XXL Nutrition

Tijd op 5 km verbeteren

Bezoekers in dit topic

de hardloopschoenen had ik al, desondanks toch nog volle/brandende/pijnlijke kuiten tijdens lopen. Stretchen zoals ik beschreef kost je niets buiten 30 seconden van je dag. Ik zou het even proberen en zien of het helpt of niet
Last van je kuiten kan ook komen doordat je het niet gewend bent. Doe je aan voorvoet- of middenvoetlanding? Zo ja, dit ga je de eerste weken/maanden goed voelen in je kuiten.

Ik ben sinds ik met lopen ben begonnen niet echt gespaard gebleven van vervelende blessures.

Last aan mijn rug gehad (hernia) waardoor ik paar weken niet/amper heb kunnen trainen.

Na het lopen regelmatig last gehad aan mijn gewrichten maar door op zachte ondergrond te lopen los ik dat probleem eenvoudig op. Binnenkort eens kijken om te investeren in goed schoeisel zodat die pijn niet te vaak onverwacht opduikt ;)

Door de lichte fysieke tegenslagen sta ik eigenlijk nog niet echt veel verder dan +- 7 weken geleden. Wat me wel opvalt is dat de krachttrainingen een stuk zwaarder voelen. Ik volg op dit moment geen dieet en vermoed dat ik mijn voeding opnieuw moet verzorgen zodat ik de extra trainingen kan blijven verteren.

Ik hoop tegen eind december vlot onder de 25min te duiken op 5km, zonder dat mijn krachttrainingen er onder lijden. Goed dieet en degelijk schoeisel zullen cruciaal zijn vermoed ik :)
Herstelze! Schoeisel is inderdaad cruciaal, zeker als je last van blessures hebt. Voeding is bij lopen lang niet zo belangrijk als bij krachttraining. Buiten de toplopers, zijn de meeste hardlopers helemaal niet zo met voeding bezig (dat is overigens geen argument dat het geen meerwaarde kan hebben). Aangezien je ook aan krachttraining doet, is het voor behoud van spiermassa wel erg relevant.
Dit tijd gaat je zeker lukken! Als je geen last meer hebt van je blessure ben je zo weer op niveau. Conditie verlies je een stuk minder snel dan kracht en spiermassa. :D
Een snelle 5 km lopen is goed mogelijk zonder dat krachttraining eronder lijdt. Langere afstanden is een ander verhaal. Het combineren van je trainingen wordt dan lastig, zeker indien je 3 keer per week of vaker loopt.
 
Last van je kuiten kan ook komen doordat je het niet gewend bent. Doe je aan voorvoet- of middenvoetlanding? Zo ja, dit ga je de eerste weken/maanden goed voelen in je kuiten.

ik heb eens een loopabalyse laten doen een paar jaar geleden en ik herinner me enkel nog dat ze me daar verteld hebben dat ik vrij normaal/neutraal loop. geen overprononciatie. Het lijkt me ook dat ik gewoon op de hiel land en dan afrol naar voren. Inmiddels heb ik trouwens geen last meer van brandende kuiten. De beenspieren net onder de bil worden net wel vrij snel vermoeid, ik hoop dat dat nog betert. Ik zou 5km willen gaan lopen en het hetzelfde gevoel hebben dat ik een flink stuk gestapt heb. Zou dat ooit komen of blijft lopen een slopende bezigheid?
 
ik heb eens een loopabalyse laten doen een paar jaar geleden en ik herinner me enkel nog dat ze me daar verteld hebben dat ik vrij normaal/neutraal loop. geen overprononciatie. Het lijkt me ook dat ik gewoon op de hiel land en dan afrol naar voren. Inmiddels heb ik trouwens geen last meer van brandende kuiten. De beenspieren net onder de bil worden net wel vrij snel vermoeid, ik hoop dat dat nog betert. Ik zou 5km willen gaan lopen en het hetzelfde gevoel hebben dat ik een flink stuk gestapt heb. Zou dat ooit komen of blijft lopen een slopende bezigheid?
Voorvoetlanding heeft niets met overpronatie te maken. Een hiellanding, wat veel mensen doen, zeker de minder ervaren lopers, is eigenlijk heel onnatuurlijk en afrollen is zeer inefficiënt. Bij wandelen is het vrij normaal, bij hardlopen raad ik afrollen toch echt af. Als je techniek verbetert, zal je sneller lopen en minder vermoeid raken. Ik raad je echter af iedere training in het rood te gaan. Wissel rustige duurlopen af met snellere intervaltrainingen en ga enkel echt maximaal in een wedstrijdje of max 10-20% van je trainingen.
 
