AndroidHealthClinic

The Slingshot is a bench presser's best friend! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

huggybear1968

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
29 okt 2008
Berichten
9.373
Waardering
2.204
Lengte
1m85
Massa
150kg
The Slingshot is a bench presser’s best friend!


De Slingshot (SS) is een stevige, brede elastische band voor over je borst met twee sleeves (mouwen) die je over je armen trekt en ondersteuning biedt voor schouders, borst en ellenbogen tijdens het bankdrukken. Tijdens de neerwaartse beweging van het bankdrukken rekt de elastische band uit en de kracht die daarbij ontstaat helpt vervolgens bij de opwaartse beweging waardoor de halter als het ware van de borst veert en je zwaardere gewichten kunt drukken of meer herhalingen kunt maken. De SS werkt dus als een soort katapult wat overigens ook de vertaling van het Engelse woord Slingshot is. Het is verder ook een handige tool bij push ups & dips en is geschikt voor elke leeftijd en ieder niveau. Tegenwoordig zijn er heel wat varianten van de SS verkrijgbaar (daarover later meer), maar de originele SS is een bedenksel van de Amerikaanse powerlifter Mark Bell (PR BP 247.5 Raw & 387.5 Equipped).


Voordelen wat een Slingshot te bieden heeft zijn o.a.:

1) het is - in tegenstelling tot een benchshirt - zeer gemakkelijk zelf aan en uit te trekken zonder aangewezen te zijn op hulp van anderen. Het weegt verder vrijwel niets en past in elke sporttas.

2) het biedt ondersteuning voor de schouders, borst en ellenbogen en vermindert daarmee de stress op deze spieren en gewrichten.

3) daardoor draagt een SS indirect bij aan het voorkomen van blessures en zorgt ervoor dat je bij eventuele blessures zonder pijn kunt trainen.

4) het zorgt dat je ellenbogen dichter tegen het lichaam worden gehouden en draagt zo bij aan een betere technische uitvoering en juiste vorm van het bankdrukken.

5) het zorgt voor een overload in de lockout van het bandrukken waardoor de triceps extra worden getraind.

6) in tegenstelling tot het trainen met boards is het een Full Rom Exercise en doe je dus de volledige beweging trainen.

7) in tegenstelling tot bands en chains voelt zich het gewicht van de halter elk moment van de beweging hetzelfde aan.

8) je kunt met zwaardere gewichten trainen en meer herhalingen maken.

9) in tegenstelling tot andere oefeningen train je met een SS exact dezelfde beweging die je ook traind bij RAW bankdrukken (dit in het kader van: je wordt sterker met bankdrukken door te bankdrukken).

10) goede tussenstap tussen raw en equipped (MAAR geen vervanging van een benchshirt*).


*Sommige aanbieders beweren dat een SS een Benchshirt imiteert, maar volgens mij hebben personen die dat beweren nog nooit een Benchshirt aangehad.

De enige overeenkomst is dat beiden meewerken bij de opwaartse beweging. Een Benchshirt is veel stugger, het is vaak een echte uitdaging om de halter op de borst te krijgen en je moet ook vaak door een pijngrens heen wat voor striemen en bloeduitstortingen kan zorgen. Een benchshirt vergt ook beduidend meer oefening en het lukt meestal niet om dit zonder hulp aan te trekken. Je kunt met een benchshirt meestal wel meer drukken dan met een SS. De beweringen van sommige aanbieders dat je met een SS tot wel ruim 50kg meer kunt drukken lijkt me nogal overdreven, hetgeen echter wel met een benchshirt mogelijk is.


“ Tijd voor veiligheid”: train alleen met een SS als je safety bars, een powerrack of een spotter hebt. Train altijd met een regular grip (duim om de halter) en draag ter bescherming van je polsgewrichten polsbandages.


Voorbeelden van het integreren van het SS tijdens trainingen.

Er zijn diverse methoden. Aanbevolen wordt om in het begin de voorkeur aan volume i.p.v. intensiteit te geven. M.a.w. niet meteen voor de heavy singles gaan maar in de rep range van 3-5 blijven tijdens zware trainingsdagen.
Hieronder enkele voorbeelden waarbij je Raw begint en vervoglens verder gaat met een SS, hetgeen de meest voorkomende en aanbevolen methode is.

