XXL Nutrition

Tijdje hoger reps gaan trainen.

Bezoekers in dit topic

Eens met je hoor Kieft. Ik denk dat ik ook uit mijn eigen ervaring spreek; een judoka/krachtsporter die wel een prima getraind CNS heeft, maar relatief weinig spiermassa. Dit is leuk voor sport maar ziet er niet uit, heeft een limiet en is veel blessuregevoeliger.

Betreffende dat volume; daarom ben ik (voor massa) de laatste tijd shit van Gironda aan het gebruiken (dat doet Thebaudeau ook trouwens), vooral betreffende density. Dus rusttijden korter houden. Als je lang rust kan je bijna eindeloos sets maken vanaf een x gewicht, maar door de rust periodes korter te houden, train je relatief "harder" met een lichter gewicht, zonder mega hoog in je reps te hoeven zitten. Wellicht niet ideaal voor kracht, maar voor massa een prima alternatief met laag blessure risico!

Wel een keer leuk om een periode zo te trainen na een zwaar schema. Weinig rust en veel reps. Benieuwd of het wat op kan leveren.
Ik kan mijn ego nooit opzij zetten als ik iets niet ga halen wat ik de vorige keer wel haalde, obsessief moet ik die reps weer halen en rust daardoor altijd 4-5 minuten om fris de sets in te gaan.
 
Mja, maar als je het goed doet haal je die meer reps toch ook? Die 30 sec. rust wordt steeds makkelijker dus zelfs zonder "krachtgains", ga je nog easier je reps halen op de lange termijn :) Ik vind het ook ideaal voor de hedendaagse tijd waarin je in de gym je tijd moet beperken :) Rust berekenen is iets wat ik iig niet gauw meer ga loslaten. Als ik straks weer mag bulken en/of voor kracht mag trainen (ivm blessures) dan ga ik geen 8x8 meer doen met 30 sec. rust, wellicht weer iets totaal anders (bijv. weer conjugate: westside style of 5/3/1, whatever) maar dan nog ga ik mijn rusttijden wel bewust indelen. Bijvoorbeeld 90 a 120 sec. voor kracht werk, 60 sec. voor explosiviteitswerk en 45 a 30 sec. voor hyperthrophie werk. Komt je focus ten goede en je haalt meer uit minder tijd :)
 
Mja, maar als je het goed doet haal je die meer reps toch ook? Die 30 sec. rust wordt steeds makkelijker dus zelfs zonder "krachtgains", ga je nog easier je reps halen op de lange termijn :) Ik vind het ook ideaal voor de hedendaagse tijd waarin je in de gym je tijd moet beperken :) Rust berekenen is iets wat ik iig niet gauw meer ga loslaten. Als ik straks weer mag bulken en/of voor kracht mag trainen (ivm blessures) dan ga ik geen 8x8 meer doen met 30 sec. rust, wellicht weer iets totaal anders (bijv. weer conjugate: westside style of 5/3/1, whatever) maar dan nog ga ik mijn rusttijden wel bewust indelen. Bijvoorbeeld 90 a 120 sec. voor kracht werk, 60 sec. voor explosiviteitswerk en 45 a 30 sec. voor hyperthrophie werk. Komt je focus ten goede en je haalt meer uit minder tijd :)

Weleens wat gelezen wat zo'n korte rust doet voor hypertrofie? Ik zou het dan op 1 minuut rust houden denk ik. Lever je dan per set 1 á 2 reps in als je de eerste set met 10 reps doet?
 
Leuk topic is het geworden zo. Leerzaam. harpep bedankt voor je uitgebreide bijdragen. Voor mij allemaal nog niet zo relevant maar ik vind het wel leuk om te lezen.
 
De eerste progressie is te zien. Hopelijk kan ik de komende weken ook continue reps toevoegen en in het geval van genoeg reps te hebben behaald voeg ik weer gewicht toe om weer op te bouwen.
Dus wat ik gedaan heb is een dag met 3x8, 5x5 of 5x3 bench press vervangen voor een volume dag met 4x10 bench press en 3x12 dumb press. Wellicht ben ik nog wat te vroeg maar ik heb in elk geval vandaag een plateau doorbroken.
Hopelijk kan ik nog even doorgaan :D. Thanks again
 
Laatst bewerkt:
Afwisseling van reps maar ook afwisseling in de snelheid van het uitvoeren van de oefening geeft vaak positieve resultaten omdat je dan weer een ander soort prikkel geeft aan je spieren.
 
Back
Naar boven