MuscleMeat

To be On or to be On/Off, that's the question!

Bezoekers in dit topic

Je kunt de schade beperken door zo min mogelijk te gebruiken. Hoe hoger de dosis en hoe langer de ON-tijd, hoe zwaarder het herstel en hoe hoger de risico's en kans op complicaties. Ik denk niet dat het duidelijker wordt dan dat...

Regelmatige bloedtests geven je het beste beeld hoe je ervoor staat, en niets anders.

Mensen kunnen wel constant een grijs gebied zoeken door een bepaalde dosis te koppelen aan hoe gezond of ongezond AAS is, maar dat is gewoon niet mogelijk.

Ik begrijp je punt en dat probeer ik ook zeer zeker niet te zoeken uit boven gestelde vragen. Mijn vraag initieel was over het verschil tussen kennis nu en in 2014 (laatste keer dat ik er dingen over opzocht). De uitgebreide reactie van Galen piekte alleen even mijn interesse :)
 
Waarom is je visie verandert? In 2014 werd er gezegd dat eenmaal je endocrieen systeem plat dan is hij ook plat, maakt uit op welke dosis en dat tevens HcG erg goed zou helpen als je dit gedurende tijd gebruikt? Heb je nieuwe studies of dergelijke gevonden?
Ik ben ook juist geïnteresseerd in de gemiddeldes. Dat heeft natuurlijk altijd meer te zeggen dan een paar mensen op een Nederlands bodybuilding forum.
Plat is plat ja, maar de tijd benodigd voor herstel verschilt wel aanzienlijk tussen iemand die een paar weken heeft gekuurd versus iemand die een paar maanden/jaren heeft gekuurd. Dat was toen bekend, en dat is nu bekend. Wat er voor
mij is veranderd, is dat ik wat beter de gezondheidsnadelen op waarde heb kunnen schatten. In die zin is het niet zo zeer gedreven vanuit de literatuur, maar meer vanuit een betere kennis over hoe ik zaken op waarde moet schatten. Ik heb in de afgelopen 6 jaar veel geleerd over evidence-based te werk gaan.

Dus in praktijk als jij je ECHT aan de regels houdt: 1. Trt dosis in cruise, Blasten 1-2x per jaar. Dan acht jij de schade te beperken, met het voordeel dat je niet door de dip heen hoeft van opnieuw opbouwen van je eigen aanmaak? Ik begrijp dat je nu alleen een geschatte gis kan geven en dit niet beloven.
Als je dan al UG lab gear hebt en je laat je enkele keren testen dan zou je toch aardig kunnen inschatten wat je daadwerkelijk in je Vials hebt zitten? Er van uit gaan natuurlijk dat je aan de zelfde compound houdt, maar ik we spreken sowieso over alleen test.
Correct, met nog wel de volgende punten:
1. onbekend in hoeverre herstel van het negatieve effect op het hart optreedt bij TRT;
2. onbekend in hoeverre TRT überhaupt impact heeft op kans op hart- en vaatziekten;
3. in de praktijk weet je niet wat er in je gear zit. Testen heeft geen zin; wat in de ene vial zit heeft weinig voorspellende waarde voor wat in de volgende vial zit (zie: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/sms.13592)

Onderweg betekend? Wanneer komen die onderzoeken uit?
Dat daar momenteel een grote studie naar loopt: de TRAVERSE-studie. Zie: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03518034. Deze wordt afgerond in 2022, maar verwacht een publicatie hierover niet eerder dan 2023.
 
tevens werd mij daar verteld dat het persoons afhankelijk is hoe en of je nog hersteld.

Jantje kan 3 jaar blasten en cruise op hoge doseringen en hersteld prima.
Pietje doet 1 mager kuurtje en hersteld niet of minder goed.

De kans is natuurlijk groter dat pietje goed hersteld maar dat hoeft geen feit te zijn.

Maargoed ik ben voorderest geen arts en er zijn hier vast wel mensen die het beter uit kunnen leggen.
Ik laat mij gewoon regelmatig checken dat is na mijn weten het beste wat ik kan doen.
Buiten natuurlijk geen AAS zetten.
 
