XXL Nutrition

Tips voor rug ?

Bezoekers in dit topic

Seated Rowing heb ik het afgelopen jaar als 1 van de basis oefeningen in mijn schema gehad.. werkte goed voor mij. ben zelfs juist meer tevreden over de onderrug als de lats/traps

en ja, ook deadlifts zijn belangrijk...

mijn rug tot nu toe http://www.xs4all.nl/~ratom/bdbaug03.jpg

Laatst bewerkt:
Door het vele skaten en skateboarden vroeger heb ik lichte blessures op mijn hamstrings gekregen. Deze kan ik niet genoeg strekken dus deadliften is moeilijk om goed uit te voeren.
Zo ziet mijn rug schema er nu uit:

Lat Pulldown (wijde greep, tot borst) 4 15-10-8-6
Straight arm pulldown 3 12-10-8
Dumbbell Shrug 3 12-10-8
Bent Over Barbell Row 3 12-10-8
Seated Cable Rows 3 20-15-10

Je kan partial deadlifts doen in een powerrack

Moen zei:
Je kan partial deadlifts doen in een powerrack

idd,

en als je Deadlifts niet voluit kan, dan is BB row ook een HELE goede oef.
( alleen voor mijn helaas niet :sad: :( maar voor de meest mensen wel )

Dus probeer is

Barbell Rows 3/4 sets 12/6
Cable Rows 3/4 sets 12/6
Pulldown 3/4 12/6
( shrugs 3/4 12/6 )
Deadlifts *partial* 4 sets 12/6

Bij de rug is meestal gewoon het mentale het belangrijkste. Let op dat je bij elke oefening goed aanspant en het voelt in je lats. Doe desnoods je ogen toe, en ga traag en diep tot je het voelt branden. Dit maakt werkelijk alle verschil.

verder kan ik alleen opmerken dat naast deadliften ook de allerbest oefening er niet inzit, namelijk chins ...

hij moet dan wel in staat zijn zen eigen gewicht omhoog te krijgen of zo'n rek hebben met hulpgewicht ook

Nee, als je dat nog niet kan, dan spring je gewoon omhoog en laat je je heel traag zakken, tot je in staat bent het wel te doen, en dan doe je 50 reps per training. Of dat nu in het begin 50 maal 1 rep is of naar het einde toe 3 maal 16 reps is gelijk.

mm Barbell Rows, die zit ook in m'n schema, maar daar ik thuis train weet ik dus niet 100% of ik ze goed doe. Ik moet zeggen dat ik er weinig van in m'n rug voel, maar eigenlijk meer in m'n armen. Nochtans heb ik de 'Home Workout Bible' met de juiste foto's erin ;)

Moet m'n rug echt parallel met de vloer zijn? En moeten m'n armen vlak tegen m'n lichaam hangen? Waarschijnlijk moet ik me wat meer concentreren op de contractie van m'n lats op het toppunt van de oefening (als ik de barbell tot tegen m'n onderkant borst getrokken heb).

Enige tips?

bratvdb zei:
mm Barbell Rows, die zit ook in m'n schema, maar daar ik thuis train weet ik dus niet 100% of ik ze goed doe. Ik moet zeggen dat ik er weinig van in m'n rug voel, maar eigenlijk meer in m'n armen. Nochtans heb ik de 'Home Workout Bible' met de juiste foto's erin ;)

Moet m'n rug echt parallel met de vloer zijn? En moeten m'n armen vlak tegen m'n lichaam hangen? Waarschijnlijk moet ik me wat meer concentreren op de contractie van m'n lats op het toppunt van de oefening (als ik de barbell tot tegen m'n onderkant borst getrokken heb).

Enige tips?

NdatmTy5WGzzYHMDSCzpuqtCXWwd0Ldj.gif

Je knieën iets buigen, dan vooroverbuigen maar je rug rechthouden, en naar voren kijken.
De stang omhoog laten komen tussen je buik en borst en weer terug..

Zie hierboven voor de uitvoering van de Bent over Barbell row.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik pak hem toch iets anders. Ik sta iets rechter op om zo de druk op me onderrug iets te verminderen.Maar ik heb te kampen met een zwakke onderrug veroorzaakt door een auto ongeluk. Ik heb specifiek isolatie oef. waarmee ik me onderrug train.

Een normale rugtraining moet bevatten:

- Chinnen
- Death-liften
- Barbell rows
- Dumbbell rows

Pak elke oef. in 4 sets.. een totaal van 16 sets en let op of je rug groeit. Concentratie op de spiergroep die je traint is hoe dan ook belangrijk. Zie hem als het ware bewegen en concentreer je op de aan te spreken spier.. Het is even oefenen in het begin, maar later wordt het een automatisme.

soulreaver zei:
Ik pak hem toch iets anders. Ik sta iets rechter op om zo de druk op me onderrug iets te verminderen.Maar ik heb te kampen met een zwakke onderrug veroorzaakt door een auto ongeluk. Ik heb specifiek isolatie oef. waarmee ik me onderrug train.

- Chinnen
- Death-liften
- Barbell rows
- Dumbbell rows

Pak elke oef. in 4 sets.. een totaal van 16 sets en let op of je rug groeit. Concentratie op de spiergroep die je traint is hoe dan ook belangrijk. Zie hem als het ware bewegen en concentreer je op de aan te spreken spier.. Het is even oefenen in het begin, maar later wordt het een automatisme.

Hhmm mijn rugtraining bestaat uit:

- Chinnen
- Deadliften
- Barbell rows
- Barbell shrugs

en dus geen db rows. Waarom moet een rugschema deze volgens jou wel bevatten?

soulreaver zei:

- Chinnen
- Death-liften
- Barbell rows
- Dumbbell rows

is het dan niet beter om een maandje licht te gaan, en wat langere reps en dan zeg maar de spier aanspreken? om het onder de knie te krijgen?

TongPo zei:
Hhmm mijn rugtraining bestaat uit:

- Chinnen
- Deadliften
- Barbell rows
- Barbell shrugs

en dus geen db rows. Waarom moet een rugschema deze volgens jou wel bevatten?

Om dezelfde reden waarom een borstschema dumbbell presses moet bevatten :)

Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven