatig dat mensen heel beperkt rusten omdat ze menen dat dat beter is.
 
Dat wordt door dit soort onderzoeken ontkracht. VAndaar dat ik ze post, want alhoewel ik hier reactie's ziet waaruit ik op kan maken dat mensen het normaal vinden langer te rusten zodat ze mer reps aan kunnen met en gegeven gewicht of meer gewicht op zich, leest ik toch nog regelmatig dat mensen heel beperkt rusten omdat ze menen dat dat beter is.

aha, nu snap ik het punt :)
persoonlijk rust ik ook wat meer uit dan 90s tss sets.
 
Ik rust altijd +-3min tussen de sets en dat merk je wel tov die 90 seconden.
 
Soms rust ik wel 5 minuten na een zwaar setje.
 
dus als je 5rm 100kg is zou je dat minimaal 3 setjes vol moeten kunne houden zolang je minstens 3 minuten rust?
 
voor powerlifters zal dit als geen verrassing komen.
wellicht voor de bb'ers wel?
 
Dat wordt door dit soort onderzoeken ontkracht. VAndaar dat ik ze post, want alhoewel ik hier reactie's ziet waaruit ik op kan maken dat mensen het normaal vinden langer te rusten zodat ze mer reps aan kunnen met en gegeven gewicht of meer gewicht op zich, leest ik toch nog regelmatig dat mensen heel beperkt rusten omdat ze menen dat dat beter is.

Ok, nu snap ik je punt. Ik rust tussen de 45-60 sec tussen de sets en dat werkt wel lekker. Je bent na een korte training wel kapot maar je zet wel spieren aan en dat telt.
 
Ok, nu snap ik je punt. Ik rust tussen de 45-60 sec tussen de sets en dat werkt wel lekker. Je bent na een korte training wel kapot maar je zet wel spieren aan en dat telt.

Maar als je langer zou rusten kun je zwaarder gaan.
 
Maar als je langer zou rusten kun je zwaarder gaan.

En dus grotere MU's (en spiervezels) aanspreken.
Maw, meer rust => meer groei (tot op zekere hoogte)
 
dus als je 5rm 100kg is zou je dat minimaal 3 setjes vol moeten kunne houden zolang je minstens 3 minuten rust?

mjah is op zich niet zo gek toch? als je triples op 90% van 1rm doet bijvoorbeeld, het zij bij bench, het zij bij squat.. doet er even niet toe... dan kan je daar echt wel een aantal setjes (lees 5+) mee doen, maar als jij set 2 binnen een minuut na set 1 doet dan zal het vrij snel stagneren :o
 
Back
Naar boven