MuscleMeat

The law of individual differences (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

frietbakker

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 nov 2002
Berichten
3.948
Waardering
31
Kan iemand mij hierover (The law of individual differences) wat meer info verschaffen? Via links of uitleg.... ik ben tot nu toe alleen een verwijzing tegen gekomen op www.drsquat.com Maar ik zou graag wat meer over dit onderwerp weten, zoals wat het precies inhoudt, wie het bedacht heeft, etc.....

Want als deze ´wet´ ´waar´ is er namelijk geen best systeem voor iemand om te trainen, dan is bodybuilding geen wetenschap maar een subjectieve aangelegenheid.... Ik ben namelijk altijd meer geintresseerd in het waarom, hoe en wat ipv van aan te nemen wat de luidste persoon roept. Vandaar dat ik eens wil checken of deze ´wet´ deugt of niet.....
 
mhh een beke filosofere, mooi...

Als je het mij vraagt klopt deze wet wel. Ik ben geen kei in bodybuilden, ben slechts een novice, maar wat ik wel ken is een beetje biologie. Als je weet dat er mensen rondlopen met een BMI van 30, en dat er mensen rondlopen met een BMI van 15, die beiden ongeveer hetzelfde eten, en dezelfde arbeid verrichten, dan kan je toch "ongeveer" besluiten dat onze genetica veel bepaald. Vervolgens ben ik spijtig genoeg ectomorf, anderen zijn dan weer breder van zichzelf. Deze individuele karakteristieken gelden voor alle delen van het menselijk lichaam. Vandaar dat er bij bodybuilden ook rekening mee moet gehouden worden. Er bestaat daarom geen ideaal schema, geen ideale training. Er is geen BEST systeem voor jan en alleman, omdat...

Iedereen anders is.. ;)
 
Ja daar zit hem het nu juist, iedereen is anders, maar essentieelhetzelfde. Iedereen heeft een goed dieet nodig om goed te kunnen functioneren, iedereen heeft UV straling nodig om een bruine huid te krijgen, en iedereen heeft intense training nodig om spieren te kunnen bouwen.

En dus zal iedereen reageren op een bepaald schema, alleen de mate van intensiteit in verhouding met het herstelvermogen van iemand zal vooral bepalend zijn voor iemands vooruitgang, maw als iedereen even instens zou trainen dan zou dat betekenen dat sommige mensen meer rust zouden moeten nemen dan anderen. Wat dan niet wegneemt dat er een (nagenoeg) ideaal schema zou
bestaan.

Bovendien door te zeggen dat iedereen anders kan er worden gesteld dat alles even goed zou kunnen werken voor verschillende mensen, bijv. dat iemand goed zou reageren op double split systemen waarbij je 2 keer op een dag traint en dan 6 dagen in de week 2 uur per keer. Niemand kan daarop voruit blijven gaan ivm met overtraining. Ohw nee, trouwens iedereen is anders.... DUS het zou best kunnen dat zo´n systeem het beste voor je werkt........ maar niemand die het je aanraad.....
Bovendien waarom roepen dat bepaalde systemen niet werken (zoals Heavy Duty)? Iedereen is toch anders? Ook Heavy Duty zou in die context kunnen werken.

Nou ik bazel misschien maar wat, maar dat is ongeveer de reden waarom ik meer over die wet wilde weten, als die namelijk niet deugd dan is er voor mij meteen weer een hoop duidelijkheid.
 
relativiteit

Basisbehoeften zijn inderdaad nodig.. Je zegt het zelf:

iedereen is anders, maar essentieelhetzelfde. Iedereen heeft een goed dieet nodig om goed te kunnen functioneren, iedereen heeft UV straling nodig om een bruine huid te krijgen, en iedereen heeft intense training nodig om spieren te kunnen bouwen.


Iedereen heeft een goed dieet nodig, maar voor elk geld er een ander dieet, want iedereen reageert anders op een dieet. Sommige mensen worden heel snel bruin, anderen worden helemaal niet bruin.. En het schandaligste van al is, niet iedereen heeft intense training nodig om breed of gespierd te worden.. Ik ken iemand die tandestokers van polsen en benen heeft, waarvan je denkt, geef die jongen toch zo snel mogelijk een stoeltje en wat eten. Langs de andere kant weegt een goede vriend van mij 110kg, is 2m hoog, is breed gebouwd en is bovendien ongelofelijk sterk vanzichzelf.. Frustrerend soms. Net als de stelling "Bodybuilding, ideale training is een individuele aangelegenheid", want als dat werkelijk zo is.. Hoe komen we dan te weten wat het beste voor ons is??

