XXL Nutrition

Tips voor eten tijdens lange ritten?

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Hoi allemaal

Ben weer terug na opnieuw een paar weken reizen, nu 2,5 week aan de Mediterrannee voor een paasweekje en een week fietsen. Het eten in Italië met de paasweek was een regelrechte ramp qua 'BB0-vriendelijkheid' (veel pasta, heeeel weinig eiwit en weinig groenten en zelf koken kon ook niet, dus veel blikjes tonijn losgetrokken).
Daarna paar daagjes Parijs en na vervanging van de aandrijving (ketting, tandwielen, 1 middenblad) 3 dagen gefietst (plm 330km) en een rustdag gisteren een 300 km brevet gereden in 18 uur.
Niet met de racefiets, want gestolen, maar met mijn vakantiefiets, die klimt als een baksteen in vergelijking met de racefiets.

Ik ben redelijk afgepeigerd van de rit, mijn benen voelen goed, maar ik ben erg moe, ook omdat ik door de spanning tevoren 2 nachten bijna niet (1 nacht oa wegens een 'stalker' die me op een 7% Ardennenhelling van 5 km achternareed) , 1 nacht iets te kort en 1 nacht veel te kort heb geslapen en na het brevet 1 nacht weer niet geslapen heb.
Ik geloof haast dat ik een heus slaap probleem begin te krijgen! De avond voor het brevet heb ik welbewust 2 biertjes gedronken om in slaap te vallen. Dat ging goed.. ik weet ook dat je slaap dan korter wordt, dat was niet erg, want om half 5 opstaan (tocht begon tussen 5.30 en 6 uur) is niet mijn gewoonte.

Maarre, om even tot de vraag terug te komen.. ik heb as vrijdagnacht het volgende brevet van 400 km. Wat zou ik bijv kunnen eten? Ook de komende dagen zal ik wel weer aan KH-stapelen moeten denken.. ?
En hoe voorkom ik dat ik al die trainingsarbeid van afgelopen winter (opgebouwde/behouden spiermassa) niet verloren zie gaan.. 700 km rijden in 7 dagen tijd is geen kattenpis, zeker niet als je daar maximaal 47 uur over mag doen..

Espi
 
Originally posted by Esperantisto
Hoi allemaal

Ben weer terug na opnieuw een paar weken reizen, nu 2,5 week aan de Mediterrannee voor een paasweekje en een week fietsen. Het eten in Italië met de paasweek was een regelrechte ramp qua 'BB0-vriendelijkheid' (veel pasta, heeeel weinig eiwit en weinig groenten en zelf koken kon ook niet, dus veel blikjes tonijn losgetrokken).
Daarna paar daagjes Parijs en na vervanging van de aandrijving (ketting, tandwielen, 1 middenblad) 3 dagen gefietst (plm 330km) en een rustdag gisteren een 300 km brevet gereden in 18 uur.
Niet met de racefiets, want gestolen, maar met mijn vakantiefiets, die klimt als een baksteen in vergelijking met de racefiets.

Ik ben redelijk afgepeigerd van de rit, mijn benen voelen goed, maar ik ben erg moe, ook omdat ik door de spanning tevoren 2 nachten bijna niet (1 nacht oa wegens een 'stalker' die me op een 7% Ardennenhelling van 5 km achternareed) , 1 nacht iets te kort en 1 nacht veel te kort heb geslapen en na het brevet 1 nacht weer niet geslapen heb.
Ik geloof haast dat ik een heus slaap probleem begin te krijgen! De avond voor het brevet heb ik welbewust 2 biertjes gedronken om in slaap te vallen. Dat ging goed.. ik weet ook dat je slaap dan korter wordt, dat was niet erg, want om half 5 opstaan (tocht begon tussen 5.30 en 6 uur) is niet mijn gewoonte.

Maarre, om even tot de vraag terug te komen.. ik heb as vrijdagnacht het volgende brevet van 400 km. Wat zou ik bijv kunnen eten? Ook de komende dagen zal ik wel weer aan KH-stapelen moeten denken.. ?
En hoe voorkom ik dat ik al die trainingsarbeid van afgelopen winter (opgebouwde/behouden spiermassa) niet verloren zie gaan.. 700 km rijden in 7 dagen tijd is geen kattenpis, zeker niet als je daar maximaal 47 uur over mag doen..

Espi

goede buffer opbouwen (granen en proteine)

tijdens het rijden regelmatig blijven drinken / eten (ook sportdrankjes)

na de training een proteine shake om goed te herstellen

goede warming up en cooling down er na
 
eh.. ik rijd soms wel eens langs een mcdrive als ik honger heb :D:D j/k

iig wel succes met je tocht en een tip heb je al van mij gehad.
 
Ja, mijn dank.. de draad rolt prettig verder bij Body & Fitness dus laat ik het hier maar een zachte dood sterven..

Inmiddels heb ik al een gouden tip over mijn slapeloosheid gekregen: in de afgelopen 6 nachten 4 nachten helemaal niet, 1 nacht 4 uur en 1 nacht 9 uur geslapen.
De combi : 1 drankje, 1 tot 2 aspirientjes en 1 melatonine tablet schijnt geheid te werken.

Ik heb overigens 2 weken daarna alweer de gelegenheid weer wat anders uit te proberen.. als ik het 600 km brevet weer in Bethune wil rijden mag ik op 24 mei weer van start gaan daar.. mueslirepen, honing, abrikozen (geen dadels) en extra weipoeder en tussendoor flink bijeten..

Blijft de vraag: hoe train ik tussendoor? Ik had vanavond eig naar spinning gemoeten maar even geen zin. Morgenmiddag kan ik wel weer weg, dan ga ik aan KT doen.. probeer wat aan het atrofiëren van de borstspier te gaan doen!

Espi
 
zelf heb ik gemerkt, dat velen heel goed presteren als ze minstens 1 week van te voren rust nemen.. je lichaam kan herstellen /opladen.
tot die tijd kun je gewoon trainen natuurlijk
ook KT, dat zou je atrofie wat tegen kunnen gaan.
 
Het is volbracht. Tot ongeveer 11 uur 's avonds (10 uur rijden) ging het eten en drinken goed, daarna heb ik er de discipline niet zo in kunnen houden. Veel tijd verloren met zoeken naar de juiste weg. De 400 km beschrijving stond op 1 velletje papier en je moest zelf maar zien hoe je door grote plaatsen heen komt.

Mueslirepen waren een gouden greep, valt alleen slecht te eten voor klimmen/afdalingen.
Abrikozen zijn echt veels te zoet. Vijgen zou evt beter kunnen.

Honing met weipoeder was in theorie goed, maar in praktijk is naspoelen met veel water toch niet hetzelfde als in onverdunde toestand. En dan gaat het effect verloren. Ik kan bijv. wel even snel de bidon met honing aan de mond zetten, maar niet langere tijd gewoon drinken, dat doe ik liever met de Camelbak.

Maar goed, ik was na 22,5 uur weer terug bij de start. Mijn computer wees 435 km aan, waarschijnlijk rond 420 km (had de banden gewiseld, dus wielomtrek is iets verminderd, dus ik leek sneller te rijden en verder...)

Ik heb nu ook twijfels.. kreeg flinke kniepijn.. gefixeerd aan een pedaal zitten, ook al is het nog zo'n goed systeem is funest als de zit niet perfect is. Ik lijd nu al pijn na 400, hoe moet het na 600 of 1200 km?

Espi
 
Back
Naar boven