XXL Nutrition

Tips en adviezen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bedankt man, ik zal je ook wel nog even laten weten hoe mijn progress is als je dat wil?

Geen probleem, ben benieuwd, open gerust een logje in het subforum trainingslogs :).
 
Nu heb ik de afgelopen 2 a 3 weken al 'gecut' met een kcal inname van 1500cal ( waarbij ik denk redelijk al wat kwijt geraakt te hebben aan vet)

Zoals hierboven al aangehaald: het is een marathon, geen sprint. Twee a drie weken cutten is pas het begin. En in 2 weken ben je waarschijnlijk niet al redelijk wat vet kwijt geraakt, maar vooral maaginhoud en vocht.

Ik sluit me volledig aan bij bovenstaand advies: eet steady een x-aantal kcal en eet niet constant bij wat je horloge zegt. Pas dan kun je conclusies trekken. Houd dit eens 4 weken vol en kijk dan naar het gemiddelde verlies per week. Daarna kun je dan bijstellen waar nodig en het doortrekken totdat je tevreden bent qua vetpercentage.
 
10 weken je zelf straffen zal uiteindelijk alleen maar een hardere klap zijn op je lichaam en uiteindelijk zal je terugval alleen maar erger worden.

Zou gewoon rustig afbouwen elke week met een calorie tekort van 300/500 calorie. Je meals voorbereiden zodat je geen croissant pakt omdat het lekker makkelijk en snel is. Cutten/afvallen= calorie tekort creëren zo simpel is het eigenlijk of dat nou van uit je voeding komt of van uit je cardio maakt niet uit.
 
10 weken je zelf straffen zal uiteindelijk alleen maar een hardere klap zijn op je lichaam en uiteindelijk zal je terugval alleen maar erger worden.

Zou gewoon rustig afbouwen elke week met een calorie tekort van 300/500 calorie. Je meals voorbereiden zodat je geen croissant pakt omdat het lekker makkelijk en snel is. Cutten/afvallen= calorie tekort creëren zo simpel is het eigenlijk of dat nou van uit je voeding komt of van uit je cardio maakt niet uit.

Gaat het wel goed met je bro? Serieuze adviezen geven i.p.v. homo-grapjes maken :aluhoedje:
 
Gaat het wel goed met je bro? Serieuze adviezen geven i.p.v. homo-grapjes maken :aluhoedje:

heb het zelf allemaal ook gedaan vandaar :roflol: Genoeg troep ook ingenomen in het verleden om af te vallen maar afvallen is gewoon eten bijhouden en discipline.
 
rbn87

Steady een x aantal kcal OF steady -500 per dag OF gemiddeld -3500 per week is toch net zo effectief? Althans op zijn best minimale verschillen?

Spenti
Wat voor mij werkte de afgelopen tijd was een gezond eetschema op basis van 0 training waar alles in zat en dan cardio gebruiken om bijvoorbeeld een etentje weg te kunnen werken. Basically harder werken voor dat lekkere eten wat eraan zit te komen. Maakt die saaie cardio ook direct niet zonder doel, dus het helpt elkaar eigenlijk als motivator ;) . Na 10 jaar geklooi, was afgelopen jaar dus wel een soort van eye-opener.

Onthou wel dat die horloges best een hoge foutmarge hebben en dat bovenop dat, kcal ook foutgevoelig zijn qua inschatting. Met als gevolg dat je al snel missberekeningen maakt en meer vooruitgang verwacht dan dat je op de weegschaal/in de spiegel terug ziet.

3x gym 3x hittt klinkt voor mij als een schema wat je niet 10 jaar vol kunt houden of wil je stoppen zodra je je doel hebt bereikt?
Je kunt ook op zoek gaan naar een betere balans qua eetschema dat je het 10 jaar met gemak vol houdt en mee kunt cutten/bulken en daardoor kun je wat flexibeler zijn in je training en je valt minder hard terug in oude gewoontes. Ik spreek dan vanuit mijzelf die 10 jaar lang gejojoed heeft tussen extreem hard sporten & fitter en blessure & vet. Het kan voor jou anders zijn, maar je croissantje comment is een indicatie! :P
 
rbn87

Steady een x aantal kcal OF steady -500 per dag OF gemiddeld -3500 per week is toch net zo effectief? Althans op zijn best minimale verschillen?

