XXL Nutrition

Tielie's offseason logboek (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Status
Neem contact op via conversatie.
thanks :)

gisteren las ik iets van Dave Tate wat me aan het denken heeft gezet. FlyingFox heeft het ergens gepost geloof ik. Maargoed.

Voortaan ga ik in de gym twee oefeningen doen, zwaar, en voor de rest zie ik het wel. Vandaag bijvoorbeeld is squat-dag en ik zorg dat ik na de squat gewoon fb train en doe waar ik zin in heb. Op het programma vandaag:

Squat
Speed-squat
Chins
Shoulderpress

Ik zorg gewoon dat ik de eerste zwaar doe, heeft prioriteit, en voor de rest zie ik het wel. Mochten chins k*t voelen wegens grip of weet ik veel wat voor reden, dan blijf ik er niet hangen en ga ik wel rows doen ofzo. En voelt iets erg lekker, blijf ik gewoon hangen en doe ik de oefening wat langer, zwaarder, meer reps, whatever.

Voortaan dus minder van tevoren vast leggen en lekkerder op gevoel trainen.
 
yeah, danku. Gaaf artikel en Tate is een monster _O_

Ik train nog te kort om helemaal freestylend te kunnen trainen denk ik. Ik focus me gewoon op een paar oefeningen (squats, pin squats en deadlift) en voor de rest ga ik gewoon knallen.
 
thanks :)

gisteren las ik iets van Dave Tate wat me aan het denken heeft gezet. FlyingFox heeft het ergens gepost geloof ik. Maargoed.

Voortaan ga ik in de gym twee oefeningen doen, zwaar, en voor de rest zie ik het wel. Vandaag bijvoorbeeld is squat-dag en ik zorg dat ik na de squat gewoon fb train en doe waar ik zin in heb.
Artikel is lang, over welk stuk heb je het waardoor je besluit zo te trainen?
 
Het begin van part II:

People need to understand the autoregulatory process or what's sometimes called cybernetic periodization. Basically, they need to understand how to train themselves. When that happens and they finally figure it out, they no longer need to use someone else's program. That's the breakthrough factor.

They can look at the program and try to understand the method behind it and what can be used from it, but they're not going to look at the program and say, "Oh wow, that's just what I've been looking for!" The people who are doing that, they suck! They haven't figured out how to autoregulate their training.


Let's say two lifters are using the exact same workout. We'll use a max effort day with board presses listed first. The beginner, the guy who hasn't made the breakthrough, will do the workout as listed.

Compare that to the guy who's made the breakthrough. He may be thinking, "I don't even feel like doing ****ing board presses. Board presses suck!" But he does a set and sure enough it's just not clicking. It doesn't feel right. If he keeps following the program he might be looking at actually hurting himself.

He decides that he's going to do close-grip incline presses. He hasn't done them in a long time and he really wants to knock them out. So when he hits the close-grip inclines, he's going to hit them with focus and concentration. He's going to get more out of that movement because it's what his body is actually telling him to do.

Later he may decide to do two sets where the program calls for four. Or maybe the program calls for extensions. The guy who hasn't made the breakthrough will follow the program, even if extensions are hurting his elbows. The smart lifter says, "My elbows are killing me. **** it, I'm just going to do some pushdowns."


Het is gewoon madness om je helemaal vast te klampen aan een van tevoren vastgelegd 'schema'. Ik weet dat ik mijn squat hoger wil hebben maar als op een dag de full squat niet lekker loopt kan ik een dagje wide stance gaan squaten. Of als ik een beetje onvoldaan ben m'n hamstrings knallen en een andere oefening een keertje overslaan.

Ik blijf full-body trainen en bepaalde oefeningen bepalen mijn training min of meer (maandag is zware squatdag, vrijdag deadliften) maar voor de rest wil ik meer gaan freestylen. Vooral qua sets, reps etc.
 
Full Squat

5*40
3*50
3*60
3*68
2*70 (PR, zie uitleg)
2*3*68
3*60

Bij die 3*70 vroeg ik een spotter erbij. Die kerel nam het wat serieus en stond nogal dicht op me. Dat squatte voor geen meter, voortaan dus lekker zelf met een spotter een meter erachter. Derde rep was makkelijk gelukt maar hij hielp me al voordat ik de kans had zelf m'n best te doen. Verder zei een sterke kerel die toekeek dat ik te snel zakte, dat zou slecht voor de kniebanden zijn. Meningen?

