Fitness Seller

Timelapse van een brandend Tottenham (rellen Londen) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik vind het gevaarlijk om veel gelijkenissen te trekken tussen Groot-Brittannië en de andere landen van West-Europa. We gaan uit van een totaal verschillend maatschappijmodel. Aan de andere kant van de Noordzee is het verschil tussen de lage/middenklasse en de hoge klasse immens. Terwijl het verschil tussen de lage en de middenklasse miniem is. Zo heb ik een aantal cursussen in Oxford gevolgd en logeerde ik een keer bij een vastgoedmakelaar en zijn vrouw die een middenfunctie had bij een grote liefdadigheidsorganisatie. In België/Nederland zie je die mensen in een grote woning, open bebouwing en volledig afgewerkt. In het VK leven ze in een huis dat kleiner is dan het huis wat ik nu alleen gekocht heb met een tuin die slechts enkele vierkante meters groot was. Je vraagt je dan af waarin mensen wonen die geen goedverdienende functie hebben, of die er alleen voor staan en met wat voor problemen ze geconfronteerd worden en hun gevoel van ontevredenheid tegen over de maatschappij en de regering. Wanneer de kans zich dan voordoet, zet dat passieve gevoel zich om in daadkracht.
"Als de regering/maatschappij niks voor mij doet of kan betekenen, dan heb ik er zelf geen baat bij om ze in stand te houden en voel ik me niet gebonden om aan de regels te voldoen."

Wat we hier beleven is (volgens mij) een ander mechanisme. De grotestadsproblemen hier zijn te wijten aan een pamperend beleid dat jaren gevoerd wordt vanuit een linkse impuls in alle organen (denk pers, politiek, rechtssysteem) van de maatschappij. Ik ben zelf een aanhanger van het solidariteitsprincipe en van sociale vangnetten, die MOETEN er zijn, de zwakkeren in de maatschappij dienen beschermd te worden. Het probleem is dat ons huidige systeem van sociale zekerheid die zwakke klasse in stand houdt en dat er niet voldoende hulpmiddelen worden aangereikt om uit die zwakte te stijgen; of het "negatieve gedrag" van werkloosheid/ongeschooldheid/... wordt te fel bekrachtigd; zwakkere mensen worden geconditioneerd om zwak te blijven. Hoe zou je zelf zijn als je 1100 euro kreeg om niks te doen, en je kreeg 1200 euro om iedere dag hard te werken? (Denk aan Corléone) Nu dat is één deel van de problemen in grote steden, het andere deel is de gettovorming van vreemdelingen. Ook dit onder impuls van een té "links" beleid in de laatste jaren. Er is een té utopisch beleid gevoerd waarin vreemdelingen té veel losgelaten worden in hun keuze om te integreren. Het probleem hierin zit dat je enerzijds mensen hebt die kansen grijpen, die zichzelf scholen (uiteraard de taal leren), die een job zoeken en een leven opbouwen dat boven de zwakte uitstijgt. Ze hebben soms te kampen met discriminatie en plat racisme. De reden hiervoor ligt deels bij een aantal andere immigranten, die mensen nemen hun lot niet in eigen handen, ze laten het allemaal hun beloop, doen geen moeite om zich te scholen/integreren/... dan ontstaat er een typisch menselijk denkpatroon, waarbij ze zelf de schuld niet opnemen, maar ze die gaan zoeken bij de maatschappij die hen in stand houdt. Zo wordt een "wij tegen zij" gevoel ontwikkeld, iets wat negatief gedrag in de hand werkt. De grootte en zichtbaarheid van die groep zorgt ervoor dat mensen meer negatieve ervaringen hebben over vreemdelingen dan positieve. Wat ook van onze kant een "wij tegen zij gevoel" in de hand werkt.