WEEK 1)RAW 3 sets met 5 reps met 80% 1RM + SS 3 sets met 5 reps met 90% 1RM
Vervolgens elke week met 2.5 % verzwaren en indien nodig de reps naar beneden bijstellen.
WEEK 4) RAW 3x3x90% / SS 3x3-5x100%.

Je kunt echter ook dedicated SS training doen waarbij je alle werksets m.b.v. een SS doet. Voorbeeld: met SS opwerken tot een 5RM, wil zeggen dat je tot een gewicht omhoog gaat waarmee je op die dag maximaal 5 reps kunt maken (niet te verwarren met een gewicht waarmee je 3x5 of zelfs 5x5 mee kunt doen). Vervolgens 10 -15 kg minder en 3x5 doen...de week erop 5x3 enz.
Voorbeeld:
Week1) 1x5x110 + 3×5×97.5kg
Week 2) 1x5x112.5 + 5×3×100kg
Week 3) 1x5x115 + 3x5x102.5kg
Week 4) 1x5x117.5 + 5×3×105kg


Diverse merken:


Sling Shot(Mark Bell) 4 sterktes en diverse maten (prijzen onder voorbehoud)

Reactive SS: Original SS Full Boar SS 60 € / Maddog SS (2PLY) 65 €


Titan: (Super)Ram2 sterkstes en diverse maten: Ram(1PLY): 45-50 € & Superram (2PLY) 60-65 €.

Metal Catapultverkrijgbaar in 4 sterktes en diverse maten

Boomerang Silver (40€) Catapult Black (+20kg*) Catapult Silver (+40kg*) & Catapult Orange (+60kg*) * kg wat men volgens Metal meer kan drukken. Prijzen tussen 60-65 €


Strenght Shop:Ballista (betekend grote kruisboog)verkrijgbaar in 3 sterktes en diverse maten)

Ballista Zeus (medium): 40 € / Ballista Thor (stiff): 45 € / Ballista Odin (extremely stiff): 50 €


Fitness Seller:: Iron Force Catapult1 sterkte, diverse maten: 30 €

http://www.fitness-seller.nl/iron-force-catapult/


Ik heb zelf een SS Original (momenteel uitgeleend), SS Maddog en een Superram, Ik heb (nog) geen ervaring met een SS van Metal, Strenghtshop en Fitness seller. De maten van de SS zijn overigens niet universeel en kunnen van merk tot merk sterk verschillen. Het is belangrijk dat je de juiste maat hebt, want als je de SS niet zonder hulp over de voorarmen krijgt is het te strak en als het te ruim zit zal het veel minder helpen bij de opwaartse beweging. Als het wat ruimer zit kun je wel nog eventueel ellbowsleeves gebruiken. De maten hebben met je lichaamsgewicht en vooral met de omvang van je armen te maken (e.e.a. staat allemaal op de sites van de aanbieders).

SS versus (Super)Ram…dit zijn de twee meest verkochte slingshots en ik vind ze allebei goed! Titan heeft zeer goede producten en heeft de laatste jaren een sterke groei door gemaakt. Was het in het verleden Inzer wat de leider op het gebied van powerliftinggear was, zo is het tegenwoordig toch wel Titan, althans is dat hetgene wat ik zie op (inter)nationale wedstrijden van de IPF. Zo vind ik bijvoorbeeld de Super Katana van Titan beter dan de Rage X van Inzer, maar vind ik weer de Forever Belts van Inzer wat prijs/kwaliteit verhouding betreft het beste wat verkrijgbaar is. En als het op SS aankomt heb ik een voorkeur voor het origineel van Mark Bell. De SS blijft op zijn plek zitten, terwijl de (Super)Ram richting je keel schuift, althans is dat de ervaring wat ik heb. Titan heeft daar overigens heel slim wat op bedacht door een soort pull tab aan de (Super)Ram te bevestigen waardoor iemand anders het naar beneden kan trekken en op zijn plaats kan houden, MAAR dat betekend dat je weer afhankelijk bent van anderen wat ik als een nadeel ervaar. De (Super)Ram is uit een solide stuk en blijft gedurende de beweging constant rustig op je borst, terwijl de SS uit twee aan elkaar genaaide stukken bestaat en in de beweging meegaat (persoonlijk ervaar ik dat echter niet als een nadeel). Last but not least: met de Superram kan ik momenteel 4x175 en met de SS Maddog 4x185kg drukken…dat betekend dat ik 10KG meer kan drukken met de SS en dat is voor mij uiteindelijk de doorslag gevende factor. Uiteindelijk is het echter een persoonlijke voorkeur waarvoor je kiest.

