MuscleMeat

Timing van voeding

Bezoekers in dit topic

Kwarkkrawk

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
29 nov 2012
Berichten
957
Waardering
72
Lengte
1m70
ik snap dat het van belang is om net na de training whey-eiwitten te nemen en snelle koolhydraten, en een half uur - uur erna een volwaardige maaltijd. Ook dat de meeste hun koolydraten het meest rondom de training plannen kan ik inkomen.

Maar verder ben ik een beetje verward rondom de timing van het eten.

de vragen
hoe belangrijk is de opdeling in evenredige porties?
ik moet eerlijk toegeven dat dit voor mij een probleem is, ik ben zo gewend grote porties ontbijt, lunch en diner te eten dat dit er ook echt in lijkt te blijven. Nu heb ik vaker gelezen dat 6 evenredige porties beter zou zijn. ik heb al wat weten te spelen maar mijn 3 "tussendoor" porties blijven kleiner, omdat ik anders gedurende de dag minder vol zit.
Waarom zijn 6 gelijke porties beter en is dit wel zo? is dit puur om koolhydraten- of eiwitpieken te vermijden?
maakt het tijdstip waarop je eet echt zoveel uit daarbij of gaat het voornamelijk om dat je het binnenkrijgt, niet zozeer in de porties?

langzame eiwitten, hoe lang voor het slapen?
ik weet dat het zo is dat je je langzame eiwitten (bijv kwark of casseineshake) "voor het slapen gaan" moet nemen. Aangezien ik zelf een voorstander ben van zoveel mogelijk uit werkelijk eten halen ga ik voor de kwark, maar hoe lang voor het slapen is het het verstandigst om het in te nemen en moet ik me druk maken om het beetje carbs in de kwark? is het bijv. beter om een uurtje of twee van te voren je kwarkje naar binnen te werken of het bij wijze van op je nachtkastje te hebben staan?

Tevens is mijn laatste vraag of er een verschil zit in het tot je nemen van de kwark of je cut/onderhoudt/bulk situatie zit?

Aub onderbouwde argumenten
 
Ik heb mijn kwark het letterlijk naast mij liggen op me nachtkastje, gewoon 10-20 minuten voor het slapen in nemen.
 
daarnaast trouwens gewoon een vraag als weetje;
als je eiwitinname te hoog is (boven 2,5 a 3 per kg lichaamsgewicht) maar je onder je onderhoudt zit.
kom je dan aan in bf of juist verlaging hiervan?
 
Meso, deze is voor jou
 
Maak je niet te druk om wel of niet evenredige porties, zolang je binnenkrijgt wat je binnen zou moeten krijgen gedurende de dag is er weinig aan de hand. De timing van de kwark verschilt per persoon, neem hem binnen een uur voordat je gaat slapen en je zit prima.
 
In afwachting van meso, onze expert op alle fronten, kan ik je in ieder geval vast vertellen dat het opdelen van je voeding in evenredige porties ui-ter-mate belangrijk is. Je lichaam heefr een ingebouwde sensor voor zojuistgenoemde, en wanneer je hier vanaf wijkt zal je buitensporig veel vetmassa aanzetten.

En nooit teveel eiwitten eten, want zoals je zelf al dacht, tovert je lichaam vetcellen uit het niets tevoorschijn dan, ookal eet je 1000 kcal onder onderhoud. Eiwitten = vetmassa. Het beste eet je helemaal geen eiwitten, dan zit je altijd goed.



Eigeel mag dan weer wel.
Groetjes, Coos Busters en Connie Plassen.
 
In afwachting van meso, onze expert op alle fronten, kan ik je in ieder geval vast vertellen dat het opdelen van je voeding in evenredige porties ui-ter-mate belangrijk is. Je lichaam heefr een ingebouwde sensor voor zojuistgenoemde, en wanneer je hier vanaf wijkt zal je buitensporig veel vetmassa aanzetten.

En nooit teveel eiwitten eten, want zoals je zelf al dacht, tovert je lichaam vetcellen uit het niets tevoorschijn dan, ookal eet je 1000 kcal onder onderhoud. Eiwitten = vetmassa. Het beste eet je helemaal geen eiwitten, dan zit je altijd goed.



Eigeel mag dan weer wel.
Groetjes, Coos Busters en Connie Plassen.

hahaha je bent een goede vervanging voor messo
 
Sigh.. Ist echt nodig om te trollen
 
vind de opmerking een beetje kinderachtig. als je nou gewoon de vraag wat serieuzer neemt kom je er misschien achter dat het helemaal niet zo lomp is.
Zo is mij bijv. verteld dat enorme eiwitpieken minder effect hebben op het spierherstel wegens de opname hiervan. Nou zie ik bij sommige voedingsschema's dat er duidelijk gelet wordt dat er om de zoveel uur een vergelijkbare grote maaltijd gegeten wordt. mijn vraag is dus of dit van erg belang is om om de zoveel tijd een vergelijkbare maaltijd die volwaardig is of eiw bevat te eten of dat dit niet zozeer uitmaakt zolang je het maar binnen krijgt.