Volgens mij klopt deze soms frustrerende wet wel, althans ten minste gedeeltelijk. Vandaar dat wanneer je op schema-jacht gaat, honderduizenden alternatieven krijgt voorgeschoteld..

Alles is relatief, de ideale vrouw is er spijtig genoeg ook niet,

decisions, decisions...
 
hmmm insteresting.....

Inderdaad sommige mensen worden nauwelijks bruin anderen snel, zoals ik. Ik word snel bruin, maar een vriend van mij wordt alleen rood. Neemt niet weg dat we allebei UV straling nodig hebben om bruin te worden. Maar die vriend van mij heeft er een lagere tolerantie voor, en kan dus minder lang in de zon blijven dan ik. Maar we hebben allebei die uv straling nodig om bruin te worden, zonder dat wordt ik ook niet bruin...... Als je dat een paralel zou trekken met trainen zou dat betekenen dat wij allebei zware training nodig hebben om te groeien, maar dat hij meer rust nodig zou hebben tussen de trainingen door. Die vriend van jouw die 2m is en breed... die zal ook breder worden van zware trainingen dan van lichte trainingen. Zijn herstelvermogen is alleen vele malen efficienter/beter dan dat van ons, daardoor reageert hij bijvoorbeeld op een lichte training net zo goed als wij op een zware training. Neeemt niet weg dat hij beter zou reageren op een zware training..... Iedereen is het erover eens dat je zware trainingen nodig hebt om zoveel ogelijk spieren aan te zetten in een zo kort mogelijke tijd (niemand is echt breed geworden van marathon rennen).

En als het dan een kwestie is van zwaar intensief trainen, en dan de juiste rust nemen (dus bijv. eerst na elke training 1 rust dag, als je een plateau raakt dat opvoeren naar 2, etc, enz.) DAN zou dat betekenen dat er er best eens een beste manier zou kunnen zijn......

Bovendien als bodybuilding echt een individuele aangelegenheid is, dan zouden vragen zoals: ´is dit een goed schema, is dit een goed dieet´ volledig overbodig zijn en niet te beantwoorden, toch blijven die vragen opduiken (in de veronderstelling dat ER EEN goede manier is om te trainen/dieeten) en toch blijven mensen die vragen beantwoorden (in de veronderstelling dat ZIJ WETEN wat een goede manier is om te trainen/dieeten), maar als bodybuilding subjectief is dan kan je die vragen nooit beantwoorden. Dan zouden die mensen die antwoorden moeten zeggen: ´je moet het zelf uitzoeken, want er is geen beste manier, alleen die manier die het best werkt voor jou....´ Vervolgens zouden ze dan een lijst met oefeningen kunnen geven (over welke spiergroepen die trainen en hoe je ze uitvoert) en dan de vragende persoon zijn eigen gang laten gaan. Maar iedereen weet dat je sommige spiergroepen beter niet kan combineren, of sommige trainingen verder uit elkaar moet houden (zoals triceps niet de dag voor je borst trainen)..... Ik doel op de tegenstrijdigheid altijd, er wordt gezegd je moet het zelf uitzoeken en dan komen ze vervolgens met een systeem dat gegarandeerd goed werkt, maar het is een subjectieve aangelegenheid dus kan je dat niet zeggen....
 
DAN zou dat betekenen dat er er best eens een beste manier zou kunnen zijn......

Vriend, ik moet je teleurstellen.. Je hebt wel groot gelijk hoor, over de ideale training.. er is een ideale training, maar die is zeker niet gelijk voor iedereen. Er zal wel ergens een training bestaan die de ideale training benaderd, dat wel.. Maar euh, dat zoeken naar de ideale training is onmogelijk, wat niet wegneemt dat je je zoektocht naar de heilige graal moet stopzetten. We weten allemaal dat er wel een schema is, dat schema gebruiken wij allemaal, zoals je zegt; "triceps trainen na de borst" en "grote spieren altijd eerst trainen" maar dat zijn gewoon basisbehoeften, basisvereisten die bij iedereen gelden. Waar je volgens mij wel moet op letten is dat je niet enkel naar de individuele regeneratie moet kijken. Herstellen is niet de enigste factor, zoals je natuurlijk wel al weet, die tot spiergroei lijdt. Voeding, training, genetica, psychologische ingesteldheid, variatie in oefeningen en vele andere factoren zijn bepalend voor optimale spiergroei.