Chins

4*6*bodyweight

LEKKER! Flinke snelheid, brede grip, gewoon goed. In de eerste set voelde 7 reps ook wel als een mogelijkheid maar ik wilde volume neerzetten dus wilde geen failure bereiken. Is aardig gelukt.

Shoulderpress

eerst zittend:

5*32,5
5*36,5

staand:

5*40
5*44 (PR!)
5*40

Legcurl / buik

3 setjes elk in afwachting tot m'n maten met hun split klaar waren.

***

overall best goede training. Voortaan langer squaten, minder legcurlen en andere loserigheidjes.
 
Waarom is het erg als je veel vanuit je rug deadlift? Dave Tate zegt juist je heupen niet te ver naar beneden te brengen, omdat je dan niet goed kan heffen.
 
nee ik zei het fout. Hij zei dat ik m'n rug wat krom trok geloof ik. En het voelde al niet helemaaaal goed dus ik gaf hem het voordeel van de twijfel. Komende vrijdag zal ik de uitbater eens vragen naar m'n vorm te kijken.

Vandaag trouwens ook geprobeerd heel breed te squaten maar dat moet echt geoefend worden. Kon heel moeilijk omlaag komen en al helemaal niet met gewicht op de baar.
 
Pin Squat

Hoogte is parallel, iets eronder misschien.

3*40
3*50
3*60
2*2*64 (PR?)
2*3*60

Geile oefening. Laatste rep op 64 was weer meer een goodmorning dus weer wat lager in gewicht gegaan. Op 60kg zag alles er lekker uit en het voelde weer heerlijk. Volgende keer dus hetzelfde op 64, als het aan mij ligt.

Frontsquat

5*stang
5*40
5*44
2*3*50

Beetje last van mijn knie, daarom laag in reps gebleven bij die 50. Voelde verder wel lekker. Squaten is de shit.

Bent Row

5*50
3*5*60

Moet hoger in gewicht onderhand, blijf een beetje op die 60 hangen, maar m'n linker biceps voelde niet helemaaal okay. Verder was dit wel easy, uitvoering was goed. Volgende keer beloof ik setjes op 64 ofzo :)

Powerclean

Omdat ik het zo'n lekkere oefening vind én ik liep voor op schema én ik moet nog een beetje aan m'n uitvoering werken.

10*50, zo snel mogelijk gedaan.

Duurde waarschijnlijk 2 minuten ofzo maar het was echt killing :) Mwhoehahaha.

Benchpress

5*40
5*50
5*54
5*58

60 kg zat er denk ik niet in, was al aardig gaar van de andere oefeningen. Benchen heeft ook niet echt prioriteit. Ik vind overhead presses op het moment toch leuker :P

***

Al met al een lekkere training, vooral de cleans en pinsquats gingen heerlijk. Heb alweer zin in vrijdag als ik de deadlift ga pwnen.
 
Nieuw schemaatje waarin ik op maandag ga deadliften. Heb vandaag dus gewoon de vrijdag gepakt. 2x squats deze week, maar het ging goed :)

Full Squat

5*40
5*50
5*5*60

Mooi volume, vrij makkelijk. Vorm was goed en had een goed gevoel na de 5 sets.

Dumbbell Clean & (push)press

reps per hand, om en om gedaan

3*22
3*24
2*26
1*28
30 failed met links, 1*30 rechts (pr)

Volgende keer meer volume. Beginnen op 24 en wat meer setjes pakken. Voor eind augustus wil ik verschillende reps op 30kg maken, met beide handen :)

Chins

7*bodyweight
2*6*bodyweight
5*bodyweight

Lekker. Voelde daarna een pomp in m'n biceps, wat niet per se gewenst is maar ook niet afschuwelijk. Stiekem best lekker af en toe, snap alleen niet waarom ik hem kreeg, normaal heb ik er nooit 'last' van. Zo snel mogelijk setjes van 8 reps en dan een manier vinden om gewicht toe te voegen.

****

De vrijdag-training is goedgekeurd! Erg lekkere training, ongeveer een uurtje bezig geloof ik. Heerlijk.
 