Spenti
Wat voor mij werkte de afgelopen tijd was een gezond eetschema op basis van 0 training waar alles in zat en dan cardio gebruiken om bijvoorbeeld een etentje weg te kunnen werken. Basically harder werken voor dat lekkere eten wat eraan zit te komen. Maakt die saaie cardio ook direct niet zonder doel, dus het helpt elkaar eigenlijk als motivator ;) . Na 10 jaar geklooi, was afgelopen jaar dus wel een soort van eye-opener.

Onthou wel dat die horloges best een hoge foutmarge hebben en dat bovenop dat, kcal ook foutgevoelig zijn qua inschatting. Met als gevolg dat je al snel missberekeningen maakt en meer vooruitgang verwacht dan dat je op de weegschaal/in de spiegel terug ziet.

3x gym 3x hittt klinkt voor mij als een schema wat je niet 10 jaar vol kunt houden of wil je stoppen zodra je je doel hebt bereikt?
Je kunt ook op zoek gaan naar een betere balans qua eetschema dat je het 10 jaar met gemak vol houdt en mee kunt cutten/bulken en daardoor kun je wat flexibeler zijn in je training en je valt minder hard terug in oude gewoontes. Ik spreek dan vanuit mijzelf die 10 jaar lang gejojoed heeft tussen extreem hard sporten & fitter en blessure & vet. Het kan voor jou anders zijn, maar je croissantje comment is een indicatie! :P

Vandaag en gister me aan die 2300 calorieen aan t houden, voel me wel prima, had gister wel een dag dat mijn energie van hoog naar laag 3x in de dag ging maar verder alles goed, daardoor ook niet getraind.
Heb het idee dat mijn lichaam heel wat vrolijker van me word als ik 2300 cal eet, waarbij ik geen troep eet, en dan alle verbrande calorieen van de dag laat voor wat het is.
Ben benieuwd wat 1 week voor me gaat doen, maar heb hier wel een goed gevoel in.

Wat betreft het sporten, het is voor mij juist fijn om te doen, zonder dat heb ik ook geen motivatie om aan me voeding te denken bijvoorbeeld.
Het sporten zal ik er ook niet uit gooien behalve, wanneer mijn lichaam aangeeft teveel te hebben.
Ik stop pas ( met HIIT ) wanneer ik wil gaan stoppen met voetbal, fitness wil ik denk ik wel mijn hele leven lang doen, omdat ik het belangerijk vind om goed te blijven bewegen.
Trouwens, wanneer het voetbalseizoen weer begint stop ik met die HIIT trainingen en ga ik veel voetbaltrainingen doen.
 
Steady een x aantal kcal OF steady -500 per dag OF gemiddeld -3500 per week is toch net zo effectief?
Afgelopen 3 weken zit ik bijvoorbeeld op standaard 2300 kcal. Drie trainingen per week en 1 keer wandeling van 1,5 uur. Val daarmee steady 400 tot 500 gram af per week. Zodra het stagneert, ga ik lager in kcal of meer cardio toevoegen.
Dingen vooral niet te moeilijk maken.

EDIT: sorry, las je zin verkeerd haha. Je hebt gelijk.
 
Voetbal verklaard de focus op HITT!

Wat me opvalt dat je het hebt over dagen en een week, maar dat staat toch haaks tegenover de opmerking van de 'marathon' van rbn87? Je kunt na een week niet zeggen of iets werkt of niet, pas na een aantal weken kun je een gemiddelde vooruitgang zien.
 
Niet veel waarschijnlijk. Houd het eens een maand of 2 vol en trek dan je conclusie.

Ik heb samen met een maatje van me onze doel bepaald voor over 2 maanden, waarin we tussendoelen stellen voor elke week.
Indien ik die weekdoel niet bereik ga ik aanpassen om te kijken hoe ik me volgende weekdoel wel zou kunnen halen, die ik wellicht aanpas.

Had trouwens deze discussie ook met hem, ik ben heel slecht met plannen, en zeker me eraan houden, daarom dat ik liever op korte termijn plan, en daar veel meer waarde in steek dan een lange termijn doel.
Ik denk dat de gedachtegang op hetzelfde resultaat wil komen, maar dat onze prioriteiten verschillen.
 
