AndroidHealthClinic

Tijdens cut aankomen door groot calorietekort?

Bezoekers in dit topic

Professor

Novice
Lid geworden
28 sep 2020
Berichten
1
Waardering
2
Lengte
1m80
Massa
73kg
Goedenavond allen,

In juli was ik enorm blij dat de gyms weer open gingen. Na maanden thuis te hebben gesport en op onderhoud qua eten (2700 calorieën) gezeten te hebben kon ik eindelijk weer gaan knallen. Ik besloot direct te gaan cutten gezien het alweer zomer was. Qua calorieën heb ik de volgende waardes aangehouden;
  • 1 juli - 1993 calorieën
  • 1 aug - 1850 calorieën
  • 18 aug t/m heden - 1700 calorieën
Ik sport 5x in de week waarbij ik elke dag 10 minuten cardio doe. Sinds begin augustus ben ik daarbij 1 uur totaal in de week gaan wandelen of extra cardio erbij gepakt. Wat prima ging, tot eigenlijk vorige week. Ik zag opeens dat ik in een week tijd 1 kg erbij was gekomen, ondanks dezelfde werkwijze. Zie bijlagen voor het verloop. Ik ben vrij strikt in het bijhouden waar ik over de gehele week me er prima aan hou. Mijn doel was om richting de 70kg te gaan, waar ik gestart ben op 79,15kg. Ik zit momenteel op 73,75kg. Ik ben daarnaast 1,8M lang.

Na bijna 3 maanden te lopen cutten en intermittent fasting gehanteerd te hebben ben ik er ondertussen wel weer klaar mee. Maar ik heb mijn doel niet bereikt van 70kg. Vorig jaar heb ik ook op ongeveer dezelfde wijze gecut en was het eindresultaat 72,5kg.

Nu vraag ik me af wat nu de beste aanpak is. Is mijn lichaam té gewend geraakt aan te lage calorieën? Moet ik weer even meer gaan eten om vervolgens weer naar beneden te gaan? Ik ontvang graag advies.

Alvast bedankt voor de reacties!

P.S. Gewicht afgelopen dagen;
1601316655445.png
 
Ik heb vaker gecut op 1800 calorieën. 5 dagen kt, een uur cardio dagelijks plus 18 uur vasten op een keto dieet. Kilo’s vlogen eraf. 6 tot 8% Bodyfat. Je doet echt iets fout. Je kan mischien switchen naar keto. Ik persoonlijk zou gewoon meer gaan eten nu, cardio eruit halen en proberen wat lean gains te maken. Zomer is toch al voorbij. En ik ben eerlijk 73 kilo, en 1.80, is niet echt een Nice look. Gewoon massa pakken!
 
Ik heb vaker gecut op 1800 calorieën. 5 dagen kt, een uur cardio dagelijks plus 18 uur vasten op een keto dieet. Kilo’s vlogen eraf. 6 tot 8% Bodyfat. Je doet echt iets fout. Je kan mischien switchen naar keto. Ik persoonlijk zou gewoon meer gaan eten nu, cardio eruit halen en proberen wat lean gains te maken. Zomer is toch al voorbij. En ik ben eerlijk 73 kilo, en 1.80, is niet echt een Nice look. Gewoon massa pakken!
Eens met het feit dat hij wellicht wat meer zou kunnen eten in deze situatie. Maar, ik geloof niet dat het switchen naar keto hem nu zoveel zou opleveren. Ik ben benieuwd wat anderen hiervan denken. Te groot tekort waardoor wellicht spiermassa afneemt en daardoor het verbruik minder wordt?
 
Eens met het feit dat hij wellicht wat meer zou kunnen eten in deze situatie. Maar, ik geloof niet dat het switchen naar keto hem nu zoveel zou opleveren. Ik ben benieuwd wat anderen hiervan denken. Te groot tekort waardoor wellicht spiermassa afneemt en daardoor het verbruik minder wordt?
Mij lijkt het ook dat je juist de koolhydraten ook nodig hebt om je lichaam goed te laten verbanden, het gaat meer om het kcal-tekort dan het weg laten vallen van de koolhydraten . Een goede macro verhouding met een kcal tekort gaat denk ik net zo veel resultaat opleveren en misschien nog wel meer.
 
Ik zie in je cijfers nog geen stilstand. Je laagste gewicht was een paar dagen terug. 2 weken onder de 73.7 gebleven. Je kunt een beetje kijken naar het maximaal en minimaal gewicht in de week. En 1-2 weken zeggen sowieso niet zoveel. Het kan best even wat weken langzamer lijken te gaan door vocht vasthouden enzo.
 
Hou je cardio is consistent aan .. elke dag 20min bevoorbeeld..
 
Eens met het feit dat hij wellicht wat meer zou kunnen eten in deze situatie. Maar, ik geloof niet dat het switchen naar keto hem nu zoveel zou opleveren. Ik ben benieuwd wat anderen hiervan denken. Te groot tekort waardoor wellicht spiermassa afneemt en daardoor het verbruik minder wordt?
Mij lijkt het ook dat je juist de koolhydraten ook nodig hebt om je lichaam goed te laten verbanden, het gaat meer om het kcal-tekort dan het weg laten vallen van de koolhydraten . Een goede macro verhouding met een kcal tekort gaat denk ik net zo veel resultaat opleveren en misschien nog wel meer.

Je kan ook met carbs droogtrainen, zeker hardgainers 😉 dat ontken ik niet. Maar ik merk bij mij altijd op dat ik super snel droog wordt op keto. Het is ook niet alleen calories in Vs calories out hè. Voeding heeft ook invloed op je hormonen, insuline bv. En die hou ik zo laag mogelijk tijdens een cut. Vandaar dat ik het combineer met intermittend fasting en cardio. En in het weekend refeeden. Mijn cuts duurde nooit langer dan 6 weken.
 
Je kan ook met carbs droogtrainen, zeker hardgainers 😉 dat ontken ik niet. Maar ik merk bij mij altijd op dat ik super snel droog wordt op keto. Het is ook niet alleen calories in Vs calories out hè. Voeding heeft ook invloed op je hormonen, insuline bv. En die hou ik zo laag mogelijk tijdens een cut. Vandaar dat ik het combineer met intermittend fasting en cardio. En in het weekend refeeden. Mijn cuts duurde nooit langer dan 6 weken.
toch wel het is alleen kcal in en out, wet van thermodynamics
 
Bij keto skip je carbs dus hou je minder vocht vast. Oog je droger.
 
Laatst bewerkt:
Nu vraag ik me af wat nu de beste aanpak is. Is mijn lichaam té gewend geraakt aan te lage calorieën? Moet ik weer even meer gaan eten om vervolgens weer naar beneden te gaan? Ik ontvang graag advies.
Volgens mij wijken we een beetje af van de oorspronkelijke vraag van TS. Persoonlijk lijkt mij 1700kcal toch wel erg laag gezien de stats van 1.80m en +- 73.5kg. Helemaal als je kijkt naar eind augustus met een lichaamsgewicht van +- 76kg en calorieën rond de 1900. Heb je misschien een idee van je vetpercentage?
 
Volgens mij wijken we een beetje af van de oorspronkelijke vraag van TS. Persoonlijk lijkt mij 1700kcal toch wel erg laag gezien de stats van 1.80m en +- 73.5kg. Helemaal als je kijkt naar eind augustus met een lichaamsgewicht van +- 76kg en calorieën rond de 1900. Heb je misschien een idee van je vetpercentage?

De vraag aankomen door groot calorietekort is al beantwoord. En het antwoord is nee. chrisk omschrijft het al duidelijk genoeg. 2 weken is te kort om iets zinnigs te zeggen over aangekomen en verloren gewicht en vocht kan ook een hoop maskeren. Veel mensen gaan rond deze tijd ook minder drinken omdat het kouder word bijvoorbeeld.

2700 - 1700 = 1000 deficit per dag dus hij zou theoretisch 0,5 kilo vet + 0,5 kilo spier af kunnen vallen op dit moment. Als je onderhoud klopt dan tenminste. Maar die 0,5 kilo spier is juist de reden dat iedereen adviseert om zo'n 500 kcal onder onderhoud te gaan zitten want dat minimaliseert het spierverlies. Spierverlies == lager onderhoud == zonde van je tijd.

5x in de week sporten en 1000kcal deficit klinkt voor mij erg counter productief. Je put jezelf helemaal uit.

10min cardio loggen vind ik ook een beetje onzin, maar dat is geheel persoonlijk. Ik log cardio vanaf 45min want anders moet ik de hond uitlaten ook nog gaan loggen zeker. Dat hoort gewoon bij je dagelijks beweging die we over de jaren al steeds minder zijn gaan doen ;)

Keto is gewoon weer 1 van de 100 manieren om onder je onderhoud te eten en inderdaad zoals marina1975 zegt; het oogt leaner door vochtbalans. Misschien leuk in de zomer, maar nu totaal useless.
 
Ja, ik zou meer gaan eten. Dat als je af zou vallen of aan zou komen 200 gram per week aankomt of afvalt. Ik stagneerde compleet toen ik op te weinig calorieën zat. Toen ging ik 750 kcal meer eten en nu val ik weer af. Ik heb de calorieën wel langzaam opgebouwd en ik het begin kwam ik wel eerst een beetje aan. Geduld is een schone zaak met dit soort dingen volgens mij.
 
Ja, ik zou meer gaan eten. Dat als je af zou vallen of aan zou komen 200 gram per week aankomt of afvalt. Ik stagneerde compleet toen ik op te weinig calorieën zat. Toen ging ik 750 kcal meer eten en nu val ik weer af. Ik heb de calorieën wel langzaam opgebouwd en ik het begin kwam ik wel eerst een beetje aan. Geduld is een schone zaak met dit soort dingen volgens mij.
Hoe kan je stagneren als je op te weinig calorieën zit? Je zat waarschijnlijk dus gewoon op onderhoud.
 
Ik heb vaker gecut op 1800 calorieën. 5 dagen kt, een uur cardio dagelijks plus 18 uur vasten op een keto dieet. Kilo’s vlogen eraf. 6 tot 8% Bodyfat. Je doet echt iets fout. Je kan mischien switchen naar keto. Ik persoonlijk zou gewoon meer gaan eten nu, cardio eruit halen en proberen wat lean gains te maken. Zomer is toch al voorbij. En ik ben eerlijk 73 kilo, en 1.80, is niet echt een Nice look. Gewoon massa pakken!
Hoi,

Dus terwijl je aan het cutten was heb je ook IF gedaan?
 
Hoe kan je stagneren als je op te weinig calorieën zit? Je zat waarschijnlijk dus gewoon op onderhoud.
Nee ik denk dat mijn onderhoud tussen de 2600 en de 3000 zit en eraan ligt hoe actief ik ben die dag. Ik zat zo'n 500kcal onder mijn onderhoud denk ik. Ik val helemaal niet makkelijk af blijkbaar. Maar aankomen dat lukt dan wel weer :P
 
Back
Naar boven