Ik begrijp je punt en dat probeer ik ook zeer zeker niet te zoeken uit boven gestelde vragen. Mijn vraag initieel was over het verschil tussen kennis nu en in 2014 (laatste keer dat ik er dingen over opzocht). De uitgebreide reactie van Galen piekte alleen even mijn interesse :)
Tot nu toe zijn er met de HAARLEM-studie best wel wat dingen boven water gekomen, ik hoop dat de rest van de informatie en resultaten snel openbaar gemaakt worden.
 
Tot nu toe zijn er met de HAARLEM-studie best wel wat dingen boven water gekomen, ik hoop dat de rest van de informatie en resultaten snel openbaar gemaakt worden.

Werd mij de laatste keer verteld dat ze misschien nog zoiets gaan doen.
Mochten ze daar goedkeuring voor krijgen ;)
 
Mja dit kreeg ik na aanleiding van mijn laatste bezoekje aan de anabolen polie in Haarlem.
Dus zoals ik het interpreteer is het als je eventueel een kinder wens hebt beste on / off te gaan.
Als jij alles voor de gains wil en zeker weet dat je geen kinderen wilt zou ik blasten en cruise.
Of laat ik het zo zeggen dat zou IK doen.
Eerdaags ga ik off en dan kijken hoe en of ik nog goed herstel.
Na paar jaar blasten/cruise.
Bekijk bijlage 496120

Zeer interessant dit is dan Pim de Ronde of die andere kerel ben zijn naam even kwijt?

Wat ik mij kan herinneren wat er in de tijd dat ik hier elke dag rond hing was dat je door HcG vanaf het begin mee te laten gaan of d.m.v stoot dosis aan de hand van de duur dat je al ON bent je zaakje door laten werken. Dit is ook precies waarom ik Galen zijn mening wil weten aangezien hij des tijds geschreven heeft: https://forum.bodybuilding.nl/topics/humaan-choriongonadotrofine-hcg-werking-en-gebruik.341481/

Heb je het HcG protocol gevolgd of heb je helemaal geen HcG gezet?
 
Plat is plat ja, maar de tijd benodigd voor herstel verschilt wel aanzienlijk tussen iemand die een paar weken heeft gekuurd versus iemand die een paar maanden/jaren heeft gekuurd. Dat was toen bekend, en dat is nu bekend. Wat er voor
mij is veranderd, is dat ik wat beter de gezondheidsnadelen op waarde heb kunnen schatten. In die zin is het niet zo zeer gedreven vanuit de literatuur, maar meer vanuit een betere kennis over hoe ik zaken op waarde moet schatten. Ik heb in de afgelopen 6 jaar veel geleerd over evidence-based te werk gaan.


Correct, met nog wel de volgende punten:
1. onbekend in hoeverre herstel van het negatieve effect op het hart optreedt bij TRT;
2. onbekend in hoeverre TRT überhaupt impact heeft op kans op hart- en vaatziekten;
3. in de praktijk weet je niet wat er in je gear zit. Testen heeft geen zin; wat in de ene vial zit heeft weinig voorspellende waarde voor wat in de volgende vial zit (zie: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/sms.13592)


Dat daar momenteel een grote studie naar loopt: de TRAVERSE-studie. Zie: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03518034. Deze wordt afgerond in 2022, maar verwacht een publicatie hierover niet eerder dan 2023.

Duidelijk en nogmaals bedankt!
 
Zeer interessant dit is dan Pim de Ronde of die andere kerel ben zijn naam even kwijt?

Wat ik mij kan herinneren wat er in de tijd dat ik hier elke dag rond hing was dat je door HcG vanaf het begin mee te laten gaan of d.m.v stoot dosis aan de hand van de duur dat je al ON bent je zaakje door laten werken. Dit is ook precies waarom ik Galen zijn mening wil weten aangezien hij des tijds geschreven heeft: https://forum.bodybuilding.nl/topics/humaan-choriongonadotrofine-hcg-werking-en-gebruik.341481/

Heb je het HcG protocol gevolgd of heb je helemaal geen HcG gezet?
Ik vermoed Diederik Smit. Hij heeft ook het voorwoord geschreven voor mijn nieuw te verschijnen boek. Zijn visie is ook om kuren kort te houden, dat was wel duidelijk uit zijn feedback op de conceptversie van mijn boek.

hCG-gebruik kan ervoor zorgen dat je in meer of mindere mate vruchtbaar blijft, en mogelijk kan het enige mate van primair hypogonadisme dat kan ontstaan voorkomen. Maar dat is niet zeker. En ook is het onzeker in hoeverre dat een rol speelt bij herstel nadien. Of beter gezegd: hoe dat zich verhoudt tot herstel van LH- en FSH-afgifte.
 