Trouwens, dit moet niet overkomen alsof ik niet dankbaar ben, wat ik wel ben voor de hulp.
 
Hoe ziet een weekdoel er uit voor je? 1 sec sneller, 1kg sterker of 0,5 kilo eraf? Volgens mij wilde je afvallen dus ik ga even verder op dat laatste.

Je kunt redeneren dat lange termijn doelen lastiger is om de focus te behouden, en dat is ook zeker zo als je het niet kunt relativeren, maar onrealistische weekdoelen is ondoenlijk voor je motivatie. Je faalt dan veel vaker en gaat allemaal gekke aanpassingen doen op basis van eigenlijk niks. Je zegt daarbij indirect ook dat je geen vertrouwen hebt in je aanpak of in die van je fysio maat ;) Niets ten nadele van je maat, maar hoe ik veel huisartsen en fysio's over afvallen hoor praten, dan is de kennis vrij beperkt in verhouding met wat ik hier allemaal heb geleerd vanuit de sticky's en van ervaren BB'ers (daar hoor ik zeker niet bij :D).

Chill out, heb vertrouwen in jullie aanpak en behaal dat korte termijn doel van -3500 kcal per week (heb je gelijk je korte termijn doel) en dan komt je lange termijn doel (lager vet% & ripped af) steeds dichter in de buurt.

Bijv.
Feit is dat je bij een kcal deficit van 500kcal per dag onder onderhoud dat je 0,5 kilo per week afvalt gemiddeld genomen over weken/maanden. Ik had weken dat ik 0,1 aan kwam en weken dat ik ineens weer een hele kilo afviel.

Als je dan na een weekdoel van 0,1 kilo afvallen je kcal inname gaat verlagen, terwijl je misschien wel heel goed bezig bent dan ga je jezelf onnodig een nog groter kcal deficit aanpraten. Zit je zo weer op 1500 kcal per dag en verlies je spieren + vet en zit je voor niets 3x in de week in de gym.

En inderdaad, doen wat voor jou het beste is en als het werkt werkt het, maar als het niet werkt heb je hier alvast een verklaring. Ik zie mijn eigen struggle zo vaak voorbij komen rondom mij heen, dus het is lastig om mensen niet daarvan te behoeden ;)
 
Laatst bewerkt:
daarom dat ik liever op korte termijn plan, en daar veel meer waarde in steek dan een lange termijn doel.
Dan denk ik dat je de verkeerde sport hebt gekozen. Resultaten haal je niet op korte termijn, maar door een lange adem te hebben en vooruit te denken. Nogmaals: een week is niks. Zo moeilijk is het toch niet? Kies een kcal tekort en houd je daar 3 maanden aan bijvoorbeeld.
Daar is niks te plannen aan. Zet een kruisje op de kalender over 3 maanden en eet 500 kcal per dag minder dan je verbruikt tot die dag. Ben je tevreden op die dag, dan kies je je volgende doel. Zo niet, ga je door waar je mee bezig was.
 
Laatst bewerkt:
Dan denk ik dat je de verkeerde sport hebt gekozen. Resultaten haal je niet op korte termijn, maar door een lange adem te hebben en vooruit te denken. Nogmaals: een week is niks. Zo moeilijk is het toch niet? Kies een kcal tekort en houd je daar 3 maanden aan bijvoorbeeld.
Daar is niks te plannen aan. Zet een kruisje op de kalender over 3 maanden en eet 500 kcal per dag minder dan je verbruikt tot die dag. Ben je tevreden op die dag, dan kies je je volgende doel. Zo niet, ga je door waar je mee bezig was.

Daar ga ik nu ook mee bezig, ik bedoelde het eerder juist meer van, stel dit werkt niet, pas ik sneller aan dan 2 maanden.
Heb al mijn doel vastgesteld, en ik denk dat het me gaat lukken zonder me slecht te voelen.
Bedankt voor het advies!
 
Chill out, heb vertrouwen in jullie aanpak en behaal dat korte termijn doel van -3500 kcal per week (heb je gelijk je korte termijn doel) en dan komt je lange termijn doel (lager vet% & ripped af) steeds dichter in de buurt.

Dit is eigenlijk perfect verwoord voor mijn doel dan denk ik.
Zo wil ik het ook doen.
 
Back
Naar boven