STELLING: Je ziet dat spiergroei van vele dingen afhangt, vooral van onze persoonlijke karakteristieken, wat dus maakt dat dus trainen...

BEWIJS: OOK (dus niet enkel) een individule aangelegenheid is..

Voila BEwezen
 
Ja ik denk dat ik het met je eens ben.... Wat dus nog belangrijker maakt dat je een log hebt...
 
Laatst bewerkt:
De vraag is enkel hoe vind je je eigen ideale schema.. 20 jaar trainen en noteren achteraf besluiten wat het beste was en dan op je 50ste verjaardag beslissen dat schema te gebruiken??
 
Tja dat zal zekers de nodige jaren kosten.... je moet tenslotte kijken je je beter reageert op hoge of lage reps... Of je intens genoeg kan trainen om van 1 of 2 setjes resultaat te krijgen of dat je er 4 nodig hebt.... Of je fullbody wilt met een paar basis oefeningen zodat je je daar voluit op kan concentreren of dat je liever een uitgebreid split systeem hebt.... En als je een plateau raakt dan eens de sets verminderen of het aantal rustdagen vergroten... het komt inderdaad eigenlijk neer op ervaring... maar als je alles goed bij houdt, dan zal het geen 20 jaar duren, maar het kan best toch wel eens een jaar of 3 duren of 5.... Je groeit ondertussen natuurlijk wel op je best, hopelijk, maar voordat je het schema hebt gevonden waarop je het beste groeit en blijft groeien dat zal wel even duren...

Rijst de vraag of veranderen van oefeningen echt nodig is, als je zort dat je in je work out alle hoeken aanpakt. Waaorm zou de oefening niet blijven werken? Als je zo nu en dan het gewicht omhoog schroeft en zo nu en dan je reps verandert.....?
 
Dat heb ik ondervonden na enkel jaren trainen volgens een vast systeem. Ik denk persoonlijk dat je spieren af en toe wel eens een beetje "schoktherapie" kunnen gebruiken. Ik ben ook eens plots "nieuwe" oefeningen gaan uitproberen, en het resultaat was duidelijk te merken. Momenteel ben ik ook van plan om weer es nieuwe oefeningen uit te proberen. Variatie is echt een groeistimulans, daar zullen weinig mensen nee tegen zeggen. Of er een wetenschappelijke verklaring voor is, dat weet ik niet. T'is te vergelijken met het beenscheren van vrouwen.. :rolleyes: Hoe weten die haren nu of ze geschoren zijn, en waarom groeien ze plots sneller na een scheerbeurt?? Klopt dat of is het gedeeltelijk psychologisch? Met uw work-out zal dat ook wel zo'n beetje hetzelfde zijn. Misschien raak je door verandering meer gemotiveerd, zodanig dat je intenser gaat trainen, zodanig dat je meer massa zult kunnen nemen, zodat je als gevolg meer in spiermassa zal toenemen.. Want zoals jezelf zegt;


Waaorm zou de oefening niet blijven werken? Als je zo nu en dan het gewicht omhoog schroeft en zo nu en dan je reps verandert.....?



Ik denk niet dat je gemotiveerd zult blijven, zodanig dat je hoe dan ook met je gedachten zult afdwalen, en zodat je spiergroei na een bepaalde duur stagneert.

"Afwisseling stimuleert de geest, de geest stimuleert het lichaam"
 
Motivatie is inderdaad de balngrijkste factor om te blijven bodybuilding of gewicht te heffen. En ik moet zeggen soms lijk het ook wel alsof een spiergroep erineens een stuk bij is gegroeid als ik 1 oefeningen die allang niet meer gedaan heb, maar dat kan ook psychologisch zijn.... Maar er is niets mis met de oefeningen veranderen. Bovendien kan je als jij je ideal split, schema hebt gevonden de oefeningen makkelijk vervangen omdat je weet welke oefening ´ongeveer´ hetzelfde doet....
 
Ben blij dat ik op dit forum ben gestoten. Het verlekkerd me de hele tijd al. Motivatie in overvloed tegenwoordig. :cool:
 
Back
Naar boven