oeps, ik ben er momenteel extra op aan het letten dat ik wel degelijk de voet afrol omdat ik niet zeker was dat ik het zo deed. Best niet doen dus
 
oeps, ik ben er momenteel extra op aan het letten dat ik wel degelijk de voet afrol omdat ik niet zeker was dat ik het zo deed. Best niet doen dus
Het kan niet direct kwaad, maar het is meer een inefficiënte manier van lopen. Je plaatst dan immers je voet voor je lichaam, waardoor je jezelf afremt. Als je je voet meer onder je lichaam plaatst is efficiënter. Het vergt wel wat kunst- en vliegwerk om dit goed onder de knie te krijgen. Uiteindelijk is het ook veel natuurlijker om op je voorvoet te landen. Demping in je hak is iets onnatuurlijks. Ga maar eens een stukje op blote voeten rennen, dan land je ook niet op je hielen. Wedstrijdschoenen en baanschoenen hebben ook nauwelijks demping en dwingen dit veel meer af. Daarnaast maak je gebruik van de verende werking van je kuiten door je voorvoet te landen en krijg je die energie weer terug door de verende werking van je kuiten. Als je op je hak landt, gaat er veel energie verloren.

Proflopers raken de grond maar heel kort:
 
Wissel rustige duurlopen af met snellere intervaltrainingen en ga enkel echt maximaal in een wedstrijdje of max 10-20% van je trainingen.
Dit dus...
 
Ik kom even terug op mijn eigen topic omdat ik sinds een tijdje me aan het verdiepen ben in de relatie tussen gewicht en looptempo.

Mijn ervaring: naast het feit dat een mens best 3-4 keer gaat hardlopen als hij zijn tijden wil verbeteren (waarvan minstens 1 intervaltraining, 1 tempoloop en 1 duurloop) heeft vooral het gewicht een grote impact op de looptijden.

1 kg afvallen betekent meteen +- 15 seconden winst op je 5 km tijd. Dit kan je nagaan op deze link https://runbundle.com/tools/weight-vs-pace-calculator en ik merk deze vooruitgang ook op sinds ik weer wat afgevallen ben :P

Edit: dit betekent niet dat ik van plan ben te vermageren tot ik er uit zie als een typische marathonloper :roflol: Maar het geeft aan dat wanneer je een beetje massa hebt en zwaarder dan gemiddeld bent, de progressie die je kan maken met goede training toch redelijk beperkt is. Je gaat pas goed vooruit wanneer je gewicht zou gaan verliezen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga voor een 20 sub 5k in december dit jaar. Als het gelukt is post ik het hier wel :). Wou altijd onder de 20 lopen maar zie mijzelf geen 4min splits doen.
 
Begin dan maar met cutten :P
Nou ik moet zeggen voor een wat dikker persoon liep ik totaal niet slecht hoor. 90kg en 4:18min spit op de 5. Maar ik ben mijn best weer aan het doen take #999. Masr goed fitnessen is leuk masr geen way of life voor mij. Maar goed dat hoeft niet te betekenen dat je geen gezond gewicht kan hebben. :)
 
Nou ik moet zeggen voor een wat dikker persoon liep ik totaal niet slecht hoor. 90kg en 4:18min spit op de 5. Maar ik ben mijn best weer aan het doen take #999. Masr goed fitnessen is leuk masr geen way of life voor mij. Maar goed dat hoeft niet te betekenen dat je geen gezond gewicht kan hebben. :)

Mooi tempo was dat destijds! Denk je dat je snel terug op dat niveau zou kunnen komen?
 
Mooi tempo was dat destijds! Denk je dat je snel terug op dat niveau zou kunnen komen?
Ik moet zeggen dat ik met lopen vrij snel weer op een redelijke conditie zit. En in 5 maand moet het toch wel redelijk terug zijn.

En ben van plan een racefiets te kopen.
 
Laatst bewerkt:
Daar ga je niet harder door lopen. Het is voor velen vaak een kwestie van kiezen tussen fietsen en hardlopen.
Klopt maar ik wil ooit een kwart of midden
triathlon doen. Lijkt me wel vet om te doen voor een keer.

Daarom wil ik graag een racefiets kopen. :)
 
Back
Naar boven