Voor de volledigheid even het schema:

Maandag

Deadlift
Bench
Row

Woensdag

Powerclean
Frontsquat
Shoulderpress

Vrijdag

Full Squat
Dumbbell Clean & Press
Chins

****

Minder squats, geen van tevoren vastgelegde reps en sets. Beetje trainen op gevoel en mocht ik ergens geen zin in hebben dan vervang ik de oefening gewoon door iets soortgelijks. Elke training wel (min of meer) fullbody. Nadruk ligt op de eerste oefening. Squat moet gewoon omhoog en 3x per week squaten heeft niet echt gewerkt tot nu toe. Misschien zo wel...
 
Deadlift

vanaf plateau, grotere rom

5*60
5*80
3*100
3*104
3*110 (korte pauze tussen reps)
3*110 (minder korte pauze tussen reps :P)
3*100

Lang geleden dat ik vanaf plateau heb gelift. PR hierop is 118kg, die 2*3*110 waren echt killing. Bij de laatste van die sets zaten er echt 20 sec. tussen de reps maar heb ze wel voltooid, thank God :) Voorlopig blijf ik een paar weken platform liften, man wat een oefening...

Bench

5*40, paused
5*50, paused
5*60 (vrij easy!)
5*62 (moeizaam, PR!!!!)
5*60
8*50

Heerlijk :) Goed volume, leuke gewichten en het ging nog aardig makkelijk. Die paused reps op 50 kg waren trouwens ook lekker, kan ik wel eens vaker gaan doen.

Rows

2*5*50
3*5*60

Ging moeizaam, de laatste twee sets moesten uit m'n tenen komen en ik stond te trillen op m'n benen.

***

Wederom een lekkere training, heb alweer zin in woensdag.
 
Sinds streetball.nl dood is, heb ik je niet echt meer gevolgd.... Merk wel dat je wat vooruit bent gegaan. Hoe zit het met je vertical, heb je daar ook op gegained?
Training zien er kort uit, mr wel lekker volgens mij! Keep it up.
 
vertical is wel wat omhoog gegaan maar niet schokkend veel. Ik moet m'n squat echt omhoog krijgen en wat vet kwijt raken, dat houdt me ook op de grond. Maar ervaring leert dat ik wel weer hoger ga springen als het seizoen begint. Ik heb nu te weinig ritme op het veld, traag voetenwerk enzo. Komt wel weer terug als ik twee keer per week ga trainen.
 
Powerclean

3*50
2*2*60
2*2*62 (PR, maar geen goeie uitvoering)
2*2*60 (ook niet zo'n goeie uitvoering)
5*50

Ik voelde vorige keer al dat 62 makkelijk moest kunnen. Ging ook hèndig maar de uitvoering was bij 2 van de 4 reps echt niet goed. Daarna terug naar 60 maar ook dat ging niet echt meer zoals het hoort. Erg jammer. Volgende week op 60 kg blijven en aan de uitvoering blijven werken. 2 reps werkt daarvoor wel beter dan 3 bij mij, dat merkte ik bij die eerste sets op 60 wel. Voortaan zal het dus 6*2 worden ofzo, of met lager gewicht 3 tot 5 reps.

Frontsquats

5*stang
5*40
3*44
3*48
3*50
3*52 (PR)
3*54 (PR)

Hier was de uitvoering goed en nog best makkelijk. Terwijl ik nu zit te typen voel ik wel dat m'n benen en core het zwaar te verduren hebben gehad maar dat is alleen maar lekker. Snel op naar de 60!

Shoulderpress

5*30
5*40
3*44
1*46 (PR?)
1*48 (PR!)
1*50 (PR!!!
5*40

Lekker! Verdomme man, .05 K! Dit was een van mijn vele korte termijn doelen en het voelt heerlijk om hem gehaald te hebben. Die laatste rep duurde echt 4 seconden ofzo, heel langzaam en moeizaam was het. Maar dat zijn de heerlijksten :P Laag volume maar toch een zeer goed gevoel! Ik hou van deze oefening, binnen een half jaar bodyweight zou leuk zijn.

***

Op de powercleans na, waarbij de vorm bij vlagen echt k*t was, echt een goeie training. Vooral de shoulderpress (echt zonder benen of iets te gebruiken doe ik hem) voelde behoorlijk gaaf. Het blijft triest hoe erg mijn benen achterlopen qua kracht maar dat begint bij te trekken. Komt allemaal wel goed.
 
gisteren niet getraind omdat ik donderdag met twee maten ben gegaan. Beetje biceps en triceps isolatie gedaan en ook al ben ik er geen fan van, de pomp was heerlijk en misschien toch iets om af en toe in te plannen. Vandaag weer lekker compound bezig geweest, PR's all over!

