XXL Nutrition

The Lebowski Chronicles, part II (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ook maar ff IN dan. Dikke bench. Deadlift is wel een hard verhaal, maar goed stijgende lijn. Benieuwd hoe eea zich gaat omtwikkelen komemde tijd.
 
Misschien kan Jedd het je beter duidelijk maken. vanaf 4:55

Hier nog wat uitleg over de materie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Traagheidsmoment
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegwiel


Ik wil alleen maar weten waar de rotatiekrachten vandaan komen. Doe je het zelf, via je vingers, of ontstaan ze elders en moet je ze tegen zien te werken.

Ook maar ff IN dan. Dikke bench. Deadlift is wel een hard verhaal, maar goed stijgende lijn. Benieuwd hoe eea zich gaat omtwikkelen komemde tijd.

Dikke bench, brakke rest :)
 
Dat kunnen verschillende factoren zijn. Je hand grijpt niet exact op middenpunt van de bar aan, namelijk 14 of 15mm van het middenpunt af. Meeste kracht overdracht zal zich op de onderkant van de bar aangrijpen (gewicht hangt in je hand) dat zorgt al dat een bar direct gaat roteren (nog voordat je grip begint te falen). Bij een deadlift liggen de gewichten op de grond en de kracht die vrijkomt bij het lostrekken van de schijven zorgt al dat deze gaan roteren (wrijvingskrachten worden omgezet in kinetische krachten). Dat heb je niet bij een bench press of bij een squat waarbij de schijven geen contact maken. Komt nog bij of je een bar direct perfect omhoog trekt of diagonaal (naar je toe). Deze krachten hoeven niet eens zo groot te zijn maar doordat een schijf een diameter van 450mm heeft is de hefboom hiervan vele malen groter dan je hand die op 14mm vanaf het middelpunt zit vs. 225mm uiteinde schijf. Daarbij komt nog eens dat de schijven een flinke massa hebben en deze moeilijk versnellen maar ook moeilijk vertragen (traagheidsmoment).

Simpel voorbeeld om dit te illustreren. Duw een deur open bij het scharnierpunt en bij de klink zijde. En probeer nu eens een bewegende deur tot stilstand te brengen op dezelfde punten. Hoe verder de positie zich van het middelpunt (scharnier) bevindt hoe eenvoudiger beide acties zijn uit te voeren. Je hand bevindt zich dicht bij het middelpunt van een barbell en moet dus veel meer kracht leveren om de bewegende massa van de schijf op te heffen.

Ook sluiten schijven nooit perfect aan op een sleeve (50mm vs. 51mm of meer). Een schijf hangt als het ware op de bovenzijde van de sleeve wat een relatief klein contactpunt is. Doordat er net iets meer massa zich aan de onderzijde van de bar bevindt zal deze dan ook direct gaan roteren. En tot slot hoe stijf is een bar en is deze al krom getrokken? Hoe meer gewicht je omhoog moet krijgen hoe meer een bar gaat doorhangen. De schijven komen daarbij aan de bovenzijde naar buiten en aan de onderzijde naar binnen. Ook dat zal rotatie krachten oproepen.
 
Laatst bewerkt:
Als je de bar vanuit stilstand in een perfecte vertikale lijn omhoog trekt is er toch geen reden voor de gewichten om te willen draaien? Bij wrijvings krachten ga je er al vanuit dat je de bar horizontaal over de grond verplaatst voor je de lift begint als ik je verhaal goed begrijp. Dus als je het momentum van de beweging van de rollende bar wilt gebruiken, wat theoretisch je lift eenvoudiger zou maken, moet je voor lief nemen dat de schijven idd roteren en je dus zwaarder werk qua grip hebt.

Maar theoretisch zou er vanuit stilstand en perfect vertikale lift toch geen reden zijn voor schijven om te willen draaien?
 
Ik denk dat je altijd wel te maken krijgt met wrijvingskrachten wanneer een object van een oppervlak wordt gehaald. En het is vlgs mij vrijwel onmogelijk om recht omhoog te tillen omdat je bij een deadlift je lats activeerd en daardoor de bar naar je toe haalt.

Verder heb ik meerdere factoren genoemd die rotatie opwekken.
 
Laatst bewerkt:
Je enige wrijving is luchtweerstand zo'n beetje toch?

Ik lees je punten en wil niet zeggen dat het niet zo is, maar vanuit mechanica oogpunt zie ik niet direct de oorzaak gevolg verbanden die je legt.

Gewicht op onderkant hand -> rollen.
Dat is dan neem ik aan afhankelijk van de vorm van je hand. Bar zal de weg van minste weerstand kiezen en dus gaan rollen naar je vingertoppen als je daar kracht verliest. Maar bar wilt toch pas rollen als jij je grip gaat verliezen?