Heb je een SS persé nodig? NEE! Is een SS een handige tool en zijn geld waard? JA!!!


Hieronder nog enkele instructiefilmpjes:

https://www.youtube.com/watch?v=h24sNPIkroI (SS van Mark Bell, korte introductie)

https://www.youtube.com/watch?v=3DD5OMcMLv4 (SS van Mark Bell, uitgebreide uitleg)

https://www.youtube.com/watch?v=NYZDCAo8-mY (introductie Superram).

Hieronder nog diverse filmpjes hoe Frederik Smulter (WR IPF BP met 400kg) aan het trainen is met een Maddog SS.

https://www.youtube.com/watch?v=ufnoE44nFmw

https://www.youtube.com/watch?v=TjDlJKZ0NQg

https://www.youtube.com/watch?v=QUkR1hIXknk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wow jij heb niet stil gezeten Rene
Hartelijk dank dat je deze uitgebreide info met ons wil delen
Complimenten...:wl: ;) ***** 5 sterren
 
Wow jij heb niet stil gezeten Rene
Hartelijk dank dat je deze uitgebreide info met ons wil delen
Complimenten...:wl: ;) ***** 5 sterren

Thx, you're welcome!:)
Ik had je beloofd dat ik wat uitgebreider erop terug zou komen, en belofte maakt schuld ;)

Hoop dat velen er wat aan zullen hebben, ik wil verder geen reclame maken voor een slingshot ( heb er geen profijt van of anderen het wel of niet kopen) maar vind het gewoon een ontzettende handige tool bij het bankdrukken.

Enkele uitspraken over de SS:

" The Sling Shot is being billed as the greatest invention since the lifting belt"

" The greatest thing to happen to upper body strength since Steroids."
 
Okay, ik vraag me dan wel af:
Zo'n slingshot maakt dus dat de opwaartse weerstand minder wordt, maar is dat dan niet hetzelfde als minder gewicht pressen ?

Als het aantoonbaar bijdraagt aan hypertrophy of progressie in kracht ben ik meteen in........
 
Okay, ik vraag me dan wel af:
Zo'n slingshot maakt dus dat de opwaartse weerstand minder wordt, maar is dat dan niet hetzelfde als minder gewicht pressen ?

Als het aantoonbaar bijdraagt aan hypertrophy of progressie in kracht ben ik meteen in........

Bij je zwakste leverage, onderin dus. Hoe verder in de beweging hoe minder 'slingshot' effect en wordt dan een overload.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Als je geen wedstrijden doet in shirt vind ik een slingshot overbodig
 
Bij je zwakste leverage, onderin dus. Hoe verder in de beweging hoe minder 'slingshot' effect en wordt dan een overload.

Heb het gezien op You Tube, interessant. Thanx !

Als je geen wedstrijden doet in shirt vind ik een slingshot overbodig

Kun je dat motiveren ? Het kan iemand helpen om verder te komen toch ?
 
Kun je dat motiveren ? Het kan iemand helpen om verder te komen toch ?

Dat is gewoon mijn persoonlijke mening, slingshot vergelijk ik een beetje zoals benchen in een shirt zonder het hele gedoe er rond en waarom zou je benchen in een shirt als je geen wedstrijden doet ?
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Dat is gewoon mijn persoonlijke mening, slingshot vergelijk ik een beetje zoals benchen in een shirt zonder het hele gedoe er rond en waarom zou je benchen in een shirt als je geen wedstrijden doet ?

Nou ja ik zou zeggen om je over een zwak punt te helpen en daardoor sterker en gespierder te worden.
 
Nou ja ik zou zeggen om je over een zwak punt te helpen en daardoor sterker en gespierder te worden.

Ik geloof daar iig niet in maar heb het zelf wel nog niet gebruikt
 
Okay, ik vraag me dan wel af:
Zo'n slingshot maakt dus dat de opwaartse weerstand minder wordt, maar is dat dan niet hetzelfde als minder gewicht pressen ?

Als het aantoonbaar bijdraagt aan hypertrophy of progressie in kracht ben ik meteen in........
Ik ben blij dat je deze vraag stelt, want het is een heel goede vraag!
Grappig dat iedereen er wel een idee over heeft, maar de meesten er geen ervaring mee hebben.

Het antwoord bestaat uit 3 letters:CZS
Ofwel Centraal Zenuw Stelsel.

Nee, het is niet hetzelfde als met minder gewicht pressen en het is ook niet hetzelfde als pressen met chains en bands en ook niet hetzelfde als met een benchshirt...met alle respect, personen die dat beweren hebben of nog nooit een benchshirt aangehad of nog nooit een slingshot aangehad of geen ervaring met beiden.

Stel je hebt een halter met 100kg waarmee je gaat bankdrukken. Op het moment dat jij die halter uit de haltersteunen pakt ontvangt jouw centraal zenuwstelsel allerlei prikkels en stuurt je spieren aan. Hoeveel kracht je gebruikt en welke spieren je gebruikt wordt allemaal bepaald door je CZS.
Je CZS zal andere prikkels geven dan als je een halter met slechts 50kg neemt, toch?
Als je dus nu een SS aantrekt voelt 100kg zich ook aan als 100kg...op ieder moment van de beweging.
In de excentrische fase bij het bankdrukken (de neerwaartse beweging) voelt 100kg aan als 100kg...bij de concentrische fase (de opwaartse beweging bij het bankdrukken) voelt 100kg aan als 100kg...het verschil is dat je bij de opwaartse beweging als het ware een duwtje krijgt...de halter veert van je borst waardoor je meer gewicht en meer herhalingen dan zonder een SS kunt doen. Daardoor is trainen met SS een vorm van overload trainingen speciality work zoals trainen met chains en bands. Het verschil is dat met chains en bands het gewicht aan de halter in de eindfase zwaarder wordt...i.p.v. 100kg weegt de halter dan bijvoorbeeld 120kg. Daarom vind ik de SS beter dan trainen met bands of chains en al helemaal beter dan trainen met boards waarmee je alleen maar partial reps maakt. De SS is een full rom exercise, je traind dus de volledige beweging.

Door het trainen met zwaardere gewichten (met een SS kun je toch wel zo'n 10% zwaarder trainen als zonder, went je CZS en daarmee je spieren en gewrichten aan zwaardere gewichten en zal je na een tijdje trainen ook progressie boeken,
The math is simple: more weight + more reps + more sets = more intensity & volume. More intensity + more volume = getting stronger!
MAAR het is geen wondermiddel...geef het een kans, train er eens cyclus mee en heb geduld, verwacht niet al na 14 dagen resultaat.

Dan last but not least de vergelijking met een shirt...er is slechts een overeenkomst...de "hulp" bij de opwaartse beweging van het bankdrukken.
Iedereen die een benchshirt heeft aangehad weet hoe lastig een shirt is...het duurt soms jaren voordat je eindelijk snapt hoe zo'n shirt voor jou optimaal werkt. Een shirt is enorm stug en zit meestal erg strak en het koste moeite en pijn om je borst te touchen. Het is niet ongewoon dat je bloeduitstortingen en striemen op je bovenarmen of oksels hebt na een een training met een shirt. Hetgeen met een SS absoluut niet het geval is, het is echt easy in het gebruik. Waarom trek je dan toch een benchshirt aan? Simpel...in een shirt heb ik al 255 gedrukt terwijl ik raw niet verder dan 200kg ben gekomen...iederen die met sport bezig is wil grenzen verleggen (binnen het kader van de spelregels van je sport).

Daarnaast biedt het ook ondersteuning...waarom gebruiken krachtsporters belts, wraps en sleeves? Ter ondersteuning en bescherming...en dat is o.a. ook een voordeel wat een SS biedt.

Hoop dat je hierwat mee kunt!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben blij dat je deze vraag stelt, want het is een heel goede vraag!
Grappig dat iedereen er wel een idee over heeft, maar de meesten er geen ervaring mee hebben.

Het antwoord bestaat uit 3 letters:CZS
Ofwel Centraal Zenuw Stelsel.

Nee, het is niet hetzelfde als met minder gewicht pressen en het is ook niet hetzelfde als pressen met chains en bands en ook niet hetzelfde als met een benchshirt...met alle respect, personen die dat beweren hebben of nog nooit een benchshirt aangehad of nog nooit een slingshot aangehad of geen ervaring met beiden.

