Fitness Seller

The Low Bar Squat is Not an Exercise

Bezoekers in dit topic

Ik ben gestopt met lezen toen hij beweerde dat de squat niet voor je hamstrings is..

Hij bedoeld 'niet specifiek' voor je hamstrings. De deadlift is gericht op posterior chain. De low bar squat ook. Een typische low bar squat met een beetje voorover lean lijkt ook een beetje op de beweging van een deadlift. De deadlift is heel grof gezegd haast een halve low bar squat.

Een typisch krachtschema die ondersteunend is voor atleten bevat squats, deads en presses (+ assistance, jumps en sprints en wat conditioning). Het zou daarom logischer zijn om een squat te doen die minder gericht is op hamstrings / posterior chain en meer op quads. Puur voor een goede balans. Dan kun je uiteraard front squats en leg presses toevoegen in het schema om dat te compenseren zoals sommigen hier zeggen, maar misschien is wel logischer om gewoon high bar squat aan te leren.
 
Ik ben gestopt met lezen toen hij beweerde dat de squat niet voor je hamstrings is..
Hamstrings worden bij een squat niet heel veel belast. Veel minder dan de meeste mensen deken.

Staat wel een artikel over op strengtheory
 
Met een low bar squat verplaatsen de meeste mensen meer gewicht dan met een high bar squat - overigens ook afhankelijk van allerlei andere variabelen - maar het is niet een 'measure of real leg strength', huh wat
Er zit een monsterlijk groot verschil tussen amerikaanse sky high ultra wide stance multiply squats en gewoon een normale low bar squat.

Typisch weer zo'n artikel met een titel waar mensen graag op klikken en een one sided view waarbij zelfs de schrijver waarschijnlijk in een face to face gesprek behoorlijk wat nuance zou aanbrengen, maar dat staat natuurlijk niet goed onder zo'n titel.
 
Misschien een aardig discussie punt voor de liefhebbers ?

Ik kwam dit tegen via een strongmen over 40 pagina.


In the old days at Coffee’s Gym in the 1980’s, the powerlifters would do high bar squats until about a month out from the competition, at which time they would put on their super suits, widen their foot stance, and set up with the bar half way down their shoulders. Immediately they would squat 100-200 pounds more[/b] than they’d been doing on the high bar squat. After the competition they’d go back to their high bar squat routine. Not only did these men become very strong in the squat movement, they also possessed very good quadricep development.


nee als je een bodybuilder bent die alleen maar quads wil groeien moet je lekker highbar blijven doen.
is er iemand die dit niet wist??

en ja ofc krijgen ze 100-200 pounds op hun squat als je van raw highbar naar equipped lowbar gaat.
equipped board press druk je ook meer dan met raw bench.


je kan trouwens echt wel benen krijgen van een niet rechtop lowbar squat, daar ben ik een levend voorbeeld van.


en lowbart squat is inderdaad geen perfecte indicatie van beenkracht.
net als dat een highbar squat dat niet is en een front squat dat niet is.

een squat is veel meer dan alleen beenkracht.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap zijn verhaal wel en dit is ook de strekking van de Noorse powerliftingtheorie. Omdat heel veel powerlifters low bar squatten en daarnaast nog (Sumo) deadliften wordt de anterior chain veel minder getraind dan de posterior chain.

Het blijft ook een feit dat front en highbar diepe squats super bouwers zijn voor een lowbar squat.

En niemand heeft het hier over milehigh Sumo squats, want die zijn meestal zelfs highbar. Als je die lowbar doet dan val je voorover of valt de stang van je rug.

Echter om nou te zeggen dat je er helemaal geen quads mee bouwt is wat overdreven. En ook dat het geen oefening is. Uiteindelijk boeit het allemaal geen ene pepernoot wat iedereen doet, dat bepaalt iedereen lekker voor zichzelf en verzint zelf ook wat wel of niet het beste bijdraagt aan zijn of haar zwaktes.
 
als men progressie boekt in gewicht/herhalingen op een bepaalde oefening, zullen de desbetreffende spieren die de beweging veroorzaken versterken/groeien. zo simpel is het.

bovendien, al zou het allemaal waar zijn wat hij zegt, wie zegt dat men hoort te squatten voor grote quads? wellicht squat ik voor overal development, waar ik denk dat squatten voor bedoeld is. En of jij dan iets meer accent op je quads wil leggen of meer op je posterior chain, die keus is aan jou. Ik ga voor het meest comfortabele, voor die quads doe ik wel een extra legpress, w.lunge, leg extension oid.
 
als men progressie boekt in gewicht/herhalingen op een bepaalde oefening, zullen de desbetreffende spieren die de beweging veroorzaken versterken/groeien. zo simpel is het.

bovendien, al zou het allemaal waar zijn wat hij zegt, wie zegt dat men hoort te squatten voor grote quads? wellicht squat ik voor overal development, waar ik denk dat squatten voor bedoeld is. En of jij dan iets meer accent op je quads wil leggen of meer op je posterior chain, die keus is aan jou. Ik ga voor het meest comfortabele, voor die quads doe ik wel een extra legpress, w.lunge, leg extension oid.

Sowieso gaat dit artikel meer over algemene kracht ontwikkeling en krachttraining die ondersteunend is voor atleten. Niet over bodybuilden, dat is weer een ander verhaal.
 
Back
Naar boven