XXL Nutrition

to put on mass : Heavy Weight vs High Reps

Heavy Weight vs High Reps


  • Totaal stemmers
    93

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
misschien moet je iets minder beredeneren en gewoon even je trainingsleer kennis opkrikken

Met mijn 'trainingsleer kennis' is niks aan de hand. Ik geef mijn voorkeur aan voor high reps + argumentatie. Dat jij een andere visie hebt hoeft niet te beteken dat ik ongelijk heb. Het resultaat per individu spreekt voor zich ;
 
+1

dit is het beste imo

Beste waarvoor dan? Power!

Ik volg nu Texas Method is alle grote compounds fullbody 5 reps steeds. Ik vind niet dat ik hierop enorm groei ik krijg bijvoorbeeld helemaal geen keiharde pomp. Ik groei wel wat maar toch voornamelijk in kracht. Pak daarnaast ook wel wat assistance voor armen bijv. verder niet veel. Ik zou dus niet zeggen dat 5x5 optimaal is voor massa.

Mij is steeds verteld dat je moet afwisselen. Dus soms 5x5 maar ook soms 8-10-15 reps. Ik denk persoonlijk dat je wel wat lager in reps kan op de grote compounds en de rest gewoon highrep afmaken (15 max).
 
Met mijn 'trainingsleer kennis' is niks aan de hand. Ik geef mijn voorkeur aan voor high reps + argumentatie. Dat jij een andere visie hebt hoeft niet te beteken dat ik ongelijk heb. Het resultaat per individu spreekt voor zich ;

Dat heet broscience

Dat maakt het nog geen juiste visie
 
Dat heet broscience

Dat maakt het nog geen juiste visie

Er bestaat ook geen juiste visie. Als het voor mij persoonlijk werkt is het ook geen mening maar een persoonlijk feit.
 
Zou verder ook niet weten waarom je jezelf vrijwillig zou onderwerpen aan zoiets als 20 of zelfs 30 rep sets als je er ook gewoon minder kan doen wat veel minder kut is, minder room for error met zich meebrengt en worst case scenario voor zover we nu hebben waargenomen dezelfde resultaten teweeg brengt (waarschijnlijk zelfs meer kracht).

Nog een probleem is dat 'tot faillure' steeds een vager begrip wordt naarmate je meer reps doet in 1 set. Met een recent gezette max effort lift kan je geen 2 reps, maar ik weet vrij zeker dat jij wel 22 reps kan ipv 20 reps als ik een pistool tegen je hoofd hou, dus train je dan eigenlijk wel tot faillure? Je introduceert ook nog eens een onnodige conditiefactor die een beperkende factor kan worden in je trainingen en je massa/kracht gains in de weg kan zitten.

Zo'n trainingsaanpak is misschien interessant voor oudjes met zwakke botten of geblesseerde mensen. Maar ik zie echt niet in waarom je zo veel reps zou doen.

Of je negeert al deze informatie en data die we hebben en doet het gewoon wel omdat het lekker voelt en omdat phil heath het ook doet #bodybuilding

---------- Toegevoegd om 19:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:03 ----------

Uiteindelijk moet iedereen gewoon doen wat hij zij wil, maar dit in de context van doordacht advies geven aan mensen die erom vragen.
 
High reps, max 20. En dan gaat het juist om de laatste paar reps die het verschil maken. Burn out the muscle + eat and sleep for recovery = muscle growth.

Waarom maken die laatste paar reps precies het verschil dan?

Zie mijn beredenatie onderaan

Nee de eerste 17 reps (oid) zijn de warming up. De laatste paar reps die echt burnen, dus waar de meeste mensen stoppen, dat zijn de reps die het verschil maken. Althans dat is mijn beredenatie.

Jij hebt waarschijnlijk dit filmpje gezien

http://youtu.be/G22vYu2-VrA

Ik zou je gelijk geven , want arnold is groter dan ons en als je hetzelfde doet wat iemand doet die groter is dan jij dan word jij mischien nog groter dan die persoon !

Helaas klopt het niet

:yes:
 
Of je negeert al deze informatie en data die we hebben en doet het gewoon wel omdat het lekker voelt en omdat phil heath het ook doet #bodybuilding

het werkt voor mij dus stil maar dikke wetenschappelijk onderbouwde powerlifter
 
20 tot 30 reps is zeker overdreven, heb dit ook nergens gezegd. Ik zie high reps als 10 tot 20 max.
 
boven de 65-70% van 1 RM is gewicht van minder grote rol, als ik het goed heb, maar gaat volume een rol spelen?
Dus bijv 1 rm is 100 kg, 20 reps op 80% 1 RM is een ongeveer even grote groeiprikkel als ~29 reps op 70%..?

Lastig om zo te kwantificeren met de huidige literatuur maar bijvoorbeeld de 7x3 vs 3x10 volume equated studie van schoenfeld et al. wijst wel een beetje in die richting.

In Effects of Low-Versus High Load Resistance Training ook door schoenfeld et al. werd vergelijkbare hypertrofie waargenomen bij 7 oefeningen bij 3 sets van 25-35 reps en 7 oefeningen bij 3 sets van 8-12 reps.

Marshall PW, McEwen M, Robbins DW. Strength and neuromuscular adaptation following one, four, and eight sets of high intensity resistance exercise in trained males. Eur J Appl Physiol. 2011 Mar 31.
en
Dose-Response of 1, 3, and 5 Sets of Resistance Exercise on Strength, Local Muscular Endurance, and Hypertrophy

Zijn hier ook wel relevant, maar heb ik geen full text van.
 
ik zelf ben net weer begonnen met trainen na blessure, en ga ook voor high reps. (rond de 20) Samen met spier extra hard aanspannen.
Ik merk dat een voordeel wat je hierbij haalt, je de betreffende spier meer uitput. Zeker die laatste paar reps tot failure geven groeiprikkels. Omdat je lichter gewicht pakt, kan je focus meer leggen op spier die je traint, en weet je zeker dat je niet andere delen van je lichaam gaat gebruiken om te stabiliseren.

Stel als je bankdrukt, en je hebt blessure aan schouder, of je zit tegen plateau omdat je zo zwaar drukt dat de zwakste spiergroep (bijv schouder of tricep) die je secundair gebruikt in de oefening niet goed meekan..Dan is het handig om licht in reps te gaan, en de hoofdspier goed aan t werk zet.
 
inderdaad die mindmuscle connectie bohhh
 
Interessant topic. Blijft toch een zoektocht om de juiste ‘sweet spot’ te vinden.

Ik zelf kom nooit boven de 8 reps uit (buiten warming-up dan).
 
Dat zal toch niet :p ben ik nou al maandenlang aan het cardioën?!

Ik vrees van wel! Had vanochtend ook per ongeluk 8 reps barbell curls gedaan, gelijk mn gezicht met een handdoek moeten afdrogen, naar buiten gekropen voor een sigaret om te compenseren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven