Fitness Seller

Tips voor reumapatiënt?

Bezoekers in dit topic

SlettieBettie

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
21 aug 2005
Berichten
2.018
Waardering
219
Lengte
1m69
Massa
80kg
Vetpercentage
> 50%
Rond Kerst ben ik begonnen met PL onder begeleiding van mijn vriend Phreak. Ik ben de sport steeds leuker gaan vinden en na een paar weken stond ik echt versteld van mijn eigen kracht.

Op een ochtend kon ik echter mijn handen niet meer gebruiken. In de loop van de dag werd het minder, maar de dagen erna werd ik steeds met pijnlijke en stijve handen wakker.

Via de huisarts naar de reumatoloog. Hoogstwaarschijnlijk is het reumatische artritis. De verschillende testen gaven geen uitsluitsel, maar op foto’s is te zien dat mijn handen al beschadigd zijn. Inmiddels heeft de pijn zich verspreid over vele gewrichten (handen, polsen, ellebogen, schouders, kaken, borstbeen, schouderbladen, heupen, knieën, enkels, voeten).

De arts raadde aan om hardlopen en PL op te geven en te gaan wandelen, fietsen of zwemmen. Zolang er nog testen gaande zijn om RA wel of niet aan te tonen, krijg ik alleen een pijnstiller-ontstekingsremmer.
Hij zei dat ik geen sporten mag doen, waarbij er schokken / stoten op het gewricht komen. Wel moet ik zorgen dat ik sterke spieren krijg en hou. Hij is geen voorstander van PL, maar kon daar geen gegronde reden geven.

Het hardlopen ging ook echt niet meer en heb ik verruild voor zwemmen (had ooit een top van 80 baantjes per uur, ben weer met 30 begonnen en zit nu weer op 40). Toch miste ik het PL; het zwoegen en stoeien met ijzer en het heerlijke gevoel na zo’n training.
Ik ben dus met PL opnieuw begonnen, vanaf de lege stang en met heel stapjes meer gewicht. Mijn gewrichten doen niet méér pijn, ook niet tijdens een training. Wel voel ik me naderhand lekkerder (zowel mentaal als fysiek).

1. Zijn er hier mensen met ervaring met de combi krachtsport en artitis?
2. Wat is jullie mening: kan de combi krachtsport en artritis?
3. Zijn er oefeningen die jullie juist zouden aanraden dan wel afraden?





Artritis: een auto-immuunziekte waarbij je afweercellen de cellen van je eigen gewrichten aanvallen. De gewrichten raken hierdoor ontstoken. Kraakbeen en bot kunnen hierdoor ook aangetast worden. Dit is anders dan artrose, waarbij het laagje kraakbeen binnen het gewricht voortijdig slijt, maar er geen sprake is van ontstekingen.
 
bij mij is reuma ook ondekt, de gewrichts ontsteking.Tot nu toe zijn de gewrichten gelukkig nog niet aan getast. En net als jij kreeg ik het advied om niet te zwaar te trainen en ook niet te gaan verzwaren.
Alleen zo eigenwijs als ik ben, ben ik gewoon doorgegaan met trainen en toch een klein beetje te verzwaren. Ik zie wel waar het schip strand. Ik slik alwel medicijnen en dat zul jij waarschijnlijk ook al wel doen. Ik gebruik bewust geen pijnstillers want dan kan ik niet goed inschatten of ik te ver ben gegaan. Tot nu toe gaat het nog wel.
Ik wil dan ook jou het advies geven om te doen wat je wilt en wat je kunt. Je zult extra goed naar je lijf moeten luisteren maar ook dat is te leren. En als je dan merkt dat het niet meer gaat heb je tocht je best gedaan en plezier gehad.
Succes ;)
 
Bedankt voor je advies, herma!
Het is ook wat ik nu in gedachten had. Ik heb voorlopig alleen pijnstillers (met ontstekingsremmers) en mag nog niet aan de 'echte' reumamedicijnen.
 
SlettieBettie zei:
Bedankt voor je advies, herma!
Het is ook wat ik nu in gedachten had. Ik heb voorlopig alleen pijnstillers (met ontstekingsremmers) en mag nog niet aan de 'echte' reumamedicijnen.

wel heel goed luisteren hoor, want door de pijnstillers kun je soms net te ver gaan. Succes
 
Back
Naar boven