Full Squat

5*40
5*50
5*5*64 (PR!!!)

Lekker en nog easy ook. Volgende keer 68 en het gaat me nog lukken ook, verdomme. Laatste reps van de laatste set stond ik een beetje scheef zei munne maat, maar het voelde goed en de snelheid zat er in. Lekker :)

Dumbbell Clean en Press

2*3*22
2*3*24
2*2*26
1*28

Reps per hand

Triceps was nog wat 'sore' van donderdag maar ging toch best goed. 28 ging makkelijk omhoog, ook met links, en iets meer volume dan vorige keer. Ik zweet trouwens als een beest tijdens deze oefening. Naast zwaar is het ook nog cardio :)[/í]

Chins

Brede grip

8*bodyweight (PR!)
3*6*bodyweight

Eerste set voelde echt goed. Schijt aan de warming up, het moest er van komen! PR dus, nu zo snel mogelijk 3*8 en dan ga ik gewicht toevoegen. Lekkere oefening is dit, kreeg er ook een pomp van in den biceps.

****

Goddamn goeie training :) Squat gaat eindelijk vooruit. Less = more, denk ik.
 
Deadlift

5*50
5*90
3*100
3*110
3*120
3*120
3*110
10*90 (niet echt één set, gewoon zo snel mogelijk)

Ik ben vandaag een man geworden. PR is nog altijd 124, was dus erg zwaar. Grip was een keer niet k*t, 120 ging prachtig en vrij makkelijk omhoog, en die 10*90 was echt killing. Goddamn dit was relaxed.

buurten met de gym-eigenaar die zei dat ik lekker ging de laatste tijd

1*15 minuten

Bench

5*40
5*50
5*58
5*3*60 (had geen spotter, dan maar zo)
10*50
10*40 (meteen na die vorige set)

Lekkah tieteh kweken. Dit stelde niet zoveel voor maar die 60 kg ging vlot omhoog. Ik begin steeds beter te worden in het bouncen van m'n tits trouwens :P

Seated row

Had geen zin in bent rows en mijn nieuwe instelling laat me vrij om dan gewoon lekker iets anders te doen. Wel rug dus:

4*6 oplopend gewicht, uiteindelijk 65 kg geloof ik.
 
Na vier dagen überslechte voeding en monsterlijke hoeveelheden bier (kermis in het dorp :P) vandaag wezen trainen. En het ging achteraf niet eens slecht, al had ik verdomde koppijn.

Powerclean

50 kg deadlifts
50 kg shrugs (dit was warming up)

3*50
5*3*60

Betere vorm dan vorige keer, kan nog altijd beter. Ik blijf voorlopig op 60kg hangen tot die 5*3 zo mooi zijn dat je ze door een oogje kunt halen. Ofzo.

--- Tegen deze tijd begon mijn hoofd te bonken en te steken. Niet relaxed.

Safety squats

Had geen zin in frontsquats, en het was een poos terug.

8*stang (28 kg)
8*48
5*58
3*68
1*72
1*78 (PR!!!!)

Heerlijke PR. Enkele weken terug kon ik 74 en failde ik op 76. 80 Was vandaag denk ik ook wel gelukt, zat snelheid genoeg in. Vorm was ook wel okay geloof ik. Maar nu een vraag waarop ik gèr antwoord zou zien: hoe kan mijn safety squat hoger zijn dan mijn normale full squat? Dat hoort toch niet? Voor de duidelijkheid: ik houd het powerrack niet vast tijdens de oefening zoals je soms ziet. Is gewoon compleet los.

Shoulderpress

Ik voelde al dat dit hem vandaag niet ging worden. Enorme steken in m'n kop en de warming up met 30 kg voelde al hels.

5*30
5*40 (ZWAAR)
2*3*44 (onmogelijk)

*****

qua resultaat best een aardige training, pr op safety squat was nice. Wel gay dat die shoulderpress niet meer ging, ik vind dat juist zo'n leuke oefening. Maar nogmaals:

wie weet er waar het aan kan liggen dat je meer safety-squat dan normaal squat?
 
Status
Neem contact op via conversatie.
Back
Naar boven