Ik heb mijn visie daar wel wat op gewijzigd ja. Het voornaamste punt is dat langdurig on blijven, naar alle waarschijnlijkheid, ervoor zorgt dat je herstel daarna moeizamer gaat (lees: gaat langer duren). Bijgevolg kun je na lang on te zijn geweest een langer herstel verwachten, wat soms langer dan een jaar kan duren. Lijkt me geen fijn idee om een jaar lang hypogonadaal, dan wel onvruchtbaar, te zijn. En daarnaast, zoals eerder genoemd, het hematocriet. Dat is natuurlijk iets wat je kunt meten, maar ik heb het hier dan ook over gemiddeldes. Een verhoogd hematocriet is ook de meest voorkomende bijwerking bij testosteronsubstitutietherapie (TRT). Daarnaast komt het ook wel voor dat, zelfs bij TRT-doseringen, het HDL-cholesterol wat zakt. Een daling van het HDL-cholesterol hangt samen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Al is het wel volstrekt onduidelijk of dit ook geldt voor een daling veroorzaakt door testosteron. Geen idee.

Ook zijn er gewoon een aantal zaken die in de praktijk wat meer spelen. Je kunt gerust kuurders vinden die het bij twee keer per jaar een kuur van zo'n 10 weken houden. Je bent dan dus 20 van de 52 weken on. Ik kan wat minder makkelijk voorbeelden verzinnen van mensen die datzelfde doen, maar dan die resterende 32 weken een substitutiedosering testosteronenanthaat zetten (75-100 mg wekelijks). Ik ken sowieso héél weinig mensen die échte TRT-doseringen zetten om te overbruggen. Al snel is het 200 mg of meer wekelijks. Dat is gewoon nog steeds kuren, klaar. Punt is, uit de literatuur blijkt dat de negatieve effecten op het hart, in elk geval gedeeltelijk, omkeerbaar zijn zodra je off gaat. Of dit ook geldt als je overstapt op TRT-doseringen? Dat is wat minder duidelijk. Ik vermoed van wel hoor, daar niet van. Maar daar is geen data over. Bovendien heb je gewoon geen idee hoeveel en wát je zet als je het niet uit een apotheek krijgt.

Daarbij komt ook nog dat het de vraag is hoe gezond TRT-doseringen zijn. Of het nu wel of niet de kans op hart- en vaatziekten verhoogt is nog geen uitgemaakte zaak. Goed onderzoek dat die vraag kan beantwoorden is onderweg, maar nu dus nog niet voor handen.
Ik neem aan dat zelfs 125mg Test in de week voor spiermassa en kracht kan zorgen, weliswaar op een langzaam niveau maar de dosering is nog altijd meer wat een jonge gezonde man naturel kan aanmaken per week. Het is ook wat hoger dan een TRT dosering. Ik weet dat er studies bestaan op hypogonadale oudere mannen en dat het resultaat heel erg goed is. Echter is er niets bekend over de gevolgen na langdurige periodes. Hoe kijk jij daar tegen?
 
Mja dit kreeg ik na aanleiding van mijn laatste bezoekje aan de anabolen polie in Haarlem.
Dus zoals ik het interpreteer is het als je eventueel een kinder wens hebt beste on / off te gaan.
Als jij alles voor de gains wil en zeker weet dat je geen kinderen wilt zou ik blasten en cruise.
Of laat ik het zo zeggen dat zou IK doen.
Eerdaags ga ik off en dan kijken hoe en of ik nog goed herstel.
Na paar jaar blasten/cruise.
Bekijk bijlage 496120
Over hoe lang ON zijn praten we dan?
 
Ik neem aan dat zelfs 125mg Test in de week voor spiermassa en kracht kan zorgen, weliswaar op een langzaam niveau maar de dosering is nog altijd meer wat een jonge gezonde man naturel kan aanmaken per week. Het is ook wat hoger dan een TRT dosering. Ik weet dat er studies bestaan op hypogonadale oudere mannen en dat het resultaat heel erg goed is. Echter is er niets bekend over de gevolgen na langdurige periodes. Hoe kijk jij daar tegen?
Dat (zorgen voor meer spiermassa en -kracht) doet het waarschijnlijk ook wel, al lijkt het ook te leiden tot meer vochtretentie. Maar goed, het is een glijdende schaal: des te hoger de dosering, des te meer gezondheidsrisico's.