Stel je hebt een halter met 100kg waarmee je gaat bankdrukken. Op het moment dat jij die halter uit de haltersteunen pakt ontvangt jouw centraal zenuwstelsel allerlei prikkels en stuurt je spieren aan. Hoeveel kracht je gebruikt en welke spieren je gebruikt wordt allemaal bepaald door je CZS.
Je CZS zal andere prikkels geven dan als je een halter met slechts 50kg neemt, toch?
Als je dus nu een SS aantrekt voelt 100kg zich ook aan als 100kg...op ieder moment van de beweging.
In de excentrische fase bij het bankdrukken (de neerwaartse beweging) voelt 100kg aan als 100kg...bij de concentrische fase (de opwaartse beweging bij het bankdrukken) voelt 100kg aan als 100kg...het verschil is dat je bij de opwaartse beweging als het ware een duwtje krijgt...de halter veert van je borst waardoor je meer gewicht en meer herhalingen dan zonder een SS kunt doen. Daardoor is trainen met SS een vorm van overload trainingen speciality work zoals trainen met chains en bands. Het verschil is dat met chains en bands het gewicht aan de halter in de eindfase zwaarder wordt...i.p.v. 100kg weegt de halter dan bijvoorbeeld 120kg. Daarom vind ik de SS beter dan trainen met bands of chains en al helemaal beter dan trainen met boards waarmee je alleen maar partial reps maakt. De SS is een full rom exercise, je traind dus de volledige beweging.

Door het trainen met zwaardere gewichten (met een SS kun je toch wel zo'n 10% zwaarder trainen als zonder, went je CZS en daarmee je spieren en gewrichten aan zwaardere gewichten en zal je na een tijdje trainen ook progressie boeken, MAAR het is geen wondermiddel...geef het een kans, train er eens cyclus mee en heb geduld, verwacht niet al na 14 dagen resultaat.

Dan last but not least de vergelijking met een shirt...er is slechts een overeenkomst...de "hulp" bij de opwaartse beweging van het bankdrukken.
Iedereen die een benchshirt heeft aangehad weet hoe lastig een shirt is...het duurt soms jaren voordat je eindelijk snapt hoe zo'n shirt voor jou optimaal werkt. Een shirt is enorm stug en zit meestal erg strak en het koste moeite en pijn om je borst te touchen. Het is niet ongewoon dat je bloeduitstortingen en striemen op je bovenarmen of oksels hebt na een een training met een shirt. Hetgeen met een SS absoluut niet het geval is, het is echt easy in het gebruik. Waarom trek je dan toch een benchshirt aan? Simpel...in een shirt heb ik al 255 gedrukt terwijl ik raw niet verder dan 200kg ben gekomen...iederen die met sport bezig is wil grenzen verleggen (binnen het kader van de spelregels van je sport).

Hoop dat je hierwat mee kunt!

Super, dank voor je uitgebreide antwoord !

Ik vind het zeker de moeite waard. Ga er dan ook zeker een bestellen.
Ben momenteel wat aan het inlezen (en advies in aan het winnen) voor wat betreft:

- Waar het best aan te schaffen
- Welke versie me het beste past (armen zijn ontspannen 31,5 cm / zullen aangespannen 5 a 36 cm zijn)
- Ik las ook iets van de standaard versie of "hoarded" (mogelijk spel ik het verkeerd)

Als je adviezen hebt, meer als welkom.

Nogmaals dank
 
Super, dank voor je uitgebreide antwoord !

Ik vind het zeker de moeite waard. Ga er dan ook zeker een bestellen.
Ben momenteel wat aan het inlezen (en advies in aan het winnen) voor wat betreft:

- Waar het best aan te schaffen
- Welke versie me het beste past (armen zijn ontspannen 31,5 cm / zullen aangespannen 5 a 36 cm zijn)
- Ik las ook iets van de standaard versie of "hoarded" (mogelijk spel ik het verkeerd)

Als je adviezen hebt, meer als welkom.

Nogmaals dank


Lees je goed in...kijk naar filmpjes...1 filmpje van 2 minuten kan soms meer zeggen dan 1000 woorden, toch?
De maat is afhankelijk van je gewicht, maar vooral van de omvang van je bovenarmen...je meet zo'n 3 inch ofwel 7.5cm vanaf je elleboog gerekend de omvang van je biceps in ontspannen toestand.
Hieronder een maattabel van de originele SS van Mark Bell...met ruim 30 cm zul je aan een XL genoeg hebben lijkt me.

http://www.elitefts.com/sling-shot.html

Let goed op want de maten verschillen per merk en soms zelfs per uitvoering...kijk dus heel goed na op de website bij degene bij wie je bestelt.
Ik heb mijn SS en ook Superram in het buitenland bestelt...dat is geen probleem als je een creditcard hebt of via paypal.
Binnen enkele werkdagen heb je het dan in huis.
Wat de uivoeringen betreft...ik zou als in een originele SS koop voor de rode gaan ofwel de Original...niet meteen voor een Maddog wat ik gebruik. Maar wellicht gaat voorkeur ook uit naar een (super)ram of de goedkopere versies zoals van b.v. fitness selleer?
Hoe dan ook heel veel suc6 ermee!
En laat je bevindingen weten!
 