Nu al blijkt dat de pamperende, utopische visie van de linkse regeringen in Europa disciminerender zullen geweest zijn dan elk ander beleid (apart genomen van ze allemaal in kampen te steken) en als kers op de taart is zich in heel Europa een tegenbeweging aan het vormen die er heel extreme opinies op nahoudt. De uitwas in Noorwegen is daar een triest, extreem voorbeeld van. De geschiedenis wordt soms beschreven als een slingerbeweging; de sfeer waarin we leven en die nog intenser zal worden doet me sterk denken aan de wereld in de jaren '30; voor er sprake was van oorlog. De hele wereld zag toen in het joodse ras een bedreiging, overal ter wereld werden antisemitische partijen opgericht, zelfs in de US of A. En het was geen schande om te zeggen dat je antisemiet was. (ik zou graag wat nuanceren maar het zal al op het randje TLDR zijn)

Jammer genoeg kunnen we niet doen zoals bij een computer, ff rebooten en opnieuw beginnen, met een schone lei opnieuw beginnen is onmogelijk. Een moeilijke opgave m.a.w. ...


met de eerste alinea ben ik het eens, je moet van de rellen geen proteststem maken, en dat het vooral om opgekropte frustaties gaat in een uitzichtloze situatie.

Maar dan spreek je je zelf tegen daarna, als de zwakkeren toch niet de intentie hebben om zich op te werken door "de pampercultuur van links", vanwaar dan die frustratie en haat tegen het regime?
Misschien omdat ze via de legale kanalen geen toegang hebben tot ze willen, blackberrys, merkkledij, een goeie job, ..
toch allemaal idealen van een american dream geinspireerde maatschappij. Ik heb het vroeger al gezegd en zeg het nu eens, die rellen zijn gewoon het logisch gevolg van een consumptiecultuur die ons met onmogelijk bereikbare idealen opscheept: niet iedereen kan stinkend rijk zijn en de dream leven. Zolang men de kleine mens wijsmaakt dat dit wel kan zal het sowieso eens ontploffen.
Enige oplossing is zelf een radicale ommekeer naar links, liefst een DDR model, waar de basisnoden door de overheid worden gereguleerd, iedereen verplicht aan het werk en wil je daarnaast nog een centje bij verdienen: fine, dan regel je hetzelf maar.
Maar dan zonder stasi facisme, en dan kan alleen indien er een bewustzijnshervorming komt bij de Europese bevolking, waarin het sociaal leven weer zwaarder wordt gewaardeerd en dat stinkend rijk worden een onfaire aangelegenheid tegenover je medemens.
 
Vier jaar cel voor twintigers die opriepen tot rellen

Het gerecht schiet nu met scherp op de Engelse relschoppers. © reuters

© getty

© photo news
In Groot-Brittannië zijn twee jonge twintigers veroordeeld tot vier jaar cel omdat ze via sociale netwerksites opgeroepen hadden om in hun thuissteden amok te maken. De 20-jarige Jordan Blackshaw uit Northwich Town -in het noordwesten van het land- had een Facebookevenement gecreëerd met de naam "Smash Down in Northwich Town". Jammer genoeg voor hem was alleen de politie, die de pagina in de gaten hield, opgedaagd op de afgesproken plaats en tijd. De onverlaat werd meteen in de boeien geslagen. Hij moet vier jaar naar een gevangenis voor jongeren.

De 22-jarige Perry Sutcliffe-Keenan uit Warrington, eveneens in het noordwesten van Engeland, had dan weer een Facebookpagina gecreëerd met de naam "The Warrington Riots", waarin hij opriep tot rellen. De volgende dag verwijderde hij de pagina en excuseerde zich. Zijn boodschap was naar 400 Facebookcontacten verstuurd, maar de rellen bleven uit. Toch kreeg hij vier jaar omdat hij volgens de rechter een golf van paniek had veroorzaakt in Warrington en de politie zwaar onder druk had gezet. (belga/svm)

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...voor-twintigers-die-opriepen-tot-rellen.dhtml
 
Back
Naar boven