De tweede vraag is niet bij onder je onderhoudt van 1000 kcal, maar bij stel 150 kcal onder je onderhoudt, en je krijgt een behoorlijke overschot aan eiwitten binnen. Wat ik heb meegekregen is dat eiwitten moeilijk zijn om als energie te gebruiken dus vraag me af of dit dan om gaat zetten in vet. Tevens wat er dan zozeer slecth zou zijn aan een overschot aan eiwitten btw

zo gek is dat toch nog niet?
achja
 
Zoek eens op een van de duizenden topics die gaan over IIFYM en IF. dan heb je je antwoorden. Even verder kijken dan je neus lang is knul.
 
sommige mensen die voorstander zijn van IIFYM vinden het nou eenmaal nodig om op dit soort vragen te gaan trollen. Geen aandacht aan schenken ;)

Nee, het is NIET belangrijk dat je om de 2-3 uur gelijkwaardige maaltijden neemt.
Waar het op neer komt is dat je
2-2,5 gr eiw/ per kg lich gewicht en 1^ gr vet per kg lich gewicht neemt
en de rest van je benodigde cal aanvult met KH, of extra vet/eiw

Hoe je dit over de dag verdeelt maakt niet zoveel uit
gaat meer om waar je jezelf prettig bij voelt. Ik persoonlijk voel mij veel prettiger bij meerdere kleinere maaltijden per dag (heb ik minder last van honger gevoel) anderen blijven met die kleine maaltijden altijd honger gevoel hebben of raken helemaal in de stress bij het geveol zo vaak te moeten eten.... die kiezen voor een of 2 grote maaltijden per dag waar ze alle voedingsstoffen instoppen.... beide manier werken

Ik vind het prettig om s'ochtend op te starten met snelle eiwitten en s'avond af te sluiten met langzame eiwitten
Maar ook dat is geen verplichting

een overschot aan eiwitten hoeft geen probleem te zijn. maar:
eiwitten zijn een vrij dure voedings bron
soms kunnen te veel eiwitten een rol spelen in de vorming van nierstenen (als je daar gevoelig voor bent) veel drinken is de boodschap!
alle voedingsstoffen.... ook eiwitten kunnen omgezet worden in cal en/of opgeslagen als vet
Een tekort aan eiwitten zal echter altijd zorgen voor een vertraagde spiergroei.
 
Laatst bewerkt:
thanks, hier heb ik wat aan
 
Dinky, je tweede zin:
"Nee, het is belangrijk dat je om de 2-3 uur gelijkwaardige maaltijden neemt."
Bedoel je eigenlijk niet dat het niet belangrijk is om elke 2-3 uur een gelijkwaardige maaltijd te nemen?
Naar mijn mening is maaltijd frequentie < voedingsstoffen...

En om nog een vraag van kwarkkrawk te beantwoorden:
als je eiwitinname te hoog is (boven 2,5 a 3 per kg lichaamsgewicht) maar je onder je onderhoudt zit.
kom je dan aan in bf of juist verlaging hiervan?
Zolang je onder je calorie behoefte eet zul je afvallen.
Als je te weinig eet zul je vooral spieren afbreken, of je nu genoeg eiwitten eet of niet.
 
Lijkt me ook een hele opgave 3500 kcal per dag clean eten naar binnen werken in maar 3 maaltijden..
Echt om de 2 uur eten.
 
Timing maakt NUL verschil.

Je kan alles in 1 maaltijd voor het slapen gaan eten, of bij je ontbijt, alles in 20 veschillende maaltijden opdelen, in 10, in 5, in 3, wat je zelf wilt. Maakt geen enkel verschil.
 
Lijkt me ook een hele opgave 3500 kcal per dag clean eten naar binnen werken in maar 3 maaltijden..
Echt om de 2 uur eten.

's ochtends een kapsalon, 's avonds een kapsalon.
Zou toch prachtig zijn als je daarmee ook je EKV zou halen :D
 
Dinky, je tweede zin:
"Nee, het is belangrijk dat je om de 2-3 uur gelijkwaardige maaltijden neemt."
Bedoel je eigenlijk niet dat het niet belangrijk is om elke 2-3 uur een gelijkwaardige maaltijd te nemen?
Naar mijn mening is maaltijd frequentie < voedingsstoffen...

.

klopt helemaal.... typfout = aangepast!
 
Je kan wel zeggen dat Meal Timing bullshit is maar ik zie echt niemand 3k calories in 1 maaltijd eten geloof me dat kun je niet(ik heb het over Clean food) geen junkfood.
 
Je kan wel zeggen dat Meal Timing bullshit is maar ik zie echt niemand 3k calories in 1 maaltijd eten geloof me dat kun je niet(ik heb het over Clean food) geen junkfood.

Daarom zegt men er ook bij "zolang je maar voldoende kcal/EKV binnen krijgt". Als dat niet met x maaltijden lukt dan moet je het natuurlijk anders verdelen.



Maar om mij als newbie toch even in te mengen: Moet je niet gedurende de hele dag zoveel mogelijk van voedingsstoffen worden voorzien? De reden dat je voor het slapen gaan een traag eiwit neemt is toch zodat je er de hele nacht "mee bezig bent" aangezien je tijdens het slapen wat lastig kunt eten? Waarom geldt dit overdag dan niet? Als je 's ochtends met snelle eiwitten begint, dan heb je toch vrij snel weer behoefte aan meer? Mis je niet de benodigde stoffen op delen van de dag als je niet regelmatig genoeg eet?

That said, ik denk ook niet dat het per se nodig is om 5-6 maaltijden per dag te eten, maar zit er niet ergens een kern van waarheid verborgen in het bovenstaande?
 
Back
Naar boven