Ik schrijf het volgende erover in mijn boek:
1593717438751.png
 
Dat (zorgen voor meer spiermassa en -kracht) doet het waarschijnlijk ook wel, al lijkt het ook te leiden tot meer vochtretentie. Maar goed, het is een glijdende schaal: des te hoger de dosering, des te meer gezondheidsrisico's.

Ik schrijf het volgende erover in mijn boek:
Bekijk bijlage 496124
Thanx, zeer nuttige informatie, vooral dat de kracht toename tussen de 125mg en 600mg groep vrijwel gelijk was.
Dit is een goed voorbeeld van meer is niet altijd beter.
 
vntl

Mag ik jou vragen hoe lang je al ON bent?
Ik zie dat je verstandig bent en bloedwerk laat verrichten. Zijn de resultaten na verloop van tijd verslechtert of hetzelfde gebleven?
Bij voorbaat dank.
 
Thanx, zeer nuttige informatie, vooral dat de kracht toename tussen de 125mg en 600mg groep vrijwel gelijk was.
Dit is een goed voorbeeld van meer is niet altijd beter.
Lijkt mij niet de belangrijkste conclusie van dit stuk. Meer = meer massa.
 
Mag ik jou vragen hoe lang je al ON bent?
Ik zie dat je verstandig bent en bloedwerk laat verrichten. Zijn de resultaten na verloop van tijd verslechtert of hetzelfde gebleven?
Bij voorbaat dank.
Te lang was 25 toen ik begon en naïef, toen ik begon geloofde ik al die bullshit van meer is beter en de pro's rammen grammen. (Bostin loyd, tony huge) Afgelopen cruises waren allemaal langer dan 20 weken (wel met 300mg test dus geen echte trt)

Laatste blast was ook meer dan ik eigenlijk zelf achter sta maar toch geprobeerd en vond het wederom niks.

Bloedwaardes zijn beter geworden omdat ik nu meerdere health supps neem en gigantisch lang cruise.

Voeding,training,rust moet je eerst naar kijken.

*ben nu 31 btw en heb de beste gains pas gemaakt sinds ik minder gebruik en me focus op trainen, eten etc.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij niet de belangrijkste conclusie van dit stuk. Meer = meer massa.
Is het ook niet maar het laat wel zien dat je voor meer kracht niet meer hoeft te doseren. Aan de andere kant kun je ook zeggen, door meer spiermassa meer kracht.
Te lang was 25 toen ik begon en naïef, toen ik begon geloofde ik al die bullshit van meer is beter en de pro's rammen grammen. (Bostin loyd, tony huge) Afgelopen cruises waren allemaal langer dan 20 weken (wel met 300mg test dus geen echte trt)

Laatste blast was ook meer dan ik eigenlijk zelf achter sta maar toch geprobeerd en vond het wederom niks.

Bloedwaardes zijn beter geworden omdat ik nu meerdere health supps neem en gigantisch lang cruise.

Voeding,training,rust moet je eerst naar kijken.

Absoluut, die drie zijn toch echt het belangrijkste voor het boeken van resultaat.
Je hebt nu een mooi vasculair fysiek opgebouwd, denk je dat je met lagere blast en cruise doseringen verder kunt? Ik bedoel, progressie boeken en handhaven?
Bedankt in ieder geval voor je feedback.
 
Is het ook niet maar het laat wel zien dat je voor meer kracht niet meer hoeft te doseren. Aan de andere kant kun je ook zeggen, door meer spiermassa meer kracht.


Absoluut, die drie zijn toch echt het belangrijkste voor het boeken van resultaat.
Je hebt nu een mooi vasculair fysiek opgebouwd, denk je dat je met lagere blast en cruise doseringen verder kunt? Ik bedoel, progressie boeken en handhaven?
Bedankt in ieder geval voor je feedback.
Ik ben van mening van wel, nu week 11 cruise weer en over 2/3 weken weer even kijken hoe het er voorstaat. Volgende blast is pas over 12 weken +

Zit alleen met het probleem dat ik niet tegen test kan en er is niemand die me hier een duidelijk antwoord kan geven, enige manier om minder pip te krijgen is door de test te mengen met een andere compound.
 
Back
Naar boven