Aangezien Fitness seller boardsponsor is uiteraard bij FS, het staat je vrij om anders zelf wat opzoekwerk te doen of te pm'en met huggybear1968
Sorry Sanca had je post pas gezien nadat ik die van mij geplaatst had...Fitness seller heeft een uitstekende service en goede prijs/kwaliteitverhouding, maar het is wel een beetje jammer dat er maar 1 sterkte verkrijgbaar is.
 
Lees je goed in...kijk naar filmpjes...1 filmpje van 2 minuten kan soms meer zeggen dan 1000 woorden, toch?
De maat is afhankelijk van je gewicht, maar vooral van de omvang van je bovenarmen...je meet zo'n 3 inch ofwel 7.5cm vanaf je elleboog gerekend de omvang van je biceps in ontspannen toestand.
Hieronder een maattabel van de originele SS van Mark Bell...met ruim 30 cm zul je aan een XL genoeg hebben lijkt me.

http://www.elitefts.com/sling-shot.html

Let goed op want de maten verschillen per merk en soms zelfs per uitvoering...kijk dus heel goed na op de website bij degene bij wie je bestelt.
Ik heb mijn SS en ook Superram in het buitenland bestelt...dat is geen probleem als je een creditcard hebt of via paypal.
Binnen enkele werkdagen heb je het dan in huis.
Wat de uivoeringen betreft...ik zou als in een originele SS koop voor de rode gaan ofwel de Original...niet meteen voor een Maddog wat ik gebruik. Maar wellicht gaat voorkeur ook uit naar een (super)ram of de goedkopere versies zoals van b.v. fitness selleer?
Hoe dan ook heel veel suc6 ermee!
En laat je bevindingen weten!

Ga het even bekijken, kom er nog op terug
 
Dat is gewoon mijn persoonlijke mening, slingshot vergelijk ik een beetje zoals benchen in een shirt zonder het hele gedoe er rond en waarom zou je benchen in een shirt als je geen wedstrijden doet ?

Neh, je moet het vergelijken met een board press of press tegen chains/bands. Gewoon fijn voor overloaden. Voordeel t.o.v. een board press is dat je wel de hele bewegingsbaan doet. Verschil tov benchen tegen bands is dat het nu niet bandenspanning zorgt voor een zwaardere lockout, maar het gewicht zelf. In grote lijnen lijkt het dus het meeste op benchen tegen chains, alleen is het toch net anders en in de meeste gyms misschien toegankelijker. Ik denk juist dat voor strongman als jij een interessant attribuut kan zijn, lekker keihard je lockout trainen om je log te verbeteren.
 
Ik denk juist dat voor strongman als jij een interessant attribuut kan zijn, lekker keihard je lockout trainen om je log te verbeteren.

Om mijn log te verbeteren heb ik juist de bench eruit gegooid omdat bench volgens mij exact 0.0 carry over heeft naar log
 
Om mijn log te verbeteren heb ik juist de bench eruit gegooid omdat bench volgens mij exact 0.0 carry over heeft naar log

Maar sterke triceps/schouders toch wel, neem ik aan? Dan zouden in theorie overload movements je kunnen helpen. Ook nog best veel strongman die wel close grip benchen?
 
Maar sterke triceps/schouders toch wel, neem ik aan? Dan zouden in theorie overload movements je kunnen helpen. Ook nog best veel strongman die wel close grip benchen?

Ja, deed ik in eerste instantie ook (CG) maar sinds dit jaar heb ik het helemaal verbannen en mijn OH lijkt er goed bij te varen.
OP SMTK hebben ze me ook al proberen overtuigen van het nut van benchen maar ik geloof er echt helemaal niet meer in, ik raak er meer en meer van overtuigd dat benchen is voor mensen die te lui zijn om te overhead pressen, geen idee waar ik dat weer gehaald heb :roflol:
 
Back
Naar boven