Massa schijven onderkant bar -> rollen.
Die zie ik ook niet.

Bar buigt door -> rollen.
Dat volg ik ook niet. Waarom zou dit rotatie krachten opwekken.

Als je een barbell zou laden met 500 kg en hem met heftruck op de 2 punten op zou tillen waar nogmaal je handen geplaatst zijn. Uitgaande van symmetrische 'haken' die op de bar grijpen, als je de bar dan loodrecht omhoog zou liften, zouden de gewichten op de bar en de bar zelf dan gaan roteren?
 
Eens met Rob, die verklaring stinkt Chick. Wrijving als je de bar recht omhoog tilt? Echt niet. Hooguit plakken. Rotatie tgv buigen zie ik ook niet. Alleen asymmetrische krachtuitoefening met elke hand kan ik me iets bij voorstellen, maar dan creëer je de rotatie dus zelf en is het niet een kwestie van een extern veroorzaakte rotatie zien op te vangen.

Als je een barbell zou laden met 500 kg en hem met heftruck op de 2 punten op zou tillen waar nogmaal je handen geplaatst zijn. Uitgaande van symmetrische 'haken' die op de bar grijpen, als je de bar dan loodrecht omhoog zou liften, zouden de gewichten op de bar en de bar zelf dan gaan roteren?

Uitstekende vraag! Ik denk persoonlijk dat er niks gaat roteren, eigenlijk. Tenzij de schijven niet uniform in gewicht zijn en de 'zware plek' nog niet onder hangt.
 
Craak, Neet61 kan er gewoon geen grip meer op krijgen..
 
Ik word er maar draaierig van.
 
Alleen deze discussie over draaiende schijven hoor. Don't worry. :D

Gelukkig maar :D

Craak, Neet61 kan er gewoon geen grip meer op krijgen..

Ik word er maar draaierig van.

Badabum tssss!

---

Ben inderdaad teveel gaan eten, nu een kilo in 2 weken erbij. Moet een beetje inhouden. Buik nog onveranderd.

Squat belt
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 5
Set 3: 70 kg × 5
Set 4: 100 kg × 5
Set 5: 120 kg × 6
Set 6: 120 kg × 6
Set 7: 120 kg × 5
Set 8: 120 kg × 5

Ben wel een beetje teleurgesteld in de squat. Met een kilo erbij gegeten hoop je toch dat ophogingen van 2,5 kg/week niet teveel problemen opleveren. Maar 115x4x6 was al heel zwaar en dit was nog zwaarder - zo zwaar dat ik vette koppijn krijg van het grinden. Dit is dus in ieder geval het einde van deze reeks. Vraag is even wat ik dan moet doen.

Overigens in perspectief: tijdens de cut deed ik 120x7 all out, dit is toch een aardige verbetering wetende dat ik 4x6x120 in principe wel kan.

Block pull
Set 1: 70 kg × 6 - 11 cm
Set 2: 130 kg × 6 - 11 cm
Set 3: 130 kg × 6 - 11 cm
Set 4: 130 kg × 6 - 9 cm
Set 5: 130 kg × 6 - 9 cm

Front Squat beltless
Set 1: 50 kg × 5
Set 2: 75 kg × 8
Set 3: 75 kg × 8
Set 4: 75 kg × 8

GHR
Set 1: +83 kg × 6
Set 2: +83 kg × 6
Set 3: +83 kg × 8

Krocs

Set 1: 31 kg × 8
Set 2: 51 kg × 12

Helemaal kapot.
 
Prima training toch! 't Is ook nog eens warmpjes he
 
Prima toch. Kilotje meer of minder kan aan zoveel zaken liggen, dat vertaalt zich niet altijd direct terug naar je training. Nette gewichten, op die blockpulls na dan ;)

Welke grip hanteer je met front squat?
 
Prima training toch! 't Is ook nog eens warmpjes he

Jawel hoor. Ik erger me gewoon aan mijn sticking point, dat sinds de cut echt enorm is toegenomen. Dikke buik helpt gewoon he, ik weet niet precies waarom. Je komt minder diep en een laag spek die een lekkere bounce geeft?

Prima toch. Kilotje meer of minder kan aan zoveel zaken liggen, dat vertaalt zich niet altijd direct terug naar je training. Nette gewichten, op die blockpulls na dan ;)

Klopt van dat kilootje, maar ik ben echt wel een beetje uitgeschoten met eten hoor. Totale trendbreuk met de weken ervoor ook, dus ik denk dat het echt hard gaat.

Ik spreek jou in jouw log over je benchgewichten, goed? :D

Welke grip hanteer je met front squat?

Straps.
 
Heb je een toestel voor die GHR gekocht?
 
Back
Naar boven