Fitness Seller

Thuisgym op zolder

Bezoekers in dit topic

Zpitfire

Novice
Lid geworden
7 mrt 2018
Berichten
2
Waardering
0
Beste sporters,

Ik zou graag een thuisgym op mijn zolder willen creëren. Er is ruimte zat daar, dat is het probleem niet.

Zelf ben ik 2 meter lang en ook erg zwaar gebouwd. Behoorlijk wat spiermassa maar helaas ook overgewicht. Dit is wel iets om rekening mee te houden, lijkt mij.

Heb wel een tijd bij de sportschool getraind en ik ben dus ook bekend met de oefeningen en qua trainingsgewicht kan ik ook wel redelijk wat aan. Sportschool is op zich niets mis mee maar ik heb meer zin om thuis aan de slag te gaan. Gewoon lekker sporten en afvallen eigenlijk.

Het idee is om eerst te beginnen met een "basisuitrusting". Dan kan ik daarna altijd nog uitbreiden als daar behoefte aan is.

Tijdens het oriënteren op mogelijke materialen kom ik in reviews vaak allerlei commentaren tegen, vrijwel nooit unaniem positief. Op zich is dat ook niet altijd realistisch natuurlijk, maar het maakt het wel wat verwarrend soms.

Wat ik ongeveer zoek:
- Verstelbaar (stevig) bankje
- (Half Rack?) Dat je dus in ieder geval kan bankdrukken en squatten
- Setje Dumbells met verstelbare gewichten (tot een kilo of 25 per dumbell?)
- Matje voor buikspieroefeningen en wat attributen erbij
- Bokszak

Bij dumbells met verstelbaar gewicht lees ik overigens vaak als kritiek dat ze te groot worden als je er wat meer gewicht op doet? Is dit een bekend probleem?

Is dit ongeveer waarmee je aardig aan de slag kan gaan of mis ik echt nog dingen die "must have" zijn?

Oh ja, het budget is ongeveer 800 euro.

Graag zou ik wat advies krijgen.
 
Je hebt nog helemaal geen spullen? Dan heb je ook een barbell nodig. 800 euro is niet veel, maar moet denk ik wel mogelijk zijn als je het bij 30mm materiaal houd. Hier wat basis spullen.
Standaard halterstang 200 cm
Dumbellstang schroefdraad 45 cm andere lengte kan ook
Gietijzeren standaard grip halterschijven zonde greep zijn ze net wat goedkoper, maar ik vind de greep wel handig
Fortex Half Rack als je de ruimte heb zou ik trouwens wel voor een powerrack kiezen
MegaTec Power Rack

En dan blijft er niet veel geld meer over voor een bank, ik zou gezien je lengt en gewicht geen budget verstelbare bank kiezen, dus of je budget vergroten en iets als dit kiezen
Barbarian Multi Bench
of voorlopig genoegen nemen met een flat bench
Heavy Duty Flat Bench
 
Allereerst hartelijk bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad nog geen spullen thuis. Het materiaal wat jij opnoemt lijken mij zeker mooie producten.

Wat is precies de meerwaarde van het Power Rack tov het Half Rack? Is dat de mogelijkheid tot en doen van squats, de aanwezigheid van dip bars en de mogelijkheid tot uitbreidingen in de toekomst?

En als je bijvoorbeeld zo'n Power Rack besteld. Ik neem aan dat je het dan als pakketjes thuis gestuurd krijgt? Dan moet je het dus zelf assembleren? Is dat een beetje te doen voor iemand die niet zo handig is? Ook wat betreft de veiligheid. Heb je hier ook speciaal eigen gereedschap nodig?
 
Met dat budget zou de zoekertjes in de gaten houden. Er komt vaak zat degelijk 2dehands 50mm materiaal langs.
 
Squats kan je ook gewoon doen met het half rack, maar het power rack is (waarschijnlijk) later ook nog uit te breiden met een lat pulley (ik zou dat eerst even navragen bij FS) en de dip bars zijn in mijn ogen een extra optie die echt waardevol zijn. Daarnaast staat het een stuk stabieler en kan je er dus veel beter powerbands e.d. aan bevestigen voor nog meer variatie in oefeningen. Het assembleren wijst eigenlijk vrijwel altijd voor zich en meer dan aan paar ring-/steeksleutels heb je vaak niet nodig
 
In een half rack kan je ook dippen. Dus dat zou het probleem niet mogen zijn.
Met jouw budget zou ik ook het 2de hands materiaal in de gaten houden, zoals eerder al vermeld.
 
Klopt, ik dip zelf op deze steunen.
Barbarian Multi Free-Stand-Rack

Sinds ik de bovenkant aan elkaar verbonden heb door een DIY pull-up bar is het wel een stuk stabieler, de TS is 2 meter en zwaar gebouwd, dan zou ik wel iets stevigs willen hebben, zeker als je geen handige Harry bent en het een en ander zelf kunt aanpassen. Als ik de ruimte had zou ik zelf ook voor een powerrack kiezen, maar bij mij moet het eenvoudig te verplaatsen/demonteren zijn.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Met dat budget zou de zoekertjes in de gaten houden. Er komt vaak zat degelijk 2dehands 50mm materiaal langs.

Is ook een optie, maar dan moet je wel de mogelijkheid en tijd hebben om het op te halen, want bijna niemand verzend het, bestellen bij FS is wel zo makkelijk en ik mis het niet dat ik geen 50mm materiaal heb, zelfs een barbell van 200 cm is op mijn zolder eigenlijk te lang een 30mm barbell van 180 is voor mij een mooie maat en die heb je niet in 50mm.
 
Klopt, ik dip zelf op deze steunen.
Barbarian Multi Free-Stand-Rack

Sinds ik de bovenkant aan elkaar verbonden heb door een DIY pull-up bar is het wel een stuk stabieler, de TS is 2 meter en zwaar gebouwd, dan zou ik wel iets stevigs willen hebben, zeker als je geen handige Harry bent en het een en ander zelf kunt aanpassen. Als ik de ruimte had zou ik zelf ook voor een powerrack kiezen, maar bij mij moet het eenvoudig te verplaatsen/demonteren zijn.
Ja, da's waar. Met die lengte en dan zwaar gebouwd zijn ... Dan is een cage of iets in de aard van een Barbarian half-rack wel aan te raden om te dippen. Of misschien nog beter eentje die je aan de muur monteert: Barbarian Dip Bars of iets pijnlijker voor het budget:Barbarian Dip Bars - Inklapbaar
 
Ik heb deze dipstangen gekocht:
Heavy Duty Dip Bars

Voordeel is dat deze minder lengte hebben dan de meeste dipbars, maar een nadeel is dat deze maar op 1 afstand in de breedte zijn te monteren. Overigens had ik heel mijn leven in de verschillende gyms waar ik heb getraind altijd op één en dezeflde breedte gedipt. Zeer tevreden mee en budget technisch ook een goede koop
 
zelfs een barbell van 200 cm is op mijn zolder eigenlijk te lang een 30mm barbell van 180 is voor mij een mooie maat en die heb je niet in 50mm.
Natuurlijk wel, 50mm heb je ook in andere maten dan 220cm, zowel 180cm als korter, ikzelf heb bv. ook een 50mm van 160cm.
 
My bad, ik heb ze ook wel eens nog korter gevonden ja, 150cm of 160cm, Maar ik heb er dan ook niet intensief naar gezocht aangezien ik al redelijk wat 30mm matriraal had liggen.
 
Back
Naar boven